Rethinking Economics: België, een economiewoestijn

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Rethinking Economics: België, een economiewoestijn

Berichtdoor André Bequé » 18 mei 2015, 09:20

Ofschoon België op economisch gebied een redelijk welvarend land is met een ongelijkheid tussen de burgers waar veel landen wel naartoe zouden willen evolueren, betekent dat nog niet dat de gemiddelde economische kennis van een goed niveau is. Een ruwe schatting leert dat zowat 5% van de burgers een doorgedreven economische opleiding genoten heeft. Nog eens 10% van het totaal heeft in opleidingen op het niveau van hogescholen kennis gemaakt met een paar hoofdstukken en specifieke begrippen van economie; een wat lukrake verzameling kenniselementen die niet direct tot een goed overzicht, laat staan gedegen inzicht leiden. De rest van de bevolking moet het doen met wat her en der wordt opgepikt. Niet verwonderlijk dus dat regelmatig in de media bericht wordt over dat gebrek aan kennis. Er worden ook meermaals oproepen gelanceerd en voorstellen gedaan om er iets te doen, maar die zijn doorgaans niet verder gepreciseerd of hebben op een heel beperkt stukje kennis betrekking. Vanuit de bevolking wordt de afgelopen jaren ook bij herhaling het ongenoegen geuit over die lacune in de scholing, meestal naar aanleiding van een crisis die in het inkomen en /of de spaarcenten te voelen is. Het welvarende karakter van België is duidelijk niet te danken aan de economische scholing van haar burgers maar aan krachten en organisaties die de invloed van de gebreken van het economisch vakgebied op de realiteit hebben gecorrigeerd of toch minstens tegengewerkt.
De Belgische situatie creëert niet bepaald een gunstige voedingsbodem voor vernieuwing in het economisch denken, niet zozeer omwille van het beperkte rekruteringsgebied maar wel omdat weinig of geen kritische bevraging zelden noopt tot een goed onderbouwde verdediging van de gangbare kennis en overtuiging. Zelfs de studerende generatie, waarvan normaal mag worden verwacht dat ze niet alles klakkeloos alles aanneemt, is niet vertegenwoordigd in de ISIPE-groep (International Student Initiative for Pluralism in Economics) terwijl die toch 65 organisaties telt verspreid over dertig landen. Het ziet er dus naar uit dat vanuit economische academische middens rustig afgewacht zal worden wat de vernieuwing van Core zal brengen om dan braafjes dat aangepast curriculum over te nemen.
In de voorgaande kritische bijdragen rond ‘Rethinking Economics’ heb ik alvast drie belangrijke gebreken van de gangbare economieleer onder de aandacht gebracht die zonder meer in een herwerkte en vooral meer bij de realiteit aansluitende versie van de economie weggewerkt moeten zijn. Zoals ik al gesteld heb betekent de meest grondige analyse van de bestaande gebreken en fouten niet de aanzet tot de oplossing als men niet over een inzicht / een model beschikt dat toelaat om de oorzaken van de opgetreden crises en problemen aan te pakken. Net zoals het betreffende de klimaatverandering verloren tijd is om nog de discussie te blijven voeren of die er al dan niet is en zo ja hoe erg het dan wel is, moet men ook wat betreft economie geen tijd meer verliezen aan discussies over de gebreken van het vigerende model met zijn dogmatisch karakter maar op zoek gaan naar echte alternatieven en tijd besteden om zich daarin te verdiepen. De alternatieve visie van het ‘Economische Realiteit Systeem’ is op internet met een paar muisklikken te vinden.
André Bequé
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 11 jan 2012, 18:10

Keer terug naar Wetenschap

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast