Antimaterie

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Antimaterie

Berichtdoor Gps » 19 nov 2010, 20:23

http://www.nu.nl/wetenschap/2381771/ato ... angen.html

en
http://www.nature.com/news/2010/101117/ ... 8355a.html

Een internationaal team van wetenschappers is er voor het eerst in geslaagd om atomen van antimaterie op te vangen. Tot nog toe was dat uitsluitend het domein van sciencefictionfilms.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Antimaterie bestaat uit deeltjes die in de meeste opzichten op gewone deeltjes lijken, maar in sommige opzichten precies tegengestelde eigenschappen hebben, zoals een tegengestelde lading.

Dat maakt het heel lastig om antideeltjes op te vangen: zodra materie en antimaterie met elkaar in aanraking komen, zorgen die tegengestelde eigenschappen ervoor dat de deeltjes elkaar vernietigen.

Om die wederzijdse vernietiging te voorkomen, moeten de deeltjes extreem worden afgeremd. Daartoe zijn met een supergeleidende magneet atomen tot één graad boven het absolute nulpunt, oftewel -272 graden Celsius, afgekoeld.

Onderzoek

Op die manier zijn de wetenschappers er in geslaagd om 38 atomen van antiwaterstof op te vangen. De volgende stap betreft het onderzoek van deze ongrijpbare deeltjes.

Over antimaterie is namelijk weinig bekend, al wordt aangenomen dat antimaterie en materie kort na de oerknal in gelijke hoeveelheden voorkwamen. De meeste antimaterie lijkt echter te zijn verdwijnen en de vraag is waarheen.

Weer een stap dichter bij de warp engine ?

Voor de niet trekkies, de motor van starship enterprise werkt op antimaterie, en verbuigt gewoon de ruimte en tijd waardoor ze sneller als het licht kunnen reizen, zonder sneller als het licht te gaan. :mrgreen:

Meer serieus, zou dit tot een nieuwe vorm van voorstuwing van een raket kunnen leiden ?
Gps

Re: Antimaterie

Berichtdoor zuurSTOF » 19 nov 2010, 22:46

Waarschijnlijk niet. Het probleem is dat die anti-atomen nooit een stabiele toestand kunnen hebben. Het proces die energie zou kunnen opleveren is annihilatie, wat wil zeggen dat we het niet kunnen opslaan zonder dat het zichzelf vernietigd door in kontact te komen met gewone materie(atomen). Zelfs maar een straling van 1 K maakt het anti-atoom instabiel!
zuurSTOF

Berichtdoor Dwarsdenker » 19 nov 2010, 23:42

CERN heeft tijdens zijn laatste experiment onverwacht veel antimaterie geproduceerd, maar ik vind op de moment de referentie niet terug. Anyhow no difference for our personel lives.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor zuurSTOF » 20 nov 2010, 00:08

Het belangrijkste is dat de anti-waterstofatomen een stabiele toestand hebben van 1/6 seconde, wat uitzonderlijk lang is en uitermate geschikt om er allerhande experimenten mee te doen.
zuurSTOF

Berichtdoor Dwarsdenker » 21 nov 2010, 18:06

zuurSTOF schreef:Het belangrijkste is dat de anti-waterstofatomen een stabiele toestand hebben van 1/6 seconde, wat uitzonderlijk lang is en uitermate geschikt om er allerhande experimenten mee te doen.

Inderdaad, een leuk linkje in dit verband: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... terie_cern
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Jefke » 21 nov 2010, 21:21

Gps schreef:Meer serieus, zou dit tot een nieuwe vorm van voorstuwing van een raket kunnen leiden ?

Michu Kaku spreekt erover in zijn boek "onmogelijke natuurkunde". Hij ziet het als een onmogelijkheid van de eerste orde. Dat betekent dat het volgens de fysica mogelijk is, maar dat we technisch niet in staat zijn om het te doen. Hij stelt dat een motor op die manier alle materie kan omzetten in energie en dus een enorm hoge energie kan halen. Het zou dus kunnen dat er ooit een beschaving komt die dit wel beheerst.
Sneller dan het licht (de warpdrive) is er één van de tweede orde. Dat is er één die niet tegenstrijdig is met de fysica, maar om het mogelijk te maken zullen we nieuwe kennis rond de fysica moeten ontdekken. Het kan ook zijn dat nieuwe kennis dit soort onmogelijkheden helemaal onmogelijk maakt (derde orde).

