Katholieke Universiteit

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Katholieke Universiteit

Berichtdoor Twijfelaar » 23 sep 2010, 18:37

Hallo,

Ik realiseer me dat dit wellicht laat is om deze vraag te stellen, maar ik vroeg me af of een diploma in de wetenschappen "minder" waard is indien je dit behaald aan een Katholieke Universiteit, zelf beschouw ik me niet als Katholiek, eerder het tegendeel atheïst/agnost, maar de KUL zou praktisch gezien wel de meest haalbare universiteit zijn om mijn studies aan af te ronden.

Is dit intellectueel verzoenbaar? En straalt het katholieke van de universiteit negatief af op de wetenschappelijke "waarde" van het diploma?
Twijfelaar

Re: Katholieke Universiteit

Berichtdoor Blueflame » 23 sep 2010, 19:09

Welkom op dit forum, Twijfelaar.

Dat denk ik niet.
De KULeuven vecht meer met Rome dan dat ze haar hielen likt.
Er gaan dan ook geregeld stemmen op om de K te laten vallen.
Waarom dat nog niet gebeurd is, heeft wellicht meer met centjes en subsisdies te maken, dan met pilaarbijten van de universiteit uit.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Flip » 23 sep 2010, 19:51

Blueflame schreef:Er gaan dan ook geregeld stemmen op om de K te laten vallen.
Waarom dat nog niet gebeurd is, heeft wellicht meer met centjes en subsisdies te maken, dan met pilaarbijten van de universiteit uit.
Mvg.

"KatholieK" Kent naar alle waarschijnlijkheid ook goede Kanten, hebben jullie daar al over nagedacht?
Of kunnen jullie 'dit' niet plaatsen!?
Nu kunnen wij de vraag stellen: "Wat is de beste 'Kant' of 'KenmerK' van de KatholieKe KerK?"
Heeft hier iemand een oKee idee?
Wat is jullie 'sKepptieK' :wink: ?

:) Flip :)
Laatst bijgewerkt door Flip op 23 sep 2010, 21:12, in totaal 2 keer bewerkt.
Flip

Berichtdoor johan bosmans » 23 sep 2010, 21:00

Kom, Kom, hou het een beetje redelijk
johan bosmans

Berichtdoor Flip » 23 sep 2010, 21:22

johan bosmans schreef:Kom, Kom, hou het een beetje redelijk

De RedenlijKheid zegt u :) , Johan, die zit mooi, maar daar valt nog heel wat over te vertellen.
De MensenlijKheid, zit ooK wel oKee, blijKt zo.

De Kwaliteiten van de K van KatholieK, daar gaat het over.

Flip :wink:
Flip

Berichtdoor Blueflame » 23 sep 2010, 22:11

Gebruiker Flip werd permanent gebanned ( zie ev. viewtopic.php?p=62948#p62948 ).
Hij kan dus niet meer reageren. Gelieve zijn posts dan ook niet verder te gebruiken, te quoten.
Dank.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor On track! » 24 sep 2010, 09:40

Dag Twijfelaar,

ik sluit mij aan bij Blueflame. De verwijzing naar katholiek is historisch gegroeid. Qua inhoud betekent het niet veel meer. Je zal de evolutieleer krijgen, geen ID :wink:

Persoonlijk heb ik er wel een bloedhekel aan. ACV, CM, Gezinsbond, Cd&v, Kul, kruisjes in ziekenhuizen, vrije scholen, ... Zoals ik al zei, qua inhoud betekent het niet veel meer. Maar wat weerhoud hen ervan de C of K te laten vallen? Als ze zo inclusief en pluralistisch zijn zoals ze zelf beweren, dan mag dat ook zichtbaar zijn. C/K vervangen door de H van humanistisch bvb? Het humanisme kent toch ook een christelijke stroming?

En voor de mensen die niet begrijpen dat het discriminerend is. Stel je even voor dat cm verandert in allah's mutualiteit. De dichtsbijzijnde school heeft jaarlijks een sjamaan op bezoek voor spirituele rituelen. In ziekenhuizen hangen voodoo maskers...

Hoop dat hier toch ooit verandering in komt.

Mvg
Laatst bijgewerkt door On track! op 24 sep 2010, 11:29, in totaal 1 keer bewerkt.
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Dwarsdenker » 24 sep 2010, 10:28

On track! schreef:Als ze zo inclusief en pluralistisch zijn zoals ze zelf beweren, dan mag dat ook zichtbaar zijn. C/K vervangen door de H van humanistisch bvb? Het humanisme kent toch ook een christelijke stroming?

Eerst wil ik zeggen dat ik me in grote lijnen bij de vorige forumleden aansluit. Toch wil ik bemerken dat de C-zuil niet altijd zo inclusief en pluralistisch is als ze zich voordoet. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot abortus en euthanasie in de C-ziekenhuizen. Zo werd enkele jaren geleden in Mechelen het stedelijk Dodoens-ziekenhuis overgenomen door de christelijke VZW Emmaüs. Voor de overname vonden in deze kliniek 350 abortussen per jaar plaatst. Na de overname werd dit cijfer gereduceerd tot nul.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Keer terug naar Wetenschap