De tijdstunnel naar de toekomst

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

De tijdstunnel naar de toekomst

Berichtdoor Thomas » 22 aug 2010, 23:35

Tijdreizen naar de toekomst

Ik heb er nooit echt over nagedacht, maar ik stond verbluft toen ik kortgeleden las dat in een vliegtuig de tijd trager gaat - relatief tot ons op aarde - en dat de tijd voor ons op aarde iets sneller verloopt - relatief tot diegenen in het vliegtuig. Alhoewel we - zowel in het vliegtuig als erbuiten - dezelfde alledaagse ervaring van tijd hebben. Atoomklokken verschillen in het vliegtuig t.o.v. die op aarde.
Een geheel andere tijdsdimensie waar die mensen in zijn, enkel veroorzaakt door het verschil in bewegingssnelheid.
Dit is een mindblower.

De vertraging van de tijd in het vliegtuig is een kwestie van nanoseconden omdat de snelheid van het vliegtuig relatief klein is. Maar als het zou gaan over zeer grote snelheden, zouden wij, relatief t.o.v. diegenen in het vliegtuig zeer snel vooruitgaan in de tijd. Andersom zouden hun klokken en hun levens vanuit onze dimensie gezien vertraagd lijken te lopen als in een vertraagde film. http://www.youtube.com/watch?v=gdRmCqylsME
Dit zijn de poorten tot geheel andere tijdsdimensies: veranderde snelheden.

Zo zouden we in de toekomst kunnen reizen.
Door bijvoorbeeld gedurende korte tijd met zeer hoge snelheden onder de aarde in een soort 'versneller' zoals de deeltjesversneller aan bijna-lichtsnelheid te reizen.
Na een paar dagen in onze versneller, zouden op aarde jaren verstreken zijn.

Dat, en niks anders, is onze 'tijdmachine' of 'tijdstunnel' naar de toekomst.

Eindelijk begrijp ik heel dat idee over tijdsdillatatie. En ik val er steil van achterover. Dezelfde tijdsbeleving, maar een totaal andere tijdsdimenstie tot iemand die in iets zeer snels beweegt.

Geen fantasieschrijver kan daar opkomen, tegenover die werkelijkheid waar we in leven.

http://www.youtube.com/watch?v=LU27S4wKnCM
Om nog maar te zwijgen over de invloed van zwaartekracht op de vertraging van de tijd waar satellieten mee rekening moeten houden en de kromming van ruimte.
http://www.youtube.com/watch?v=F5y_1_yTS2A

Mvg
Maarten
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Re: De tijdstunnel naar de toekomst

Berichtdoor Mopje » 23 aug 2010, 13:33

Hoi Maarten,

Zo zouden we in de toekomst kunnen reizen.
Door bijvoorbeeld gedurende korte tijd met zeer hoge snelheden onder de aarde in een soort 'versneller' zoals de deeltjesversneller aan bijna-lichtsnelheid te reizen.
Na een paar dagen in onze versneller, zouden op aarde jaren verstreken zijn.

Ik ben het met je eens hoor, it's mindblowing! Als je aan 99% van lichtsnelheid reist dan neemt de massa van je hersenen ook maar liefst met een factor 7 toe! Als je in een paar dagen, wat jaren op aarde wil laten verstrijken is die factor zelfs veel groter!! (aan 99% c doen we in een dag namelijk maar een week verstrijken, bij 99,9% is de massa al een dikke 22x zoveel)

Maar wat we bij deze mindblowing dingen nooit horen, is de energie die we daarvoor nodig hebben. Dat zal wel de Shell-factor zijn.... (als we dit gaan doen, geloof me, dan hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over het klimaat)

Het is wel de reden dat de versneller in CERN bijvoorbeeld het liefst uitstaat in de winter. De versneller gebruikt ongeveer 10% van de energie in de regio en dat voor twee bundeltjes protonen.
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Thomas » 23 aug 2010, 15:26

Ok, maar men mag ook geld en energie geven aan dromen, vind ik. En uiteindelijk verdient zich dat terug. De spin off technologie die komt van het bedenken van zo'n versneller kan voor krachtigere computers zorgen, betere geneeskundige apparatuur en wellicht betere energievoorzieningstechnologie.

Lees hier meer wat CERN betreft:
http://technologytransfer.web.cern.ch/T ... sfers.html

De natuurkunde die men ontdekt door zo'n projecten uit te denken en te beginnen, kan ons wellicht veel vertellen over energievoorziening en ons alternatieven doen ontdekken, waar we nu nog niet aan dachten.

