VRT wil contact maken met buitenaards leven

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

VRT wil contact maken met buitenaards leven

Berichtdoor Thomas » 07 sep 2008, 15:24

De VRT wil een boodschap de ruimte insturen om contact te krijgen met buitenaardse wezens.
Wat de Nasa in de VS eind jaren 70 deed met de fameuze 'gouden plaat' wil de VRT vanuit België anno 2008 updaten. Vandaag ziet de wereld er immers totaal anders uit en net daarom is een nieuwe boodschap relevant. De VRT wil daarvoor een programma/televisieshow maken om gezamelijk (nationaal en internationaal) te gaan nadenken over wat die nieuwe boodschap kan zijn, qua inhoud, qua vorm, hoe ze dat allemaal gaan bundelen en qua manier van hoe die boodschap de ruimte ingaat.
Het programma zou ten vroegste 2009 op antenne komen.

Het VRT-uitgangspunt bij deze televisieshow is dat er buitenaards leven bestaat.

In het praatprogramma 'De Zevende Dag' was hierover een gesprek met astrofysicus Gerard Bodifée en journalist Herman Hendrickx.

Zie hiervoor:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... reen=false

Misschien slaagt de VRT waar de NASA in faalt...
Laatst bijgewerkt door Thomas op 07 sep 2008, 18:45, in totaal 4 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Faction Fictory » 07 sep 2008, 15:32

Deze pogingvond ik beter vanwege de VRT en de slaagkans was even hoog.

Gr
Faction Fictory

Buitenaards leven

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 01 okt 2008, 20:57

Mijn persoonlijk contact met buitenaards leven dateert van 1970.Namelijk een contact met 7 geesten die uit de hemel kwamen.
Gezien de reacties op dit forum,ben ik benieuwd naar de reactie van de vrt indien er contact zou zijn.
Het contact gewoon negeren,zeggen dat wie contact had leugenaars zijn ondanks de bewijzen die men zou hebben.enz...
Waanneer men de macht van media heeft is het tog zo gemakkelijk om in de belangstelling te staan.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor redwasp » 04 okt 2008, 00:51

assalaam alaikum,

blijkbaar bestaan er in media-land andere natuurwetten dan in de wereld waar wij leven. op tv kan uri geller lepels buigen, hebben de amerikanen een reden om irak binnen te vallen en kunnen wij contact maken met buitenaards leven (dat gelukkig net genoeg op ons lijkt om onze boodschappen te kunnen ontcijferen).

wie meer wil weten over natuurwetenschappen in televisieland, kan daarvoor het dagelijkse populair-wetenschappelijke reportagemagazine 'thuis' bekijken op één (of de gevulgariseerde versie daarvan, die heet 'familie' en wordt dagelijks op VTM uitgezonden).

geen dank,

wasalam,

redwasp
la illaha ila allah, wahdahu, la sharikalahu
redwasp

Berichtdoor Thomas » 01 nov 2008, 15:22

Redwasp... het is plausibel dat er buitenaards leven bestaat. Gezien de miljarden sterren, en elke ster heeft wel een aantal planeten. En er zijn miljoenen sterrenstelsels. Dus de kans dat er ergens nog een planeet moet zijn in dit gigantische universum waar leven zich heeft ontwikkeld, is plausibel.
Thomas

Berichtdoor Heeck » 01 nov 2008, 23:00

Thomas schreef:Redwasp... het is plausibel dat er buitenaards leven bestaat. Gezien de miljarden sterren, en elke ster heeft wel een aantal planeten. En er zijn miljoenen sterrenstelsels. Dus de kans dat er ergens nog een planeet moet zijn in dit gigantische universum waar leven zich heeft ontwikkeld, is plausibel.

Klein maartje minstens:
De tijdsstrekke waarbinnen die andere ons kunnen ontmoeten.
En voldoende technologie op zich en dan nog om ruimtevaarten te ondernemen voor vele, vele, vele, vele heel vele jaren. Zoveel vele 10.000-en, misschien zelfs miljoenen jaren dat er wel leven elders zou kunnen zijn, maar de kans van ontmoeten nihil blijft.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Thomas » 02 nov 2008, 00:46

ja, dat wel, maar ik antwoordde op Redwasps reactie om het onder de paraplu van 'populaire televisiekwatch' te plaatsen. Uiteraard is intelligent en ontwikkeld leven dat technologie voortbrengt nog iets anders. Maar het is niet onmogelijk.
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 02 nov 2008, 01:23