Een voorbeeld van een onmogelijkheid van de derde orde is een perpetuum mobile.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor zuurSTOF » 21 nov 2010, 23:01

Sneller dan het licht, zoals je dat zo stelt, is fysisch onmogelijk en is wel degelijk in tegenstrijd, theoretisch als fysisch. Je kan wel een grote afstand overbruggen en minder snel ouder worden, als je een snelheid zou kunnen ontwikkelen die tegen de lichtsnelheid aanleunt. Door de tijddilatatie die je ondergaat, is de lichtsnelheid in dit referentiestelsel, in verhouding met in rust, vele malen groter. Dus, je legt een grotere afstand af in minder tijd zonder zelf sneller te gaan dan het licht. Dat is de theorie, de fysische mogelijkheid lijkt mij ook totaal uitgesloten omdat aan die snelheden de atomaire symmetrie, die voor moleculaire bindingen zorgt, niet meer dezelfde is zoals we die in relatieve rusttoestand aantreffen. Die tweede orde lijkt mij eerder meer met fictie van doen te hebben.
zuurSTOF

Berichtdoor Gps » 22 nov 2010, 01:56

Het verhaal achter de warp drive, is nou juist dat je niet sneller gaat als het licht.

Maar de warp motor vervormd de ruimte en tijd.

Hier door zou FTL reizen mogenlijk worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Warp_drive_%28Star_Trek%29

Laat duidelijk zijn dat er nog niemand weet hoe wij de tijd en ruimte met een motor kunnen buigen.
Gps

Berichtdoor zuurSTOF » 22 nov 2010, 08:31

Gps schreef:Laat duidelijk zijn dat er nog niemand weet hoe wij de tijd en ruimte met een motor kunnen buigen.
De ruimtetijd kan gebogen worden door een snelheid tegen de lichtsnelheid aan te bereiken, dat is net wat ik hierboven kom te vertellen. Enkel door de ruimtetijd te krommen ga je niet sneller dan het licht gaan reizen, het is de snelheid die daarvoor zorgt, waardoor je grote afstanden kan overbruggen in minder tijd. Aan die snelheid gaat de tijd trager volgens de afgelegde weg. Dat is het principe van ruimtetijd kromming. Al de rest is science fiction...
Omdat jij niet weet hoe ruimtetijd kan beïnvloed worden moet dit niet gegeneraliseerd worden!
zuurSTOF

Berichtdoor curantil » 22 nov 2010, 10:06

zuurSTOF schreef:De ruimtetijd kan gebogen worden door een snelheid tegen de lichtsnelheid aan te bereiken, dat is net wat ik hierboven kom te vertellen.

Maar dat is niet de manier waarop de ruimte gebogen moet worden voor een warp-drive te laten werken.

zuurSTOF schreef:Enkel door de ruimtetijd te krommen ga je niet sneller dan het licht gaan reizen, het is de snelheid die daarvoor zorgt, waardoor je grote afstanden kan overbruggen in minder tijd.

Als je de afstanden klein maakt, kan je ze ook in minder tijd overbruggen.

zuurSTOF schreef:Aan die snelheid gaat de tijd trager volgens de afgelegde weg. Dat is het principe van ruimtetijd kromming. Al de rest is science fiction...

"Als" het mogelijk zou zijn om de ruimte op de juiste manier te krommen, dan is een warp-drive theoretisch mogelijk.
Of die technologie voor de ruimte te krommen mogelijk is zoals Jefke beweert, weet ik niet. Maar we zijn het er wel over eens dat dat momenteel nog niet mogelijk is. Het is zeker science-fiction, maar dat was een ruimtestation 30 jaar geleden ook. In deze context zou ik het eerder speculatie noemen dan science-fiction omdat dat laatste ook in ruimere zin gebruikt wordt.

zuurSTOF schreef:Omdat jij niet weet hoe ruimtetijd kan beïnvloed worden moet dit niet gegeneraliseerd worden!

Het gaat hier dus over een andere manier om de ruimte te krommen.

