Nobelprijs voor Mao

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Nobelprijs voor Mao

Berichtdoor ludoke » 06 okt 2015, 09:01

Een Chinese blotevoetendokter , die in mei 68 in een dorp "artemether" met koud water uit een kruid extraheerde, krijgt daarvoor nu de Nobelprijs.
Al 40 jaar ontkent Het Tropisch instituut de werking van "artemether" ivm malaria.
Het doorstaat de testen van Europa en Belgie niet.
Het Instituut mocht dit illegale middel wel uitzonderlijk testen .
In de BCFI 2015 staat enkel dat de combinatie risicovol is op blz 416. Het wordt zelf niet beschreven bij de gekende antimalariamiddelen.

Het is een schande dat Chinees lobbywerk erin geslaagd is zijn wil op te leggen aan de Westerse Wetenschap.
ludoke

Re: Nobelprijs voor Mao

Berichtdoor Kristof » 06 okt 2015, 12:59

Ik vond die Nobel prijstoekenning ook al eigenaardig en twijfelachtig van in het begin. :?
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor bramati » 06 okt 2015, 13:58

Wacht eens even,

na wat googelen (want ik kende dit product niet) kwam ik niets verdachts tegen. Er is een uitgebreide wikipagina over dit product, en ik heb geen sites gevonden die dit als wondermiddel aanprijzen. Het is een gewoon geneesmiddel.

Sterker nog, ik vond het volgende op http://www.itg.be/itg/Uploads/MedServ/medasso2014/medasso2014_NL_04.pdf

"Er wordt veel gesproken over het geneesmiddel artemisinine (en afgeleide producten zoals artemether), afkomstig van Chinese planten. Dit malariamiddel is zeer doeltreffend. Het is onjuist dat dit geneesmiddel elke preventie zou overbodig maken, zoals dit in sommige media onterecht werd voorgesteld, of dat het met een eenmalige inname alle vormen van malaria zou kunnen genezen. Dit product is inderdaad zeer doeltreffend voor behandeling (en daarom in deze tijd van toenemende resistentie zeer kostbaar), maar is absoluut niet geïndiceerd voor preventieve inname. "

Dus "Al 40 jaar ontkent Het Tropisch instituut de werking van "artemether" ivm malaria." is niet echt van toepassing lijkt mij.

Wat mis ik hier?
bramati

Berichtdoor Renate » 06 okt 2015, 15:59

Renate

Berichtdoor ludoke » 06 okt 2015, 16:18

Bramati : veel kan je niet missen... want op blz III 23 van je internetverwijzing staat duidelijk dat best verder (onze wetenschappers zoeken al sinds 1990...) gewacht wordt tot een Westerse Firma het onbetrouwbare stokoude kruid kunstmatig , maar wel zuiver, zal produceren....(en het onafhankelijke Medasso kan het weten)
Het WHO gaf in 2002 als richtlijn om het kruid enkel in combinatie te gebruiken als curatief geneesmiddel en het onoverkoombare Lariam verder te promoten bij onze lustige vakantiegangers ter preventie.
Snoodaards durven nu poneren dat die combinatietherapie ondertussen een
gevreesde resistentie tegen artemether induceerde...
En dat terwijl je met een vergrootglas naar 'het kruid artemether" moet zoeken bij Wereldconferenties over malaria.

Rare Nobelprijs.
(In China zouden er al miljoenen gered zijn door het kruid....maar ik geloof dat niet.)
ludoke

Berichtdoor bramati » 06 okt 2015, 17:24

ludoke schreef:want op blz III 23 van je internetverwijzing staat duidelijk dat best verder (onze wetenschappers zoeken al sinds 1990...) gewacht wordt tot een Westerse Firma het onbetrouwbare stokoude kruid kunstmatig , maar wel zuiver, zal produceren....(en het onafhankelijke Medasso kan het weten)

Hmm? Ik kan dat nergens vinden wat jij beweert dat er staat. Dit medicijn wordt toch al enkele jaren geproduceerd, oa door Artepharm, een chinees bedrijf?
bramati

Berichtdoor Renaat » 06 okt 2015, 18:11

ludoke schreef:Bramati : veel kan je niet missen... want op blz III 23 van je internetverwijzing staat duidelijk dat best verder (onze wetenschappers zoeken al sinds 1990...) gewacht wordt tot een Westerse Firma het onbetrouwbare stokoude kruid kunstmatig , maar wel zuiver, zal produceren....(en het onafhankelijke Medasso kan het weten)

Vreemd, jij leest blijkbaar een andere tekst dan ik. Want wat jij schrijft staat niet alleen niet op die pagina, het is er zelf niet van te maken. Je suggereert dat de man vrouw in kwestie één of andere charlatan is en doet allerlei beweringen over dat middel welke je verder niet onderbouwt. Met wat eenvoudig zoekwerk is zelf na te gaan dat geen enkele van je beweringen stand houdt. Het is, zoals alle andere middelen, geen wondermiddel. Maar het lijkt een zeer efficiënt middel te zijn voor de bestrijding van malaria dat echter het beste kan gecombineerd worden (zoals andere anti-malarie-middelen) om resistentie te voorkomen en dat op dit moment onvoldoende kan geproduceerd worden en ook nogal duur is.

Renaat
Laatst bijgewerkt door Renaat op 07 okt 2015, 00:20, in totaal 2 keer bewerkt.
Renaat

Berichtdoor Blueflame » 06 okt 2015, 19:42

Het kan geen kwaad om af en toe wat te lezen.

Niet met koud water, maar met een etheroplossing om het kookpunt te verlagen.

Het was overigens een vrouw, geen man ;-)

Mvg.

Bron: https://www.newscientist.com/article/mg ... for-china/

© newscientist, www.newscientist.com, Phil McKenna, internet, 5-10-2015; first published: magazine "newscientist", 12-11-2011, Phil Mc Kenna
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ludoke » 07 okt 2015, 13:54

Ik las jullie verwijzingen met meer aandacht.
Verder zocht ik bij verslagen over " wereldcongressen malaria 2014... 2013"..Ik vond daar, eerder al, nergens iets over artemether.
ludoke

Berichtdoor Renate » 07 okt 2015, 15:57

Renate

Berichtdoor Renate » 07 okt 2015, 20:11

Ook Edzard Ernst wijdt er een stukje aan:
http://edzardernst.com/2015/10/a-nobel-prize-for-tcm/
Renate

Berichtdoor ludoke » 08 okt 2015, 06:48

Dank voor de interessante info.
Hoe zit het met het patent of eigendom inzake "plant/ kruidenextract/ exacte chemische stof" ?
ludoke

Keer terug naar Wetenschap