Een vraag voor steun: experiment voor energieopwekking.

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Een vraag voor steun: experiment voor energieopwekking.

Berichtdoor Kristof » 17 maart 2015, 18:59

Beste iedereen,

Een paar jaar geleden heb ik als eindwerk voor het tweedekansonderwijs een experiment opgezet voor het opwekken van elektriciteit met de hulp van bacteriën.
Tot mijn grote verbazing werd me toegestaan deze uit te voeren in de paradontologische afdeling van het UZ Gasthuisberg omdat daar de juiste bacteriën zijn.
Dit was echter met weinig enthousiasme omdat de mensen daar, hoewel ik geholpen werd, ook ander werk hebben.
De resultaten waren licht positief waarschijnlijk vanwege de primitieve omstandigheden; aluminiumfolie in proefbuisjes.
Deze bacterie zet maïssiroop om in positieve waterstofatomen die hierdoor voor een ladingverschil zorgen en daarna ook als brandstof kan dienen.
Maïssiroop is een van de meest geproduceerde voedingsmiddelen op deze planeet want het wordt bijna overal in verwerkt.
Een ander restprodukt is melkzuur wat kan gebruikt kan worden voor de produktie van biologisch afbreekbare polymeren (plastiek).
Dus alle restprodukten kunnen gebruikt worden.

Mijn vraag is hoe en waar kan ik iemand zo ver krijgen om dit concept verder uit te werken?
Ik vrees dat als ik professoren ga aanschrijven deze me een "crackpot" gaan vinden.
Het probleem is dat de opgewekte spanning moet worden afgeleid naar de grond.
Het laboratorium in het UZ bevind zich op het zesde verdiep en dat is een groot probleem.
De aarding van het labo kan niet gebruikt worden want dan slaat de differentieelschakelaar af.

Dit is dus niet gebaseerd op een onmogelijke theorie en zou niet veel kosten; ik vermoed een paar duizend euro.

Wie kan goede raad geven?

Vreselijk bedankt!

Kristof
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Re: Een vraag voor steun: experiment voor energieopwekking.

Berichtdoor willem_betz » 19 maart 2015, 04:26

Misschien heb je meer kans als je wat meer details kan geven over wat je nodig hebt.
Wat heb je nog nodig ? Ik doe een poging, vul aan en schrap
Een lokaal op het gelijkvloers,
elektriciteit en een goede aardverbinding
bacterien en voedingsbodem
een incubator die een contante temperatuur houdt, eventueel zelf te maken ?
glazen schalen, bokalen, electrodes, Volt en Amp meter...
Wat met die H+ ionen, wordt er H2 gas gevormd ? Boem ! Hoe los je dit op ?
Mss maak je meer kans bij een dienst fysica of toegepaste wetenschappen (ingenieurs)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Een vraag voor steun: experiment voor energieopwekking.

Berichtdoor Kristof » 19 maart 2015, 13:56

Hallo Willem,

Bedankt voor je antwoord.

Via de site www.ikhebeenvraag.be heb ik het volgende antwoord gekregen:

Antwoord

Dag xxxxxxxxxx,

Dit is op zich geen slecht maar ook geen supernieuw idee. Ons labo (Het laboratorium voor microbiële ecologie en technologie van de universiteit van Gent) doet frequent onderzoek naar "microbiële electrokatalyse". Meer uitleg over onze bestaande projecten kan je op deze link vinden (in het Engels).

Wij bouwen eigenlijk zelf microbiële reactoren om allerhande van deze hypothesen te testen, zoals onder meer het gebruik van melasses in de vergisting of in de electrokatalyse. In plaats van met één enkele bacterie te werken, gaan wij meestal aan de slag met een gans "team" van verschillende bacteriën om dit op te lossen.

Ik denk dat zeker het werk van mijn collega Dr. Marta Coma zeer relevant is in uw context daar zij vaak met zijstromen uit bio-raffinaderijen aan de slag gaat: http://www.labmet.ugent.be/user/921 .

Ik denk wel dat je de kost van een dergelijk experiment niet mag onderschatten. Om alles goed op te volgen heb je vrij dure apparatuur nodig zoals een potentiostaat (machine met elektrodes die heel erg accuraat stroom en voltages kan opvolgen) en een gaschromatograaf voor je waterstof. Een potentiostaat alleen al kost een paar €10.000 in aankoop, maar die machines hebben we natuurlijk wel al staan. Ipv de stroom af te voeren naar de aarding zal uw potentiostaat die dus opnemen en meten door een externe weerstand te vormen.

Mijn voorstel is dat je eens een mailtje opstelt met uw resultaten (of toch wat je wil vrijgeven daarvan) naar één van onze proffen, nl. professor dr. ir. Korneel Rabaey. Dat is een jonge en enthousiaste mens met enorm veel ervaring in bio-elektrochemische systemen. Waarschijnljik kan je wel een kort projectje met hem opzetten.

Meer info over zijn werk vindt je hier: http://www.labmet.ugent.be/users/prof-dr-korneel-rabaey

Zijn email adres is: korneel.rabaey @ugent.be (zonder de spatie tussen de @, maar ik zet niet graag emailadressen zomaar op een site, die kunnen door scripts gelezen en misbruikt worden)

Houd er wel rekening mee dat dit een erg drukke periode van het jaar is: veel van onze studenten naderen nu het eind van hun thesis en prof. Rabaey is ook vaak op conferentie dus het kan wel even duren eer je antwoord krijgt.

Ga er trouwens niet zomaar van uit dat mensen U een "crackpot" vinden. Als je uw ideeën kan staven met resultaten, zoals uw preliminaire data uit het UZ dan zul je merken dat mensen daar zeker voor open staan. Bovendien kunnen ze dan ook de haalbaarheid van het idee beter inschatten.

Tot slot: ik ben bio-informaticus dus geen expert in microbiële elektrokatalyse. Het kan zijn dat uw idee al getest is en niet economisch haalbaar bleek, dus er kan ook een negatief antwoord komen maar dan weet je dat tenminste ook al.

Hopelijk heb ik je hierbij naar de juiste collega's doorverwezen en kan je misschien over een paar maanden eens een testje bij ons komen doen,

FM

Deze vraag werd beantwoord door:
ir. Frederiek-Maarten Kerckhof
Doctoraatsonderzoeker

MVG,

Kristof
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Keer terug naar Wetenschap