De Aarde zet uit!

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

De Aarde zet uit!

Berichtdoor Pitcher » 14 jul 2014, 23:15

1) De Pengea theorie

Algemeen wordt aangenomen dat de Aarde vroeger bestond uit een oceaan en één reuzecontinent
dat Pangea heet. Het bestond tijdens het einde van het Perm en het Trias, 250 tot 210 miljoen jaar
geleden, waaruit alle huidige continenten ontstaan zijn. Doordat de continenten uit elkaar drijven
en in elkaar passen als puzzelstukken besluit men dat er ooit een supercontinent bestond.
Deze theorie wordt nog steeds aanvaard en aangeleerd in de scholen.
Sterker nog, men breidt de theorie nog uit met het mogelijke supercontinent dat zich 250 miljoen
jaar in de toekomst kan gaan vormen, nl. Pangea Ultima.

Maar er zitten serieuze fouten in deze theorie:

Disbalans

Door het feit dat de landmassa op 1 plaats geconcentreerd is, krijgt men een disbalans van de
Aarde wat in planeetkunde onmogelijk is. Men heeft nu al vastgesteld dat het bouwen van
stuwmeren en hoge gebouwen een weliswaar klein maar toch meetbaar effect hebben op de
aardrotatie.
Wat moet dit dan zijn met een supercontinent waar bergen tot 8km hoog uit het land steken?
Water heeft trouwens een veel kleinere soortelijke massa dan land, zo'n 1000kg/m³ tov ong
3000kg/m³. Aangezien oceanen enorm diep kunnen zijn maakt dat het gewicht van Pangea in
verhouding tot de oceaan aanzienlijk groter is.

Platentektoniek

De theorie van platentektoniek werd ontwikkeld in de jaren '60 van de vorige eeuw als opvolger
voor de hypothese van continentverschuivingen van Alfred Wegener. In tegenstelling tot Wegeners
hypothese raakte platentektoniek al snel algemeen aanvaard in de wetenschappelijke
gemeenschap. De aardkorst is verdeeld met tektonische platen met elk zijn eigen landdeel.
Afbeelding
Waar 2 platen uit elkaar gaan noemt men dit een divergerende plaatgrens zoals in de Atlantische oceaan en
waar 2 platen samenkomen een convergente plaatgrens waar gebergtes ontstaan.
Afbeelding
De beweging van de platen is te wijten aan convectiestromingen volgens de theorie. Dit zijn
stromingen in de aardmantel die de tektonische platen in beweging zetten.
Afbeelding
Het probleem bij deze theorie is dat het geen verklaring heeft voor de situatie met het
supercontinent Pangea. Alle platen geconcentreerd moeten zitten onder het continent want
geen enkel continent kan 'springen' in hun eigen tectonische plaat om daarna meegevoerd te worden
in de bewegingen van de plaat.
Wat dan met de rest van de aardkorst (onder superoceaanà? Is dit dan ook een tektonische plaat die later opgeslokt
wordt door de andere platen? Dit houdt geen steek.
Hetzelfde geldt ook voor de convectiestromingen. De convectiestromingen onder Pangea zouden
zich moeten meeverplaatsen met de wegdrijvende continenten.
Hoe kan een afgescheurd continent nu over de subductie, een plaats waar de aardkorst in de
aardmantel wegsmelt, geraken? Aangezien de convectiestromingen overal op Aarde gelijk verdeeld
zijn zoals de theorie laat uitschijnen kan men hier niet spreken over een correcte theorie.

Oceaanscan

In 1996 heeft het NOAA of National Oceanic and Atmospheric Administration onderstaande
oceaanscan uitgevoerd om de leeftijd te bepalen van het aardoppervlak.
De donkerblauwe zones zijn 180 miljoen jaar oud, de donkerrode zones zijn slechts enkele miljoen
jaar oud. In de Atlantische oceaan kun je bijvoorbeeld zien dat de breuklijn met nieuw materiaal
zich perfect in het midden situeert. Dit maakt des te meer het uit elkaar drijven van de continenten
duidelijk.
Afbeelding
Als Noord- en Zuid-Amerika zich afsplitsen van Pangea, dan zou de leeftijd van de oceaanbodem
veel ouder moeten zijn dan nu afgebeeld is. Eigenlijk even oud als de landmassa die hier grijs
aangeduid is maar wel degelijk ouder is dan de gekleurde gebieden.

Puzzelstukken

Het is voor iedereen duidelijk dat de continenten uit elkaar drijven en dat is duidelijk te zien op
Google Earth beelden. De littekens van de verschuivende continenten laten zich overal op de
zeebodem opmerken, soms wel duizenden kilometer lang.
Ontegensprekelijk pasten de continenten dus als puzzelstukken in elkaar. Maar is dit wel zo?
Het mooiste voorbeeld van 2 puzzelstukken die in elkaar passen is Afrika en Zuid-Amerika.
Brengen we die continenten bijeen dan krijgen we dit:
Afbeelding
In mijn render heb ik de oude korst onder het water meegenomen. Dit zijn de grijze zones op
de oceaanscan; dit kan dus ook gedeeltelijk onder water zitten
Puzzelstukken passen NIET!!

wordt vervolgd...

Pitcher
Pitcher

Re: De Aarde zet uit!

Berichtdoor Pitcher » 14 jul 2014, 23:37

Vervolg...

