Elektriciteit vormt belemmering voor een goede nachtrust

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Elektriciteit vormt belemmering voor een goede nachtrust

Berichtdoor Vegamobiel » 23 jun 2015, 15:54

De mens slaapt niet zo goed als zijn voorouders. Eén van de grote oorzaken van het probleem is de elektriciteit, die de mogelijkheid heeft gecreëerd om de nachtrust met kunstlicht gevoelig in te korten. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de University of Washington op basis van een onderzoek bij twee indianengroepen in een afgelegen gebied in het noordoosten van Argentinië, waarvan echter één populatie geen toegang had tot elektriciteit.

De onderzoekers stelden vast dat de populatie zonder toegang tot elektriciteit gemiddeld één uur meer nachtrust genoot dan hun collega’s uit de andere stam, die gebruik konden maken van kunstmatig licht.

De twee stammen leven amper vijftig kilometer van elkaar verwijderd, zodat een aantal geografische omstandigheden als oorzaak voor de verschillende slaappatronen konden worden uitgesloten.

Onderzoeksleider Horacio de la Iglesia, professor biologie aan de University of Washington, wijst erop dat eerder al gelijkaardige conclusies waren opgetekend in een aantal laboratorium-opstellingen, waarbij bepaalde aspecten van de blootstelling aan licht gemanipuleerd konden worden.

“Nu konden deze hypotheses echter voor de eerste keer ook in een natuurlijke opstelling worden bevestigd,” aldus de wetenschapper.

Maan

“De beschikbaarheid van elektrische licht vormt een duidelijke bedreiging voor de nachtrust,” merkt Horacio de la Iglesia op. “Smartphones, tablets, internet en een grote voorraad media zijn er verantwoordelijk voor dat de moderne samenleving van een belangrijk gedeelte van zijn slaap wordt beroofd.”

De onderzoekers zeggen in een volgende studie onder meer de impact van het melatonine-niveau, een hormoon dat de slaap beïnvloedt, op de verschillende gemeenschappen te zullen meten. Ook willen de wetenschappers achterhalen of de maan een effect heeft op de slaappatronen van de indianenstammen. (mah)

Zou die ene stam nog nooit van een kaars of vuur hebben gehoord waarmee je ook licht kan produceren.
Dit is volgens mij weer een van de potgerukte conclusie, zolang je het niet goed bestudeerd kan jij je zelf blijven overtuigen dat het juist is

Vegamobiel
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: Elektriciteit vormt belemmering voor een goede nachtrust

Berichtdoor Blueflame » 23 jun 2015, 19:45

Beste Vegamobiel:

1. Gelieve bij het letterlijk citeren de bron duidelijk weer te geven. Dit om eventuele problemen later te vermijden. Zoals bv. later de verplichting om het hele topic te verwijderen.
2. Raadplegen van de originele bron kan vaak licht laten schijnen over een artikel. Journalisten overdrijven al wel eens, generaliseren al wel eens, of trekken ronduit verkeerde conclusies. En soms hebben ze het gewoon juist.
3. Persoonlijk vermoed ik dat wat geschreven staat, wel kan kloppen.
a) De lichtopbrengst van een kaars of een kampvuur is veel minder dan de opbrengst van bv. een led-lamp.
b) Het feit dat stroom 24/7 beschikbaar is via het stopcontact nodigt wellicht meer uit tot gebruikmaking van die elektriciteit dan dat het aantrekkelijk is om altijd in brandstof te voorzien voor kleinere vuren.

Er zijn toch nogal wat studies die problemen met de gezondheid tgv de industrialisatie aantonen:

http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n ... 0837a.html
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0530.x/pdf
http://link.springer.com/article/10.100 ... 6-1#page-1
Misschien is niet elke studie even goed, maar ik zou toch twijfelen of de door u geciteerde stelling, echt van de pot is gerukt.
Veel onderzoeksplezier!

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: Elektriciteit vormt belemmering voor een goede nachtrust

Berichtdoor Vegamobiel » 24 jun 2015, 10:49

Ik zal de volgende keer zeker op letten dat ik de url van het artikel er bij zet.

Ik snap wat je bedoeld, als je het bv hebt dat je nog wat leest op je tablet of smartfoon. Maar ze doen in het artikel dat de ene stam gaan slapen als de zon onder is, en de andere in de nacht verder gaan.
Hebben ze ook bekeken of die ene stam vroeger opstaat dan de ander. Misschien ligt daar wel de oorzaak.

Ik wilde laten zien dat bij veel onderzoeken een verband wordt gelegd, en dat ze daar dan zo veel mogelijk bewijzen voor zoeken, en niet meer het grotere plaatje bekijken.

Zoals in de sketch van urbanus toen de buurman vroeg waarom hij dat blauw poeder op zijn veld spoot, waarop hij antwoordt dat het tegen de olifanten is, waarop de buurman zegt er zitten toch geen olifanten in het pajottenland, waar op hij antwoord " goe poeder hé "

Vegamobiel
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Keer terug naar Wetenschap