Kepler

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Kepler

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 12:48

ik zag ergens de eerste wet van K alsvolgt omschreven:

Een hemellichaam in de buurt van de zon beschrijft een kegelsnede (cirkel,
ellips, parabool of hyperbool) met de zon in een brandpunt.

maar een hyper- of parabool is toch niet cyclisch?
Kan iemand dit verduidelijken?

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Blueflame » 21 sep 2008, 13:43

Neen dat klopt FF.

Een lichaam dat tot ons zonnestelsel behoort kan enkel een ellips of een cirkel beschrijven.

Die hyperbool is voor objecten die ons zonnestelsel eerder toevallig doorkruisen; aangetrokken door een planeet en zo eigenlijk weggeslingerd worden rond de zon.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 13:49

Ok, duidelijk, thx

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 21 sep 2008, 14:29

Een parabool is het grensgeval geval waarin het object in zijn dichtste naderingspunt aldaar exact de ontsnappingssnelheid haalde. Het komt dan in principe nét wél terug, maar dan wel na een oneindige tijd.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 14:35

Digit,
en bij de hyperbool is ie helemaal foetsie?
Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 21 sep 2008, 14:45

Inderdaad !

Een parabool kun je zien als een oneindig lange ellips die nét "de rechte op oneindig" raakt. Een hyperbool heeft twee snijpunten met de "rechte op oneindig", en wel in het verlengde van zijn asymptoten. Die "keert dan terug" langs de "andere kant van de rechte op oneindig", en vormt de tweede tak van de hyperbool. Alleen formulematig natuurlijk !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oneindig_verre_rechte

Wikipedia schreef:Een kegelsnede kan men classificeren aan de hand van het aantal snijpunten met de oneindig verre rechte:
Een ellips heeft 2 imaginaire snijpunten,
Een parabool heeft 2 samenvallende snijpunten,
Een hyperbool heeft twee niet-samenvallende snijpunten.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 15:07

Ah, daarom dobbelt god niet, hij heeft gewoon geen tijd wegens te veel rekenwerk. :wink:

Bedankt en Gr.
Faction Fictory

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 18:30

weet iemand of Kepler zelf reeds de hyperbolen en parabolen als mogelijke banen zag van bvb kometen?
Wist ie al van die kegelsnedentheorieen af of bleef het bij de ellips en de cyclische banen?

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Blueflame » 21 sep 2008, 18:58

Faction Fictory schreef:weet iemand of Kepler zelf reeds de hyperbolen en parabolen als mogelijke banen zag van bvb kometen?
Wist ie al van die kegelsnedentheorieen af of bleef het bij de ellips en de cyclische banen?

Gr

Euh ..... ik denk dat het een beetje anders in elkaar zit. In 1681 deed Isaac Newton onderzoek naar kometen en door de baan te bestuderen van een komeet, kwam Newton op de universele zwaartekracht ( dus niets te maken met een appel die uit de boom viel ). Zijn vriend Halley kwam tot het besluit dat ( sommige ) kometen een cyclische baan volgden. Parabool en hyperbool is veel recenter.

Ik denk dat Kepler weinig over kometen gezegd heeft en zich vooral bezig hield met de banen van planeten. Dus ellipsen en cyclische banen.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Faction Fictory » 21 sep 2008, 19:17

ok, ik vond die versie van de wet al iets te modern klinken.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Blueflame » 21 sep 2008, 22:46

Faction Fictory schreef:ok, ik vond die versie van de wet al iets te modern klinken.

Gr

Ja dat denk ik ook. Ze is wel niet verkeerd ( maar dat beweerde je niet ).
Ik zou die veel recenter dateren. Zie De oortwolk ( Jan Hendrik Oort ) .
De Oortwolk is een overblijfsel uit de tijd dat ons zonnestelsel ontstond. Men neemt aan dat andere sterren op soortgelijke wijze als de zon ontstaan en dus eveneens omgeven zijn door dergelijke wolken. Door de enorme afstanden waarop deze wolken zich van hun centrale ster(ren) bevinden is het niet ondenkbaar dat er soms komeetlichamen van het ene naar het andere zonnestelsel 'oversteken'. Theoretisch is het dan mogelijk dat sommige lang-periodieke of 'eenmalige' kometen die aan de aardse hemel verschijnen niet oorspronkelijk uit 'onze' solaire Oortwolk afkomstig zijn maar uit het interstellair medium buiten ons zonnestelsel.