Dat terzijde, het fijt dat ze in star trek antimaterie gebruiken voor hun warp-engine heeft voor zo ver ik kan zien niet echt een grond in de wetenschap. Dus ik denk niet dat dit ons tot een warp-engine zal leiden.
Antimaterie als energiebron lijkt me ook vrij ver weg. Misschien moeten we eerst die kernfusie onder de knie krijgen. :)
Science knows it doesn't know everything, otherwise it would stop --Dara O'Briain
curantil

Berichtdoor zuurSTOF » 22 nov 2010, 12:28

Enkel de ruimte krommen tussen lokatie A en lokatie B is science fiction! Dat is inderdaad een andere manier om de ruimte te krommen... zucht.
De ruimte krommen zonder dat de eigentijd dilateert kan niet. Tussen lokatie A en lokatie B bevindt zich een elektromagnetisch veld dat enkel "kleiner" kan worden als de golflengte korter waargenomen wordt. De fysische afstand tussen A en B is afhankelijk van het elektromagnetisch veld dat je niet kunt beïnvloeden buiten de relatie met de eigentijd.
zuurSTOF

Berichtdoor curantil » 23 nov 2010, 13:07

zuurSTOF schreef:Enkel de ruimte krommen tussen lokatie A en lokatie B is science fiction! Dat is inderdaad een andere manier om de ruimte te krommen... zucht.

Het is theoretisch mogelijk. Bvb:
A `warp drive' with more reasonable total energy requirements, Chris Van Den Broeck 1999 Class. Quantum Grav. 16 3973

Versta mij niet verkeerd he. Ik denk niet dat de kans groot is dat alle voorwaarden ooit voldaan gaan zijn voor deze theorie, laat staan om een soort bruikbare warp-drive te maken. Maar het is meer dan gewoon uit de duim gezogen. En ik beweer ook niet dat dit "evenwaardige" wetenschap is als bijvoorbeeld de rest van quantum mechanica.
Science knows it doesn't know everything, otherwise it would stop --Dara O'Briain
curantil

Berichtdoor zuurSTOF » 24 nov 2010, 12:27

De problematiek met dergelijke theorieën is dat men van een lengtecontractie uitgaat die letterlijk wordt overgenomen uit de Lorentztransformatie. Door een bubble te creëren waarin de tijddilatatie niet optreedt gaat men ervanuit de fysische eigenschappen binnenin onveranderd te houden en de afstand in minder tijd, omdat die is gekrompen, te overbruggen. In feite wordt er op die manier twee ruimtetijd-continuüms gecreëerd, één buiten en één binnen de bubble. Hoe ze met deze theorie van A naar B gaan 1000 lichtjaar uit elkaar liggend, en terug, zonder dat er een tijdverschil optreedt met In de bubble, is voor mij een groot zwart gat. Ofwel duurt de reis 2000 jaar (A B A) voor waarnemer A én reiziger, ofwel 2000 jaar voor waarnemer A en maar enkele dagen voor de reiziger. De reis kan nooit voor waarnemer en reiziger maar enkele dagen duren. Nu ja, met tachyonenergie kan er blijkbaar veel!
zuurSTOF

Berichtdoor jm074 » 24 nov 2010, 19:40

Zijn wij hier niet bezig met science-fiction. Er werden in de LHC blijkbaar wel antiprotonen gevormd en men kon er ook enkele voor een korte tijd gevangen houden, maar dan al gaan dromen van een nieuwe vorm van energie die verre ruimtereizen zou mogelijk maken is,volgens mij, bijlange nog geen 'wetenschap'. Ik sluit mij aan bij curantil die er voor pleit eerst de kernfusie onder de knie te krijgen vooraleer men marerie gaat vernietigen door er antimaterie op af te sturen. Of is het dat soms niet?

Ik stel mij ook de vraag hoe de energiebalans er uiteindelijk zou uitzien. Antimaterie 'creëren' is niet energiezuinig en lijkt mij wel al verantwoord voor fundamenteel onderzoek. maar de stap naar een technologische toepassing kan, mijns inziens, best worden voorafgegaan door enkele overwegingen. Is bvb het vernietigen van materie op grotere schaal wel verantwoord?

