Psychologisch onderzoek deugd (vaak) niet?!

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Psychologisch onderzoek deugd (vaak) niet?!

Berichtdoor Renaat » 28 aug 2015, 18:59

www.standaard.be/cnt/dmf20150827_01837800

Ik zou het wetenschappelijk artikel zelf moeten lezen om een goed oordeel te kunnen vellen, maar het resultaat verbaast me in ieder geval niet.

Renaat
Renaat

Re: Psychologisch onderzoek deugd (vaak) niet?!

Berichtdoor Jefke » 29 aug 2015, 22:50

Inderdaad. Psychologie loopt wat achter op andere wetenschappen wat betreft het gebruik van wetenschappelijke methoden, maar hebben een goede vooruitgang gemaakt. 30 jaar geleden werden er hopen beweringen de wereld in gestuurd door psychologen, die nooit geverifieerd waren (zeg maar uit de duim gezogen).
Tegenwoordig doen de zichzelf respecterende psychologen al empirisch onderzoek. De volgende stap is om systematisch de conclusies van anderen onafhankelijk te heronderzoeken via vervolgonderzoek.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Re: Psychologisch onderzoek deugd (vaak) niet?!

Berichtdoor Renaat » 01 sep 2015, 18:53

Wat nog erger is, is dat in het therapeutische werkveld die wetenschappelijkheid vaak nog verder te zoeken is of zelf helemaal ontbreekt. Zo vind ik het hallucinant dat gerenommeerde gerechtspsychiaters nog steeds gebruik maken van de Rorschachtest. Of wat te denken van de panorama-uitzending 'Onpartijdig verzekerd' (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... ma/2.39069) die ook laat zien dat er in het wereldje van de psychiatrie wel wat fraudeurs rondlopen.

(Ik weet dat er een verschil is tussen psychologie en psychiatrie en dat psychiater een herkend beroep is waarvoor men dus een langdurige universitaire opleiding voor moet hebben genoten. Maar toch lijkt het er op dat er heel veel raakpunten zijn in wat er misloopt.)
Renaat

Keer terug naar Wetenschap