2) Expanding Earth theorie

Een plausibeler model is een Aarde die enkel bestond uit landmassa die dan uiteenviel in
continenten waartussen de oceanen ontstonden. Men kan hier dus ook spreken van Pangea of een
supercontinent in het prille begin.
Om deze situatie te verkrijgen kan dit enkel en alleen maar door uitzetting van de aarde.
Afbeelding

Laten we eens een zo exact mogelijke berekening maken van hoe groot de Aarde vroeger was:
De totale oppervlakte van de landmassa is vandaag 148.940.000 km². Maar we moeten ook de
oppervlakte land meerekenen dat net of een paar honderd km onder de zeespiegel ligt.
Dit leiden we af uit de oceaanscan want de lichtgrijze of oudste zones moeten bijgerekend worden.
Afbeelding
Dit landgedeelte net onder de zeespiegel kan men mooi zien op Google Earth, namelijk de
lichtblauwe gebieden in de oceanen en zeeën.
Afbeelding
Als we de oppervlakte van de rode gebieden benaderen komen we uit op 30.000.000 km²
Totale landmassa is dus: 148.940.000 km² + 30.000.000 km² ≈ 180.000.000 km²
opp bol = 4*pi*r²
straal r = 1/2*wortel(A/pi)
r = 3784km
De straal van de Aarde is nu 6371 km dus is de straal met 68% toegenomen.
Als we nu dezelfde render maken van Afrika en Zuid-Amerika op een kleinere bol, dan
krijgen we dit:
Afbeelding
De puzzel past perfect. Dus JA de continenten passen ineen als een puzzel ENKEL op een kleinere aarde!

Breuklijnen
De uitzetting van de Aarde kun je vergelijken met een half opgeblazen ballon die beplakt is met
papier en daarna verder wordt opgeblazen waardoor je scheuren krijgt en continenten gevormd
worden.
Natuurlijk is de aardkorst niet zo elastisch als een ballon vandaar men breuklijnen verkrijgt en niet
toevallig centraal gelegen tussen de uiteengedreven continenten. Als we nu eens teruggaan in de tijd,
dan schuiven de continenten naar elkaar toe. De blauwe zones zijn het oudst, dus daar wordt
eerst verschoven, daarna op de groene zones.Na de jongste of rode zones liggen de continenten
tegen elkaar. Vergelijk dit met een oude, donker verkleurde dikke elastiek dat je uitrekt.
In de scheuren komt de blekere, 'jongere' elastiek te voorschijn. De scheur gaat steeds dieper
in de elastiek en dit kun je dan weer vergelijken met de breuklijn.
Het is dan ook logisch dat er zich aardbevingen voordoen. De oceaankorst wordt er opengereten
als het ware, daar wordt hij ook steeds dunner.

Een mooi filmpje illustreert deze theorie:
https://www.youtube.com/watch?v=oJfBSc6e7QQ

In de wetenschapswereld is dit een HOT TOPIC, de expanding earth filmpjes groeien als bosjes op youtube!
Hoe het komt dat de Aarde uitzet komt nog aan bod, is voor later

Dus sceptici, ik sta zeer sceptisch tegenover platentektoniek. Kan letterlijk in de vuilbak gegooid worden.
De AARDE ZET UIT. Lijkt me duidelijk.

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 00:04

Pitcher schreef:In de wetenschapswereld is dit een HOT TOPIC

Dan is het vast en zeker geen probleem om wat links te geven naar wetenschappelijke artikelen (gepubliceerd in vakbladen) over dit onderwerp?

Renaat
Renaat

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 00:37

Renaat schreef:

Dan is het vast en zeker geen probleem om wat links te geven naar wetenschappelijke artikelen (gepubliceerd in vakbladen) over dit onderwerp?

Renaat

Het enige waar ik onmiddellijk aan denk:
http://www.4threvolt.com/files/McCarthy2005.pdf
Ik ken geen vakbladen over dit onderwerp.. Maar ik zie dat op youtube de laatste maanden het één en ander beweegt over dit onderwerp.
Wetenschappers die voordrachten geven..enz..

Dit moet wel lukken om binnen 5 jaar parate kennis te worden. Al ben ik hier té optimistisch over.. Al die wetenschappers die bezig zijn met platentektoniek moeten eerst hun wereld opgeven..
Nee pak 25 jaar

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Oude Belg » 15 jul 2014, 09:27

Pitcher schreef:Ik ken geen vakbladen over dit onderwerp.. Maar ik zie dat op youtube de laatste maanden het één en ander beweegt over dit onderwerp.

Dan is het dik in orde. Youtube is de plek bij uitstek waar wetenschap bedreven wordt, al komt Instagram ook opzetten. Als ik wil weten welke nieuwe ontwikkelingen er zijn op wetenschappelijk gebied zal ik nooit vergeten als eerste youtube en facebook te raadplegen. :roll:
Oude Belg

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 10:18

Oude Belg schreef:
Pitcher schreef:Ik ken geen vakbladen over dit onderwerp.. Maar ik zie dat op youtube de laatste maanden het één en ander beweegt over dit onderwerp.

Dan is het dik in orde. Youtube is de plek bij uitstek waar wetenschap bedreven wordt, al komt Instagram ook opzetten. Als ik wil weten welke nieuwe ontwikkelingen er zijn op wetenschappelijk gebied zal ik nooit vergeten als eerste youtube en facebook te raadplegen. :roll:

Is dit alles wat je kan zeggen? Vergeet niet dat hierboven wetenschap staat. En ik heb die info niet van youtube gehaald, maar van wiki en de rest is logisch nadenken. Alleen heb ik door Mccarthy voor het eerst de theorie gehoord, en dit tot op het bot uitgezocht. Probeer eerst eens te lezen wat ik schrijf, vooraleer je rond de pot begint te draaien en totaal irrelevante praat uitgaat...

