Hoge cholesterolgehaltes NIET gevaarlijk?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Hoge cholesterolgehaltes NIET gevaarlijk?

Berichtdoor Igor » 30 dec 2015, 14:24

Als je even rondleest op internet, vind je wetenschappelijke artikels die mekaar volledig tegenspreken over een hoog gehalte aan cholesterol in het bloed. De tendens van latere onderzoeken lijkt te zeggen dat een hoog cholesterolgehalte helemaal NIET slecht is voor de gezondheid. Dit wordt door écht wetenschappelijke studies aangetoond en er wordt vermeld dat de te hoge cholesterol-mythe in stand gehouden wordt omwille van de hoge verdiensten door de cholesterol-verlagers van de farmaceutische industrie en de belangrijke margarine-producenten.
Standpunten over te hoog cholesterol-gehalte liggen diametraal tegenover mekaar. Is er ergens een serieus, onafhankelijk onderzoek hieromtrent?
Igor

Re: Hoge cholesterolgehaltes NIET gevaarlijk?

Berichtdoor Digit » 30 dec 2015, 15:06

Igor,

Graag een referentie naar die "echt wetenschappelijke studies"!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 30 dec 2015, 16:27

Enkel over cholesterol spreken is te simplistisch, er zijn heel wat verschillende bloedvetten, oa verschillende soorten cholesterol (HDL en LDL) vet-bindende eiwitten (lipoproteines) en triglyceriden... Er zijn heel wat verschillende soorten afwijkingen, elk met een eigen oorzaak en risicoprofiel. Zie de Friedrichson Types, kijk https://en.wikipedia.org/wiki/Dyslipidemia en vandaar uit verdere verwijzingen.
Cholesterol is levensnoodzakelijk en komt niet enkel uit voedsel, we maken het ook zelf en gebruiken het om er zelf heel wat andere producten van te maken, zoals noodzakelijke hormonen...
Keep it simple is meestal OK, maar niet te simpel.
Het is een goed idee om eens een keertje bij de huisarts langs te gaan om eens (eenmalig!) je bloedvetten profiel te laten nagaan, om te weten of je al dan niet bij een hoog-risico groep behoort waar iets moet aan gedaan worden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Igor » 30 dec 2015, 20:18

MM. Digit en Betz,

Dank voor jullie reacties!

Ik had artikels gelezen over Hartenbach Ravnskov, Lenkei,... maar nadien las ik ook de commentaren op SKEPP :oops:
Ook zag ik TV-programma's op de Nederlandse TV over de genoemde "onschadelijkheid".

Bestaan er dan geen onderzoeken die de "onschadelijkheid" van cholesterol (in de definitie van Dr Betz) aantonen ?

Het probleem dat ik heb: zware nevenwerkingen door statines... daarom mijn vraag.

Bedankt,
Igor
Igor

Berichtdoor willem_betz » 30 dec 2015, 21:59

Igor,
we kunnen noch willen hier persoonlijk medisch advies geven, dat zou trouwens onverantwoord zijn zonder te beschikken over de volledige gegevens.
Je kan best het probleem bespreken met je huisarts, of met een internist.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 31 dec 2015, 01:01

Igor schreef:Als je even rondleest op internet, vind je wetenschappelijke artikels die mekaar volledig tegenspreken over een hoog gehalte aan cholesterol in het bloed.

Ik kan en wil me niet over deze concrete problematiek uitspreken, want daarvoor beschik ik over ruim onvoldoende kennis.
Maar ik wet wel dat ik zelden spontaan wetenschappelijke artikels op het www tegen kom en zelf met google vind men helemaal niet zoveel echte wetenschappelijk artikels. Want men wel massaal vindt op het www zijn artikels over wetenschap of artikels die wetenschappelijk aandoen maar die spijtig genoeg als 'wetenschappelijke artikels' worden bestempeld.

Heb je dus echte wetenschappelijke artikels gelezen?

Igor schreef:Standpunten over te hoog cholesterol-gehalte liggen diametraal tegenover mekaar. Is er ergens een serieus, onafhankelijk onderzoek hieromtrent?

