De Aarde zet uit!

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Re: De Aarde zet uit!

Berichtdoor Renate » 23 jul 2014, 20:39

outremer schreef:Ik stop om pitcher no verder te volgen.
Iedereen heeft zijn grens en de mijne is bereikt.

Ik kan je niet anders dan gelijk geven. Bij Pitcher begin ik steeds meer te denken aan het gezegde: "Een gek kan meer vragen, dan vele wijzen kunnen antwoorden."
Renate

Berichtdoor Heeck » 23 jul 2014, 21:28

Pitcher,

Excuus dat ik zo een slonzig geheugen heb en mijn lessen plaattectoniek (weerom aan leken) altijd moet naslaan.
En dan kom ik daartussen toevallig een blaadje tegen met de aanbeveling om voor de grap vooral eens de discussie tussen Neil Adams en Steven Novella na te lopen.

Dat heb ik toen niet gedaan, maar nu wel.

En het is net alsof jij hier nu een remake van die sessies uit 2007 wilt opvoeren.
Erger nog, wat jij ook beweert het format is intensief gelijkend.

Alleen speelt Neil de kaart van "onbevangen tegemoettreden als grondhouding" beter uit.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 21:46

Jinny schreef:Leer jij eerst maar eens wat klassieke mechanica.
En verklaar waarom naarmate je meer naar het midden van de Atlantic ga het gesteente steeds jonger wordt terwijl dat aan de andere kant nu net niet gebeurt.
En waarom de grote breuken aan de westkant van de Amerka's liggen en niet aan de oostkant.
Hoe langer je op dit forum rondscharrelt, hoe dommer of je over kom...

In het midden van de Atlantische oceaan is er een breuklijn. Dat is de lijn waar 'Pangea' 180 miljoen jaar geleden brak.
Vanaf deze lijn bewoog Amerika naar links, Europa naar rechts. Maar die bewegingen zijn 'schijnbaar'. Vergelijk het met een papier die je over een ballon spant en opblaast.
De scheuren die gevormd worden zijn de 'breuklijnen'.
Grote breuken aan de westkant? Hoe bedoel je?
De rode gebieden zijn jonge oceaanbodems, dus ten westen van Amerika is de uiteendrijving van continenten VEEL SNELLER gebeurd dan vb in de Atlantische oceaan.

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Jinny » 23 jul 2014, 22:18

Jezus, wat doe jij dom...
Nog nooit getracht de rotatieprolemen met een uitzettende aarde op te lossen?
En waar of het materiaal vandaan komt?

Wat mij betreft mag je geband worden...
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 22:18

Het is een feit dat dinosaurussen NIET konden lopen indien de zwaartekracht evenveel zou zijn als nu.
Vraag het aan een expert in dino's. Hij zal dit bevestigen.
Dus de zwaartekracht was vroeger KLEINER. Dan moest de aarde vroeger kleiner zijn, en de massa
van de Aarde neemt toe zou je denken. Zoals deze man : https://www.youtube.com/watch?v=Qw3HWjvIhVw
Maar een toename van massa van externe origine (aarde is dan zogezegd 5x in massa toegenomen) is ONVERKLAARBAAR. (te weinig meteorietimpacten)
Waar die man nog niet aan gedacht heeft, is dat de Aarde wel hol MOET zijn. (dat is ook de 'debunkzin' van wetenschappers dat expanding earth onzin is, omdat ze ZEKER zijn
dat de Aarde NIET hol is). Maar het IS wel degelijk zo! De Aarde is hol.
Daarom dat ik vind dat gravitatie eens herbekeken moet worden. Hoe kan de gravitatie STIJGEN met de jaren als de massa ongeveer gelijk blijft??
Misschien heeft VOLUME ook iets te maken met gravitatie?

Hoe leggen jullie dat uit dat de zwaartekracht groter werd met de jaren?

