Dieren kunnen denken

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Dieren kunnen denken

Berichtdoor Strijder » 12 aug 2010, 02:00

Vandaag een interessant artikel in Timeover het feit dat dieren kunnen denken. Eerder verscheen in de New York Times een artikel over tijd in de 'mind van dieren'.

Ik citeer een artikel in de Volkskrant hierover: "Volgens het weekblad is er steeds meer wetenschappelijk bewijs dat dieren net als mensen kunnen denken, redeneren, overleggen en voelen''.
Wel verschilt de mate waarin sterk per dier.

Volgens Time dwingt dit de mens tot een andere omgang met dieren. Met name kan dan gedacht worden aan de bio industrie.
De z.g. dam tussen dieren en mensen verdwijnt.

Zelf vermoed ik dat bepaalde dieren zoals dolfijnen zelfs intelligenter zijn als mensen. Het enige punt is dat dolfijnen geen handen hebben en daarom geen gereedschappen kunnen gebruiken. Daarom hebben ze ook geen techniek kunnen ontwikkelen.

Eindelijk dat de wetenschap er ook achter is, loopt ook altijd achter de feite aan :mrgreen:
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Re: Dieren kunnen denken

Berichtdoor Mees » 12 aug 2010, 09:26

De mens is een dier. Het is dus evident dat er dieren zijn die kunnen denken, voelen, redeneren.

Ik ben het me je eens dat sommige dolfijnen slimmer zijn dan sommige mensen (ik ken bvb. geen enkele dolfijn die in god gelooft). Ik ken zelfs een paar erwten met meer verstand dan sommige mensen. Maar stellen dat dolfijnen slimmer zijn dan mensen is er ver over.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Geen » 14 aug 2010, 00:30

Natuurlijk loopt de wetenschap altijd achter de feiten aan. Het feit dat mensen van op grote afstand met elkaar kunnen communiceren brengt mee dat je op 't internet zit. Nogal logisch, nee?
Geen

Berichtdoor Mopje » 14 aug 2010, 20:53

Haha, oud nieuws. Veertig jaar geleden was er al een wetenschappelijke tv-serie over.
http://www.youtube.com/watch?v=akyJYeBVbuM

Maar stellen dat dolfijnen slimmer zijn dan mensen is er ver over.

Hij zegt dat hij zelf dat vermoeden heeft en dat kan natuurlijk best.
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Keer terug naar Wetenschap