Groetjes,
jm074
"We are students of nature, and we adjust our concepts as the lessons continue"
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor zuurSTOF » 24 nov 2010, 20:18

De energie die kan opgewekt worden door materie met antie-materie te laten annihilelen zou gelijk zijn aan de potentiele energie van de massa. Ik heb ergens vernomen dat 1 gram watersof en 1 gram antiwaterstof een enrgie zou kunnen opwekken equivalent aan 30 000 vaten olie. Dat het nog niet voor morgen is, dat is duidelijk.
Als het opwekken en transporteren naar een reactorkern mogelijk zou zijn, en dit kost veel minder energie dan wat er kan geproduceerd worden, dan...
Kernfusie is nog altijd niet bewezen dat en reactie op gang gehouden kan worden! Een factor die we niet op aarde kunnen nabootsen is de enorme zwaartekracht, waar we bitter weinig over weten, die bij de zon aanwezig is waar de fusie tot stand komt.
zuurSTOF

Berichtdoor jm074 » 01 dec 2010, 18:46

zuurSTOF schreef:
De energie die kan opgewekt worden door materie met anti-materie te laten annihileren zou gelijk zijn aan de potentiële energie van de massa. Ik heb ergens vernomen dat 1 gram waterstof en 1 gram antiwaterstof een energie zou kunnen opwekken equivalent aan 30 000 vaten olie.

Dat rekende ik, voor alle zekerheid, maar eens na. Het klopt!
E = M.c² = 0.002.c² = 1,8.1014 J (kg.m²/s²)

'vat' olie = 158,99 l (dm³)
30.000 'vaten'olie = 159 x 30.000 = 4.770.000 dm³
s.g. ruwe olie = 0,9
4.770.000 x 0,9 = 4.293.000 kg
Energie-inhoud zware stookolie = 40 MJ / kg
Energie-inhoud 4.293.000 kg olie = 171.720.000 MJ = 1,72.1014 J

Dat het nog niet voor morgen is, dat is duidelijk.

De CERN berekende dat met hun huidige capaciteit het twee miljard jaar zou duren om één gram antiwaterstof te maken. :roll:

Als het opwekken en transporteren naar een reactorkern mogelijk zou zijn, en dit kost veel minder energie dan wat er kan geproduceerd worden, dan...

Waar haal je dat vandaan? Volgens de CERN is het produceren van antimaterie een uiterst inefficiënt gedoe. Je zou tien miljard joule energie nodig hebben om een hoeveelheid antimaterie met één joule energie-inhoud te bekomen. :roll:

Kernfusie is nog altijd niet bewezen dat een reactie op gang gehouden kan worden! Een factor die we niet op aarde kunnen nabootsen is de enorme zwaartekracht, waar we bitter weinig over weten, die bij de zon aanwezig is waar de fusie tot stand komt.

Dat is zo, maar daar wordt aan gewerkt en ik durf voorspellen dat een eventuele oplossing van dit probleem veel dichterbij ligt dan het produceren en opvangen van een hoeveelheid antimaterie van enige betekenis. Intussen kunnen wij alvast de overvloedige stralingsenergie gaan gebruiken die de zon (een reusachtige fusiereactor op relatief veilige afstand) ons dagelijks gratis toestuurt.

Voor wie het onderscheid wil maken tussen wetenschap en 'sciencefiction' in het antimaterie-verhaal, raad ik aan te surfen naar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antimaterie
http://press.web.cern.ch/public/en/Spot ... dD-en.html
En zeker naar:
http://press.web.cern.ch/public/en/LHC/WhyLHC-en.html
Als iemand moeite heeft met de Engelse tekst wil ik graag enkele belangrijke passages citeren en vertalen.

Groetjes)
jm074
Laatst bijgewerkt door jm074 op 02 dec 2010, 19:09, in totaal 3 keer bewerkt.
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor zuurSTOF » 02 dec 2010, 17:46

jm074 schreef:

Waar haal je dat vandaan? Volgens de CERN is het produceren van antimaterie een uiterst inefficiënt gedoe. Je zou tien miljard joule energie nodig hebben om een hoeveelheid antimaterie met één joule energie-inhoud te bekomen. :roll:
Er staat dan ook :ALS HET MOGELIJK ZOU ZIJN.... DAN
Dat het vandaag in CERN inefficient is doet niets af aan het principe.

Schrijft CERN er ook bij dat het voor altijd, gelijk waar en door gelijk wie, altijd inefficient zal blijven?
zuurSTOF

Berichtdoor jm074 » 02 dec 2010, 18:37

jm074 schreef:
(...)Volgens de CERN is het produceren van antimaterie een uiterst inefficiënt gedoe. (...)

zuurSTOF schreef:
Er staat dan ook :ALS HET MOGELIJK ZOU ZIJN.... DAN
Dat het vandaag in CERN inefficient is doet niets af aan het principe.

OK, maar ik denk dat de inefficiëntie inherent is aan het proces op zich omdat er veel meer andere onstabiele deeltjes worden gevormd, waardoor enorme hoeveelheden energie verloren gaan.