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 22:19

Jinny schreef:Jezus, wat doe jij dom...
Nog nooit getracht de rotatieprolemen met een uitzettende aarde op te lossen?
En waar of het materiaal vandaan komt?

Wat mij betreft mag je geband worden...

Aarde is hol, geen materiaal bijgekomen
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 22:24

Heeck schreef:Pitcher,

Excuus dat ik zo een slonzig geheugen heb en mijn lessen plaattectoniek (weerom aan leken) altijd moet naslaan.
En dan kom ik daartussen toevallig een blaadje tegen met de aanbeveling om voor de grap vooral eens de discussie tussen Neil Adams en Steven Novella na te lopen.
Dat heb ik toen niet gedaan, maar nu wel.
En het is net alsof jij hier nu een remake van die sessies uit 2007 wilt opvoeren.
Erger nog, wat jij ook beweert het format is intensief gelijkend.
Alleen speelt Neil de kaart van "onbevangen tegemoettreden als grondhouding" beter uit.
Roeland

Vergeet niet dat jullie nog altijd TEREN op een theorie uit 1912 van Alfred Wagener:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Wegener
Wanneer werd de eerste oceaanscan gemaakt? 1950?

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 jul 2014, 22:47

Het is een feit dat dinosaurussen NIET konden lopen indien de zwaartekracht evenveel zou zijn als nu.

WAAR de MEESTE mensen HIER een HEKEL aan HEBBEN is IEMAND die keer op keer BESLIST wat diezelfde LEZERS belangrijk moeten VINDEN of niet door TOT VERVELENS TOE ONDER ANDERE WOORDJES IN hoofdletters te plaatsen.
Los daarvan : waar de meeste mensen hier ook nogal een hekel aan hebben is iemand die hen komt dicteren wat ze als feit moeten aanvaarden door te verwijzen naar een autoriteit ter zaken terwijl diezelfde persoon alle andere autoriteiten ter zake als comploteurs en zo benadert. Die dino experts gebruikten trouwens gedeeltelijk de zwaartekracht om te bepalen of een dino snel was/traag was/ een waterbewoner/landbewoner was, enz...
stefaandepraetere

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 jul 2014, 22:52

Vergeet niet dat jullie nog altijd TEREN op een theorie uit 1912 van Alfred Wagener:

en dan? net dat maakt een theorie net tot een theorie die staat als een huis. Nagenoeg alle stellingen van Einstein zijn nadien bevestigd door metingen die in zijn tijd onmogelijk waren, global warming theorie is al meer dan 100 jaar oud en ook daarvan werden voorspellingen gedaan die nadien bevestigd zijn, de tabel van Mendeljev werd opgesteld met gepostuleerde elementen die zoveel jaren later effectief gevonden werden, Darwin voorspelde correct aan de hand van verschillende roofdieren de aanwezigheid van prooidieren op sommige geïsoleerde plaatsen zonder dat die ooit gezien waren tot dan, Wagener voorspelde behoorlijk correct de leeftijd van de bodems zonder dat hij dat kon doen, enz...
Creationisten voorspellen een pre cambrium konijn, holle aarde adepten voorspellen een opening aan de polen, religieuzen voorspellen een devine intervention bij nagenoeg alles wat ze kunnen bedenken, enz...

snap je het verschil?
stefaandepraetere

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 23:05

stefaandepraetere schreef:

WAAR de MEESTE mensen HIER een HEKEL aan HEBBEN is IEMAND die keer op keer BESLIST wat diezelfde LEZERS belangrijk moeten VINDEN of niet door TOT VERVELENS TOE ONDER ANDERE WOORDJES IN hoofdletters te plaatsen.
Los daarvan : waar de meeste mensen hier ook nogal een hekel aan hebben is iemand die hen komt dicteren wat ze als feit moeten aanvaarden door te verwijzen naar een autoriteit ter zaken terwijl diezelfde persoon alle andere autoriteiten ter zake als comploteurs en zo benadert. Die dino experts gebruikten trouwens gedeeltelijk de zwaartekracht om te bepalen of een dino snel was/traag was/ een waterbewoner/landbewoner was, enz...

