Generische geneesmiddelen

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Generische geneesmiddelen

Berichtdoor ridelo » 23 feb 2011, 16:27

Ik was onlangs bij mijn huisarts en toevallig kwam het gesprek op generische geneesmiddelen. Ik dacht dat die gelijkwaardig waren aan de originele, maar mijn huisarts zei dat de bijmengingen van belang waren en konden uitmaken of het origineel middel beter werkte dan het generisch. Dat was nieuw voor mij.
Thuisgekomen vertelde ik het aan mijn vrouw en ja, zij wist van haar moeder dat die voor Xanax in het hospitaal iets anders had gekregen en er slecht op had gereageerd. Ik kwam dan weer op de proppen met te zeggen dat dit geen dubbelblind onderzoek op een representatieve groep was. "Einde discussie!" was het ijzige antwoord.
Heeft iemand hier meer informatie over?
ridelo

Re: Generische geneesmiddelen

Berichtdoor Heeck » 23 feb 2011, 16:35

Hier kan je wel mee uit de voeten denk ik:
http://www.medicijngebruik.nl/over-ons/ ... delen.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor ridelo » 24 feb 2011, 01:14

OK. Bedankt, Heeck.

Dit antwoord kwam ook nog binnen via kwakmail:

Er zijn inderdaad verschillen in werking mogelijk tussen de originele en de generische middelen al zijn deze miniem. Natuurlijk zullen vertegenwoordigers van firma's die originelen aanbieden dit verschil aandikken.
Ook tussen de verschillende loten van een origineel kunnen er minieme verschillen zijn.

Stijn Tiberghien
huisarts te Gent

Als het zo zit dan kan je opmerken dat die minieme verschillen ook soms in het voordeel van het generisch middel kunnen spelen. Om nog niet te spreken van de meer dan minieme verschillen tussen de patiënten (allergie enz...). Elke arts kan daar alleen maar achter komen door zijn patiënt nauwgezet te volgen en bij de eerste tekenen van abnormale verschijnselen van middel te veranderen.
ridelo

Berichtdoor Fishstick » 24 feb 2011, 09:38

Als ik me niet vergis is de werkzame stof in generische vs gemerkte geneesmiddelen identiek, maar het merkproduct kan extra ingredienten bevatten die de werkzame stof beïnvloeden. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld toevoegingen die neveneffecten verminderen (bvb maagklachten bij pijnstillers), of de opname versnellen.
Fishstick

Berichtdoor stefaandepraetere » 24 feb 2011, 10:24

Worden er ook niet gewoon vaak appels met peren vergeleken? Als pakweg acetylsalicylzuur de werkzame stof in een tablet als generisch middel wordt gebruikt, welk commerciële pil wordt er dan "nagemaakt"?
stefaandepraetere

Berichtdoor ridelo » 24 feb 2011, 11:39

stefaandepraetere schreef:Worden er ook niet gewoon vaak appels met peren vergeleken? Als pakweg acetylsalicylzuur de werkzame stof in een tablet als generisch middel wordt gebruikt, welk commerciële pil wordt er dan "nagemaakt"?

Vind ik ook. Als dat zo is dan zou in de bijsluiter wetenschappelijk onderbouwd moeten worden duidelijk gemaakt waarom het origineel beter is. Anders moet je de fabrikant maar op zijn woord geloven net zoals de eerste de beste homeopaat. Stel nu dat een fabrikant van generische zou mogen beweren dat zijn bijmengingen de stof beter doen verdragen worden dan die van het origineel, dan zou hij het zelfs nog duurder kunnen verkopen.
Je kan je ook afvragen of alleen de werkzame stof dubbelblind is getest, of ook de hele combinatie en dan nog voor alle varianten, waaronder ze op de markt komt.
ridelo

Berichtdoor willem_betz » 24 feb 2011, 17:22

Gewwon zeggen beter of slechter is zinloos, er ontbreekt nog een woordje.
Stel, je hebt 500 mg acetylsalicylzuur (aspirine) in een pil, maar er kan nog een verschil zijn in de "drager" of in de korrelgrootte van de actieve stof, wat kan maken dat de ene vorm, sneller is, de andere beter verdragen wordt, enz....
soms is snelheid gewenst, soms juist niet.
Als het patent vervallen is mag iedereen het aanmaken. Ook de keuze van de drager (excipiens) is vrij tenzij die ook gepatenteerd is.
Wat is beter ? Een 2PK is beter dan een autobus, als je ze moet vooruit duwen toch.
of omgekeerd, als je veel vriendjes wil meenemen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor ridelo » 24 feb 2011, 17:48

Mijn vraag is: kan een huisarts dat allemaal bijhouden? Weet hij wanneer hij het een of het ander moet voorschrijven. Laat ik nu eens even heel gemeen zijn: maakt het financieel iets voor de dokter uit wat hij voorschrijft? En is de kans groot dat je nu net dat voorgeschoteld krijgt?
En waarom willen de apothekers nu dat de dokter alleen maar de werkzame stof voorschrijft en zij mogen uitmaken welk merk er aan de patiënt wordt gegeven. Zijn de redenen louter medisch of speelt het financiële ook mee?
Paracetamol koop ik bij gelegenheid al in Maastricht. Moet ik daar binnenkort voor de rest ook naartoe?
ridelo

Berichtdoor Renate » 24 feb 2011, 17:53

Ik meen dat artsenbezoekers proberen het voorschrijfgedrag van de artsen te beïnvloeden. In hoeverre de huisarts voordeel heeft als hij een bepaald middel voorschrijft, weet ik niet. Naar ik meen kunnen apothekers voordeel behalen als ze bepaalde middelen bestellen, als de fabrikant kortingen geeft.
Renate

Keer terug naar Wetenschap