Schrijft CERN er ook bij dat het voor altijd, gelijk waar en door gelijk wie, altijd inefficient zal blijven?

Dat zou zeer onverstandig zijn, maar laat het ons hopen want antimaterie is (dixit CERN), in grotere hoeveelheden, een uiterst gevaarlijk goedje.

Groetjes,
jm074
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor jm074 » 02 dec 2010, 19:25

Ik verwarde de sites met berichten van de CERN. ZIE vooral:
http://press.web.cern.ch/public/en/Spot ... dD-en.html
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 02 dec 2010, 21:42

Zelfs als het CERN antimaterie zou kunnen maken met 100% efficiëntie zou het weinig zin hebben, want de energie om het te maken moet toch ergens vandaan komen. De enige bijdrage aan ons huidige energieprobleem zou kunnen zijn dat je de opslag van energie compacter kunt doen. Maar antimaterie is ook al niet zo eenvoudig op te slaan.

Waar de wereld (onder andere) behoefte aan heeft is een manier om energie op te slaan zonder al te veel verlies. Kolen en koolwaterstoffen zitten in de orde van 30 MJ/liter, dat is ongeveer 100 maal zoveel als efficiënte accu's. Alleen, als je wat elektriciteit over hebt, kun je er geen koolwaterstoffen van maken. Wel waterstof, maar dan heb je weer andere problemen. Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Valère De Brabandere » 03 dec 2010, 10:09

-Anti-materie is dan toch materie, aangezien het deeltjes zouden zijn, zij het met een negatieve lading . Waren electronen dat ook al niet ?
-Hypothesen zullen de doorslag blijven geven ook in deze 'materie' . Er is weer tijd voor nieuwe sprookjes ...
-Misschien zou het beter zijn noch in materie noch in anti-materie te geloven ; maar alleen in een vorm van energie, die werkt vanuit een element van bewustzijn en wil : 'Psy' . Of " E=mc2=Psy ..."
-Psy als nieuwe anti-materie ...?
Valère De Brabandere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 10:29

Beste Valère,

Wat betreft uw mening omtrent materie, bewustzijn, anti-materie en psy. Die kan ik het best vergelijken met de tekening van een kleutertje, dat de Mona Lisa probeert na te doen. Serieus BUITEN de lijntjes gekleurd.

mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Valère De Brabandere » 03 dec 2010, 10:54

On track! schreef:Beste Valère,

Wat betreft uw mening omtrent materie, bewustzijn, anti-materie en psy. Die kan ik het best vergelijken met de tekening van een kleutertje, dat de Mona Lisa probeert na te doen. Serieus BUITEN de lijntjes gekleurd.

mvg

--Skeptisch forum mag ook wel eens skeptisch zijn tegen de zogenaamde exacte doch grotendeels hypothetische wetenschap . :-)
Valère De Brabandere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 11:05

Zowel materie, anti-materie, bewustzijn als functie van de materiële hersenen en "psy" zijn falsifieerbaar. Dus ... ga je gang en geef ons wat bewijs, geef ons redenen om sceptisch te zijn!
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Valère De Brabandere » 03 dec 2010, 11:17

On track! schreef:Zowel materie, anti-materie, bewustzijn als functie van de materiële hersenen en "psy" zijn falsifieerbaar. Dus ... ga je gang en geef ons wat bewijs, geef ons redenen om sceptisch te zijn!

-Skeptisch-zijn schijnt jouw enige hou-vast te zijn ?
-Welnu ook 'skeptisch-zijn 'behoort tot de 'Psy-wereld' ...; dat is het bewijs !!

-Nu ga ik wat sneeuw wegvagen...
Valère De Brabandere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 11:46

Valère De Brabandere schreef:-Skeptisch-zijn schijnt jouw enige hou-vast te zijn ?

Het was dat of de waarzegster om de hoek. Maar die heeft zwarte katten, en daar hou ik niet van!
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor zuurSTOF » 03 dec 2010, 11:53

Valère De Brabandere schreef:-Nu ga ik wat sneeuw wegvagen...
Met jouw psy-vermogen moet je die toch gewoon kunnen wegdenken? een kwestie van energie of anti-materie op de juiste plaats denken en klaar!
zuurSTOF

Berichtdoor Valère De Brabandere » 03 dec 2010, 15:52

zuurSTOF schreef:
Valère De Brabandere schreef:-Nu ga ik wat sneeuw wegvagen...
Met jouw psy-vermogen moet je die toch gewoon kunnen wegdenken? een kwestie van energie of anti-materie op de juiste plaats denken en klaar!

