Hoe ontstaan ijsbergen?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Hoe ontstaan ijsbergen?

Berichtdoor brother tuxedo » 05 dec 2006, 15:48

Heeft iemand een antwoord op deze vraag, wetende dat ijsbergen -dobberend in zout water- uit zoet water bestaan.
Dank bij voorbaat.
the sooner you die the longer you're dead
brother tuxedo

Berichtdoor Digit » 05 dec 2006, 16:15

Ijsbergen breken af van de ijskappen aan beide polen. Die worden voornamelijk opgebouwd door neerslag, en zijn dus zoet. http://www.blinkbits.com/nl_wikifeeds/IJsbergen

Open zeewater bevriest nauwelijks. Dergelijk ijs zou evenwel een hoeveelheid zout kunnen bevatten.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Re: Hoe ontstaan ijsbergen?

Berichtdoor TUUR » 05 dec 2006, 16:18

brother tuxedo schreef:Heeft iemand een antwoord op deze vraag, wetende dat ijsbergen -dobberend in zout water- uit zoet water bestaan.
Dank bij voorbaat.

Zoals je wel weet bevindt water zich in onze atmosfeer niet alleen in vloeibare toestand maar ook als gas. Dit is vrij zuiver water(lage concentratie opgeloste stoffen dus ook weinig zouten) dat bij lagere temperatuur vast wordt(zoals aan beide polen). Deze afzettingen kunnen onder invloed van temperatuursverhogingen loskomen van elkaar onder de vorm van ijsbergen. Nog even vermelden dat ook zout water bevriest als het maar koud genoeg is en dat verdampd water ook stoffen opneemt al er regen gevormd wordt(sulfaat==>zure regen).
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Koerok » 05 dec 2006, 16:25

Nu las ik toch werkelijk ijsberen i.p.v. ijsbergen.
Maar ik ben dan ook de hele dag al niet helemaal jofel.....
:)
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Digit » 05 dec 2006, 16:30

Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Wetenschap