de aanpassing van organen aan de mutatie bezorgen evolutie

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

de aanpassing van organen aan de mutatie bezorgen evolutie

Berichtdoor Thomas » 08 dec 2006, 01:19

Stelling: de aanpassing van andere organen aan een mutatie of afwijking, die toevallig een verbetering in het overleven en zich voortplanten in het biotoop van het organisme met zich meebrengt, zorgen voor evolutie. Niet de afwijking zelf.

Wanneer bij een mens een zintuiglijk orgaan het laat afweten, horen we bvb. veel scherper, wanneer ons visuele vermogen vermindert of andersom.

Onze spieren van onze armen worden veel krachtiger en beter ontwikkeld, wanneer we een tijdje rolstoel moeten gebruiken en met onze armen en handen alles moeten doen.

Een afwijking, genetisch veroorzaakt in het geval hier, zorgt voor de ontwikkeling van de andere organen,
waardoor het individu soms meer overlevingswaarde krijgt in omstandigheden waarin die andere organen het individu beter kunnen doen overleven, wanneer deze zich verbeteren.

In geval van beter ontwikkeld gehoor in een vooral duistere omgeving, zullen organismen deze visuele afwijking die zich ooit als mutatie voordeed dankbaar hebben doorgegeven.

In dit kader begrijp ik althans de evolutietheorie. Niet de mutatie of afwijking zelf veroorzaakt volgens mij evolutie, wel de adaptatie van andere organen ten gevolge van een afwijking.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Digit » 08 dec 2006, 10:54

Wat je hier schrijft leunt sterk aan bij de theorie van Lamarck. Die is ondertussen vrijwel volledig weerlegd : http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Lamarck

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mika » 08 dec 2006, 16:14

Wat je beschrijft lijkt inderdaad goed op een soort van Lamarckistische aanpassing aan een genetisch defect.

De meeste genetische defecten zorgen echter voor een stevig verlies van fitness voor het individu, waardoor het gen niet verder in roulatie komt.

Enkel bij de mens, die zeer plastische hersenen heeft, en die (nu soms) een sociaal opvangnet heeft, kunnen dergelijke genen overleven. Mits het gendefect zich ook heeft voorgedaan in de kiemcellijn. In dat geval is de kans toch nog kleiner dan verwacht dat een organisme zich succesvol voortplant. Genen hebben vaak verschillende functies tijdens de embryogenese, en de embryogenese zal vaak verkeerd verlopen door een serieuze genfout.

De meeste genfouten leiden dus tot een verlies van fitness.

Een zekere plasticiteit is wel noodzakelijk om nuttige genmutaties toe te laten, maar dat hoeft heus niet een plastisch brein, of een zeer meegaande omgeving te zijn. Minder mag ook.

Je geeft ook een voorbeeld van het omgekeerde van evolutie. Als de afwijking werkelijk de fitness naar beneden haalt, zal ze niet lang blijven bestaan in de natuur.
Mika

Berichtdoor Thomas » 08 dec 2006, 23:34

Ik vermoed dat de kritiek op Lamarck was dat verworven kenmerken niet overgeërfd kunnen worden.

Recent onderzoek beweerde echter (een programma op canvas) dat bvb. de mens zelf kenmerken doorgeeft aan volgende generaties, die hij via leerprocessen verwierf. Ik zoek nog op welk onderzoek dit was.

Dit zou de idee terug doen ingang kunnen vinden dat alleszins bepaalde kenmerken, die men verwerft tijdens het leven, toch een genetische afdruk nalaten en worden doorgegeven.
Thomas

Berichtdoor Digit » 09 dec 2006, 15:43

Als ik het goed voor heb gebeurt dit via mitochondriaal DNA. Dat zou echter relatief beperkt zijn, en zeker de lange-termijn-invloed zou te verwaarlozen zijn !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriaal_DNA

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Thomas » 09 dec 2006, 20:32

ok, Digit, merci voor de uitleg. Ik dacht even een baanbrekend idee te moeten lanceren met deze topic. Net niet dus.
Grts
Thomas
Thomas

Berichtdoor Digit » 11 dec 2006, 23:00

Misschien is dit ook interessant : http://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica

Het geeft aan dat er naast de genen ook andere mechanismen zijn met een (beperkte) invloed op de erfelijkheid. Maar het staat vrijwel vast dat mutaties dé motor bij uitstek zijn van de evolutie.

Als ik nog iets vind, dan post ik het wel !

Groetjes,

Digit

P. S. Ook boeiend : http://en.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Wetenschap