Het WERKT! kheb het nu zelf ondervonden. Het leest makkelijker
En wa wil je nu eigenlijk zeggen? Klap eens Vlams

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 23 jul 2014, 23:12

stefaandepraetere schreef:

en dan? net dat maakt een theorie net tot een theorie die staat als een huis. Nagenoeg alle stellingen van Einstein zijn nadien bevestigd door metingen die in zijn tijd onmogelijk waren, global warming theorie is al meer dan 100 jaar oud en ook daarvan werden voorspellingen gedaan die nadien bevestigd zijn, de tabel van Mendeljev werd opgesteld met gepostuleerde elementen die zoveel jaren later effectief gevonden werden, Darwin voorspelde correct aan de hand van verschillende roofdieren de aanwezigheid van prooidieren op sommige geïsoleerde plaatsen zonder dat die ooit gezien waren tot dan, Wagener voorspelde behoorlijk correct de leeftijd van de bodems zonder dat hij dat kon doen, enz...
Creationisten voorspellen een pre cambrium konijn, holle aarde adepten voorspellen een opening aan de polen, religieuzen voorspellen een devine intervention bij nagenoeg alles wat ze kunnen bedenken, enz...

snap je het verschil?

Nee.. zo werkt het niet. voor zolang een theorie niet 100% bewezen is, blijft het een theorie en wordt het geen feit.
De holle aarde theorie bestaat al heel lang, ook de platte aarde theorie en de volle aarde theorie.
Nog geen enkele is 100% bewezen geweest.

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 24 jul 2014, 08:56

Nee.. zo werkt het niet. voor zolang een theorie niet 100% bewezen is, blijft het een theorie en wordt het geen feit.

Duidelijk dat je niets snapt van wat een theorie is in de wetenschappelijke wereld. Verder verwijs ik je naar de post van blue flame en reageer ik ook niet meer op verdere schrijfsels van je
stefaandepraetere

Berichtdoor wim » 24 jul 2014, 09:20

Pitcher schreef:Nee.. zo werkt het niet. voor zolang een theorie niet 100% bewezen is, blijft het een theorie en wordt het geen feit.
Pitcher

Zo werkt het juist wel! Een theorie werkt zolang het niet bewezen is dat er iets fout aan is. Zodra er een fout gevonden wordt met experimentele metingen, moet ofwel de theorie aangepast worden of vervangen door een betere theorie.

Dat kan net leuk zijn aan wetenschap: iemand bedenkt een theorie die overeenkomt met experimentele data en probeert die dan zelf onderuit te halen. De volgende stap is dat alle andere wetenschappers die ook keihard proberen onderuit te halen. Een redelijk destructief proces eigenlijk, maar daardoor net zelf-corrigerend.
wim

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 12:31

Pitcher,

Ik heb je scherp verweten dat je de discussie tussen Nel Adams en Steven Novella aan het herhalen bent.
Daar vind je dus het gros van de antwoorden ook al.

Jouw reactie luidt:
Pitcher schreef:Vergeet niet dat jullie nog altijd TEREN op een theorie uit 1912 van Alfred Wagener:

Weerom maak ik bezwaar tegen het aanspreken met "jullie", want zo kan je me allerlei in de mond leggen dat ik niet heb gezegd. Nu ook weer.

Verder maakte ik je er vriendelijk op attent dat ik wel eens een cursus plaattectoniek volgde en dan ga je me Wegener's continentenverschuivingen in de mond leggen.
Een van de voordelen van het aanspreken met "jullie".