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 15 jul 2014, 10:28

Door het feit dat de landmassa op 1 plaats geconcentreerd is, krijgt men een disbalans van de
Aarde wat in planeetkunde onmogelijk is. Men heeft nu al vastgesteld dat het bouwen van
stuwmeren en hoge gebouwen een weliswaar klein maar toch meetbaar effect hebben op de
aardrotatie.

ok Pitcher begin dan maar met je eigen argumenten eens uit te leggen... De laatste keer dat ik naar de aarde keek was die totaal in disbalans (landmassa is absoluut niet gelijk verdeeld, continenten verschuiven constant, eilanden worden gevormd en verdwijnen enz..).
stefaandepraetere

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 11:08

Eerst schrijf je:

En je doet alsof je je zwaar in dat onderwerp hebt verdiept. Maar daarna schrijf je:

Wetenschappers die voordrachten geven..enz..

Ik verwacht niet dat je dat inziet. Maar als je straffe uitspraken doet over hoe een onderwerp 'hot' is in de wetenschappelijke wereld, dan is het wel erg vreemd dat je naar geen enkele echte wetenschappelijke bron kan verwijzen. En dat er hier en daar een verdwaalde 'wetenschapper' (wanneer is iemand een wetenschapper) mee werkt aan wat youtube-filmpjes zegt natuurlijk niets. Er zijn ook wetenschappers die geloven dat de aarde slechts ongeveer 6000 jaar oud is en daar ook filmpjes over maken.

Ik zie in ieder geval geen overtuigend bewijs in wat je schrijft of waar je naar verwijst. Dat is op zich geen bewijs dat je ongelijk hebt, maar is zie voorlopig geen reden om je ernstig te nemen.

Wat trouwens ook opvalt, is dat de 'bronnen' waar je naar verwijst, aan de ene kant de 'reguliere wetenschappelijke visie en de wetenschappers die die verdedigen' totaal afkraken, maar aan de andere kant de onderzoeksresultaten van die wetenschappers gebruiken om hun afwijkende visie te ondersteunen. Waarom zou de leeftijdsbepaling van het aardoppervlakte wel correct zijn als die datering afkomstig is van wetenschappers die volgens jou (en de 'bronnen' waar je naar verwijst) niet open staan voor (in jouw ogen) duidelijke bewijzen tegen de traditionele theorie van de platentektoniek.

Renaat
Renaat

Berichtdoor bramati » 15 jul 2014, 12:40

Was de aarde origineel solide?

Waardoor zet de aarde uit?

Waarom stort de holle aarde niet ineen door zwaartekracht?

Hoe verklaar je de massa van de aarde die perfect uitgelegd wordt door een "solide" aarde, maar die door een holle aarde niet uitgelegd kan worden?

Hoe verklaar je dat aardbevingen ed als schokgolven door de aarde heen bewegen, waardoor men redelijk perfect kan onderzoeken hoe snel deze golven door bepaalde gebieden van de aarde kunnen reizen? merk op dat geluidsgolven sneller door gesteente heen reizen dan door lucht...

Beste Pitcher, eerst waren uw posts nog een beetje interessant. Maar nu beginnen ze absurde vormen aan te nemen. Het had een beetje voor u kunnen pleiten als gij u bij 1 "conspiracy" had gehouden.

Ik heb ergens een klein beetje begrip voor u, en ik hoop dan ook dat ge niet te snel geband wordt.
Tijdens mijn vroege tienerjaren was ik ook gefascineerd door ufo's ed. Waarschijnlijk door op te groeien met de x-files, UFO:enemy unknown te spelen, enzovoort. Gelukkig ben ik er uitgegroeid. Ik hoop van harte voor u hetzelfde.
bramati

Berichtdoor outremer » 15 jul 2014, 13:04

Pitcher schreef:Dit moet wel lukken om binnen 5 jaar parate kennis te worden. Al ben ik hier té optimistisch over.. Al die wetenschappers die bezig zijn met platentektoniek moeten eerst hun wereld opgeven..
Nee pak 25 jaar
Pitcher

Van zulke berichten wordt ik zo moe hé.
Begrijpen die conspiracy-malloten nu echt niet dat een wetenschapper (of niet wetenschapper) veeeeel meer eer (en centen) kan rapen door een gevestigde theorie af te kunnen knallen ?
Deus Vult
outremer

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 13:22

outremer schreef:Begrijpen die conspiracy-malloten nu echt niet dat een wetenschapper (of niet wetenschapper) veeeeel meer eer (en centen) kan rapen door een gevestigde theorie af te kunnen knallen ?

Inderdaad. En dat er onder wetenschappers er echt wel genoeg mensen rondlopen die maar al te graag het werk van hun collega's kritisch onder de loep houden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 13:42

bramati schreef:Was de aarde origineel solide?

Waardoor zet de aarde uit?

Waarom stort de holle aarde niet ineen door zwaartekracht?

Hoe verklaar je de massa van de aarde die perfect uitgelegd wordt door een "solide" aarde, maar die door een holle aarde niet uitgelegd kan worden?

Hoe verklaar je dat aardbevingen ed als schokgolven door de aarde heen bewegen, waardoor men redelijk perfect kan onderzoeken hoe snel deze golven door bepaalde gebieden van de aarde kunnen reizen? merk op dat geluidsgolven sneller door gesteente heen reizen dan door lucht...

Beste Pitcher, eerst waren uw posts nog een beetje interessant. Maar nu beginnen ze absurde vormen aan te nemen. Het had een beetje voor u kunnen pleiten als gij u bij 1 "conspiracy" had gehouden.