Voorbeeld van Nasa spin-off technologie:

http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin- ... chnologies

Volgens mij verdient zich dat terug, ook op het vlak van oplossingen voor de 'Global Warming'.

groetjes
Maarten
Laatst bijgewerkt door Thomas op 23 aug 2010, 15:37, in totaal 2 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Mopje » 23 aug 2010, 15:34

Hoi Maarten,

Tuurlijk, maar om iemand een beetje fatsoenlijk snel te laten reizen stook je al gauw ons zonnestelsel op. Het is een beetje in die orde van grootte. Geld is sowieso onvoldoende om te verbranden. :wink:
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Thomas » 23 aug 2010, 15:48

En dat zal niet enkel het probleem zijn. We zullen hen, naar onze tijd zo'n 100 jaar in die trein moeten laten zitten met voeding voor slechts een week... 100 jaar lang aan bijna-lichtsnelheid laten reizen= veel energie.
Tenzij wij hen van binnen de trein uit de energie laten toevoeren voor slechts 1 dag of een week... vanuit hun perspectief.

Want terwijl die mensen in die trein onder de grond rond de aarde reizen aan bijna-lichtsnelheid, zullen wij hen daar vele jaren onder de grond laten zitten met slechts voorzieningen voor 1 dag of hoogstens een week.
Wanneer we dan videobeelden uit die trein zouden krijgen zou daar alles in enorme slow motion gaan.

Terwijl voor die mensen in die trein slechts een halve dag is gepasseerd, is voor ons 50 jaar gepasseerd. 100 jaar lang laten wij hen onder de aarde tegen lichtsnelheid reizen (veel energie), terwijl zijzelf maandagmorgen instapten en vrijdagavond uit deze luxetrein er weer uitgaan.

En voor zover we weten is er geen weg terug. Eens je in de toekomst uitstapt, is er geen weg terug.
Thomas

Berichtdoor Mopje » 23 aug 2010, 15:56

Haha volhouder,

En dat zal niet enkel het probleem zijn. We zullen hen, naar onze tijd zo'n 100 jaar in die trein moeten laten zitten met voeding voor slechts een week...

Dat probleem is zo opgelost, ze zullen ook hun voeding net als de rails, de trein en de aarde allemaal moeten opbranden!
Mopje

Berichtdoor jm074 » 23 aug 2010, 16:33

Dit is geen WETENSCHAP, maar pure SCIENCEFICTION! Voor mij niet gelaten, maar dan liefst niet hier. :(

Bye,
jm074
"We are students of nature, and we adjust our concepts as the lessons continue"
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Mopje » 23 aug 2010, 16:39

Hoi JM,

Relax, de wetenschap is er, de praktijk alleen niet. :wink:
Mopje

Berichtdoor Thomas » 23 aug 2010, 16:43

Dit is Einsteins relativiteitstheorie, uitgelegd via gedachtenexperimenten door Stephen Hawking op Discovery Channel.

Tijdsdilatatie, science-fiction? Dit is een test met atoomklokken, die meermaals gedaan werd.
http://www.youtube.com/watch?v=gdRmCqylsME

Einsteins Relativiteitstheorie science-fiction?
Stephen Hawking legt uit adhv gedachtenexperiment over tijdreizen.
http://www.youtube.com/watch?v=LU27S4wKnCM

Stephen Hawking over de invloed van materie op tijd is geen science-fiction. Satellieten moeten rekening houden met de invloed van de gravitatiekracht van de aarde op de tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=F5y_1_yTS2A

De theorieën zelf zijn geen science-fiction. De gedachtenexperimenten wel.
Thomas

Berichtdoor jm074 » 23 aug 2010, 18:17

Thomas schreef:
De theorieën zelf zijn geen science-fiction. De gedachtenexperimenten wel.

Daar ben ik het mee eens!

Groetjes,
jm074
"We are students of nature, and we adjust our concepts as the lessons continue"
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor The Menace » 23 aug 2010, 21:11

Maarten,

De Aarde heeft een omtrek van 40.000 km. Als je de snelheid van het licht wil benaderen, zul je bijna 7,5 keer per seconde (!) de Aarde rond moeten!
Ik denk persoonlijk dat ik een beetje misselijk zou worden. :?

Groetjes, Dennis
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Blueflame » 23 aug 2010, 23:11

:D :D :D
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 23 aug 2010, 23:47

Ok, misschien deed ik hier iets te sterk alsof dat wel uitvoerbaar zou kunnen zijn. Niet dus.
De animatie met het (onrealistisch) gedachtenexperiment van Stephen Hawking legt de theorie wel zeer goed uit.
Thomas

Berichtdoor zuurSTOF » 24 aug 2010, 18:36

The Menace schreef:Maarten,

De Aarde heeft een omtrek van 40.000 km. Als je de snelheid van het licht wil benaderen, zul je bijna 7,5 keer per seconde (!) de Aarde rond moeten!
Ik denk persoonlijk dat ik een beetje misselijk zou worden. :?

Groetjes, Dennis

Met een stevig anti-G-pakje aan zal dat wel meevallen... moet ik je champagneglas nog eens bijvullen met... een paar honderd ton, of liever een cola light?:lol: :lol: :lol: :wink:
zuurSTOF

Berichtdoor Thomas » 25 aug 2010, 23:16

Een andere uitleg van tijdsdilatatie:
http://www.youtube.com/watch?v=lL58PlgP5qU
Thomas

Keer terug naar Wetenschap