Zo'n éénmalige heeft dat een hyperbole baan. Van het bestaan van de oortwolk wist Kepler zeker nog niets.
Even in de zijlijn. Kometen kunnen de 'Goden van de Aarde' genoemd worden, omdat het zeer waarschijnlijk is dat alle water dat nu op aarde aanwezig is, van kometen afkomstig is. Als ook alle koolstof en dus al het op koolstof gebaseerde leven en dat is nogal wat ;-) . Of, zoals ik vroeger reeds schreef : het zou wel eens kunnen dat wij uiteindelijk de buiten-aardsen blijken te zijn.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Elennaro » 22 sep 2008, 02:06

Wat ik me al een tijdje afvraag: kan iemand uitleggen waarom de planeten in elliptische banen rond de zon draaien, en niet in cirkelbanen? En waarom de hemellichamen van ons zonnestelsel zich (min of meer, en Pluto en Charon uitgezonderd) in één vlak bevinden?
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Faction Fictory » 22 sep 2008, 11:24

Elennaro schreef:Wat ik me al een tijdje afvraag: kan iemand uitleggen waarom de planeten in elliptische banen rond de zon draaien, en niet in cirkelbanen? En waarom de hemellichamen van ons zonnestelsel zich (min of meer, en Pluto en Charon uitgezonderd) in één vlak bevinden?

Een voorzichtige poging,
Dat zal met de wetten te maken hebben die Newton formuleerde denk ik, als een ellips stabiliteit geeft is een cirkel niet nodig (een cirkel is een ellips met samenvallende middelpunten).
dat ze in hetzelfde vlak liggen zal misschien met de rotatie-as van de zon te maken hebben (de oorspronkelijke rotatie-as van de cluster materie die ons zonnesteldel vormde?)
En dat die kleintjes wat afwijken misschien met die rotatie-as op het ogenblik van hun vorming?

(ik gok maar wat hoor)
Gr
Faction Fictory

Berichtdoor axxyanus » 22 sep 2008, 11:50

Elennaro schreef:Wat ik me al een tijdje afvraag: kan iemand uitleggen waarom de planeten in elliptische banen rond de zon draaien, en niet in cirkelbanen?

Ik kan een poging doen om je tot enig inzicht te brengen.

Teken op een blad papier een ster en een planeet. Teken vanuit de planeet een pijl in een willekeurige richting (die stelt de snelheid van de planeet voor op die plaats). Trek nu een lijn die de middelpunten van de ster en de planeet verbind. Trek nu een laatste lijn in het middelpunt van de planeet loodrecht op de vorige lijn.

Een van de voorwaarden voor een cirkelvormige baan is dat de snelheid (je pijl) op die loodlijn ligt. Het moet ons dus eigenlijk meer verbazen waarom de banen van zoveel planeten de cirkel zo goed benaderen.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 22 sep 2008, 14:32

Komt daarbij dat die snelheid precies groot genoeg moet zijn om de juiste middelpuntvliedende kracht te genereren voor een cirkelbaan !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Elennaro » 22 sep 2008, 21:57

Maar als het zo willekeurig gaat, waarom snijden die ellipsen elkaar dan niet? Waarom zijn wij niet al lang tegen Venus gebotst?
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor axxyanus » 23 sep 2008, 08:39

Elennaro schreef:Maar als het zo willekeurig gaat, waarom snijden die ellipsen elkaar dan niet? Waarom zijn wij niet al lang tegen Venus gebotst?

Natuurlijk is het niet zo willekeurig. Maar dat is een vaststelling achteraf.

De manier waarop jij de vraag stelde leek er van uit te gaan dat een cirkelvormige baan normaal was en dat je dus een uitleg nodig had om de ellips te verklaren. Mijn uitleg was enkel bedoeld om te illustreren dat het eigenlijk andersom is. Het feit dat al die ellipsen zo goed een cirkel benaderen (en elkaar dus niet snijden enz.) dat heeft extra uitleg nodig.

Een ander probleem met je vraag is dat wij als waarnemer te zeer afhankelijk zijn van wat er met ons zonnestelsel vroeger gebeurde. Stelt u een heleboel zonnestelsels voor die een enorme gelijkenis hebben met ons vroeger zonnestelsel. In 99% van die zonnestelsel botst de aarde op venus waarbij beide planeten verpulveren. In 1% botsen ze niet en onstaat er leven op aarde. Dus hoewel er 99% kans is op een botsing, zal overal waar er leven onstaat en er dus een waarnemre is, die waarnemer merken dat venus en aarde niet gebotst hebben.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 23 sep 2008, 08:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnenevel
http://www.urania.be/sterrenkunde/zonne ... ringen.php
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Laplace

Over de krachten die in ons zonnestelse werken ! Evt. de links verder volgen !

Zou iets moeten verduidelijken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Wetenschap