Uitgebreide DNA

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Uitgebreide DNA

Berichtdoor outremer » 08 mei 2014, 12:35

http://www.theverge.com/2014/5/7/5691744/scientists-create-life-form-with-alien-dna-six-letters

Researchers in California have for the first time created an organism whose genetic code comprises six letters, instead of four. This means that the bacterium, described in a study published in Nature today, is the first life form to contain artificial genetic building blocks

Aan deze manier van DNA-manipulatie had ik nog niet gedacht (of van gehoord).
Ik ben dan ook maar een leek op dit gebied hoor.
Maar het maakt de ethische discussies nog moeilijker vrees ik.
De vraag is voor mij niet of die extra letters ooit een practisch nut zullen hebben (ipv enkel maar mee te reizen zoals nu) maar wel hoe we daar NU al mee moeten omgaan.
Verbieden om onderzoek hierop uit te voeren lijkt me onmogelijk.

PS : Zelfs als dit maar een kwak-artikel zou zijn , dan nog blijft de ethische vraag open staan .
Deus Vult
outremer

Re: Uitgebreide DNA

Berichtdoor Willem » 24 jul 2014, 11:10

In het boek ‘Schepping’ van Adam Rutherford vinden we in het deel ‘de toekomst van leven’ niet alleen een beschrijving van de constructie van nieuwe basen ‘Z’ en ‘P’ door een zekere Steve Brenner. Ook het DNA zelf kan vervangen worden door XNA (met buiten T-A-C-G ook Z en P) dat eveneens voor gecodeerde reproduceerbare informatie kan zorgen. 'Een eerste stapje op weg naar nieuwe levensvormen met behulp van een darwinistische genetische code die niet door de natuur, maar volledig door onszelf is uitgevonden’ stelt Rutherford. In het maandblad ‘EOS’ van juni 2014 staat onder de titel ‘DNA-alfabet breidt uit’ hetzelfde verhaal, maar nu spreekt men van de bouwblokken X en Y.
Het voordeel is dat er nu op basis van zes letters 172 verschillende aminozuren kunnen gemaakt worden in plaats van 20 (alhoewel ik elders las dat het lichaam slechts een 12-tal aminozuren zelf kan maken, de rest dienen we via onze voeding in te nemen). Die aminozuren kunnen de basis vormen voor de aanmaak van nieuwe eiwitten met mogelijk nuttige eigenschappen voor medicijnen of nanomaterialen.
Bewaking door ethische commissies is vanzelfsprekend noodzakelijk, maar de mogelijkheden van de synthetische biologie zijn enorm en kunnen een industriële revolutie inluiden.
Ik kan in dat verband ook het boek 'Komt alles goed' van Mark Stevenson aanbevelen.
Willem

Re: Uitgebreide DNA

Berichtdoor outremer » 24 jul 2014, 12:06

Thx.
Ga ik zeker eens bekijken.
Deus Vult
outremer

Keer terug naar Wetenschap