waarom wil de NASA zo graag naar de maan?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

waarom wil de NASA zo graag naar de maan?

Berichtdoor mr funny 04 » 17 nov 2006, 21:19

er zijn concrete reden voor een missie naar de maan:
wetenschap bijvoorbeeld. Tijdens zes apollo-maanmissies werd 382 kg maanstenen verzameld. 3 onbemande Russische samplereturn-missies haalden er nog eens 300 gram op. Niet bepaald een representatieve steekproef als je bedenkt dat de massa van de maan grofweg 73 triljard kilogram is. Maar waar is men zo geintresseerd in deze nieuwe en grotere porties maanstenen? Onze aarde ontstond ongeveer gelijktijdig met de maan. Diep in de maanbodem liggen aanwijzingen verscholen over hoe de aarde er in zijn eerste dagen uitzag.
Naast de geologen is er een tweede groep wetenschappers die liever vandaag dan in 2018 naar de maan zou gaan: astronomen. Hier op aarde worden ze geplaagd door de dampkring. Deze zorgt ervoor dat waarnemingen met optische telescopen vertroebelen en infrarood-golflengten zelfs helemaal absorbeert. Op de maan is er geen dampkring en ook geen geologische activiteit. Met een interfermometer zou je waanzinnige precieze waarnemingen kunnen doen waar de Hubbleplaten bij verbleken.
Verder is er ook nog de zonne-energie die de maan kan leveren: ongeveer de helft van de maan wordt voortduren blootgesteld aan de zon. Bij gevolg ligt er dan ook miljarden jaren aan zonne-energie opgeslagen in de maanbodem dit in de vorm van heluim-3. Van dat isotoop is op de hele aarde misschien 150 kilogram terug te vinden, vooral afkomstig uit de kernwapenindustrie. Op de maan ligt er alleen al in de bovenste bodemlaag al een miljoen ton. De kernfusie van heluim-3 met deuteruim is schoon en het produckt kan rechtstreeks in het elektriciteitsnet gepompt worden.

groeten,
Een mens tracht zoveel mogelijk te weten want er is al genoeg dat hij niet kan vatten...
mr funny 04

Berichtdoor PdH » 17 nov 2006, 21:49

Nog een reden: de veel lagere zwaartekracht van de maan maakt het een uitstekend lanceerplatform voor verdere ruimte-verkenning en -exploitatie.
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Timmber » 17 nov 2006, 23:42

PdH schreef:Nog een reden: de veel lagere zwaartekracht van de maan maakt het een uitstekend lanceerplatform voor verdere ruimte-verkenning en -exploitatie.

Mja, toch enkele praktische bezwaren. Op erg lange termijn ben ik het wel met je eens maar al wat weggekatapulteeeld wordt moet ofwel daar gebouwd zijn of naar daar vervoerd zijn. Het lijkt me niet zo evident om daar een raketassemblagefabriek op te bouwen en alles naar daar transporteren lijkt me vooral dubbel werk. De maan is als lanceerplatform alleen interessant als er een uitgebreidde kolonie zou zijn. Hoe je die bevolking in leven gaat houden ben ik wel benieuwd naar, aangezien de laatste stand van zaken aangeeft dat er op de maan, niet of nauwelijks water te vinden is.
Timmber

Berichtdoor PdH » 18 nov 2006, 00:10

Timmber schreef:
PdH schreef:Nog een reden: de veel lagere zwaartekracht van de maan maakt het een uitstekend lanceerplatform voor verdere ruimte-verkenning en -exploitatie.

Mja, toch enkele praktische bezwaren. Op erg lange termijn ben ik het wel met je eens maar al wat weggekatapulteeeld wordt moet ofwel daar gebouwd zijn of naar daar vervoerd zijn. Het lijkt me niet zo evident om daar een raketassemblagefabriek op te bouwen en alles naar daar transporteren lijkt me vooral dubbel werk. De maan is als lanceerplatform alleen interessant als er een uitgebreidde kolonie zou zijn. Hoe je die bevolking in leven gaat houden ben ik wel benieuwd naar, aangezien de laatste stand van zaken aangeeft dat er op de maan, niet of nauwelijks water te vinden is.

Oei, dan ben ik blijkbaar niet op de hoogte van de laatste stand van zaken. :D
Heb je misschien een linkje voor me Timmber, want ik dacht dat er toch veel waterstof was gevonden onder de polen?

PS: op de maan hoef je geen raketassemblagefabriek te bouwen. Je kunt daar heel eenvoudig een herbruikbaar lanceervoertuig gebruiken omdat je de problemen van re-entry daar niet hebt. Maar gebrek aan water zou natuurlijk ook een gebrek aan brandstof betekenen.

Groetjes
Paul
"Show me the evidence"
PdH

Berichtdoor Timmber » 18 nov 2006, 15:11

PdH schreef:
Timmber schreef:

Oei, dan ben ik blijkbaar niet op de hoogte van de laatste stand van zaken. :D
Heb je misschien een linkje voor me Timmber, want ik dacht dat er toch veel waterstof was gevonden onder de polen?

PS: op de maan hoef je geen raketassemblagefabriek te bouwen. Je kunt daar heel eenvoudig een herbruikbaar lanceervoertuig gebruiken omdat je de problemen van re-entry daar niet hebt. Maar gebrek aan water zou natuurlijk ook een gebrek aan brandstof betekenen.

Groetjes
Paul

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 102006_020

Wat die fabriek betref: ik zag het al wat groter : een veelvoud van ruimtetuigen, pendelend tussen de diverse kolonies in ons zonnenstelsel :)
Timmber

Berichtdoor PdH » 19 nov 2006, 18:35

Bedankt Timmber, dat nieuws zet de toekomstplannen voor een maanbasis toch in een ander licht.

groetjes
Paul
"Show me the evidence"
PdH

Keer terug naar Wetenschap