Dat er elders ( intelligent ) leven is, acht ik zeer waarschijnlijk.
Dat wij, de aarde, daar ooit mee contact gaan maken acht ik bijzonder klein, gezien de enorme afstanden ( die nog toenemen ! ) en het sterke vermoeden van geldigheid van het begrip 'universele natuurwetten'.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 02 nov 2008, 03:19

Blueflame schreef:Dat er elders ( intelligent ) leven is, acht ik zeer waarschijnlijk.
Dat wij, de aarde, daar ooit mee contact gaan maken acht ik bijzonder klein, gezien de enorme afstanden ( die nog toenemen ! ) en het sterke vermoeden van geldigheid van het begrip 'universele natuurwetten'.

Mvg.

Toch valt de trend dat afstanden steeds kleiner worden niet te loochenen. Extrapoleer ook eens voor de aardigheid onze huidige kennis met een duizend jaar!
wolkenstein

Berichtdoor Heeck » 02 nov 2008, 11:06

Wolkens,
Welke afstanden worden steeds kleiner ?
Of had je het over reistijden ?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Waarschijnlijkheid

Berichtdoor Miller » 03 dec 2008, 17:42

De visie die Blueflame naar voor brengt is denk ik de meest verstandige, op basis van wat we nu weten.. Ergens, vele lichtjaren verwijderd, heeft iemand een miljard jaar geleden iets soortgelijks gezegd op iets dat i,n zekere zin op een discussieforum lijkt :)
Fundamentalisme is de dood van het denken.
Miller

Berichtdoor LordDragon » 03 dec 2008, 18:43

@blueflame
Niet alles verwijdert zich van elkaar. Zo stevent de Andromedanevel nevel, ook wel gekend als m31, op ons af aan 100km per sec. (afstand neemt dus af in dit geval, een botsing lijkt onvermijdelijk, maar of er dan nog mensen rondlopen op de aarde is een groot vraagteken natuurlijk)

http://home.kpn.nl/scho1768/fototext/m31andr.htm

@heeck
Je haalt de afstanden en de technologische vereistheden aan om door het stelsel te kunnen reizen. Dat is idd een gegeven waarmee men rekening moet houden wil men het hebben over ruimte reizen en het eventuele bezoek aan een andere beschaving.
Vanuit ons huidige technologisch niveau is het misschien nog moeilijk te vatten, maar Nasa acht het in ieder geval mogelijk dat ze tegen 2050 met een ion motor binnen enkele weken ons zonnestelsel kunnen doorkruisen. Dat is natuurlijk nog niet voldoende om een andere ster te bereiken, maar zoals Wolkenstein aanhaalt, misschien is het binnen 1000 jaar wel mogelijk.
Amper 130 jaar geleden bouwden de wright brothers het eerste vliegtuig dat amper 80 km per u kon halen. Vandaag de dag haalt de space shuttle tijdens de lancering 40973km per u en haalt een kruissnelheid van 29000km per u.
(even een speculatieve redenering, op 100 jaar van 100km per u naar 40000km per u, dat is een vermenigvuldiging met 4000 maal. Speculatief zou men tegen het einde van deze eeuw de snelheid nogmaals met 4000 kunnen vermenigvuldigen; We komen dan aan 40000 x 4000 = 160000000 km per u, dat is 44444 km per sec. Met een snelheid van 160miljoen km per u kan men binnen het uur naar Mars vliegen.)

Ik acht de kans dat wij alleen zijn in het universum vrij onwaarschijnlijk, maar de kans op bezoek of contacten tussen verschillende extra terra beschavingen is ook zeer klein, aangezien die beschaving zich tot een hoogtechnologisch niveau moet ontwikkelen. De kans dat vele van die beschavingen ten onder gaan aan oorlogen voor zij dit niveau bereiken is groter dan dat ze zich ontwikkelen tot hoog technologische beschavingen die a volonté door de ruimte vliegen.

Tot slot is er nog de space odyssey redenering; (genoemd naar de film "2001, a space odyssey" van Stanley Kubrick.) Beschavingen die een hoogtechnologisch niveau bereiken maar zelf op uitsterven staan, kunnen beslissen om onbemande probes of robotten de ruimte in te sturen, aangezien deze in principe honderden jaren kunnen overleven. Als deze beschaving het klonen machtig is kan ze dan in die robot bij een eventueel nakend contact, gewoon de wezens van de oorspronkelijke planeet klonen om in contact te treden met bv de aarde. En dit terwijl die beschaving zelf misschien allang uitgestorven of ten onder gegaan is.

