Pagina 1 van 1

Het Core-project en de economieleer

BerichtGeplaatst: 06 nov 2014, 15:39
door André Bequé
Hoogleraar Wendy Carlin van het University College in London leidt het Core-project dat beoogt het economiecurriculum op de realiteit te stoelen. Economiestudenten van over de hele wereld gegroepeerd in ‘International Student Initiative for Pluralism in Economics’ (Isipe) willen weg van het bijzonder enge curriculum dat nu hun opleiding beheerst. Het antwoord daarop kreeg financiële steun van de denktank Institute for New Economic Thinking (INET), opgericht door onder meer Amerikaans miljardair George Soros.
De Bètaversie waarin tien hoofdstukken uit de nieuwe cursus al zijn bijgewerkt wordt de komende maanden uitgetest in een select aantal universiteiten, en men hoopt over maximaal twee jaar een definitieve volledige versie gereed te hebben.

Of het nieuwe curriculum zal beantwoorden aan de wensen van de studenten is op basis van de vrijgegeven informatie helemaal niet zeker. De studenten zullen aanvullende extra kennis meekrijgen zoals: beperkingen door het leefmilieu, technologische innovatie, menselijke eigenschappen als hebzucht en vrijgevigheid, welslagen en falen van marktwerking, zeepbellen, recessies, en financiële crises. Die aanvullingen zijn net nodig omdat het gangbare model geen ruimte laat voor de sociale en de politieke (= solidaire) dimensies van het maatschappelijke gebeuren, en de kunstmatige tweedeling van de economische entiteiten in producenten en consumenten verhindert elke objectieve en volledige waarneming van de economische werkelijkheid.
Er wordt nergens melding gemaakt van een aanpassing of herziening van het gangbare economische model dat slechts focust op marktwerking, winst en groei. Nochtans is dat een essentiële noodzaak want als de hoger vermelde kennisaanvullingen niet in het model verwerkt zitten dan schept men een schizofrene situatie: enerzijds een goed realistisch inzicht in de economisch-maatschappelijke situatie en de opgave waarvoor men staat, anderzijds de ‘gereedschapskist’ van het oude model die helemaal niet aangepast is. Dat is ongetwijfeld niet datgene wat de studenten beogen met de vraag om een beter curriculum; zij mikken niet op een rijk gestoffeerde versie van de neoklassieke economie maar op werkelijk alternatieve voorstellingen van het economische gebeuren die echt toelaten om de blik te verruimen en het inzicht en de slagvaardigheid te doen toenemen.

In het Economische Realiteit Systeem (ERS – al van november 2010 vrij toegankelijk voor iedereen), dat op basis van een gestructureerde inventarisatie van alle stromen in het maatschappelijke bestel de economische werkelijkheid beschrijft, zijn de aanvullingen, waarmee Core het oude curriculum inpakt, geïntegreerd in het model. Een realistisch economisch model gaat niet uit van één enkel stuwend en sturend principe zoals dat in het gangbare model met de marktwerking het geval is, en herleidt de economische entiteiten niet tot twee theoretische types die in de realiteit als dusdanig niet voorkomen.