Psychoanalyse anno 2006

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Psychoanalyse anno 2006

Berichtdoor theophrastus » 30 nov 2006, 16:05

Voor wie er interesse voor heeft en voor degene die nog wil openstaan voor het feit dat psychoanalyse geen geschiedenis is, maar actuele wetenschappelijke klinische praktijk :

Onlangs promoveerde Dr. Vermote, diensthoofd van het UPC St. Jozef Kortenberg, kliniek persoonlijkheidsproblematieken, aan de KUL op het proefschrift : "Touching Inner Change : Psychoanalytically Informed Hospitalization-Based Treatment of Personality Disorders. A Process-Outcome Study".
De klinische efficiëntie van de psychoanalytische behandeling van bepaalde persoonlijkheidsstoornissen werd al eerder aangetoond en op grond van het onderzoek terzake aanbevolen door de APA (American Psychiatric Association) als standaard aanbevolen.
In zijn onderzoek controleert Dr. Vermote de validiteit van bepaalde psychoanalytische begrippen om het veranderingsproces bij borderline-patiënten te beschrijven en te conceptualiseren, o.a. door middel van nieuw diagnostisch materiaal. Het onderzoek is internationaal, empirisch en statistisch goed onderbouwd én de resultaten significant.

Voor wie het interesseert, wil ik graag de link bezorgen.

Degenen die denken dat psychoanalyse vooral gaat over het bespringen van uw moeder, doe geen moeite.
theophrastus

Berichtdoor windsurfer » 30 nov 2006, 16:28

Ik ben zeer geinteresseerd in die link, zou u die mij kunnen geven
(en misschien gelijk hier plaatsen, dat maakt het makkelijk)
windsurfer

Berichtdoor wolkenstein » 30 nov 2006, 16:36

Windsurfer,.................Theophrastus wil voorkomen dat Motherfuckers die link bespringen, snappie?

Vg W.
wolkenstein

Berichtdoor Zepar » 30 nov 2006, 16:39

Ziet er interessant uit, kan je me de link doorgeven?
Misschien niet onbelangrijk: heb je het zelf gelezen, theophrastus?

Ik geef wel meteen toe dat ik er niet veel van verwacht: er is tegenwoordig behoorlijk veel holle empiristische retoriek in de psychoanalyse: zogenaamde degelijke experimentele onderzoeken, evidence based therapieën... Ik weet vanwaar de wind komt, en ik heb onlangs nog wel werken gelezen die zichzelf als dusdanig presenteerden, maar meestal komt dat neer op gebakken lucht. Veel psychoanalytici kloppen zich tegenwoordig al op de borst van zodra er nog maar ergens een degelijk onderzoek wordt uitgevoerd, los van wat de eventuele resultaten zijn die eruit blijken (het geeft aan hoe laag de standaarden in die kringen zijn). De teneur is dan: "zie ons eens experimentele onderzoeken doen en wetenschappelijk zijn!" Tja, zolang er niets uit die onderzoeken komt, betekent dat natuurlijk niets (hoewel ik die zaak van de APA nog eens moet bekijken). Het zou me verbazen mochten ze na 100 jaar plots degelijke evidentie hebben voor de therapeutische effectiviteit van een psychoanalytische proces. Vermoedelijk zijn er therapie-neutrale factoren aan het werk. Persoonlijkheidsstoornissen blijven natuurlijk complexe psychische problemen.
Zepar

Berichtdoor Zepar » 30 nov 2006, 16:44

Laten we een kat een kat noemen: volgens Freud zijn we wel degelijk allemaal motherfuckers (althans als kinderen), en theophrastus heeft nog altijd geen enkel argument gegeven om dat te ontkrachten. Volgens Melanie Klein willen we als kind zelfs de moederborst verscheuren en opeten!

'The first introjected object, the mother's breast, forms the basis of the super-ego... The earliest feelings of guilt in both sexes derive from the oral-sadistic desires to devour the mother, and primarily her breasts (Abraham). It is therefore in infancy that feelings of guilt arise. Guilt does not emerge when the Oedipus complex comes to an end, but is rather one of the factors which from the beginning mould its course and affect its outcome' (Klein, 1945, pp. 78-9).
Zepar

Berichtdoor windsurfer » 30 nov 2006, 17:54

Het zou me verbazen mochten ze na 100 jaar plots degelijke evidentie hebben voor de therapeutische effectiviteit van een psychoanalytische proces.

Ik vraag me af hoe je dit bedoelt Zepar. Bedoel je uberhaupt effect van behandeling door iemand die volgens het psychoanalytisch model werkt. Die effectiviteit is aangetoond in onderzoek, vooral door psychotherapeutische klinieken die persoonlijkheidsstoornissen te behandelen en graag contracten met de verzekeraars overhielden dus wel moesten aantonen dat wat ze doen effect heeft.
De vraag is of je kunt aantonen dat het effect via door het theoretisch model geopperde processen, verloopt. Als je dat bedoelt Zepar, dat is er niet bij mijn weten. Maar dan is de tegenvraag: is die er wel voor bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, of ruimer, is die uberhaupt te verkrijgen binnen welke psychotherapievorm dan ook. Niet om flauw te doen dat ik dit stel, lijkt me evident.