Ik heb ergens een klein beetje begrip voor u, en ik hoop dan ook dat ge niet te snel geband wordt.
Tijdens mijn vroege tienerjaren was ik ook gefascineerd door ufo's ed. Waarschijnlijk door op te groeien met de x-files, UFO:enemy unknown te spelen, enzovoort. Gelukkig ben ik er uitgegroeid. Ik hoop van harte voor u hetzelfde.

Spreek ik van holle Aarde? Waar? Maar dit is idd een volgende logische stap... hoe raad je het.
In een andere topic zeker.. Maar dit komt nog uitgebreid aan bod. Op deze holle aarde vragen antwoord ik wel nog, in een andere topic desnoods

Hier spreken we over het uitzetten van de Aarde. Als je akkoord bent, nemen we de volgende stap
Pitcher

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 13:52

Pitcher schreef:Spreek ik van holle Aarde? Waar? Maar dit is idd een volgende logische stap... hoe raad je het.

Sommige mensen zijn dan ook zo heerlijk voorspelbaar :wink:

Pitcher schreef:Hier spreken we over het uitzetten van de Aarde. Als je akkoord bent, nemen we de volgende stap

Ik betwijfel dat bramati akkoord gaat, zeker zolang je geen zinvol antwoord geeft op zijn vragen.

Wil je trouwens nog even antwoorden op de andere vragen (ook in andere topics), waaronder de vraag wat die buitenaardse wezens hier eigenlijk doen?

Renaat
Renaat

Berichtdoor bramati » 15 jul 2014, 13:58

Pitcher schreef:Spreek ik van holle Aarde? Waar? Maar dit is idd een volgende logische stap... hoe raad je het.

Jammer genoeg had ik dat geraden, ja. Er zitten namelijk te veel gaten in uw theorie...

Pitcher schreef:In een andere topic zeker.. Maar dit komt nog uitgebreid aan bod. Op deze holle aarde vragen antwoord ik wel nog, in een andere topic desnoods

Hier spreken we over het uitzetten van de Aarde.

Andere vragen,
Wat zorgt voor de uitbreiding van de aarde.
Hoe is dit gestart.
Is daar een limiet op?
Hoe groot/klein was de aarde origineel?
Hoe is de himalaya gevormd?

Pitcher schreef:Als je akkoord bent, nemen we de volgende stap

Grappig, dat heeft je er niet van weerhouden om deze topic te openen.
bramati

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 21:45

bramati schreef:Was de aarde origineel solide? Ben ik niet zeker. Waarschijnlijk wel, ik ga er toch vanuit. Het is vreemd dat de groei pas 180miljoen jaar geleden startte. Daarvoor dus ooit solide denkik. Anders zou de Aarde een constante groei hebben vanaf ontstaan?
Waardoor zet de aarde uit? goeie vraag, ben ik nog aan het uitzoeken. Is een mysterie. Ik dacht aan eerst aardrotatie. Maar die is te weinig op planetair niveau. Het heelal zet ook uit. Onlangs merkte ik de stringtheorie van Dr Verlinde op, een Nederlander, die beweert dat gravitatie eigenlijk niet bestaat. Vind ik geen gek idee. De 'ether' is ook een kracht die nog niet onderzocht/toegegeven werd. Mss worden wij wel 'geduwd' op de Aarde. En duwt de kern massa van zich af.
Waarom stort de holle aarde niet ineen door zwaartekracht? Kijk, ALS er een holle aarde bestaat, wil dit zeggen dat Newton's Shell Theorem onjuist is (geen aantrekking IN de holle aarde). Want de massa wordt dan aangetrokken naar de schil. Mocht er geen zijn, dan zweeft ieder deeltje rond en valt de planeet uiteen. Een leeg ei is ook sterk toch? De structuur van een holle bol is heel sterk. De holle aarde stort ook niet ineen door die 'duwende' kracht van binnenuit? Ik heb de schildikte van de holle aarde berekend en ik kom uit op 480km. Lijkt weinig, maar is niet niks. Waarom breekt vb een drijvende ijsplaat van 100m niet in stukken door zijn 'eigen zwaartekracht'?
Bijna alle planeten zijn hol. Dus het is enkel de verhouding van de massa's die telt. Iedere massa van de planeten is 'teveel' berekend

Je bedoelt de S-golven en de P-golven. Ik heb een model uitgewerkt waaruit blijkt dat de meetgegevens perfect fout kunnen geïnterpreteerd worden (in het geval van volle aarde). Zal dit wel eens posten in die topic

Dit is geen conspiracy. Toch niet volgens mij. Waarom zou 'de aarde een samenzwering opzetten met de andere planeten'?

Pitcher

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 22:02

Diverse volkssterrenwachten, waaronder Urania (in Hove) geven goede cursussen astronomie. Er zullen ook wel degelijke cursussen geologie te vinden zijn. Ik raad je eens aan om (met een open geest) zo'n cursus te volgen.
Renaat

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 22:20

bramati schreef:

Jammer genoeg had ik dat geraden, ja. Er zitten namelijk te veel gaten in uw theorie...

Pitcher schreef:In een andere topic zeker.. Maar dit komt nog uitgebreid aan bod. Op deze holle aarde vragen antwoord ik wel nog, in een andere topic desnoods

Hier spreken we over het uitzetten van de Aarde.

Andere vragen,
Wat zorgt voor de uitbreiding van de aarde.
Hoe is dit gestart.
Is daar een limiet op?
Hoe groot/klein was de aarde origineel?
Hoe is de himalaya gevormd?

Pitcher schreef:Als je akkoord bent, nemen we de volgende stap

Grappig, dat heeft je er niet van weerhouden om deze topic te openen.