Het is sf, maar wel een intrigerende mogelijkheid om de sterfelijkheid van je ras te omzeilen. Maar het sf gehalte daalt snel, met een space shutlle die 40000km per u vliegt en de reële mogelijkheid om bv schapen te klonen.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Maverick » 03 dec 2008, 18:52

Echt iets voor een commerciele omroep. De enige manier om contact te maken met alliens is wachten tot ze ons boeiend genoeg vinden om eens kennis te komen maken. :wink:

Een kogel afschieten in de richting van de melkweg is een net zo effectieve manier om een allien te doden als een plaat als deze de ruimte inschieten om educatie te geven.

Maar wel een leuk middel om tv te maken.
Maverick

Berichtdoor jm074 » 03 dec 2008, 20:50

Blueflame schreef:Dat er elders ( intelligent ) leven is, acht ik zeer waarschijnlijk.

Mvg.

Twee bedenkingen:
1. De gemiddelde afstand tot de 18 dichtstbijgelegen sterren is ongeveer 8,5 lichtjaar. Een radioboodschap zou dus relatief snel kunnen worden beantwoord als daar planeten met intelligent leven aanwezig zouden zijn. Wij hoeven niet noodzakelijkerwijze aan extragallactische stelsels te denken.

2. Enkele jaren geleden schreef ik het volgende op het forum van de Vereniging Voor Sterrenkunde:
"Als men mij zou vragen hoe wij gebeurlijk intelligent leven op andere hemellichamen op een eenvoudige wijze van ons bestaan op de hoogte kunnen brengen, zou ik voorstellen de eerste cijfers van het getal pi door te seinen.
Een cirkel is overal in het heelal een cirkel en de verhouding van zijn omtrek tot zijn doormeter moet overal gelijk zijn aan pi, of vergis ik mij?"

Als die verre buren er in slaagden een radioontvanger te bouwen, zullen ze ook al wel het wiel hebben uitgevonden en de waarde van het getal pi kennen. :wink:

Groetjes,
jm074
"We are students of nature, and we adjust our concepts as the lessons continue"
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Maverick » 03 dec 2008, 22:19

We kunnen net zo goed een postduif het heelal in sturen, alhoewel dat wel een beetje zielig is.

Waarom zou een vergevorderde beschaving nog radio gebruiken? Kijk nou naar de media die wij gebruiken voor communicatie over lange afstand.

Heel lang geleden ging het van mond tot mond, verhalen vertelling. Als de Friezen 3 romeinen gedood hadden, dan waren het er waasrchijnlijk 30 000 tegen de tijd dat het verhaal in zweden aankwam.

Lang geleden werd de postduif gebruikt, gebruiken we nu niet meer.

Radio word ook al zeldzamer, als kennis toeneemt zal men wel andere zaken vinden.

Bovendien : verreweg de meeste beschavingen die het geheim van het atoom ontdekken zullen zichzelf wel binnen enkele eeuwen vernietigen. Overschakelen van een dier achtig bestaan naar een hogere eveolutie vorm zal vaker fout dan goed gaan lijkt mij.

Zoeken naar leven in het heelal is geen eens zoeken naar een speld in een hooiberg, het is zoeken naar een speld ergens in de melkweg.
Maverick

Berichtdoor LordDragon » 03 dec 2008, 22:24

Radiogolven worden verondersteld zich aan dezelfde snelheid voort te bewegen als die van het licht. Dus in principe kunnen die binnen tien jaar een andere bewoonde wereld bereiken en als die dan een boodschap terug stuurt duurt het ongeveer 20 jaar, eer wij een antwoord krijgen.(gebaseerd op de post van mj074, en de gemiddelde afstand van de dichtstbijgelegen sterren van 8,5 lichtjaar)

Het is voor zover ik weet ook de snelste manier als de theorie over radio golven klopt. (feitelijk moet men voor de berekening van de werkelijke snelheid rekening houden met interferenties zoals bv elektromagnetische velden van grote planeten die de radio golven kunnen beïnvloeden/afremmen.) Voor de eenvoud zal ik even verder redeneren dat ze aan dezelfde snelheid dan het licht voortbewegen. Maar zelfs dan heb ik enkele bedenkingen.

