Migratie en Veiligheid

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Migratie en Veiligheid

Berichtdoor molmol » 28 maart 2015, 17:39

Dag iedereen,
in het kader van mijn masterproef Criminologie ben ik op zoek naar mensen met een mening over migratie en veiligheid. Aangezien het migratiedebat de laatste tijd weer hevig oplaait is het nuttig om hierover de mening van de Vlaming te kennen. Ik hoop dan ook dat jullie een tiental minuutjes de tijd willen nemen om onderstaande enquête in te vullen. Alvast heel erg bedankt!! http://www.studentenonderzoek.be/web/survey/505554
molmol

Re: Migratie en Veiligheid

Berichtdoor TheSurvivor » 31 maart 2015, 10:06

Ik besef dat het bijzonder moeilijk is om respondenten te vinden, maar door op focusforums te ronselen riskeer je volgens mij toch een serieuze systematische bias in je cijfers.
Ik zou persoonlijk eerder op zoek gaan naar bijvoorbeeld studenten, zodat je tenminste een zinnige uitspraak over *een* populatie kan doen (studenten aan bv een bepaalde unief - niet de ruimste of meest representatieve populatie, maar wel een duidelijk gedefinieerde). Nu vrees ik dat je sowieso voor een vertekend beeld gaat. (en dat is dan nog los van de vrije keuze om al dan niet deel te nemen, een belangrijke bron van bias die vergroot wordt door het gebruik van vrijblijvende internet-enquêtes)

*edit* Trouwens je vragen eisen iets teveel kennis en/of interpretatie van je respondenten ;) (vb: Heeft u een migratieachtergrond? Met andere woorden, is één van uw familieleden in opgaande lijn afkomstig uit een ander land dan België?)
mijn grootmoeder was Duitse, maar tot welke graad moet ik tellen? Familie waar ik mee samengewoond heb? Dus tot ouders? Of dien ik te weten tot hoever er in de sociologie bv. gesproken wordt over een migratie achtergrond. Of dien ik een inschatting te maken? Ik zie mezelf niet als iemand met migratie-achtergrond, net zomin als de meeste mensen rond me me zo inschatten.

*edit2* om niet enkel negatief te zijn, zo'n vraag kan je best kaderen met een paar controlevragen als "voel je je migrant", "behandelen anderen je anders door een eventuele migratie achtergrond", en nog een aantal vragen naar de persoonlijke migratie achtergrond en attitudes van de respondent. Nu heb je 1 vraag, die waarschijnlijk de basis vormt van je onderzoek (ik vermoed dat hier ANOVA of iets dergelijks van groepsvergelijking wordt toegepast op basis van deze vraag) en die een incompleet beeld van je respondent geeft. Ik ben blank, heb een in Nederland vaker voorkomende naam dan in België, Heb een door m'n Belgische geboorteplaats gekleurd dialect, en wordt nooit vereenzelvigd met 1 of andere migratie achtergrond. Toch zullen mijn antwoorden in de kolom met achtergrond terechtkomen.
TheSurvivor

Re: Migratie en Veiligheid

Berichtdoor molmol » 31 maart 2015, 16:42

Eerst en vooral bedankt om de tijd te nemen voor het invullen van de enquête :) Het is inderdaad niet aangeraden om enkel op forums respondenten te zoeken, maar ik heb ook reeds heel wat respondenten die ik op andere manieren bereikt heb dus ik denk niet dat dit een al te sterke vertekening zal opleveren. De vraag over de migratieachtergrond was vrij moeilijk te verwoorden. Een controlevraag zoals je voorstelt is inderdaad een goed idee, maar ook dan zouden er mensen zijn die niet in de groep terechtkomen waar ze het best passen. Voor cases als die van jou is het inderdaad jammer dat de verwijzing niet klopt, maar dat is jammer genoeg een beperking van kwantitatief onderzoek. Je kritiek is zeker terecht maar helaas is het bepalen van afkomst is niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt. :)
molmol

Keer terug naar Wetenschap