lessen voor de jeugd

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

lessen voor de jeugd

Berichtdoor willem_betz » 08 nov 2010, 00:18

Beste SKEPP-denkers,
Kritisch denken is iets dat best zo jong mogelijk aangeleerd wordt. Jammer genoeg zijn ons onderwijs, en onze opvoedkundige tradities vaak niet erg vriendelijk voor onafhankelijk denken.
Op onze skepp-website staat al enkel jaren een reeks lesmodules om in het middelbaar onderwijs het skeptisch of kritisch denken aan te leren of toch minstens aan te moedigen, die lessen worden gebruikt, maar m.i. veel te weinig.
Misschien zijn die modules wel eens aan een opfrissing of uitbreiding toe?
Anderzijds is er binnen het Humanistisch Verbond ook een beweging op gang gekomen om kritisch denken meer te bevorderen en te structureren, er werd daarvoor een denktank opgericht.
Nu moeten we het warm water niet opnieuw uitvinden, want ook in het buitenland werd er werk verricht, en er zijn hier misschien nog andere goede initiatieven waarvan we niet op de hoogte zijn.
Tijdens mijn recente voordracht voor het HV heb ik al een aantal interessante bronnen op het web aangeduid (mijn PowerPoint is ter beschikking)
Vandaag lees ik dat de James Randi Foundation hun lesmodules voor jongeren gratis op het internet gaan zetten.
De eerste kan u al downloaden:
http://www.randi.org/site/index.php/jref-news/1138-first-jref-in-the-classroom-module-now-available-free.html
Ik stel voor dat we onze beperkte krachten in het Nederlandse taalgebied niet versnipperen en trachten tot een vorm van coordinatie te komen, en misschien is enige steun van de overheid of een instelling mogelijk ?
Mijn eerste vraag is: zijn er vrijwilligers om hieraan mee te werken en om deze inspanning coordineren ?
Wie wil meewerken? Graag uw voorstellen naar dit mailadres infoXskepp.be (vervang de X door het apestaart-teken)
ik zet het onderwerp op de agenda van de volgende raad van bestuur.
met vriendelijke groeten
Wim Betz
voorzitter SKEPP vzw
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: lessen voor de jeugd

Berichtdoor zuurSTOF » 08 nov 2010, 21:30

Het lessenpakket van SKEPP lijkt mij zeer goed te zijn, maar is het niet zo dat het moeilijk in het leerplan in te lassen is?

Er is onderzoek gedaan naar methodisch les geven, voor algemene vakken, waaruit blijkt dat leerlingen een stuk kritischer met informatie leren omgaan, sneller tot zelf bedachte oplossingen komen voor gestelde problemen, later meer herinneren van de stof die ze gezien hebben dan met een methode die enkel gericht is op kwantiteit, enz...
zuurSTOF

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 09 nov 2010, 18:40

De meeste leerplannen laten inderdaad weinig ruimte voor kritisch denken. Het wordt beschouwd als iets dat geïntegreerd in alle vakken zou moeten gegeven worden (als het al beschouwd wordt, de opstellers van leerplannen zijn waarschijnlijk vaak zelf niet erg kritisch in hun denken , in zoverre zij een normale afspiegeling van de maatschappij vormen tenminste). Veel aandacht krijgt logisch, kritisch en wetenschappelijk denken over het algemeen niet in het onderwijs. Belangrijker zijn godsdienst, rijbewijzen, sexuele opvoeding ( :roll: ), ...

Het zou eigenlijk de hoofdmoot van het lessenpakket moeten vormen maar ik vrees dat het verwaarloosd wordt en zelfs te vaak van te veel mensen te veel tegenstand krijgt.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 09 nov 2010, 18:48

Ik heb eens gekeken maar ik vind geen informatie over lesmodules op de site. Zijn ze weg of kijk ik er domweg over?
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor zuurSTOF » 09 nov 2010, 20:01

Kris Hauchecorne schreef:Ik heb eens gekeken maar ik vind geen informatie over lesmodules op de site. Zijn ze weg of kijk ik er domweg over?

http://skepp.be/node/491
zuurSTOF

Berichtdoor Oogje » 18 nov 2010, 19:25

Beste mensen,

Bij draag die lessen in kritisch denken een zeer warm hart toe.

Ik ben zelf al een hele tijd bezig met het 'geven' van dergelijke lessen. Ik geef Zedenleer in het Basisonderwijs. Dat filosoferen over waar en niet waar, over waarneembare perceptie, objectieve feiten en interpretatie, over mening en feiten, etc..
Dat lukt dus ook perfect met kinderen! En: is Zedenleer nou niet een uitstekende les om dit in te doen.

Staat het al op de site wle.be -> waar lessen geplaatst worden door en voor Zedenleerleerkrachten: het kan er in de kijker gezet worden ! -> Doen, indien jullie dit nog niet deden.

Groetjes
Oogje

Berichtdoor willem_betz » 22 nov 2010, 18:37

Het project begint stilaan vorm te krijgen, een tiental mensen wil meewerken.
Indien interesse, meld je aan bij Bart Libbrecht , de voorlopige coordinator:
bart_libbrecht(apestaart)skynet.be
NB: die rare schrijfwijze om stoute zoekrobotten te misleiden, de bedoeling is wel dat je "apestaart" vervangt door een ampersand :D
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 22 nov 2010, 19:29

Niet ampersand hé Willem, want dat is &
Wel door ..... @ , de apestaart ;-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 23 nov 2010, 04:12

shame on me !
maar veel bijgeleerd: http://en.wikipedia.org/wiki/Ampersand
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Wetenschap