Staat er een limiet op? Ik vrees van wel. Als de schildikte nu 'slechts' 480km is, dan kan het binnen x aantal miljoen jaar problemen opleveren.
Origineel had de aarde een straal van 3780 km of zoiets (zie berekening)
Nu 6371km. Dat is volume x 5 !
Gebergtes verklaren is niet zo makkelijk. Je moet kijken naar de 'nieuwe' gebergtes, zoals de Pyreneëen, de Alpen of de Himalayas. Al de andere gebergtes zijn reeds bestaande "onregelmatigheden" op de aardkorst.
De continenten (35km dik = continental crust) drijven als het ware op de onderliggende laag. De continenten zijn ongeveer dezelfde grootte als in het prille begin, maar hebben het zwaar te verduren omdat de onderliggende laag 'groter wordt', of naar buiten geduwd wordt. Vergelijk het met een ballon die je opblaast waar papiertjes ophangen. Er is enorm veel frictie door het uitzetten van de aarde en daarbij komt nog dat de aarde in 'balans' probeert te zijn, dus is het niet ondenkbaar dat continenten nog eens extra verschuiven. Zie maar naar de 'ring of fire' in de Stille Oceaan. Daar is een enorme 'leegte', en wil Azië en Amerika naar elkaar toeschuiven om het 'gat' op te vullen. Vandaar ook de diepe troggen! Dit zijn 2 tegengestelde bewegingen. Welnu, door die frictie en bewegingen van de continenten ontstaan op de "zwakke landverbindingen" gebergtes!
Afbeelding
Als je Europa zou uitsnijden uit een blad en je 'wikkelt' aan Spanje en Italië krij je kreuken op de zwakke punten, net waar het gebergte ligt. Die redenering kun je ook maken met de Himalaya's (India)
Maar het is maar een theorie he. Eentje die ikzelf bedacht heb, dus het zal wel fout zijn zeker?

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 15 jul 2014, 22:22

ok Pitcher begin dan maar met je eigen argumenten eens uit te leggen... De laatste keer dat ik naar de aarde keek was die totaal in disbalans (landmassa is absoluut niet gelijk verdeeld, continenten verschuiven constant, eilanden worden gevormd en verdwijnen enz..).

ik quote me zelf nog eens pitcher... kwestie van je eens een beredeneerde redenering te ontlokken ipv nog maar wat massaal links, grafieken en andere visuele middeltjes te laten posten...
stefaandepraetere

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 22:26

Renaat schreef:Diverse volkssterrenwachten, waaronder Urania (in Hove) geven goede cursussen astronomie. Er zullen ook wel degelijke cursussen geologie te vinden zijn. Ik raad je eens aan om (met een open geest) zo'n cursus te volgen.

Ik ken de meeste gangbare theorieën over geologie en astronomie. We leren die toch in school niet? Ook over gebergtes enzo. Maar je zult al gemerkt hebben dat ik wel over een open geest beschik..

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 22:29

stefaandepraetere schreef:

ik quote me zelf nog eens pitcher... kwestie van je eens een beredeneerde redenering te ontlokken ipv nog maar wat massaal links, grafieken en andere visuele middeltjes te laten posten...

Landmassa is idd niet helemaal niet gelijk verdeeld. Vandaar de troggen thv de 'Ring of Fire', waar de meeste aardbevingen gebeuren.
Door het verschuiven van Amerika en Azië 'probeert' de Aarde deze disbalans teniet te doen.
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 15 jul 2014, 22:34

aardrotatie.

en je verklaring daar op...

Landmassa is idd niet helemaal niet gelijk verdeeld. Vandaar de troggen thv de 'Ring of Fire', waar de meeste aardbevingen gebeuren.
Door het verschuiven van Amerika en Azië 'probeert' de Aarde deze disbalans teniet te doen.

Sorry maar als je beweert dat het bouwen van een hoog gebouw een meetbaar effect heeft op de aardrotatie dan moet je niet afkomen met het voorkomen van wat aardbevingen om de 2/3 1/3 verdeling van de landmassa op aarde teniet te doen...
Toch wel een beetje een heel erg zwakke argumentatie vind je niet?
stefaandepraetere

Berichtdoor Oude Belg » 15 jul 2014, 22:38

Pitcher schreef:Door het verschuiven van Amerika en Azië 'probeert' de Aarde deze disbalans teniet te doen.

De aarde is geen rationeel wezen, heeft geen bewustzijn. De aarde probeert dan ook niets.
Oude Belg

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 22:41

Begrijp me niet verkeerd, ik dacht dat het uitzetten van de Aarde 'onzin' was.. TOT ik zelf de test deed.
Daarom heb ik een 3d model van de Aarde gemaakt (straal 6371km), en de continenten Afrika en Amerika bij elkaar gebracht en gekeken als de puzzelstukken passen. Neen dus.
Ik moest de straal van de bol verkleinen tot ongeveer 3780km om een goede 'match' te krijgen. Wat perfect overeenkomt met mijn berekening. Is dit geen duidelijke aanwijzing
dat de expanding earth theorie klopt? Volgens mij wel..
Desnoods stuur ik het 3d model op als je me niet gelooft.