Daaruit maak ik inderdaad op dat je wel artikels over wetenschap hebt gelezen maar nog geen serieus, onafhankelijk onderzoek hebt gevonden. Ik vermoed dat dat er wel zal zijn (al heb ik niet gezocht, ook omdat ik weet dat dat erg veel tijd kan kosten) maar ik vermoed ook dat het niet makkelijk zal zijn het koren tussen de massa kaf van onderzoeken terug te vinden. Als je verder op zoek gaat raad ik je dan ook aan naar gedegen metastudies te zoeken omdat van je ook zo goed als zeker aparte studies zult vinden die het ene beweren en studies die het tegenovergestelde beweren.

Overigens is het ook met metastudies opletten omdat er spijtig genoeg een sterke publicatiebias is ten voordele van onderzoeken die wel een effect vinden. Studies die aantonen dat een geneesmiddel niet werkt of dat een bepaald medisch verschijnsel niet problematisch is zijn zowel minder interessant en zullen indien ze gefinancierd worden door b.v. de geneesmiddelenindustrie sneller achtergehouden worden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Igor » 31 dec 2015, 10:52

Bedankt iedereen.

Ik volg jullie raad zeker en vast.

Nog één vraagje (het laatste): is het niet zo dat ook medici beïnvloed en opgedrongen worden door de farmaceutische en andere industrieën, om bepaalde medicatie voor te schrijven. In bepaalde uitzendingen van de TROS (in casu statines) wordt dit beweerd door zelfs cardiologen. Dat is de reden waarom ik een onafhankelijk, objectieve studie zoek.

Nogmaals dank en een voorspoedig 2016 toegewenst.
Igor
Igor

Berichtdoor willem_betz » 31 dec 2015, 11:55

je kan dit eens lezen
http://www.bcfi.be/Folia/2011/F38N03D.cfm en verdere links vandaar uit.
Het gebruik van statines heeft maar een klein nut bij mensen die nog nooit een hart-vaatprobleem hadden.
Tenzij je bij een hoog-risicogroep behoort. Overleg de voor en nadelen met een arts.
Denk niet dat alle artsen omgekocht zijn, dat is streng verboden bij wet.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 31 dec 2015, 17:49

Renaat schreef:Maar ik wet wel dat ik zelden spontaan wetenschappelijke artikels op het www tegen kom en zelf met google vind men helemaal niet zoveel echte wetenschappelijk artikels.

Nee, de gewone Google helpt je vaak niet ver vooruit, maar Google Scholar is toch niet slecht?

https://scholar.google.be/scholar?hl=nl ... &btnG=&lr=
En na wat lezen, nieuwe vragen stellen om je te verdiepen in het onderwerp.

Misschien een goed voornemen voor Het NIeuwe Jaar :-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Igor » 01 jan 2016, 13:29

Dank Blueflame voor de Google Scholar-site. Deze kende ik niet.

Mvg,
Igor
Igor

Berichtdoor willem_betz » 01 jan 2016, 14:44

Google Scholar is zeer nuttig, maar het probleem daarmee is dat het gewoon oplijst, zonder evaluatie van de artikels, en er zit nogal wat rommel (minder goede artikels) bij.
Als je wil weten welke betrouwbare conclusie eruit kunnen getrokken worden, dan is de Cochrane Collaboration voor mij het meest betrouwbare. het zijn vrijwilligers, geen omkoperij, ze zoeken alle artikels op over een medische vraag naar behandeling, analyseren en bespreken en geven conclusies voor de behandeling in de praktijk.
bijv opzoeken naar cholesterol: http://www.cochranelibrary.com/topic/Endocrine%20%26%20metabolic/High%20cholesterol/
waarin je dan per gestelde vraag zelf verder kan klikken bijv:http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1002/14651858.CD003335.pub3
Om daar te gaan verder zoeken moet je wel erg gemotiveerd zijn, het wordt wel een beetje complex en tijdverslindend voor een leek, zelfs voor veel artsen ook.
Gevaar van al die artikels is dat je na een tijd verloren loopt in het bos.
Daarom lijken goede duidelijke samenvattingen, bruikbaar in de praktijk, gemaakt door niet commerciele initiatieven zoals het BCFI beter lees en verteerbaar. Doe bijv een Google naar bcfi cholesterol
Ook de Engelse NICE is zeer betrouwbaar, Google naar NICE cholesterol, en je krijgt heel wat goede richtlijnen en besprekingen.
Erg goed en aanbevolen zijn de richtlijnen voor cholesterol van de Nederlandse Huisartsen: https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/cardiovasculair-risicomanagement
Je kan daar zelf berekenen - of inschatten - hoe groot het risico is van zowel niets doen als behandelen. Maar denk steeds dat ook die cijfers maar gemiddelden zijn :?
Veel leesplezier.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 01 jan 2016, 18:36

