Ziekte van Lyme

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Ziekte van Lyme

Berichtdoor Danielle » 04 jan 2015, 17:47

Hallo,

Geen idee of ik hier goed zit maar ik vraag me af hoe jullie mening is over de controversie mbt lyme/chronische lyme.

En lymetesten in NL tegenover Testen via Igenex of Ausburg.

Geloven jullie bijv. In de doofpotaffaire omtrent lyme?

Ve mensen zeggen hier negatief te testen maar via amerika of duitsland positief.

Excuus als ik op de verkeerde plek post.
Danielle

Re: Ziekte van Lyme

Berichtdoor Danielle » 04 jan 2015, 18:49

De reden dat ik op dit forum.post is dat ik op zoek ben naar objectieve meningen omtrent dit onderwerp.
Ik vind het zelf lastig het kaf van het koren te scheiden.
Danielle

Berichtdoor willem_betz » 04 jan 2015, 19:08

Over de illusie van chronische Lyme en de neptesten daarvoor staat er een uitgebreid artikel in ons ledenblad van vorige week.
Heb je dat niet dan staat er ook goede info op de site van het Instituut voor Tropische Geneeskunde:
http://www.itg.be/itg/GeneralSite/Default.aspx?L=N&WPID=691&MIID=637&IID=330
samengevat: die dure buitenlandse testen zijn waardeloos en dus zinloos, evenals de maandenlange antibiotica die er dan worden voorgeschreven.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Danielle » 04 jan 2015, 19:12

Bedankt voor de reactie. Ik zal de link met veel belangstelling bekijken.

Ik heb getwijfeld om mijn eigen situatie te beschrijven, maar ik ben me ervan bewust dat dit geen forum is om dit soort dingen te vragen.

Vandaar dat ik het beperkt heb tot bovenstaande vraagstelling.

Ik ben kritisch genoeg om vraagtekens te zetten bij bepaalde denkwijzen-behandelwijzen beschreven op bepaalde fora mbt Lyme.
Noch ben ik van plan overal klakkeloos in mee te gaan, ondanks dat ik zelf op zoek ben naar antwoorden wat betreft mijn ziektegeschiedenis.

Hartelijke groet,
Danielle.
Danielle

Berichtdoor Dirk Katz » 29 apr 2015, 17:40

Chronische Lyme lijkt erg onwaarschijnlijk. Heeft blijkbaar de rol overgenomen van CVS/ME.
Dus een algemene naam voor verschijnselen: vermoeidheid, pijn, voedselovergevoeligheid,... waarvan men de oorzaak niet vind.
Automatisch dan beweren dat het tussen de oren zit, is kort door de bocht. Zeker omdat de wetenschap niet toelaat alles op te sporen.
Wat vandaag niet gevonden kan worden, kan dat misschien morgen wel. Ook totaal gebrek aan wetenschappelijk onderzoek.

Een nieuwe denkpiste: mogelijke oorzaak: besmetting door legionella of aanverwante bacteriën in het water.
Sommigen kunnen hier overgevoelig voor zijn, ongeacht de voldoende hoge watertemperatuur (+50)voor menging met koud water.
Zowiezo heb je altijd een minimumblootstelling aan legionella. Het enige dat men kan doen is de sproeikop van de douche verwijderen.
Legionella en aanverwanten kunnen zich alleen verspreiden door verneveling via de longen. Zo wordt men steeds terug besmet.
Met een beetje meer moeite kan men nog normaal douchen of haar uitspoelen.
Bij sommigen beginnen dan de symptomen na een maand snel te minderen. Nieuwe blootstelling absoluut vermijden.
Op vakantie eventueel een plastieken zak met gat erin rond douchekop hangen.
Brubbelbaden zijn uiteraard ook volledig te mijden, zoals alle verneveling.
Moesten wetenschappers hier onderzoek naar doen, kan mogelijk een oplossing voor een bepaalde groep mensen gevonden worden.
Opsporing via urinetest of bloedafname is niet altijd eenvoudig. Timing is van cruciaal belang, anders blijft het onder de radar.
Dirk Katz

Berichtdoor Heeck » 29 apr 2015, 20:19

Zojuist een uizending op de NL-tv gevolgd.
Ziet er uit als goede no-nonsens voorlichting die alle hoeken en gaten uitbezemt:

http://www.npowetenschap.nl/programmas/ ... /lyme.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Heeck » 01 mei 2015, 10:30

www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renaat » 01 mei 2015, 20:41

Heeck schreef:Zojuist een uizending op de NL-tv gevolgd.
Ziet er uit als goede no-nonsens voorlichting die alle hoeken en gaten uitbezemt:

http://www.npowetenschap.nl/programmas/ ... /lyme.html

Lijkt me inderdaad een goede en nuchtere uitzending. Hoewel het niet rechtstreeks aan bod komt vind ik één van de zaken die ook uit deze reportage te halen is, is dat mensen vaak naar de 'alternatieve geneeskunde' worden gedreven doordat ze in de 'reguliere geneeskunde' niet voldoende ernstig worden genomen. Te snel wordt gedacht dat als men niet onmiddellijk een fysieke oorzaak vindt (geen positief resultaat van een test), het wel 'in het hoofd' zal zitten.
De opmerking in het artikel van Skepp: "Problemen ontstaan wanneer patiënten met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten niet kunnen aanvaarden dat ze worden verraden door hun eigen hersenen en op zoek gaan naar een externe oorzaak." lijkt me dan ook extreem kort door de bocht. Het gaat er immers vanuit dat als er gezocht en niets gevonden is, dat er sowieso ook niets zal zijn.