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 15 jul 2014, 22:48

Begrijp me niet verkeerd, ik dacht dat het uitzetten van de Aarde 'onzin' was.. TOT ik zelf de test deed.
Daarom heb ik een 3d model van de Aarde gemaakt (straal 6371km), en de continenten Afrika en Amerika bij elkaar gebracht en gekeken als de puzzelstukken passen. Neen dus.
Ik moest de straal van de bol verkleinen tot ongeveer 3780km om een goede 'match' te krijgen. Wat perfect overeenkomt met mijn berekening. Is dit geen duidelijke aanwijzing

Neen het is geen sterke aanwijzing. Matchen is altijd een kwestie van hoe nauwkeurig je kijkt. Neem een ander stukje van de puzzel en je komt vast uit op pakweg een begin van 2568 km, 5462 of 4526 km, afhankelijk van hoe precies je wil kijken. een verdubbeling van de straal laat het volume met een factor 8 stijgen, alleen al dat is een gigantisch probleem (tenzij je de helemaal bizarre theorie van masse creatie in de kern van de aarde in gedachten neemt). Afrika en Zuid-Amerika passen perfect als je vanuit de huidige dynamische theorie van de platentektoniek kijkt. De puzzelstukjes schuiven uit elkaar maar dat gebeurt op een eerder ruwe hardvochtige manier wat er dus voor zorgt dat je vele miljoenen later geen 'op de mm passende continenten krijgt'
stefaandepraetere

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 22:55

aardrotatie.

en je verklaring daar op...

Sorry maar als je beweert dat het bouwen van een hoog gebouw een meetbaar effect heeft op de aardrotatie dan moet je niet afkomen met het voorkomen van wat aardbevingen om de 2/3 1/3 verdeling van de landmassa op aarde teniet te doen...
Toch wel een beetje een heel erg zwakke argumentatie vind je niet?

Sja ik had dat ergens gelezen : http://www.nytimes.com/1996/03/03/news/dams-for-water-supply-are-altering-earth-s-orbit-expert-says.html
Met disbalantie in de planeetkunde bedoelde ik dat er geen gekende planeet bestaat die eivormig is (haaks op as) of vb enorme uitstulpingen (>1000km) langs 1 kant.
Kometen hebben een andere vorm, maar die roteren ook niet rond hun as.
De disbalantie is er op aarde, maar in verhouding tot de totale massa van de aarde is dit peanuts. De veranderingen van de balans door de verschuiving van de continenten zal minder meetbaar zijn of door het boven van dammen en gebouwen, iets wat in een veel kortere tijd veranderingen teweeg brengt...

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor Pitcher » 15 jul 2014, 23:00

Neen het is geen sterke aanwijzing. Matchen is altijd een kwestie van hoe nauwkeurig je kijkt. Neem een ander stukje van de puzzel en je komt vast uit op pakweg een begin van 2568 km, 5462 of 4526 km, afhankelijk van hoe precies je wil kijken. een verdubbeling van de straal laat het volume met een factor 8 stijgen, alleen al dat is een gigantisch probleem (tenzij je de helemaal bizarre theorie van masse creatie in de kern van de aarde in gedachten neemt). Afrika en Zuid-Amerika passen perfect als je vanuit de huidige dynamische theorie van de platentektoniek kijkt. De puzzelstukjes schuiven uit elkaar maar dat gebeurt op een eerder ruwe hardvochtige manier wat er dus voor zorgt dat je vele miljoenen later geen 'op de mm passende continenten krijgt'

Dan hou je jezelf echt wel voor de gek.. We spreken hier niet over mm, maar over een 'foutje' van een paar duizend km. Kijk naar mijn renders!
Ik wil gerust eens andere continenten proberen. Noem maar eentje op..
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 15 jul 2014, 23:08

Dan hou je jezelf echt wel voor de gek.. We spreken hier niet over mm, maar over een 'foutje' van een paar duizend km. Kijk naar mijn renders!
Ik wil gerust eens andere continenten proberen. Noem maar eentje op..

uiteraard is die mm bij wijze van spreken he...
stefaandepraetere

Berichtdoor Renaat » 15 jul 2014, 23:51

Pitcher schreef:We spreken hier niet over mm, maar over een 'foutje' van een paar duizend km.

Op die tijdsschaal en gezien de grote van de continenten en het aardoppervlakte, vind ik een paar duizend kilometer niet zo bijzonder veel.

Renaat
Renaat

Berichtdoor bramati » 16 jul 2014, 00:39

zucht...

Pitcher schreef:
bramati schreef:Was de aarde origineel solide?
Ben ik niet zeker. Waarschijnlijk wel, ik ga er toch vanuit.

gis 1

Pitcher schreef:
bramati schreef:Waardoor zet de aarde uit?
[b]goeie vraag, ben ik nog aan het uitzoeken. Is een mysterie. Ik dacht aan eerst aardrotatie. Maar die is te weinig op planetair niveau.

gis 2

Pitcher schreef:Het heelal zet ook uit.

Ik had dan ook niet verwacht dat je plots de expansie van het heelal zou begrijpen, maar om dit nu ook weer hier bij te sleuren... zucht

Pitcher schreef:Onlangs merkte ik de stringtheorie van Dr Verlinde op, een Nederlander, die beweert dat gravitatie eigenlijk niet bestaat. Vind ik geen gek idee. De 'ether' is ook een kracht die nog niet onderzocht/toegegeven werd. Mss worden wij wel 'geduwd' op de Aarde. En duwt de kern massa van zich af.

Ja misschien wel, maar misschien zijn dit gis 3 en 4, en heel erg vergezochte gissen moet ik wel zeggen...

Pitcher schreef:
bramati schreef:Waarom stort de holle aarde niet ineen door zwaartekracht?
Kijk, ALS er een holle aarde bestaat, wil dit zeggen dat Newton's Shell Theorem onjuist is (geen aantrekking IN de holle aarde). Want de massa wordt dan aangetrokken naar de schil.

Gis 5, tenzij je Newton's Shell Theorem kunt ontkrachten.
Nee, het is zelfs nog geen gis, het is complete onzin zolang Newton's Shell Theorem bewezen is.
Houdt u dus eerst bezig met Newton's Shell Theorem voordat we naar de volgende stap gaan.