1. Als het twintig jaar zou duren eer jij een antwoord kreeg van iemand, pak nu simpel je partner, op een gestelde vraag, kan je dan in de context van de leeftijdsbeperking van een fysisch lichaam wel nog spreken van een functionele communicatie? Als ik dit doortrek naar bv oorlogsvoering, dan denk ik toch dat je een serieuze handicap hebt met die 20 jaar tijd. Hoeveel verandert er niet in een maatschappij/beschaving op 20 jaar tijd?

2. Als het klopt is het wel zo dat wij nog geen op radiogolven gebaseerde boodschappen uit de ruimte hebben ontvangen. Dat zou dan betekenen dat er geen intelligente buitenaardse beschavingen bestaan binnen een straal van x aantal lichtjaar, ervan uitgaand dat iedere vorm van intelligent bestaan handelt zoals wij en boodschappen de ruimte instuurt, en dus ook radiogolven kent/gebruikt.

Rekening houdend met de mogelijke complexiteit van verschillende gebeurtenissen die in 20 jaar kunnen plaatsvinden, vind ik die tijdspanne voor wezens zoals wij nu zijn redelijk veel % van onze levenstijd inpalmen. Dat kan natuurlijk veranderen moesten mensen bv 120 jaar oud kunnen worden in de toekomst, maar dan heb je nog maar slechts 6 keer met je partner gecommuniceerd in je hele leven. Het blijft een vraagteken. Maar mogelijk is het zeker, alhoewel ik gezien de tijdspanne vragen heb bij de functionaliteit.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 04 dec 2008, 00:39

LordDragon schreef:Niet alles verwijdert zich van elkaar. Zo stevent de Andromedanevel nevel, ook wel gekend als m31, op ons af aan 100km per sec. (afstand neemt dus af in dit geval, een botsing lijkt onvermijdelijk, maar of er dan nog mensen rondlopen op de aarde is een groot vraagteken natuurlijk)

Ik vrees er voor, mijn beste .
Overigens is die snelheid dat de Andromedanevel nadert eigenlijk veel lager. Wij draaien ook rond het centrum van ons melkwegstelsel en als je daarvoor compenseert is de naderingssnelheid ongeveer 35 km/s. Maar dit geheel terzijde.

jm074 schreef:

De gemiddelde afstand tot de 18 dichtstbijgelegen sterren is ongeveer 8,5 lichtjaar. Een radioboodschap zou dus relatief snel kunnen worden beantwoord als daar planeten met intelligent leven aanwezig zouden zijn. Wij hoeven niet noodzakelijkerwijze aan extragallactische stelsels te denken.

Sterren ? Ik verwacht geen leven op sterren, laat staan intelligent leven. Jij wel dan ? Je moet dus ook nog kijken of daar planeten rond draaien en dan moet je toch echt al wel wat verder gaan. Bovendien is de aanwezigheid van een maan wellicht onontbeerlijk. Ik acht intelligent leven onder water niet onmogelijk, alsook ondergronds ( ter beschutting van temperatuursverschillen ) maar elektro-magnetische straling raakt daar niet zo maar uit weg.

LordDragon schreef:Als het klopt is het wel zo dat wij nog geen op radiogolven gebaseerde boodschappen uit de ruimte hebben ontvangen. Dat zou dan betekenen dat er geen intelligente buitenaardse beschavingen bestaan binnen een straal van x aantal lichtjaar, ervan uitgaand dat iedere vorm van intelligent bestaan handelt zoals wij en boodschappen de ruimte instuurt, en dus ook radiogolven kent/gebruikt.

Het klopt dat wij nog niets mochten ontvangen.
Bedenk wel dat wij zelf nog maar pakweg 100 jaar radiogolven de ether ( sic! ) in sturen en nog maar een honderdtal jaren luisteren.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Maverick » 04 dec 2008, 03:44

Wij zenden nu gedurende 100 jaar radio golven uit en zullen daar op een gegeven moment weer mee stoppen lijkt mij. Er zullen op een gegeven moment andere methodes gevonden worden die gewoon beter zijn. Lijkt mij logisch. Hoe lang hebben we postduiven gebruikt? 7000 jaar? Dat is niet erg lang als je in ogenschouw houd waar je naar zoekt.

Als je bekijkt dat de mens al 3 miljoen jaar bestaat, hoe groot is dan de kans dat op hetzelfde moment ergens anders een beschaving in dezelfde fase zit?

