Slimste mensen kennen Pythagoras niet

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Slimste mensen kennen Pythagoras niet

Berichtdoor Jefke » 30 dec 2009, 21:22

Indrukwekkend maar waar: Gisteren op het VRT programma "de slimste mens" werd de vraag gesteld: "wat weet u over De stelling van Pythagoras?".
Geen enkele van de kandidaten kende het antwoord. Niemand geraakte verder dan:
"het is een Griekse wiskundige" :?
en
"Het heeft iets te maken met driehoeken". :oops:

Ik vind dat schrijnend, maar misschien ben ik te veeleisend? Nochtans, elke metser en elke timmerman kent de stelling en kan niet zonder om een recht dak of rechte muren te maken.
(voor bezoekers die het niet zouden weten: a²+b²=c², of de som van de kwadraten van de rechthoekszijden van een rechthoekige driehoek is gelijk aan het kwadraat van de schuine zijde)

Je kan je dan afvragen of die mensen dan ook in staat zijn om kritisch te denken. Het zijn nochtans allemaal TV figuren die soms hun mening durven zeggen, of journalisten die politici kritisch aan de tand te voelen.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Re: Slimste mensen kennen Pythagoras niet

Berichtdoor kil » 30 dec 2009, 22:05

Je kan je dan afvragen of die mensen dan ook in staat zijn om kritisch te denken. Het zijn nochtans allemaal TV figuren die soms hun mening durven zeggen, of journalisten die politici kritisch aan de tand te voelen.
Wat heeft dit nu te maken met het al dan niet kennen van de stelling van Pythagoras? Het vereist niet meteen kennis van wiskundige formules lijkt me, tenzij je over wiskunde wil doorbomen. Als ik kritisch wil denken over een bepaald onderzoek in de gezondheidszorg heb ik vooral kennis van dat vakgebied en een open geest nodig. Ik moet geen zijden van een rechthoekige driehoek berekenen.

Zelf ken ik de stelling nog omdat ik via kinesitherapie nog in aanraking kom met biomechanica. Héél af en toe kwam dat dus naar boven in de opleiding. Maar weet ik nog veel van Clovis, Karel de Grote, het eerste Nederlandstalige rijmpje, de soorten wolken of schilderwerk van Rubens? Nee hoor, die kennis gaat nu eenmaal verloren met de jaren. Ik heb daar in het dagelijkse leven ook niets aan. Use it or lose it zeker?
kil

Berichtdoor Jefke » 31 dec 2009, 00:01

Wel,
de reden waarom dat volgens mij wel degelijk te maken heeft met kritisch denken is dat het één van die klassiekers is. Iedereen leert het in de humaniora en het is zo'n praktische kennis. Het gaat hier volgens mij niet over grondige kennis van Wiskunde. Het zegt volgens mij trouwens veel over het hebben van een open geest. Proberen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit begint volgens mij met een basiskennis van wiskunde (je hoeft geen expert te zijn). En proberen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit is de basis voor een kritische geest.

Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet opgeleid in uw vakgebied, of geneeskunde in het algemeen. Ik ben dan ook niet in staat om alle beentjes die ons lichaam rijk is te benoemen, maar ik weet wel wat de belangrijkste functies zijn van onze belangrijkste organen, en ik kan zeggen dat ik de basis van de anatomie wel ken. Op dezelfde manier probeer ik ervoor te zorgen dat ik, als niet-jurist, weet wat scheiding der machten is, wat onze federale staat inhoudt, enz. Volgens mij gaat een mens met een open geest zichzelf opleggen om van de belangrijkste kennisdomeinen toch wel de basisnotie te begrijpen.
Het probleem is dat als je niet weet, je ook absoluut niet beseft dat je niet weet.

En je hebt het nu over Clovis en Karel de Grote etc. Ik ben ook geen historicus, maar het interesseert me ook. Ik heb zopas de podcast "hoor!geschiedenis! http://www.hoorgeschiedenis.nl/ verwerkt. Enorm boeiend. Het brengt ook veel zaken in een ander perspectief!