Ik herinner me de sierkaft van dat boek in de kast van mijn vader nog wel en hoe ik ik ~1950 al de wereldbol erbij pakte en de continenten overtekende, uitknipte en op de bol verschoof.
Zoek zelf de recente stand van zaken na en houdt die tegen die tegen die van Adams alis Pitccher (inclusief de antwoorden van Novella bv) aan.

Geef dan de vergelijkende analyse en wie weet kan je dan ergens serieus je analyse testen op een geologen/geofysici-website. Zoek tegenstanders op die je kunnen inmaken; daar heb je wat aan.

Doe je huiswerk,

Roeland
www.edge.org
Heeck

CMAP TOOLS

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 14:21

Pitcher en anderen ook,

Elders verwees ik naar de HELP-file van CmapTools, die weinig enthousiasmerend is.
Hier een voorbeeld dat is toegesneden op geo-studenten, dat duidelijker laat zien hoe je met CMAP je redeneringen en logische suggesties transparant en aanvalbaar maakt:

http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/ ... tmaps.html

Roeland

2 corr: spelfouten
Laatst bijgewerkt door Heeck op 24 jul 2014, 14:41, in totaal 2 keer bewerkt.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 14:31

Ik vrees dat Pitcher alleen waarde hecht aan z'n eigen logica.
Renate

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 14:40

Renate schreef:Ik vrees dat Pitcher alleen waarde hecht aan z'n eigen logica.

Waarom zou je daar vrees voor hebben?
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 15:19

Heeck schreef:

R.

Tja, ik had ook vermoed kunnen zeggen. De vrees is eigenlijk ingegeven door m'n idee dat verstandige antwoorden op Pitchers verhalen, paarlen voor de zwijnen zijn.
Renate

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 17:39

Renate schreef:
Heeck schreef:

R.

Tja, ik had ook vermoed kunnen zeggen. De vrees is eigenlijk ingegeven door m'n idee dat verstandige antwoorden op Pitchers verhalen, paarlen voor de zwijnen zijn.

Zeer zeker niet, als je me het tegendeel kunt bewijzen, graag.
Ik heb zelf Afrika en Zuid-Amerika uitgeknipt en op ballon gekleefd en paste enkel op kleinere ballon.
Daarna heb ik renders gemaakt. Ook van Noord-Amerika en Afrika. Passen ook, maar het verschil is minder
duidelijk dan Afr en Z-Am omdat dit een L vorm heeft

Veel wacko wetenschappers in de wereld dan hoor... :
Afbeelding

Denk eens 2 seconden na! Bestudeer de oceaanscan! Gotver

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 19:05

Pitcher schreef:
Renate schreef:
Heeck schreef:

R.

Zeer zeker niet, als je me het tegendeel kunt bewijzen, graag.
Ik heb zelf Afrika en Zuid-Amerika uitgeknipt en op ballon gekleefd en paste enkel op kleinere ballon.
Daarna heb ik renders gemaakt. Ook van Noord-Amerika en Afrika. Passen ook, maar het verschil is minder
duidelijk dan Afr en Z-Am omdat dit een L vorm heeft

Veel wacko wetenschappers in de wereld dan hoor... :
Afbeelding

Denk eens 2 seconden na! Bestudeer de oceaanscan! Gotver

Pitcher

Ik zie er dus 2 op het plaatje, dat zijn er inderdaad enorm veel. En met knip en plakwerk kun je zoveel bewijzen als je wilt. Helaas zorgen uw 'oplossingen' voor zoveel problemen, dat ik nauwelijks nog weet waar te beginnen. We beginnen al met een holle aarde, met 2 gaten bij de polen. Kom dan eens met echte overtuigende bewijzen. Tot nu toe zie ik een raaskallende mafkees, die vooral z'n gelijk wil halen met z'n theorietjes, die nauwelijks origineel te noemen zijn. Misschien moet je toch de discussie tussen Neil Adams en Steve Novella eens goed lezen.
Renate