Dus wij zoeken naar radiogolven, we vinden ze niet blijkt wel: nou dan zijn ze er niet op waarneembaar nivo lijkt mij. Reden te meer om aan te nemen dat er kennelijk betere communicate methodes zijn, want er moet toch haast wel leven zijn in het heelal. Wat hier kan kan ergens anders ook. Ik denk alleen wel dat leven wat op ons lijkt heel erg zeldzaam is.

De kans dat zich leven ontwikkeld in een zonnestelsel zoals wij dat kennen moet je inschatten op heel dicht bij nul. Dus je hebt hele veel sterrenstelsels nodig voor je 2 beschavingen hebt - die dan ook nog op een ander moment hetzelfde nivo bereiken, als ze al langs dezelfde route ontwikkellen, wat ook weer erg onwaarschijnlijk is.

Ik weet niet of een radiosignaal dat is gevormd op meer dan 10 000 lichtjaar, of meer dan 20 000 , of wat dan ook, nog waarneembaar is hier, echter: op een gegeven moment zal het toch wel niet waarneembaar meer zijn? Dat zou betekenen dat je zoekt naar iets wat er om logische redenen wellicht helemaal niet is.

Mochten we dan toch een beschavingen vinden op 20 000 lichtjaar afstand, dan zullen zij ons als ze op radio letten over 19 900 jaar ontdekken en hebben we dus 39 900 jaar de tijd hebben om ons voor te bereiden op het antwoord.

Maar waarom zou je eigenlijk gevonden willen worden? Ik zie hier en daar toch wel een potentieel nadeel zoals totale vernietiging van onze beschaving. Nee, het is beter als jij hun vind. Zo zal er elders ook gedacht worden dus wat vind je dan nog?

Ik zie vooral aanwijzingen dat andere beschavingen geen voordeel zien in vergroten van hun gebied, of dat ze er voor kiezen niet ontdekt te willen worden.

Maar goed, de grens tussen eventuele werkelijkheid en pure fantasie is al weer bereikt.

Deze uitzending van VRT heeft niets met een serieuze poging om contact te maken neem ik aan en alles met entertainment en educatie.

Een planeet op 10 000 licht jaar afstand kunnen we geen eens zien, waarom zouden we wel een radiogolf kunnen opvangen?
Maverick

Berichtdoor wolkenstein » 04 dec 2008, 04:18

Kruimelwerk.
wolkenstein

Berichtdoor TUUR » 04 dec 2008, 10:28

wolkenstein schreef:Kruimelwerk.

U zegt?
Ik ben niet zo thuis in de astrofysica of elektromagnetisme in het algemeen maar het lijkt me nogal moeilijk om tussen alle elektromagnetische straling "intelligente" signalen op te pikken. Om hypernova's (zwarte gaten in wording) te meten heb je al extreem gevoelige apparatuur nodig, hoewel die(onder andere) een signaal in X-stralen uitzenden en de bron kolossaal is. Hoe kan een zendertje van de Aarde een andere planeet met intelligent leven bereiken? Wordt een signaal niet zwakker met de afstand?
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor TUUR » 04 dec 2008, 10:30

Ik maak ook net de bedenking dat alhoewel we spreken over een volledig vacuüm het heelal tussen sterren niet hélemaal leeg is. Om de zoveel meter tref je wel een atoompje of molecuultje aan. Deze kan signalen toch absorberen, niet?
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor wim » 04 dec 2008, 13:08

Volgende pagina heeft goede uitleg:

http://seticlassic.ssl.berkeley.edu/abo ... ome_4.html

Er is nog veel meer te vinden op deze website. Kort samengevat: ze zoeken naar signalen in een smalle frequentieband aangezien deze gemakkelijker te vinden zullen zijn. Breedbandige boodschappen zullen dus nooit gevonden worden. Dit filtert echter de meeste natuurlijke signalen vanzelf uit, zoals sterren.

Verder maken ze gebruik van het feit dat de telescoop die ze gebruiken vaststaat. Sterren die bekeken worden "drijven" dus voorbij in een bepaalde tijdsspanne. Lokale bronnen zoals radio's blijven min of meer constant omdat ze samen met de telescoop meedraaien op de aarde, en dus niet "voorbij" de telescoop komen.

Als ze een signaal vinden, is dit nog altijd geen garantie voor buitenaards leven, maar misschien komen ze daar achter door het gebied aan de hemel waar het signaal vandaan kwam beter te bestuderen.