Maar nog iets: wat ik vooral belangrijk vind is dat verschillende van de mensen die daar zitten wel degelijk de spreekbuis van onze maatschappij opbouwen. Dat ben jij als kinesist (en ik ook) niet.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Thomas » 31 dec 2009, 00:10

Er wordt vooral veel reclame gemaakt voor deze show, valt mij op. Ik las in de De Standaard al meermaals een artikel geheel gewijd aan een triviale gebeurtenis tijdens dat programma. Ik heb dat in dezelfde krant niet in dezelfde mate over andere programma's gelezen.
Zelfs hier spreken we er weer over. Men wil dit programma volgens mij persé kunstmatig populariseren door het er in gelijk welk dagblad/website van krant over te hebben. Met alle sympathie voor Erik Van Looy en de programmamakers.

Ik vind heel dat programma 'de slimste mens' daarnaast uiterst misleidend. Het geeft de indruk dat je door weinig te weten over veel 'slim' bent. Op mij maakt iemand echter pas een slimme indruk wanneer hij of zij veel weet over weinig (een vakgebied) en liefst geen wandelend encyclopedie is dat zichzelf constant moet up to date houden over allerlei onsamenhangende weetjes. Met enkel op het oog daar tijdens een kwis over ondervraagd te kunnen worden. 'Een goed kwisser zijn' heet dat dan. Wat een opzienbarend titel moet voorstellen dat overvloedig als compliment aan de winnaars ervan wordt uitgedeeld. Googelen volstaat echter voor die kwiskennis. Vooral triviaal als het gaat om allerlei spelen, matchen, finalisten, winnaars, rondes enz... bij te houden van gezichten uit de tv-geschiedenis uit het VRT-archief. Leuk voor een hobbyist, maar al zeker niet voor een 'slim' mens.

Daarnaast zou ik me er niet over verbazen dat alle antwoorden vooraf werden gerepeteerd, wat in sommige andere shows gebeurt. Misschien staat zelfs de uitkomst al vooraf vast. Tegenwoordig verrast me dat niet meer. Het feit dat geen van de kandidaten predendeert de stelling van Pythagoras te kennen doet mij de hypothese opperen dat het inderdaad goed geacteerd wordt. Het zijn vaak ook VRT-gezichten of bekende Vlamingen. Mensen die met een camera weten om te gaan. Dus, een leuke vermakende show, die vaak op de lachspieren werkt door de soms goeie humor, maar die een misleidend beeld van 'slim'-zijn neerzet.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 31 dec 2009, 01:36

De slimste mens ter wereld

Geestige quiz waarin drie prominenten strijden voor de titel 'de slimste mens ter wereld'.

Niet al te serieus nemen dus (maar toch wel leuke ontspanning en af en toe leerrijk).

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ridelo » 31 dec 2009, 12:53

Ik kan me ook verenigen met het standpunt van Blueflame. Eigenlijk zou slimste ook tussen aanhalingstekens moeten staan. En ik moet eerlijk toegeven dat in die korte bedenktijd ook niet alle antwoorden over de stelling van Pythagoras mij te binnen vielen. Het viel ook nog mee want vaak (zie bv Ben Crabbé van Blokken) doet men alsof je niet helemaal van deze wereld bent als je niet alles van sport of muzikanten weet, maar wel wat van wetenschap of wiskunde.
Herman Van Molle van de Canvascrack doet het anders. Die zegt als een vraag over biologie bv gemist wordt: "Da's nu toch altijd hetzelfde. Als je daar een vraag over stelt is het bijna altijd mis!" Dat verdient een pluimpje.
We leven nog altijd in een twee-culturenmaatschappij en te weinig mensen kunnen beide culturen voldoende appreciëren.
ridelo

Berichtdoor matdoya » 06 jan 2010, 20:25

wist er iemand wel dat Pythagoras een numerologist was?

:D

S.
Een eikenboom in de tuin.
matdoya

Berichtdoor Blueflame » 06 jan 2010, 21:12

matdoya schreef:wist er iemand wel dat Pythagoras een numerologist was?

:D

S.

