Farmaceutische Industrie

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Farmaceutische Industrie

Berichtdoor willem_betz » 25 nov 2014, 15:17

een mail aan SKEPP:
Geachte,
Regelmatig lees ik "skeptische" artikels over allerhande onderwerpen. Opvallende afwezige is hier evenwel de reguliere farmaceutische industrie. Volgens sommige artsen zou minstens 30 % van de middelen die in deze miljarden business circuleren geen moer helpen, wel integendeel. De bijwerkingen zijn soms spectaculairder dan de werking die ze claimen. Vandaag alweer over "antabuse", een middel dat al zeker 60 jaar gebruikt wordt. En wat lees ik bij Skepp? Niets!
Is Skepp wel zo kritisch als ze beweren te zijn of is het enkel belangrijk uit welke hoek de wind waait?

Vreemde club die nooit enige twijfel laat bestaan over wat ze zelf beweren. Ik dacht dat wetenschap ontstond uit bevraging, uit twijfel, uit nieuwsgierigheid naar het onbekende
... uit de vaststelling dat wij als mens maar weten en denken met onze beperkte mogelijkheden en de stand van de wetenschap tot op heden. Inderdaad "skepptisch" tegenover de eigen stellingen en vooral tegenover de keuze die daarin gemaakt wordt,

Beste,
Heb je het artikel van het kenniscentrum gelezen, of ga je enkel voort op een krantenkop ?
Er wordt in het artikel gesteld dat antabuse wel degelijk werkt, maar enkel zinvol is bij mensen die gemotiveerd zijn en de instructies nauwkeurig opvolgen. Antabuse kan dan een ruggensteun zijn om aan de verleiding weer te drinken te weerstaan.
Artsen weten al tientallen jaren dat het zinloos is om dat middel te gebruiken bij mensen die het tegen hun zin doen, er zijn genoeg kneepjes gekend om toch te kunnen drinken ondanks antabuse. Een verslaafde die niet oprecht overtuigd en gemotiveerd is om van die verslaving af te geraken kan niet geholpen worden met een pilletje. Eigenlijk is het meestal zinloos om te trachten mensen te helpen die niet echt willen geholpen worden.
Kijk eens naar de doelstellingen van SKEPP, daar staat duidelijk wat we doen: beweringen onderzoeken die in tegenspraak lijken met de huidige wetenschappelijke kennis. Het aanklagen van alles wat mis loopt in de wereld is gewoon een te grote opdracht.
Niemand ontkent dat er soms wat mis loopt met de propaganda van Big Pharma, maar dat is geen argument om Big Quack te gaan verkiezen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Farmaceutische Industrie

Berichtdoor willem_betz » 25 nov 2014, 18:34

dezelfde persoon reageert weer in een prive-mail:
Geachte,
Dank u wel voor de snelle reactie. Helaas wordt alweer zeer aanvallerig gedaan als iemand durft de reguliere farmacie ook maar in vraag te stellen. Waar ik het moeilijk mee heb is dat er direct met "geloof" in "God" weet wat gezwaaid terwijl hier niets is om te "geloven". Wat is dat "geloof"? Ik ben geen aanhanger van wat dan ook.
Jammer,

De "reguliere farmacie" wordt voortdurend in vraag gesteld in "reguliere" middens, getuige daarvan is bijv. het artikel waarmee deze discussie begon. Zo hoort het, geen heilige huisjes.
Waarom je er God en geloof bij haalt is me een raadsel.
Je kan hier verder reageren, privé-mails zal ik niet meer beantwoorden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Wetenschap