Blinde vlek in oog.

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Blinde vlek in oog.

Berichtdoor Fish » 15 jan 2009, 20:40

Weet iemand of elk mens die blinde vlek in zijn oog heeft en hoe zit dat bij andere dieren, zoogdieren, primaten?
Fish

Re: Blinde vlek in oog.

Berichtdoor Timmber » 15 jan 2009, 20:52

Fish schreef:Weet iemand of elk mens die blinde vlek in zijn oog heeft en hoe zit dat bij andere dieren, zoogdieren, primaten?

Aangezien ik nog niks gehoord heb van mensen die verder geëvolueerd zijn dan de andere veronderstel ik van wel. Maar wat je vraagt is nogal een omvangrijke uitleg: google.
Timmber

Re: Blinde vlek in oog.

Berichtdoor Mars » 15 jan 2009, 20:53

Fish schreef:Weet iemand of elk mens die blinde vlek in zijn oog heeft en hoe zit dat bij andere dieren, zoogdieren, primaten?

Dat lijkt me wel aangezien het de plaats is waar de oogzenuw het netvlies verlaat. Voor zover ik het weet hebben alle gewervelden deze blinde vlek (evolutionair gezien ook niet zo vreemd?).
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Mars

Berichtdoor Peepoll » 15 jan 2009, 21:11

Elke mens, en elke andere gewervelde dieren hebben in elk oog een blinde vlek. Dit is het punt waar aale zenuwvezeltjes van elke pigmentcel in je oog samenkomen, en naar de hersenen lopen. In de loop van evolutie zal de vlek waarschijnlijk niet verdwijnen aangezien ze geen echt nadeel geeft (het kleine puntje zonder zicht wordt gecompenseert door het andere oog, de blinde vlek ligt niet perfect centraal achteraan in het oog).
Waarom hebben we een blinde vlek en andere dieren zoals bvb octopus (weekdier) niet?
Wel, het oog van weekdieren is gelijktijdig geevolueerd met dat van gewervelden, maar hebben niet dezelfde oorsprong. Bij weekdieren is het oog in instulping van de huid, bij ons een uitstulping van de hersenen. De pigmentcellen ("staafjes" en "kegeltjes") hebben elk een zenuwtje dat hen verbindt met het CZS (centraal zenuwstelsel). Bij weekdieren liggen die celletjes normaal, en vertrekt elk zenuwtje langs onder (onder het retina) naar de hersenen. Al die kleine zenuwtjes komen dus samen onder het retina! Bij ons liggen die celletjes omgekeerd, en vertrekt elk klein zenuwtje boven het retina. Dat belemmert ons zicht niet omdat zon zenuwtje miniscuul klein is. Al die kleine zenuwtjes komen dus samen boven het retina, waardoor op 1 plek de concentratie aan zenuwtjes te groot is om licht door te laten. Dit is de blinde vlek.µ

Voila, hopelijk hebbe jullie er iets aan gehad :)
Peepoll

Berichtdoor LordDragon » 15 jan 2009, 21:31

wel ik moet zeggen, ik heb er geen last van, ik zie namelijk nergens een blinde vlek. Het ene oog compenseert het andere goed, maar dus hebben jullie een link of zo want als ik blinde vlek intyp kom ik bij sites voor bejaarden hulp uit, is blijkbaar een ziekte, dus?

Nja als ik er geen last van heb zal het mijn evolutie niet erg stimuleren he :wink:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Peepoll » 15 jan 2009, 21:39

Blinde vlek: http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_spot_(vision)

Situering blinde vlek: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Schem ... eye_en.svg
(Plaats waar de oogzenuw vertrekt = blinde vlek
Peepoll

Berichtdoor Peepoll » 15 jan 2009, 21:41

Hier wat over de evolutie van het oog: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/libra ... 11_01.html
Tevens een sterk tegenargument tegen het argument van creationisten met hun oh zo complex oog.
Peepoll

Berichtdoor LordDragon » 15 jan 2009, 22:19

Instructions: Your face should be very close to the screen. Cover right eye and focus the left eye on the X. Now slowly move away from the screen.
The O will disappear, while the A which is further to the left is still visible. (Observe that you do not see a hole. Instead of the O you see a uniform grey background. The "hole" is filled in by your brain. Make sure there is not a glare on the screen as it will obscure the whole vision.)

ondertussen zie ik bijna scheel, maar nog geen blind spot opgemerkt :P

Bedankt voor de links vooral laatste artikel vond ik interessant.

The first animals with anything resembling an eye lived about 550 million years ago. And, according to one scientist's calculations, only 364,000 years would have been needed for a camera-like eye to evolve from a light-sensitive patch.

dus nog een dik half miljoen jaar gelden heeft de evolutie soortgelijkaardig zicht als het onze voortgebracht. (camera vision), maar je heb nog steeds dieren zoals slakken en mollen enzoverder die enkel licht kunnen zien, geen beeld.

Maar ja, terug naar die blinde vlek.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 15 jan 2009, 22:28

LordDragon schreef:<knip> want als ik blinde vlek intyp kom ik bij sites voor bejaarden hulp uit, is blijkbaar een ziekte, dus?

Ik kwam zelf uit bij Harry Potter na het intypen van 'blinde vlek' op google.

Iedereen heeft dat, LD. Je zal de test op wiki wel gevonden hebben.
Die ziekte bij bejaarden zal dan wel nachtblindheid zijn.

Voor die wiki-link, voor die haakjes: zie viewtopic.php?p=31312#31312 .

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Fish » 15 jan 2009, 23:14

Die links gaan allemaal over de blinde vlek in een menselijk oog.
Maar als ik het goed begrijp - Peepoll - geld dit voor alle gewervelden?

Edit:
Gevonden.
http://education.vetmed.vt.edu/curricul ... YENOTE.HTM

en,

http://www.toarchive.org/faqs/comdesc/section3.html
Fish

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 16 jan 2009, 10:45

LordDragon schreef:ondertussen zie ik bijna scheel, maar nog geen blind spot opgemerkt
Er zijn optische illusies die gebruik maken van een blinde vlek. Deze werkt heel goed http://www.moillusions.com/2006/03/find-your-blind-spot-trick.html
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor LordDragon » 16 jan 2009, 14:42

Ik denk dat ik het gezien heb. Zo ongeveer in het midden van de beweging valt die grote zwarte bol even weg, dan kan ik het even voor een dikke seconde niet zien.

Bedankt.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Keer terug naar Wetenschap