Zout

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Zout

Berichtdoor Vegamobiel » 26 sep 2014, 17:18

Op een aquarium forum zijn we in gesprek over de schadelijkheid van de twee anti klonter middel dat is het zout zit
E554 en E535

Er wordt beweert omdat er aluminium is het product zou zitten dat dit zeer schadelijk is voor de gezondheid.
zie
http://www.hetbakkertjeopdehoek.nl/eerlijk-over/zout/

E554 Classificatie: gevaarlijk.
Natriumaluminiumsilicaat: antiklontermiddel, vulstof en hulpmiddel voor aroma’s en kleurstoffen. In deze stof is aluminium verwerkt. Aluminium is zeer schadelijk voor de gezondheid en we worden in het dagelijks leven aan steeds hogere concentraties blootgesteld. Aluminium wordt gebruikt in cosmetica, etenswaren, drinkwater, vaccins, keukenvoorwerpen en allerlei andere verbruiksgoederen. Er valt ontzettend veel over aluminium te schrijven maar ik zal het proberen kort te houden: aluminium kan leiden tot allerlei vergiftigingsverschijnselen zoals longfibrose en wordt in direct verband gebracht met: dementie, alzheimer, spraak- en loopstoornissen, myoclonieën (heftige spiercontractie), insulten (toevallen), tremoren (trillingen), amyotrofische laterale sclerose (ziekte van het zenuwstelsel die leidt tot spieratrofie), Parkinsondementie en borstkanker.

Nu ben ik zelf niet zo onderlegd om het tegendeel te beweren.
Wie kan er mij hier mee helpen
of is het waar wat er verteld wordt

indien hulp graag met bronvermelding

Vegamobiel
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: Zout

Berichtdoor Digit » 26 sep 2014, 18:41

In keukenzout (NaCl of natriumchloride) zitten natrium en chloor verwerkt. Het ene is uiterst ontbrandbaar (zelfs ónder water), het andere uiterst giftig.

Schept dat een probleem?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Amanitine » 27 sep 2014, 01:59

Aluminium wordt wel eens gelinkt aan gezondheidsproblemen (zie bvb discussies omtrent deodorant waar typisch gehydrateerde aluminium chloride in zit) en kent een rol in het menselijk lichaam die slecht begrepen is. Maar aluminium is ook één der meest voorkomende elementen in de aardkorst. Dit voornamelijk in verbinding met zuurstof, een zeer sterke binding en één der redenen waarom het maken van aluminiummetaal lang zo moeilijk is gebleven. Zowat alle grond die je ergens op aarde kan vinden bevat wel wat aluminium, maar in een vorm die biochemisch niet meteen aan te spreken valt. Als je bang bent van dit E nr, dan moet je ook bang hebben van onkruid wieden in de tuin en moddercatch want je moest maar eens wat grond binnen krijgen...
Amanitine

Berichtdoor willem_betz » 27 sep 2014, 15:30

Zelfs stoffen die we broodnodig hebben worden giftig als de dosis of concentratie te hoog is, bijv zuurstof, ijzer...
Dat is een regel die de paniekzaaiers of alarmisten blijkbaar nog steeds niet willen begrijpen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Oude Belg » 28 sep 2014, 11:26

Waarom gebruik je voor je aquarium geen grof, ongeraffineerd zeezout?
Oude Belg

Berichtdoor Vegamobiel » 28 sep 2014, 17:35

Het zout wordt in zoetwater aquarium's gebruikt om de slijmhuid van de vissen te versterken door ze eigenlijk te irriteren.
Ook zou dit de osmose van water in en uit het lichaam vergemakkelijken.

Het is natuurlijk niet steeds gemakkelijk om beweringen te weerleggen.
Je kan natuurlijk zeggen dat de concentratie zeer laag is maar dat vinden vele niet goed genoeg omdat ze door andere zijn opgefokt
met allerlei verschillende angsten.

Ik heb aan hun gevraagd waar ik hun wetenschappelijke argumentatie kan vinden.
Daarop vertelde ze dat ik niet lui moet zijn en er zelf naar op zoek moet gaan.
Hierop heb ik natuurlijk gereageerd dat het wel degelijk is dat diegene die iets beweerd hiervoor de bronvermelding moet geven
en zich niet moet afdoen met "zoek maar op in Google"

Tja een zot kan meer vragen stellen dan 10 wetenschapper kunnen beantwoorden.

