Alweer apenkool?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Alweer apenkool?

Berichtdoor Esmeralda Good » 07 dec 2006, 16:14

Op het Internet vond ik op de site http://www.top-automation.nl/ de artikelen "Alternatief voor dopamine en serotonine model" en "ADHD en BPS: meer gelijk dan verschillend?". Is dat nu ook weer apenkool wat daar beweerd wordt?

Groetjes,

GoodEsmeralda
Esmeralda Good

Berichtdoor willem_betz » 07 dec 2006, 20:43

Bij een eerste lezing valt het me toch op dat er heel wat onjuistheden beweerd worden in hun artikel, zoals bijv. over het bijna niet slapen van de psychotische patient. Het is ook niet erg duidelijk waar ze heen willen.
Het lijkt me een aaneenrijgen van bewezen feiten met speculaties, waarvan sommige plausibel zijn en andere zeer ver gezocht.
Misschien heeft iemand meer tijd om er grondiger op in te gaan?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 07 dec 2006, 21:41

willem_betz schreef:Bij een eerste lezing valt het me toch op dat er heel wat onjuistheden beweerd worden in hun artikel, zoals bijv. over het bijna niet slapen van de psychotische patient. Het is ook niet erg duidelijk waar ze heen willen.
Het lijkt me een aaneenrijgen van bewezen feiten met speculaties, waarvan sommige plausibel zijn en andere zeer ver gezocht.
Misschien heeft iemand meer tijd om er grondiger op in te gaan?

Het lijkt mij inderdaad ook een aaneenrijgen van speculaties en de inleiding van dit stuk tekst blinkt al uit in grote ongenuanceerdheid, selectief neerzetten van dingen die soms voorkomen, en achterwege laten van zaken die net zo goed voorkomen:

Inleiding

Het gedrag van mensen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) wordt gekenmerkt door:

* slechte concentratie
* impulsiviteit, wat zich uit in:
o eerst doen, dan denken
o woede uitbarstingen
o wisselende sociale contacten
o moeilijk met geld kunnen omgaan
* hyperactiviteit
* slechte Rapid Eye Movement-slaap (REM-slaap)

Elk van deze factoren kan veroorzaakt worden door of aanleiding geven tot wijzigingen in de concentraties neurotransmitters.

Het gedrag van mensen met Borderline Persoonlijkheids Stoornis (BPS) wordt gekenmerkt door:

* impulsiviteit wat zich uit in:
o eerst doen dan denken
o woede uitbarstingen
o wisselende sociale contacten
o moeilijk met geld kunnen omgaan
* stemmingswisselingen
* zwart-wit denken
* slechte REM-slaap
* eetstoornissen
* zware depressies
* psychosen
* dissociaties
* automutilatie
* zelfdoding

Dit kan je eigenlijk al niet serieus verder gaan lezen, het is een potpourri van symptomen op classificatieniveau.
windsurfer

Keer terug naar Wetenschap