Pitcher schreef:
bramati schreef:Hoe verklaar je de massa van de aarde die perfect uitgelegd wordt door een "solide" aarde, maar die door een holle aarde niet uitgelegd kan worden?

[b]Bijna alle planeten zijn hol. Dus het is enkel de verhouding van de massa's die telt. Iedere massa van de planeten is 'teveel' berekend

Gis 6.

Bonusvraag, is de zon ook hol?

Pitcher schreef:
bramati schreef:Hoe verklaar je dat aardbevingen ed als schokgolven door de aarde heen bewegen, waardoor men redelijk perfect kan onderzoeken hoe snel deze golven door bepaalde gebieden van de aarde kunnen reizen? merk op dat geluidsgolven sneller door gesteente heen reizen dan door lucht...

Je bedoelt de S-golven en de P-golven. Ik heb een model uitgewerkt waaruit blijkt dat de meetgegevens perfect fout kunnen geïnterpreteerd worden (in het geval van volle aarde). Zal dit wel eens posten in die topic

Ik stel voor dat je eerst de andere 6 punten aanpakt, die vooralsnog allerminst overtuigend zijn. Ik voorspel dat jouw nieuw model enkel maar meer gaten in jouw theorie gaat slaan, wacht daar dus maar mee.

Pitcher schreef:
bramati schreef:Beste Pitcher, eerst waren uw posts nog een beetje interessant. Maar nu beginnen ze absurde vormen aan te nemen. Het had een beetje voor u kunnen pleiten als gij u bij 1 "conspiracy" had gehouden.

Dit is geen conspiracy. Toch niet volgens mij. Waarom zou 'de aarde een samenzwering opzetten met de andere planeten'?

Ik had het niet over de aarde, maar over de "powers that be", die dit voor ons zouden verzwijgen. Dat heb je idd nog niet vermeld, maar ervaring leert mij dat dat slechts een kwestie van tijd is, tenzij jij de uitzondering op de regel bent.

samenvatting: Jouw hele theorie over de uitzettende aarde gaat terug tot aardplaten die als puzzelstukjes de ganse aarde zouden moeten kunnen bedekken. Al de rest waarop je jouw theorie wil staven zijn speculaties

1) planeetvorming zoals wij die kennen (maar die ons zonnestelsel verklaart) is fout
2) er is een onbekend mechanisme voor uitzetting van de aarde dat ingaat tegen alles wat we weten over planeetvorming,
3) ether
4) zwaartekracht zoals wij die kennen is fout
5) newton is fout,
6) Alle planeten zijn hol.

Niet echt overtuigend. Ik vrees dat het wel eens een hele tijd kan duren voordat we naar een volgende stap gaan.

Wie had het laatst nog over occam"s scheermes?
Laatst bijgewerkt door bramati op 16 jul 2014, 08:25, in totaal 2 keer bewerkt.
bramati

Berichtdoor Renate » 16 jul 2014, 07:14

Pitcher schreef:
Renaat schreef:Diverse volkssterrenwachten, waaronder Urania (in Hove) geven goede cursussen astronomie. Er zullen ook wel degelijke cursussen geologie te vinden zijn. Ik raad je eens aan om (met een open geest) zo'n cursus te volgen.

Ik ken de meeste gangbare theorieën over geologie en astronomie. We leren die toch in school niet? Ook over gebergtes enzo. Maar je zult al gemerkt hebben dat ik wel over een open geest beschik..

Pitcher

Een beetje te open als u het mij vraagt.
Keep an open mind, but not so open, your brains fall out.
Renate

Berichtdoor Renaat » 16 jul 2014, 10:00

Pitcher schreef:Ik ken de meeste gangbare theorieën over geologie en astronomie. We leren die toch in school niet? Ook over gebergtes enzo. Maar je zult al gemerkt hebben dat ik wel over een open geest beschik..

Ik grijp niet snel naar Latijnse spreuken (mijn Latijns is daarvoor ook niet goed genoeg), maar hier is het wel gepast: Quod gratis asseritur, gratis negatur.

De geleverde 'bewijzen' zijn zo zwak, dat het perfect op je beweringen kan toegepast worden. In combinatie met de toepassing van Occam's scheermes lijkt het me niet echt nuttig nog veel aandacht aan wat je schrijft te besteden. Uit je 'open geest' komen te veel onsamenhangende fantastische (niet in de betekenis van zeer goed) bedenksels.

Pitcher, het lijkt me aangewezen dat je eerst wat gaat studeren in plaats van verder te speculeren. (Studeren is niet hetzelfde als youtube-filmpjes bekijken, niettegenstaande er ook erg leerzame youtube-filmpjes bestaan, maar dan dient men wel het kaf van het koren te kunnen scheiden. Wat je je herinnert van de middelbare school volstaat duidelijk ook niet!)

Renaat
Renaat

Berichtdoor outremer » 16 jul 2014, 12:51

Pitcher schreef: De 'ether' is ook een kracht die nog niet onderzocht/toegegeven werd.

M'n beste,
je mag van mij gerust beweren dat de ether bestaat (samen met kabouters en sinterklaas) maar aub stel niet dat dat nog nooit onderzocht geweest is .
Zou je even willen verklaren hoe je tot deze uitspraak komt ?
Deus Vult
outremer

Berichtdoor bramati » 16 jul 2014, 13:57

Tja, milieuvervuiling, oorlogen, hongersnood ed, en nu dit.