willem_betz schreef:Google Scholar is zeer nuttig, maar het probleem daarmee is dat het gewoon oplijst, zonder evaluatie van de artikels, en er zit nogal wat rommel (minder goede artikels) bij.

Helemaal mee eens. Je moet soms zelf nog(al) wat schiften en dat kan tijdrovend zijn.
Het voordeel tov de gewone Google vind ik dat het tenminste wel wetenschappelijke artikels zijn die in je zoekresultaat verschijnen.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor pugi » 03 jan 2016, 17:32

Als je perse zelf medisch-wetenschappelijk informatie wilt opzoeken, dan kun je beter PubMed gebruiken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, dan Google Scholar. PubMed doet de moeite om artikels afkomstig van "predatory journals" (nepwetenschappelijke tijdschriften) er uit te filteren. Google Scholar doet dat niet, die nemen zelfs info uit kwaksites op.
Zelfs dan vergt het heelwat tijd, kennis en ervaring om de informatie afkomstig van PubMed te interpreteren. In het geval van cholesterol -> huisarts.
pugi

Berichtdoor Amanitine » 04 jan 2016, 15:29

Dan ben je meestal beter af met pubmedcentral, want daar kan je aan alles wat je vindt ook daadwerkelijk aan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc
Amanitine

Berichtdoor Igor » 19 jun 2016, 12:22

Deze week opnieuw een artikel in HLN over te hoge cholesterolgehaltes : helemaal niet gevaarlijk.
Igor

Berichtdoor Heeck » 19 jun 2016, 13:14

Igor schreef:Deze week opnieuw een artikel in HLN over te hoge cholesterolgehaltes : helemaal niet gevaarlijk.

Kop en inhoud van het artikel verschillen pittig!
Lees zelf de inhoud onder de kop.:
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... -zin.dhtml

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renaat » 20 jun 2016, 21:08

Igor schreef:Deze week opnieuw een artikel in HLN over te hoge cholesterolgehaltes : helemaal niet gevaarlijk.

Als je het artikel al hebt gelezen, dan heb je heel eenzijdig gelezen. (Is dat niet veelzeggend?)

En het Laatste Nieuws is natuurlijk een uitstekende bron voor wetenschappelijke informatie?

Kranten zijn sowieso geen goede bronnen voor wetenschappelijk informatie.
Bepaalde populaire kranten zijn nog slechtere bronnen voor wetenschappelijk informatie.
En voor onderwerpen die met voeding en/of gezondheid te maken hebben kan is het eenvoudig om totaal tegenstrijdige adviezen in kranten te lezen. Dat heeft niet enkel te maken met foute onderzoeksmethoden en foute analyses en conclusies van onderzoekers maar (en dat komt er dan nog bovenop) ook met het gebrek aan kennis van de meeste journalisten als het gaat om statistiek en het correct interpreteren van onderzoeksresultaten en de zoektocht van journalisten naar 'sprekende koppen'. Het gevolg is in ieder geval dat dom is om enig belang te hechten aan één specifiek artikel in een krant over gezondheid.

Ik raad je in ieder geval het artikel nog eens te lezen. Maar hopelijk nu met een minder eenzijdige bril.

En begrijp me nu niet verkeerd (want die neiging heb je wel), ik beweer niet dat de inhoud van het krantenartikel niet correct is. Maar het is niet in overeenstemming met wat jij er van maakt en HLN is geen betrouwbare bron.

Renaat
Renaat

Keer terug naar Wetenschap