Ik ben dat ook een heel klein beetje: hoe meer nullen op mijn bankrekening, hoe beter.
En ja uiteraard: ik heb het over de nullen voor de komma. Die daarachter interesseren me niet zo veel.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Jefke » 06 jan 2010, 21:14

Maar bij Pythagoras ging het zeker niet over nullen.
Die bestonden toen nog niet.
Jefke

Berichtdoor Blueflame » 07 jan 2010, 01:29

Jefke schreef:Maar bij Pythagoras ging het zeker niet over nullen.
Die bestonden toen nog niet.

Het was maar een grapje, Jefke.

Maar het zou kunnen wat je zegt. Ik weet niet wanneer precies de NUL geïntroduceerd werd. Ik meen ooit een reportage over het getal NUL gezien te hebben, die de NUL introduceerde rond die tijd. Ik meen dat de credits aan een Indiër werden gegeven.

Als je dat nu, met wat we nu kennen en weten, bekijkt is dat ergens wel vreemd. Want volgens zijn eigen stelling en NUL niet-kennende, zou hij geen rechte lijn kennen. Immers als A niet kan gelijk zijn aan NUL, kan B nooit gelijk zijn aan C.
Maar daarover heeft hij - denk ik - nooit uitspraken gedaan.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 07 jan 2010, 10:16

De Maya's hadden zo'n twee millennia geleden al de nul in hun wiskunde. Uiteraard is hier geen link met onze getalsystemen.
In India kwam de nul ergens in de 7de eeuw opduiken. Via de Arabieren is hij dan uiteindelijk bij ons terechtgekomen, ik geloof zo rond eind 11de, begin 12de eeuw.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor ridelo » 07 jan 2010, 10:51

Hier vind je er heel veel over:
http://en.wikipedia.org/wiki/0_(number)
ridelo

Berichtdoor Jefke » 07 jan 2010, 21:35

Blue:
Het was maar een grapje, Jefke.

Ja dat wist ik wel hoor. Ik had misschien een smiley moeten gebruiken. :D
Jefke

Berichtdoor Planoudes » 07 jan 2010, 23:07

ridelo schreef:Hier vind je er heel veel over:
http://en.wikipedia.org/wiki/0_(number)

Ik denk dat dit de correcte link is: http://en.wikipedia.org/wiki/Zero
En ik moet mezelf hierboven ook corrigeren: De Indiërs kenden de 0 al in de vierde eeuw voor christus.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor ferrar » 19 jun 2011, 01:26

Wat zijn "slimme" mensen? zij die mooi opgelet hebben op school? of zij die vernieuwing hebben aangebracht en zich ingezet heben voor de mens en zijn evolutie, het blijkt wanneer je zowat alles hebt onthouden wat op tv of in de kranten stond volstaat om slim te zijn en Pythagoras was ook een slimme mens waar wij tot op vandaag naar op kijken voor een formule waar duidelijk de slimme mensen geen boodschap aan hebben, wie moet nu is 's hemelsnaam de maat weten van een schuine zijde van een stomme driehoek, wie ligt daar nu wakker van? duidelijk niet de slimme mens, maar de mens die Pythagoras niet zal nodig hebben om de schuine zijde van een driehoek op te meten, dat zal pas een slimme mens zijn.
ferrar

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 19 jun 2011, 10:06

De Indiërs kenden de 0 al in de vierde eeuw voor christus.

Ik denk dat niet correct is. Als je rekent met een abacus, in beginsel dus met steentjes die in verschillende kolommen (bijvoorbeeld gescheiden door strepen op een tafel of lijntjes in hget zand) worden geplaatst, dan ligt het voor de hand om een geldbedrag van 406 eenheden weer te geven met 4 steentjes in de honderd-kolom, geen steentjes in de tientallen-kolom en 6 steentjes in de eenheden kolom. Het wordt wat anders waneer je deze voorstelling met objecten gaat weergeven met geschreven symbolen in een boekhouding. Het idee van de nul is dat men een geschreven symbool heeft (niet louter een blanco plaats op een rekentuig) dat afhankelijk van de positie 'geen eenheden' of 'geen tientallen' of 'geen honderdtallen' of iets dergelijks aanduidt. Dat dateert in 'onze' cultuur van ongeveer de achtste eeuw, ergens in Indië.
Jan Willem Nienhuys

Keer terug naar Wetenschap