The earth is ... fucked
bramati

Berichtdoor Renaat » 16 jul 2014, 14:05

Kunnen ze dat gat niet vullen met de onzin die hier verteld wordt, dat zou ruim moeten volstaan :mrgreen:
Renaat

Berichtdoor Renate » 16 jul 2014, 14:39

Waar komt het extra materiaal dan eigenlijk vandaan, als de aarde uitzet? Tenzij je er natuurlijk van uit gaat dat de aarde hol is, maar zelfs dan zie ik eigenlijk geen plausibel mechanisme voor het uitzetten van de aarde.
Renate

Berichtdoor bramati » 16 jul 2014, 15:00

Renate schreef:Waar komt het extra materiaal dan eigenlijk vandaan, als de aarde uitzet? Tenzij je er natuurlijk van uit gaat dat de aarde hol is, maar zelfs dan zie ik eigenlijk geen plausibel mechanisme voor het uitzetten van de aarde.

En niet enkel zomaar extra materiaal, maar blijkbaar wordt er ook redelijk constant water aangemaakt. De oceaanniveaus blijken de laatste 180 miljoen jaar (sinds de veronderstelde uitzetting van de aarde door Pitcher) geen speciale neerwaartse trend te vertonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level#mediaviewer/File:Phanerozoic_Sea_Level.png

Er zit (soms veel) fluctuatie in, maar de trend is niet negatief of positief.
bramati

Berichtdoor Pitcher » 16 jul 2014, 21:41

Renate schreef:Waar komt het extra materiaal dan eigenlijk vandaan, als de aarde uitzet? Tenzij je er natuurlijk van uit gaat dat de aarde hol is, maar zelfs dan zie ik eigenlijk geen plausibel mechanisme voor het uitzetten van de aarde.

Dat is het nu net. Van kometen en stofdeeltjes uit de ruimte zal het zeker niet komen. Sommigen zeggen van uitzetten van waterstofgas door hitte, maar dat lijkt me ook onlogisch. Er zou dan wel zeer veel H-gas in de Aarde zitten..

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat het de inwendige zon is die voor de expansie zorgde:
"Deep in the Halls of Life grew a flower, flaming,
expanding, driving backward the night.

Placed in the center, a ray of great potence, Life
giving, Light giving, filling with power all who came near it.
Placed they around it thrones, two and thirty,
places for each of the Children of Light,
placed so that they were bathed in the radiance,
filled with the Life from the eternal Light."
(komt van de meest interessante tekst uit de Oudheid)

Alleen staat niet er beschreven WAAROM juist. Toenemend magnetisch veld? Ik weet het niet, wat denk jij?
Denk je dat de wetenschappers alles zeker weten?? De diepste boring dat ze al gedaan hebben is 12km...
Vooraleer ik nieuwe topic start over dit onderwerp, verwacht ik enige toegeving dat er een grote kans bestaat dat de Aarde gegroeid is.
Anders heeft dit geen zin. Want het is redelijk essentieel om de rest te snappen. Want als we 'behoud van massa' in acht nemen, en de aarde groeit,
kan het niet anders dat er gaten in de Aarde zitten. Een vacuum verpakte zak kun je ook onmogelijk in volume laten toenemen.

Ik wacht om volgende topic te starten: " de holle Aarde"; met foto/videomateriaal van gaten in de polen, aurora's ,inwendige zon van Jupiter, Duitse kaarten van de binnenkant, Ica Stones, enz enz..

Pitcher
Pitcher

Berichtdoor stefaandepraetere » 16 jul 2014, 22:06

verwacht ik enige toegeving dat er een grote kans bestaat dat de Aarde gegroeid is.

pitch, het opzet van een skeptisch forum is niet om op zoek te gaan naar toegevingen zonder dat daar ook maar een schijntje van deftige argumentatie voor gekomen is. Ik heb in nog geen enkele van je topics ook maar iets zien staan wat me zou laten twijfelen aan de gangbare theorieën. Als je al eens zou beginnen met af en toe eens een antwoord te geven op een vraag zonder ofwel een nieuw ballonnetje op te laten of een nieuwe reeks filmpjes te posten zal je hier langer discussiepartners vinden. Zoek eens terug wat ik ergens gepost heb in één van je talrijke posts over stroman argumentatie want dat ben je hier net weer aan het doen.
stefaandepraetere

Berichtdoor Renaat » 16 jul 2014, 22:28

Pitcher schreef:Alleen staat niet er beschreven WAAROM juist. Toenemend magnetisch veld? Ik weet het niet, wat denk jij?

Ik denk dat het onzin is en dat jij een extreem voorbeeld bent van iemand die liever opteert voor fantasierijke bedenksels dan zich tevreden te stellen met het feit dat niet alle wetenschappelijke theorieën waterdicht zijn, dat de wetenschap nog niet alles weet, maar dat men wel hard en kritisch verder zoekt en men nu al vaak veel meer weet dan mijn hersenen kunnen bevatten. (En neen, dat betekent niet dat ik niet bijzonder kritisch ben.)

Pitcher schreef:Denk je dat de wetenschappers alles zeker weten?? De diepste boring dat ze al gedaan hebben is 12km...

Ook dat is weer een stroman. Voor zover ik weet heeft niemand beweert dat wetenschappers alles weten. Ook wetenschappers zelf zullen de laatste zijn om dat te beweren. Maar als ik niet snap waar de treintickets die ik laatst ben kwijtgeraakt naar toe zijn, dan ga ik er nog niet vanuit dat kabouters de schuld hebben.

Pitcher schreef:Vooraleer ik nieuwe topic start over dit onderwerp, verwacht ik enige toegeving dat er een grote kans bestaat dat de Aarde gegroeid is.

Zo werkt het niet. Ik zie trouwens geen enkele reden om zo'n toegeving te doen.

Pitcher schreef:Anders heeft dit geen zin.

Dat lijkt me een correcte conclusie.
Renaat

Volgende

Keer terug naar Wetenschap