Zepar schreef:Laten we een kat een kat noemen: volgens Freud zijn we wel degelijk allemaal motherfuckers (althans als kinderen), en theophrastus heeft nog altijd geen enkel argument gegeven om dat te ontkrachten. Volgens Melanie Klein willen we als kind zelfs de moederborst verscheuren en opeten!

'The first introjected object, the mother's breast, forms the basis of the super-ego... The earliest feelings of guilt in both sexes derive from the oral-sadistic desires to devour the mother, and primarily her breasts (Abraham). It is therefore in infancy that feelings of guilt arise. Guilt does not emerge when the Oedipus complex comes to an end, but is rather one of the factors which from the beginning mould its course and affect its outcome' (Klein, 1945, pp. 78-9).

Toch ook even opnemen voor Theophrastus. Nu is het topic genaamd 'psychoanalyse anno 2006' en citaten van Klein uit 1945 zijn dan niet echt to the point.
windsurfer

Berichtdoor Zepar » 01 dec 2006, 00:38

@ windsurfer
Ik heb me nogal onduidelijk uitgedrukt: ik bedoel wel degelijk de effectiviteit van het specifieke psychoanalytische proces (de catharsis door het bewust en inzichtelijk maken van verdrongen complexen, de psychoanalytische overdracht,...). Het is correct dat psychoanalytische therapieën wel helpen voor sommige patiënten. De verklaring daarvoor moeten we dan zoeken in theorie-neutrale factoren: het feit dat de patiënt zijn hart kan luchten, de band met de therapeut, de positieve effecten van een regelmatig gesprek, het aanreiken van een verklaringskader voor de problemen, etc.

De CGT kan wat dat betreft zeker betere resultaten voorleggen, vooral voor wat betreft angststoornissen en depressies (maar uiteraard zijn het geen wondertherapieën). De psychoanalyse kan hoogstens aantonen dat haar therapieën beter zijn dan niets, maar niet dat ze beter zijn dan placebo-behandelingen of alternatieve behandelingen. Zoals je weet is de psychoanalyse ook de duurste en meest tijdrovende van alle psychotherapieën, dus is het des te erger dat ze enkel dergelijke slappe resultaten kan voorleggen.
Enfin, dit is allemaal nogal beknopt, ik heb op dit moment weinig tijd. Eventueel kan ik morgen wel referenties en/of uitleg geven voor deze beweringen.
Zepar

Berichtdoor Zepar » 01 dec 2006, 17:41

@ windsurfer
windsurfer schreef:Toch ook even opnemen voor Theophrastus. Nu is het topic genaamd 'psychoanalyse anno 2006' en citaten van Klein uit 1945 zijn dan niet echt to the point.
Akkoord, maar de theorieën van Klein worden nog altijd uitgebreid aangehaald in bijvoorbeeld het recente boek van Mark Kinet dat ik al vernoemde. Ik zou durven denken dat de bal onderhand in het kamp van de analytici ligt om duidelijk uit te leggen waar de hedendaagse psychoanalyse dan wél voor staat, welke stellingen ze verdedigt over de menselijk geest, en welke aspecten van de vroegere theorie ondertussen verworpen zijn.
En dan blijft het fundamentele punt nog altijd: alle onzin over oedipale driften, penisnijd, moordlustige borstennijd etc. is bekomen door precies dezelfde defecte methode die psychoanalytici tot vandaag weigeren te laten vallen: vrije associatie, symbolische interpretatie, regressie naar het Onbewuste... Hoe verklaren analytici dat hun geliefkoosde en *betrouwbare* methode zoveel zaken produceerde die ze nu verwerpen?
Zepar

Berichtdoor windsurfer » 01 dec 2006, 19:02

Zepar schreef:@ windsurfer
Ik heb me nogal onduidelijk uitgedrukt: ik bedoel wel degelijk de effectiviteit van het specifieke psychoanalytische proces (de catharsis door het bewust en inzichtelijk maken van verdrongen complexen, de psychoanalytische overdracht,...). Het is correct dat psychoanalytische therapieën wel helpen voor sommige patiënten. De verklaring daarvoor moeten we dan zoeken in theorie-neutrale factoren: het feit dat de patiënt zijn hart kan luchten, de band met de therapeut, de positieve effecten van een regelmatig gesprek, het aanreiken van een verklaringskader voor de problemen, etc.

De CGT kan wat dat betreft zeker betere resultaten voorleggen, vooral voor wat betreft angststoornissen en depressies (maar uiteraard zijn het geen wondertherapieën). De psychoanalyse kan hoogstens aantonen dat haar therapieën beter zijn dan niets, maar niet dat ze beter zijn dan placebo-behandelingen of alternatieve behandelingen. Zoals je weet is de psychoanalyse ook de duurste en meest tijdrovende van alle psychotherapieën, dus is het des te erger dat ze enkel dergelijke slappe resultaten kan voorleggen.
Enfin, dit is allemaal nogal beknopt, ik heb op dit moment weinig tijd. Eventueel kan ik morgen wel referenties en/of uitleg geven voor deze beweringen.

Mee eens.
windsurfer

Keer terug naar Wetenschap