Rethinking economics: goed voorbeeld bij natuurbescherming

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Rethinking economics: goed voorbeeld bij natuurbescherming

Berichtdoor André Bequé » 12 dec 2015, 10:26

Natuurbescherming is niet van vandaag of van gisteren; integendeel, afgebakende en ontoegankelijke reservaten in de natuur en dierentuinen, die een kunstmatige beschermende omgeving vormen voor zeldzame en bedreigde diersoorten, kennen we al heel lang. De zorg voor het in stand houden van de natuur spitste zich in het verleden toe op het beschermen van specifieke planten en diersoorten; meestal ‘waardevol’ door hun zeldzaamheid of door de bedreiging met uitsterven of door het vernietigen of inkrimpen van de habitat. Tegelijk echter vormden uitbreiding van het landbouwareaal en ontginningen allerhande bedreigingen tot verregaande vernietigingen van soorten die minder zeldzaam, minder aaibaar, of gewoon minder zichtbaar waren.

Natuurbeschermers stappen steeds meer af van het beschermen van singuliere soorten en besteden veel sterker aandacht aan de ingenieuze samenhang die het hele ecosysteem vertoont zonder dat daar altijd opvallende of goed en/of regelmatig zichtbare soorten bij betrokken zijn. De wijziging van focus vertoont gelijkenis met de evolutie die zich in de geneeskunde heeft voorgedaan, waar men, dankzij meer en betere positieve kennis van symptoombestrijding is kunnen overgaan naar een veel doelgerichter aanpak van de echte oorzaken met inachtneming van de samenhang met alle biologische subsystemen die erbij betrokken zijn.

Binnen de verzameling van kennis die men economie noemt, is men tot op heden de maatschappelijke / economische werkelijkheid blijven bestuderen aan de hand van enkele singuliere soorten en een aantal specifieke processen, terwijl de totale geïntegreerde en gelijktijdige samenhang daarvan buiten de aandacht is gebleven en zelfs nooit goed is kunnen worden geformuleerd. Die singuliere soorten zijn ‘producenten’ en ‘consumenten’, aangevuld met ‘banken’ en ‘overheid’ en die processen zijn ‘marktwerking’, ‘geldschepping’, en ‘belastingheffing’. De definities van de singuliere soorten zijn grove vereenvoudigingen net zoals de processen die worden beschreven: het gaat bij de soorten meer om uiterlijke kenmerken dan om essentiële karakteristieken en de processen doen zich ooit wel eens voor zoals beschreven maar in de realiteit verloopt het meestal anders of veel ingewikkelder.

De samenhang van het maatschappelijke bestel wordt door die vereenvoudigingen gecamoufleerd in plaats van verduidelijkt. Het bijschaven en beter stofferen van deze kennis, zoals voorgenomen in het CORE-project, zal niet tot meer transparante inzichten leiden omdat de basisvereenvoudigingen niet opgegeven worden. De samenhang van het geheel kan maar helder worden voorgesteld en begrepen wanneer voor het model vertrokken wordt van de juiste elementen. Zoals bij de natuur het geheel functioneert door een aantal op elkaar ingrijpende en aan elkaar de hand reikende stromen, zo is dat ook het geval met de economie / het maatschappelijke bestel. Elk model dat niet van die essentiële stromen vertrekt en de actoren blijft herleiden tot lego-blokken van een zeer beperkt aantal kleuren en formaten is een speelgoeddoos die wel de verbeelding kan prikkelen maar niet de werkelijkheid betrouwbaar kan beschrijven.
André Bequé

Re: Rethinking economics: goed voorbeeld bij natuurbeschermi

Berichtdoor Kristof » 12 dec 2015, 18:46

André,

Ik begrijp niet wat de bedoeling van al je posts op dit forum en ik ben blijkbaar niet de enigste getuige de weinige of geen reacties.
Met deze post ben ik het trouwens volledig oneens. Iedereen weet dat de economie bestaat uit het geheel van producenten, consumenten, transporteurs, (groot)handelaren, banken, enz...
Indien je een discussie wenst uit te lokken, wat de bedoeling is van dit discussieforum, dien je dringend eens duidelijk te maken wat je discussiepunten zijn. Dit is geen blog. Graag zou ik de admins willen verzoeken om dit te stoppen of op zijn minst te verplaatsen naar het "lulhoekje" tezamen met de auteur.
Ben jij deze persoon:
http://community.dewereldmorgen.be/andre-beque-2
http://community.dewereldmorgen.be/andre-beque
Daar schijnt trouwens ook niet gereageerd te worden. :?
Ik vermoed tevens dat een je een lid van Vivant bent die in mijn ogen bol staan van onhaalbare economische en sociale ideeën.

Groeten.

P.S. Wat is DeWereldMorgen.be?

We maken er een punt van stemmen aan bod te laten komen die je in andere media niet of nauwelijks hoort. :wink:
Dat doen we zonder commerciële adverteerders. Bij ons dus bewust geen gesponsorde artikels en geen persberichten zoals je die op alle nieuwssites terugvindt.

http://www.dewereldmorgen.be/info/over- ... rgenbe-faq
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Re: Rethinking economics: goed voorbeeld bij natuurbeschermi

Berichtdoor André Bequé » 15 dec 2015, 22:42

Kristof
Skepp heeft een rubriek voorzien in het forum die gaat over wetenschap en menswetenschappen staan daar expliciet bij vermeld. Er mogen dus discussies opgestart worden over de economische theorie. Voordat ik mijn bijdragen plaatste was over economie nog geen enkele discussie opgestart.
Het is triest genoeg dat er geen inhoudelijke discussie tot stand komt. Zij die van economie kennis hebben durven blijkbaar niet reageren. Zij die niet genoeg weten van economie (komt door ons onderwijs) hebben uiteraard niet de nodige bagage om tot discussie over te gaan. Dat is intriest want wij maken allen deel uit van het economische bestel terwijl de meesten van ons we daar in de school nauwelijks iets over meekrijgen. Dat neemt niet weg dat er in de media regelmatig opgeroepen wordt om daar wat aan te doen.
Zelf voer ik (bij mijn weten zijn er geen 2 André Bequé’s) geen discussies over materies waarvan ik niet genoeg afweet. Er zijn heel wat onderwerpen waarop weinig discussie volgt.
Tot slot kan ik je verwijzen naar een artikel in De Standaard van dinsdag 8 december met als titel: Finland experimenteert met basisinkomen.
André Bequé

Keer terug naar Wetenschap