Vegamobiel
Vegamobiel

Berichtdoor willem_betz » 28 sep 2014, 20:58

ik heb dan maar eens wat gegoogled naar Natriumaluminiumsilicaat (= zeoliet = E554 ) wat in de website waarnaar je linkt in jouw eerste bericht als "Classificatie: gevaarlijk" wordt beschreven.
Alle bronnen die ik vond noemen het een ongevaarlijke inerte stof, die niet oplosbaar is in water.
De gevaren die ze (het bakkertje) beschrijven gaan over Aluminium.
Heel wat medicijnen tegen maagzuur bevatten ook Aluminium (in inerte vorm natuurlijk !) alarm !!!
Zoals Digit al schreef, met dergelijk analfabetisme voor scheikunde kan je ook keukenzout levensgevaarlijk noemen want het bevat een Natriumatoom.
Die onbenullen kennen blijkbaar het verschil niet tussen een inert zout en een reactieve nascente stof.
Ik doe er nog een schepje bij: keukenzout bevat naast natrium ook een chlooratoom, en chloorgas was een zeer giftig en bijtend oorlogsgas in WO I !
Dat er bij het industrieel verwerken van een poeder soms stofmaskers gedragen worden zegt niets over giftigheid, dat kan gewoon een bescherming tegen stof zijn. Trouwens bij het werken met fijn zand-stof worden ook makers gedragen, dat is dus ook erg giftig ? :lol: :lol:
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 29 sep 2014, 09:49

Het lijkt er meer van weg te hebben dat het verschil tussen een emulsie en een verbinding niet wordt beseft.
Bij een emulsie als mayonnaise wordt het scheiden van (water+azijn+ . . ) enerzijds en olie anderzijds tegengegaan doordat ei als emulgator werkt.
Dwz tegengaat dat de uit elkaar geklopte kleine druppels water cq olie zich weer verenigen.
De werking van de emulgator is beperkt zodat je mayonnaise niet moet verwarmen of oud moet laten worden want dan valt de emulsie weer uit elkaar in (water+azijn+. . ) en olie.

Een verbinding als water zie je niet zomaar uit elkaar vallen in waterstof en zuurstof.

http://passie.horeca.nl/content/15131/M ... eiden.html schreef: . . Als de mayonaise te dik is, dan kun je deze dunner maken met wat water, bouillon of met de inmaakazijn van augurken.
Wanneer je te snel of te veel olie toevoegt aan het mengsel, kan de mayonaise gaan schiften. De olie en het mengsel vallen dan uit elkaar en er ontstaat geen mooie homogene saus.
Dit kun je herstellen door:
1. met nieuwe eierdooier in een schoon bekken opnieuw te beginnen. Voeg dan de geschifte massa druppelsgewijs aan de eierdooier toe terwijl je blijft roeren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Vegamobiel » 29 sep 2014, 18:49

Nadat ik de reactie van Wilem Betz op de site had gezet kreeg ik deze reactie terug:

Aluminium is een van de meest voorkomende elementen in de aardkorst.
Het metaal kent vele uiteenlopende industriële toepassingen,
het wordt zelfs als geneesmiddel gebruikt. Lange tijd heeft men aluminium
beschouwd als een biologisch inactieve, niet giftige stof. Recent
is echter in deze opvatting een kentering gekomen door het signaleren
van de giftige effecten van aluminium, onder andere op het
zenuwstelsel bij mensen. Tengevolge van de verzuring van het milieu
kan het gebonden aluminium als oplosbaar aluminiumzout vrij in
de bodem en in het oppervlaktewater terechtkomen. Hierbij worden
steeds meer ecotoxicologische effecten gesignaleerd.

Heel het artikel is te vinden op

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h074-Aluminium--schadelijk-voor-de.pdf

Vegamobiel
Vegamobiel

Berichtdoor willem_betz » 29 sep 2014, 20:36

De alarmisten hebben dat artikel wel zeer selectief gelezen, enkele citaten uit dat artikel:
Onder extreme omstandigheden echter blijkt aluminium te kunnen leiden tot vergiftigingsverschijnselen.
...
...dat er tot nu toe geen bewijs bestaat dat Aluminium de oorzaak zou zijn van dementie van Alzheimer.

Mag ik veronderstellen dat jouw aquarium niet extreem en niet verzuurd is, en dat jouw vissen geen tonnen van een bepaald Engels leidingswater verzetten ? :wink:
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Wetenschap