Waarom geloof in pseudowetenschappen?

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Berichtdoor Maverick » 22 dec 2008, 01:52

ABSTRACT. This paper argues that at least one of the following propositions is true: (1) the human species is very likely to go extinct before reaching a posthuman stage; (2) any posthuman civilization is extremely unlikely to run a significant number of simulations of their evolutionary history (or variations thereof); (3) we are almost certainly living in a computer simulation. It follows that the belief that there is a significant chance that we will one day become posthumans who run ancestor-simulations is false, unless we are currently living in a simulation. A number of other consequences of this result are also discussed.

Leuk, maar veel te simpel. Verder zou een simulatie draaien van een compleet universum met heel veel zielen erg wreed zijn en daarom onwaarschijnlijk. Ook erg complex. Echter voor 1 geest een simulatie draaien zou wel eens heel nuttig kunnen zijn.

Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat wij de voorouders en niet de voorouders deel twee zijn.

Waar het mij omging is dat als je er van uit gaat dat deze werkelijkheid echt is en al vrijwel volledig verkend dan dat de conclusie dat die werkelijheid te simuleren is onvermijdelijk ook mogelijk is en dat je dus zelf in die simulatie kan wonen.

Wat ik daarmee vooral wil laten voelen dat waar een hond in zijn eigen staart bijt de hond waarschijnlijk op de verkeerde weg zit. Immers - als je theorie er toe lijd dat je een simulatie kan zijn maar ook niet kan zijn is enige vooruitgang nog wel wenselijk.

Ik ga ervan uit dat er waarschijnlijk wel een aarde en universum is, maar dat er nog zo enorm veel onbekend is dat allerlei claims die gemaakt worden niet gemaakt kunnen worden.

10 000 jaar geleden was een boom echt en dat is hij nog steeds. 1000 jaar geleden was Europa echt en dat is het nog steeds. Nu is de wereld echt en dat zal hij later nog steeds zijn. Die boom? Planten? Vroeger waren ze onmisbaar, nu kan je in theorie je hele leven leven zonder te weten wat een plant is. Zo zal in toekomst als wij verder evolueren die boom ooit vergeten zijn, het werelbeeld verlaten zijn en onintresant en zal alles anders zijn. Dan als onze nakomelingen of erfopvolgers kunnen lachen liggen ze helemaal in een deuk om alles wat mensen hier zeker menen te weten.

Dat is meer mijn lijn van denken.
Maverick

Vorige

Keer terug naar Wetenschap