het wolken mysterie

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

het wolken mysterie

Berichtdoor holos » 15 nov 2008, 12:36

In deze documentaire wordt de verandering van het klimaat toegeschreven aan de kosmische stralingen, ik vraag me af met welke argumenten de tegenstanders van deze theorie kunnen zwaaien om hierover meer onderzoek tegen te houden. Of vergis ik mij en is er ondertussen wel meer onderzoek over deze theorie. Indien de resultaten van dit onderzoek stuiten op realiteiten dat zet dit wel de deur open naar vele vragen omtrent onze menselijke toekomstverwachtingen.

VRT zendt klimaatsceptische documentaire uit
The Cloud Mystery is een bijzonder fascinerende documentaire van Lars Mortensen over de Deense wetenschapper Henrik Svensmark en zijn controversiële theorie dat de opwarming van de aarde niet op de eerste plaats te maken heeft met hogere concentraties aan CO2 in de atmosfeer, maar met kosmische straling.

Zoals iedereen die tegen de stroom in zwemt, ondervindt Svensmark veel tegenkanting vanuit het wetenschappelijke "establishment", maar na tien jaar proefondervindelijk onderzoek kan hij zijn theorie nu ook onderbouwen met bewijzen. Hij krijgt ook meer en meer steun van andere wetenschappers, zoals astronoom Nir Shaviv en geoloog Jan Veizer. Zij bevestigen in de documentaire dat "kosmische straling" het klimaat op aarde al 500 miljoen jaar dirigeert. Het gaat daarbij om partikels van ontplofte sterren die de Aarde bereiken en waarop zich in de atmosfeer waterdruppels vastzetten. Zo worden de wolken gevormd en wolken zijn de drijvende krachten achter het weer op aarde. In zijn laboratorium in Kopenhagen toont Henrik Svensmark hoe dat in de praktijk gebeurt.

The Cloud Mystery is een knappe documentaire die op bevattelijke manier een spannend wetenschappelijk verhaal vertelt, met spectaculaire beelden en animaties van kosmische activiteit en wolkenformaties, en commentaar van vooraanstaande wetenschappers vanuit heel de wereld.

Holos
holos

Berichtdoor jules » 16 nov 2008, 15:50

kosmsche straling is netjes mee opgenomen in het AR4-rapport van IPCC.

de theorie dat 'alles' afkomstig is van cosmic rays wordt echter door de wetenschap niet aanvaard.

Meer info vind je bv op de RealClimate blog : > klik <

Een kritiek op Veizer vind je op diezelfde blog : > klik <

en op diezelfde blog, naar aanleiding van de documentaire, nog meer including : > klik <
jules

Verhouding

Berichtdoor Miller » 03 dec 2008, 16:07

Het gaat natuurlijk over de onbekende verhouding tussen de antropogene en de cosmogene invloed op het klimaat.

Geen zinnig mens denkt dat het OF het een OF het ander is.

Een kritisch mens zoals ik stelt zich echter vragen bij de huidige doomsday-hysterie en de mea culpa- hysterie rond antropogene klimaatschommeling, als hij de geologische informatie bekijkt.
Fundamentalisme is de dood van het denken.
Miller

Re: Verhouding

Berichtdoor TUUR » 03 dec 2008, 16:16

Miller schreef:Het gaat natuurlijk over de onbekende verhouding tussen de antropogene en de cosmogene invloed op het klimaat.

Geen zinnig mens denkt dat het OF het een OF het ander is.

Een kritisch mens zoals ik stelt zich echter vragen bij de huidige doomsday-hysterie en de mea culpa- hysterie rond antropogene klimaatschommeling, als hij de geologische informatie bekijkt.

Milieuwetenschappen is uniek in die zin dat het rekening houdt met het "voorzorgsbeginsel". Dat gaat er van uit dat men, bij een dreigende nefaste invloed, moet van uitgaan dat dat ook zal gebeuren. Omdat we nu eenmaal maar een Aarde hebben en je beter te voorzichtig kan zijn.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Keer terug naar Wetenschap