Een gebrek aan kennis over statistiek en de werking en betrouwbaarheid van testen wordt enerzijds misbruikt door alternatieve therapeuten maar is anderzijds ook één van de oorzaken dat huisartsen soms veel te snel conclusies trekken.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Heeck » 02 mei 2015, 10:07

Renaat,

1) Kort door de bocht.
Ja, Een extra tussenzin zou jouw manier van opvatten hebben voorkomen.

2)A-regulier behandelen.
Het barst letetrlijk van dat soort aanbiedingen, waarbij vaak ook nig uitdrukkelijk wordt vermeld dat met een enkel apparaat
Lyme kan worden gediagnosticeerd èn behandeld. *)

3) Statistiek
Ik snap niet wat je precies op het oog hebt.

Roeland

*) Voorbeelden:
Via de bioresonantiemethode herkent en behandelt het gezondheidcentrum de ziekte van Lyme.

Via bloedonderzoek in het ziekenhuis kwam niks uit. Ben naar een acupuntuur gegaan die levend bloed onderzoek doet en daar kwam borelia en parasieten uit.
Heb homeopatisch korrels gekregen, die ik nu een aantal maanden slik.
Ook heb ik bloedonderzoek in Weert laten doen, ene test negatief.. DNA bloedkweek positief, EINDELIJK!
En ook eindelijk een arts gevonden die me wilt helpen en medicatie geeft, lyme arts van ABNG lijst.

Vandaag een leeg flesje Pinella gevuld met CDS of voor de leken gewoon MMS, vandaag tussendoor 10 druppels genomen

Nu na totaal 27 maanden ben ik Lymevrij door de bioresonantie

Voor de behandeling adviseren we:
bij een tekenbeet of verdenking binnen 3 weken door te verwijzen naar de arts voor een antibioticabehandeling.
bij een latere of chronische vorm van Lyme de combinatie van bioresonantie en natuurlijke antimicrobiële middelen zoals Samento©, Burbur-detox en/of Cumanda©.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renaat » 02 mei 2015, 11:00

Heeck schreef:3) Statistiek
Ik snap niet wat je precies op het oog hebt.

Het gaat me er om dat er een onterecht geloof/ongeloof is in testen zonder kennis over de waarde van testresultaten. Dus aan de ene kant denken sommige artsen onterecht dat het resultaat van een bepaalde test 100% zekerheid geeft en handelt men daar ook naar (met onterechte behandeling of onterecht conclusie dat het 'in het hoofd van de patiënt zit tot gevolg).

Aan de andere kant (bij de alternatieven) wordt het gegeven dat testen in de reguliere geneeskunde niet 100% betrouwbaar zijn misbruikt om de reguliere geneeskunde als onbetrouwbaar af te schrijven en wordt dan weer een onterechte waarde toegekend aan de eigen niet-wetenschappelijk onderbouwde testen.

De arrogante houding van 'we weten alles' waar patiënten soms in de reguliere geneeskunde met geconfronteerd worden drijft vele mensen naar de alternatieve geneeskunde. Dat daarin de arrogantie van alleswetenheid minstens zo groot (zo niet groter) is zien veel mensen niet.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Heeck » 02 mei 2015, 12:38

Renaat,

We dwalen af van de Lyme en ik vind het een onvermijdelijk feit dat alleen een toevallige patiënt=leek iets van statistiek weet en zelfs dan op het spreekuur niets aan die kennis heeft.

Misschien iets voor een van Lyme afgescheiden onderwerp, want tests met 100% dubbelzijdig onderscheidend vermogen liggen niet voor het oprapen en ik snap nog steeds niet waar je dus heen wilt.

Eentje nog:
De hobby-dokters hun benadering zag ik net mooi aangehaald met een citaat van iemand uit het "cupping-circuit":
NRC-artikel 2 mei 2015 schreef:"Je wil niet weten hoe vaak mensen bij mij komen die al lang proberen zwanger te worden, en na een paar behandelingen zeggen:: ik ben zwanger."

Ook zij gelooft dat cupping preventief helpt tegen kanker. Dat de heilzame werking nooit is bewezen vind zij niet erg. "De mensen die al zolang bij de huisarts komen met klachten, bellen mij na een behandeling op, en zeggen: het lijkt wel of ik al mijn klachten bij jou heb achtergelaten. Dan is het niet bewezen. Nou en?"

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jinny » 02 mei 2015, 21:01

Een vriend heeft al enkele jaren Lyme, de huidige (nieuwe) huisarts heeft de testresultaten uit het lab in Utrecht? opnieuw beoordeeld en mijn vriend aan een zware antibiotica gezet.
3 Maanden.
We gaan het meemaken.
Ik meld het resultaat wel tzt.
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Keer terug naar Wetenschap