Over intuïtie

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Over intuïtie

Berichtdoor Blueflame » 07 jun 2011, 00:58

Onze intuïtie kan het zo verschrikkelijk bij het verkeerde eind hebben.
Als de vleugels van een vliegtuig dreigen overtrokken te raken, dan moet de neus van het vliegtuig naar beneden, om snelheid te maken en daardoor vacuüm te creëren zodat de vleugels terug draagkracht ontwikkelen.
Intuïtief zou je om niet te crashen de neus van het vliegtuig naar boven willen houden, weg van de aarde.
Fout!
ref.: http://news.discovery.com/human/air-fra ... pgn=fbnws1

Discussie graag over intuïtie en niet over de techniciteit van een vliegtuig ;-) .
Is intuïtie kennis? Of een kennisgebied? Of welke definitie dan ook .....?
Zesde zintuig?
Nee, dat natuurlijk niet!

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Re: Over intuïtie

Berichtdoor Digit » 07 jun 2011, 11:01

Zie viewtopic.php?p=32826#p32826 en volgende !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jun 2011, 12:32

'Geautomatiseerde kennis'
is de kortste die ik kan verzinnen.

de kwaliteit van de oplossing hangt natuurlijk af van de basiskennis, die is niet noodzakelijk juist en vaak verstoord door allerhande aangeboren en verworven denkfouten.
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 07 jun 2011, 12:45

Volledig akkoord !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jun 2011, 13:31

http://www.unconsciouslab.com/

Our first major line of research focuses on the role of unconscious and conscious processes in decision making and creativity. Starting point for this research was the observation that conscious deliberation is limited in many ways, and that there is the possibility that people can engage in what we call unconscious thought. The easiest way to explain what we mean by unconscious thought is to refer to Schopenhauer. In 1826, he said the following

“One might almost believe that half of our thinking takes place unconsciously…I have familiarized myself with the factual data of a theoretical and practical problem; I do not think about it again, yet often a few days later the answer to the problem will come into my mind entirely from its own accord; the operation which has produced it, however, remains as much a mystery to me as that of an adding-machine: what has occurred is, again, unconscious rumination.”

In the past few years, we have found evidence for the fact that people indeed think unconsciously, that unconscious thought leads to increased creativity, and that it improves decision-making. In fact, decisions after unconscious thought are sometimes (often, we believe) better than decisions after conscious thought. Recently, we published the Unconscious Thought Theory (UTT; Dijksterhuis & Nordgren, 2006; Perspectives on Psychological Science) and the deliberation-without-attention effect (Dijksterhuis, Bos, Nordgren & van Baaren, 2006, Science). Our work received a great deal of attention and was covered by (among others) the New York Times, Boston Globe, Chicago Tribune, BBC and the NRC Handelsblad. A research proposal about Unconscious Thought Theory was awarded by NWO (the Dutch “NSF”) with a “VICI-grant” the biggest personal grant of NWO. It allows us to do a lot of research on UTT for the forthcoming five years
Faction Fictory

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 07 jun 2011, 14:34

Ik zou ook zeggen "geautomatiseerde kennis". Gezond verstand zoals men ook wel eens zegt, maar dan op een onbewust niveau. M.a.w. gebaseerd op ervaring en dus ook enkel te gebruiken over zaken die redelijk dagdagelijks zijn.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jun 2011, 14:55

Niet mee eens Kris, ook heel rationele, analytische problemen worden vaak intuitief opgelost, serendipiteit weet je wel.
En niet elke intuitieve beslissing getuigt van gezond verstand. twee verschillende dingen volgens mij 'gezond verstand' en intuitie.
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 07 jun 2011, 15:01

Faction Fictory schreef:twee verschillende dingen volgens mij 'gezond verstand' en intuitie.

Ook mijn mening !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jun 2011, 15:09

Mensen gaan volgens mij de fout in als ze per definitie op intuitie vertrouwen of per definitie enkel op bewust gekende info.
beiden hebben hun kracht en zwakte en in een ideale situatie gaan ze hand in hand denk ik.
Faction Fictory

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 08 jun 2011, 12:28

Faction Fictory schreef:ook heel rationele, analytische problemen worden vaak intuitief opgelost
Zoals door Thomas hier op dit forum zeker? Dat is héél intuitief. Als intuitieve oplossingen op iets trekken is dat meestal omdat diegene die ermee komt eigenlijk redelijk goed van de zaak op de hoogte is en m.a.w. ervaring heeft met de betreffende materie. Ik blijf daarom tot nader order bij mijn standpunt dat intuitie teruggaat op ervaring en dat intuitie onbetrouwbaarder wordt naarmate iemand minder van de betreffende materie kent.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Faction Fictory » 08 jun 2011, 13:30

kris,
mensen gaan zowel intuitief als rationeel vaak de mist in, het standpunt waar je wenst bij te blijven wordt mi ook niet aangevochten. Ik stelde dat ik intuitie en gezond verstand als verschillende dingen zie, dáár was ik het niet eens met jou.

Het gevaar dat in de extreem rationele benadering schuilt is dat je met beperkte info een logisch sluitende oplossing kan formuleren die achteraf toch fout blijkt te zijn, net wegens het feit dat je input over het hoofd ziet of niet kent.
Als je jezelf daarentegen wijsmaakt dat een intuitieve benadering superieur is, dan verlies je de kritische toets, evenzeer een denkfout volgens mij.
Faction Fictory

Keer terug naar Wetenschap