-Inderdaad : ik heb eerst nagedacht, hoe ik het het best zou doen ; en inderdaad een uur nadien was het opgelost . De psy heeft de sneeuw weggevaagd ...
Valère De Brabandere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 16:09

De hele wetenschappelijke wereld daverde op zijn grondvesten... Plus, Valère zijn oprit is terug proper! Er is waarlijk een wonder geschied!
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor stefaandepraetere » 03 dec 2010, 16:29

Als simpele chemist bekijk ik het volledige cern verhaal toch met argusogen. Het kan best zijn dat die resultaten boeiend en zo zijn maar als je ziet hoe gigantisch veel middelen er gaan naar dit al met al beperkt onderzoek...
Wat kernfusie betreft : in mijn fysicaklas in het vijfde middelbaar (toch al ruim 20 jaar geleden) hing er een krantenartikel waarop triomfantelijk werd verkondigd dat er voor het eerst meer energie uit fusie werd gehaald dan dat er in gestoken werd en dat de commerciële toepassingen binnen handbereik lagen. Ondertussen staan we nog steeds nergens.
stefaandepraetere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 16:53

stefaandepraetere schreef:Het kan best zijn dat die resultaten boeiend en zo zijn maar als je ziet hoe gigantisch veel middelen er gaan naar dit al met al beperkt onderzoek...

Onderzoek naar deeltjesfysica is niet mogelijk in een eenvoudig en kleinschalig laboratorium. Daarom zijn grote internationale organisaties opgezet waarin onderzoekers samenwerken en gebruikmaken van kostbare machines.

Dit is dus de voornaamste, zo niet de enige, manier om aan experimentele deeltjesfysica te doen. Bedenk voor welke vooruitgang bvb quantummechanica zorgt en zal zorgen. Dan kan je toch moeilijk een kosten/baten analyse doen. Je weet niet wat de experimenten zullen opleveren.
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor stefaandepraetere » 03 dec 2010, 18:00

O, ik heb niets tegen fundamenteel onderzoek hoor, verre van. Maar als argumentatie is het ook wel breed toepasbaar natuurlijk.
Laat het mij anders uitdrukken, hoe boeiende het cern onderzoek ook is, met dat budget kan veel concreet toepasbaarder onderzoek heel lang gefinancierd worden (waarbij concreet dan nog heel ruim interpreteerbaar is).
Uiteraard kan je als tegenargument geven dat dat geld vermoedelijk anders gewoon niet in wetenschap geïnvesteerd zou worden.
stefaandepraetere

Berichtdoor On track! » 03 dec 2010, 18:16

Met mijn post wou ik het belang van wetenschappelijk, ook fundamenteel, onderzoek belichten. Het relatieve belang van de verschillende projecten, daar heb ik niet echt een mening over. De vragen waarop Cern een antwoord zoekt, vind ik persoonlijk wel heel boeiend. Ik zou wel graag eens precies weten in hoeveel dimensies ik aan het bestaan ben :D. Wie weet, misschien vinden ze het antwoord wel.

groetjes
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor stefaandepraetere » 03 dec 2010, 20:04

Mja, kga niet tegen mijn eigen winkel pleiten door te zeggen dat fundamenteel onderzoek niet belangrijk is :). Heb hier specifiek over de cern en de verhouding kosten tov wat er nog allemaal kan onderzocht worden met dat budget.
stefaandepraetere

Berichtdoor jm074 » 05 dec 2010, 18:40

Stefaandepraetere schreef:
Als simpele chemist bekijk ik het volledige cern verhaal toch met argusogen. Het kan best zijn dat die resultaten boeiend en zo zijn maar als je ziet hoe gigantisch veel middelen er gaan naar dit al met al beperkt onderzoek...

En ook:
Mja, kga niet tegen mijn eigen winkel pleiten door te zeggen dat fundamenteel onderzoek niet belangrijk is . Heb hier specifiek over de cern en de verhouding kosten tov wat er nog allemaal kan onderzocht worden met dat budget.

Ik laat CERN even zelf aan het woord om het bovenstaande wat te nuanceren door te verwijzen naar de 'spin-off' van hun fundamenteel onderzoek..