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 19:16

Pitcher schreef:Gotver

Gofferen voor de spiegel en nu met een stuk zeep in je mond.
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor stefaandepraetere » 24 jul 2014, 19:36

Het positieve is wel dat mijn duur betaalde lapje grond dus alleen maar groter gaat worden :mrgreen:
stefaandepraetere

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 20:48

stefaandepraetere schreef:Het positieve is wel dat mijn duur betaalde lapje grond dus alleen maar groter gaat worden :mrgreen:

Ge snapt er echt niks van he...
Continenten blijven even groot, het zijn de oceanen die groeien

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 20:50

Pitcher schreef:
stefaandepraetere schreef:Het positieve is wel dat mijn duur betaalde lapje grond dus alleen maar groter gaat worden :mrgreen:

Pitcher

Net als uw verbeelding.
Renate

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 20:52

Renate schreef:
Pitcher schreef:Ik zie er dus 2 op het plaatje, dat zijn er inderdaad enorm veel. En met knip en plakwerk kun je zoveel bewijzen als je wilt. Helaas zorgen uw 'oplossingen' voor zoveel problemen, dat ik nauwelijks nog weet waar te beginnen. We beginnen al met een holle aarde, met 2 gaten bij de polen. Kom dan eens met echte overtuigende bewijzen. Tot nu toe zie ik een raaskallende mafkees, die vooral z'n gelijk wil halen met z'n theorietjes, die nauwelijks origineel te noemen zijn. Misschien moet je toch de discussie tussen Neil Adams en Steve Novella eens goed lezen.

Dus als een theorie problemen oplevert, is hij fout?
Ik heb al bewijzen genoeg gegeven. Kijk mss even in de topic waar het slotje op staat omdat het te heet kwam...

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 20:54

Renate schreef:
Pitcher schreef:

Pitcher

Net als uw verbeelding.

Versta je de oceaanscan wel? Ik durf wedden dat je nog geen seconde de moeite gedaan hebt om het te bekijken.
Waarom is de oceaan jong aan de linkerkant van Amerika?

Uw gezeik tolereer ik niet meer. Graag een ban!

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Renate » 24 jul 2014, 21:23

Pitcher schreef:
Renate schreef:
Pitcher schreef:

Pitcher

Net als uw verbeelding.

Versta je de oceaanscan wel? Ik durf wedden dat je nog geen seconde de moeite gedaan hebt om het te bekijken.
Waarom is de oceaan jong aan de linkerkant van Amerika?

Uw gezeik tolereer ik niet meer. Graag een ban!

Pitcher

U hoeft wat mij betreft niet geband te worden. U moet eens de verklaringen die anderen u gegeven hebben lezen.
Renate

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 21:41

Renate schreef:
Pitcher schreef:Pitcher

U hoeft wat mij betreft niet geband te worden. U moet eens de verklaringen die anderen u gegeven hebben lezen.

Ik vind ze niet sorry. Ik zie alleen maar galgespuug.
Wat is jouw verklaring?

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 22:06

Pitcher,
Jij ziet alleen maar galgespuug, maar bent wat werkschuw.
Hier staat jouw huiswerk:
viewtopic.php?p=88958#p88958 schreef:Zoek zelf de recente stand van zaken na en houdt die tegen die van Adams alias Pitcher (inclusief de antwoorden van Novella bv) aan.

Geef dan de vergelijkende analyse en wie weet kan je dan ergens serieus je analyse testen op een geologen/geofysici-website. Zoek tegenstanders op die je kunnen inmaken; daar heb je wat aan.

Doe je huiswerk,

R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 22:26

viewtopic.php?p=88958#p88958 schreef:Zoek zelf de recente stand van zaken na en houdt die tegen die van Adams alias Pitcher (inclusief de antwoorden van Novella bv) aan.

Doe je huiswerk,

R.

Ik versta het niet. Sorry. Ik denk dat ik mijn huiswerk gemaakt heb, dat is wel duidelijk. Ik heb er een boek over geschreven...
Veel geologen geloven in een expanding earth. Ik haal veel informatie van hen trouwens.
Heb je al naar de oceaanscans gekeken?

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 24 jul 2014, 22:36

Je kan niet eens op mijn vraag beantwoorden:
Waar is de subductie rond Antarctica?
Ik wacht wel op een antwoord.. na enkele galspugingen

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Heeck » 24 jul 2014, 23:01

Pitcher schreef:Je kan niet eens op mijn vraag beantwoorden:
Waar is de subductie rond Antarctica?

Dat klopt, want ik ben geen volleerde geofysicus en volg slechts her en der wat cursussen voor leken. Dat heb ik duidelijk gemeld.
En leken moet je geen subducties laten aanwijzen.

En ga nu maar aan je huiswerk zoals ik je opgaf.
R.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 25 jul 2014, 07:04

Pitcher schreef:

Doe je huiswerk,

R.

Ik versta het niet. Sorry. Ik denk dat ik mijn huiswerk gemaakt heb, dat is wel duidelijk. Ik heb er een boek over geschreven...
Veel geologen geloven in een expanding earth. Ik haal veel informatie van hen trouwens.
Heb je al naar de oceaanscans gekeken?

Pitcher

Ach gut, meneer heeft een boek geschreven, maar dat is niet gepubliceerd, omdat hij dan voor z'n leven vreest. Helaas meneer, zo werkt de wetenschap niet. U beweert dingen, dus u zal zelf met de bewijzen moeten komen. Vage theorieën kan iedereen uit z'n duim zuigen, zelfs theorieën die op het eerste gezicht lijken te deugen. Uw antwoorden heeft u al van Heeck gekregen, alleen accepteert u ze niet, omdat ze niet passen in uw wereldbeeld. Lees de discussie waar Heeck ook naar heeft verwezen maar eens. Ik ben geen geofysicus, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan zeggen dat uw theorieën niet kloppen. Ik hoef ook niet precies te weten hoe een vliegtuig functioneert, om de kunnen zeggen dat vliegende tapijten niet bestaan, ook al komt iemand met 1.000 vage plaatjes waarop vliegende tapijten zouden staan.
Renate

Berichtdoor Pitcher » 03 aug 2014, 21:15

Het debat tussen Adams en Novella heb ik ongeveer doorgenomen..
Adams heeft gelijk over de uitzetting van de Aarde maar slaat de bal verkeerd over de 'creatie van massa' of Pair-production.
Het volume van de Aarde kan geen 5x groter worden door dit proces, als het enigszins mogelijk is.
Adams is geen hollow earth proponent voor de duidelijkheid..
Novella kan maar weinig tegengewicht in de schaal brengen. Zijn verhaal over een 'well accepted' meteorietinslag doet vermoeden dat hij teveel stripalbums las van Neal Adams.
"B) Three fourths of the granitic crust is “missing”. Not necessarily. Catastrophic and other geological forces could have produced the unevenness of the Earth’s crust. For example, it is now well accepted that the early Earth was hit by a large meteor, throwing up debris that later coalesced into the moon (1). This catastrophic event would have left the surface of the earth very uneven"

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Renate » 07 okt 2014, 13:42

Heeft Pitcher z'n sprookjes hier opgedaan?
http://anticorruptionsociety.com/2012/0 ... of-matter/
Renate

Berichtdoor Wet Willie » 08 okt 2014, 01:38

Ssssst, maak hem aub niet terug wakker!!
Niets is te wonderbaarlijk om waar te zijn als het met de natuurwetten strookt. (M. Faraday)
Wet Willie

Berichtdoor Digit » 08 okt 2014, 08:21

Wet Willie schreef:Ssssst, maak hem aub niet terug wakker!!

Inderdaad! Het voederen van trollen is hier géén gewaardeerde attractie!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Vorige

Keer terug naar Wetenschap