“Its business is fundamental scientific research, and most of the world's nuclear physicists are involved with it in some way. However, many important discoveries made at CERN benefit industry, medicine, and other fields of research. For example, positron emission tomography (PET scans), and the web are both technologies that have developed from research conducted at CERN.”

Wat kernfusie betreft : in mijn fysicaklas in het vijfde middelbaar (toch al ruim 20 jaar geleden) hing er een krantenartikel waarop triomfantelijk werd verkondigd dat er voor het eerst meer energie uit fusie werd gehaald dan dat er in gestoken werd en dat de commerciële toepassingen binnen handbereik lagen. Ondertussen staan we nog steeds nergens.

Dat is zo! Het ziet ernaar uit dat we nog enkele tientallen jaren zullen moeten wachten op fusie-energiecentrales van enige betekenis. Op kleine schaal zijn ze in ontwikkeling, maar ze zullen meer energie verbruiken dan ze kunnen produceren. Op grote schaal zal dat, als ze er komen, niet meer het geval zijn, maar die grote schaal heeft dan weer het nadeel dat grote vermogens ze ongeschikt maken voor gebieden – en zo zijn er veel – waar kleinschalige energievoorziening een behoefte is.

Het probleem bij kernsplitsing en kernsplijting, voor productie van elektriciteit, is het beheersen van de reacties. Atoombommen, op basis van splijting, waar dat probleem niet voorkomt, werden ontworpen en gemaakt lang vóór atoomenergie voor elektriciteitsproductie een realiteit werd. De eerste atoombommen werden reeds in 1945 boven Japan gedropt, terwijl het duurde tot 1954 om de eerste kernenergiecentrale in gebruik te nemen (in Obninsk, Rusland). Fusiebommen, met isotopen van waterstof, werden reeds in grote hoeveelheden aangemaakt, maar op civiele toepassing van kernfusie blijft het dus nog wachten.

Nog even, in dit verband, over het gebruik van antimaterie met citaten van CERN

“Can we hope to use antimatter as a source of energy?

There is no possibility to use antimatter as energy ‘source’. Unlike solar energy, coal or oil, antimatter does not occur in nature; we first have to make every single antiparticle, and we have to invest (much) more energy than we get back during annihilation.”

“Can we make antimatter bombs?

No. It would take billions of years to produce enough antimatter for a bomb having the same destructiveness as ‘typical’ hydrogen bombs, of which there exist more than ten thousand already.”

Groetjes,
jm074
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Timmber » 06 dec 2010, 12:23

stefaandepraetere schreef:O, ik heb niets tegen fundamenteel onderzoek hoor, verre van. Maar als argumentatie is het ook wel breed toepasbaar natuurlijk.
Laat het mij anders uitdrukken, hoe boeiende het cern onderzoek ook is, met dat budget kan veel concreet toepasbaarder onderzoek heel lang gefinancierd worden (waarbij concreet dan nog heel ruim interpreteerbaar is).
Uiteraard kan je als tegenargument geven dat dat geld vermoedelijk anders gewoon niet in wetenschap geïnvesteerd zou worden.

Je mag toe niet voorbij gaan aan de katalyserende functie van dergelijke grote onderzoeksprojecten. Door het verenigen van kennis en mogelijkheden kan je grotere sprongen voorwaarts maken dan uit 1.000 individuelen projecten. Ook op organisatorisch vlak leren we daar veel uit bij. Zo kan je het belang en invloed van de de piramides op de Egyptische beschaving nauwelijks overschatten. Het ambtenaren apparaat dat nodig was om deze structuren te verwezenlijken heeft later grote invloed gehad op de
duurzaamheid, kracht en succes van de Egyptische beschaving.
Timmber

Berichtdoor Jefke » 07 dec 2010, 22:43

Ik ga hier een hype woord in de discussie brengen:
Portfolio management.
Dat is een dure term die door mijn overbuur-boer vertaald wordt in: "ik zet wat pattatten, en wat maïs, kolen en tarwe" en elk jaar zit er wel een gewas tussen die de oogst goed maakt.
Mensen die een investeringsportefeuille organiseren doen dat ook.
Bij wetenschappelijk onderzoek is het ook belangrijk dat je (de mensheid) van de vele verschillende disciplines enkele in je portefeuille hebt. Enkele hele grote, die zeer fundamenteel onderzoek doen, zoals cern, en een hoop kleinere die verder in de wetenschappelijke supply chain zitten.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Keer terug naar Wetenschap