Kwestie van gevoeligheid is er niet direct een probleem. Radio telescopen zijn uitermate gevoelig en hebben minder last van de atmosfeer dan licht-telescopen. De straling verzwakt wel, maar de frequenties blijven in het signaal zitten.
wim

Berichtdoor jm074 » 04 dec 2008, 13:46

[quote="Blueflame

Sterren ? Ik verwacht geen leven op sterren, laat staan intelligent leven. Jij wel dan ? Je moet dus ook nog kijken of daar planeten rond draaien en dan moet je toch echt al wel wat verder gaan. Bovendien is de aanwezigheid van een maan wellicht onontbeerlijk.

Natuurlijk verwacht ik geen leven op sterren, misschien wel op eventuele planeten die rond die sterren draaien. Of dat dan intelligent leven is, is nog een andere vraag. Ik vermeldde die 18 sterren enkel om aan te geven dat wij alleen van daaruit in relatief korte tijd een antwoord kunnen verwachten.

Radiogolven zijn ook elektromagnetische golven die met grote radiotelescopen worden waargenomen van objecten die miljarden lichtjaren van ons verwijderd zijn. Die hebben dus miljarden jaren nodig om ons te bereiken. Er is, volgens mij, meer kans dat wij intelligent leven vinden op dichtbij gelegen objecten omdat de evolutie er verder gevorderd kan zijn dan miljarden jaren geleden op verre extragallactische stelsels.

Elektromagnetische straling is de snelst mogelijke vorm van informatieuitwisseling die wij kennen, maar als het gaat om communicatie met eventuele intelligente wezens op kosmische afstanden dan moet er wel worden gewerkt met zeer krachtige zenders. Wie denkt dat radio, als zodanig, zal verdwijnen uit onze samenleving vergist zich.

Groetjes,
jm074
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Maverick » 04 dec 2008, 18:58

Radio, net als ieder ander product, heeft een levenscyclus. Ooit zal het vervangen worden door een beter product.

Het kan ook zijn dat mensen de radio niet meer willen.

Mochten we inderdaad leven vinden in het heelal, dan krijg je meteen 20 films per jaar over allien attacks, miljarden mensen die ieder nacht nachtmerries krijgen - men is nou eenmaal bang voor het onbekende.

Dan lijkt het mij best aannemelijk dat de radio de lucht uit gaat.

Immers, soldaten steken aan het front geen sigaret op, net zo goed zal de aardse beschaving zijn bestaan liever geheim houden.

Leven zoals wij dat kennen bestaat niet op sterren. Dat is wat anders dan leven bestaat daar niet. De toevoeging is zo vanzelfsprekend dat je hem ook weg kan laten, mocht er echter iemand zijn die het hier niet mee eens is, dan is het een topic op zich waard.
Maverick

Berichtdoor Timmber » 04 dec 2008, 19:15

Maverick schreef:Dan lijkt het mij best aannemelijk dat de radio de lucht uit gaat.

Immers, soldaten steken aan het front geen sigaret op, net zo goed zal de aardse beschaving zijn bestaan liever geheim houden.

Welk nut zou dat hebben? We zenden al 70 jaar uit. Zodra ze het eerste signaal ontvangen komen ze met wat geduld alles vanzelf over ons te weten.
Timmber

Berichtdoor Maverick » 04 dec 2008, 19:26

Aangezien het heelal bijna leeg is is de kans dat voor een andere beschaving op ons nivo het signaal oppikt als wij 1000 jaar uitzenden en er dan mee stoppen gewoon nihil.

Je kan dat vergelijken met de kans dat je het hoort als een willekeurige aardbewoner iets tegen een ander fluistert. En die kans vervolgens nog een keer door een paar miljard deelt.

Als die beschaving anders is of voorloopt zullen ze in geval 1 langs ons heen bestaan en in geval 2 ons net zo intresant vinden als wij mieren, en onze waarneming van ons zal net zo vol begrip zijn als de manier waarop mieren ons waarnemen. Gewoon niet dus.

Lijkt mij vrij waarschijnlijk.

Zoeken naar leven is op zich nuttig, je kan de methodes steeds verfijnen en het zoeken levert steeds nieuwe kennis op. Maar ik verwacht weinig resultaat met de huidige methodes.
Maverick

Berichtdoor Timmber » 04 dec 2008, 21:31

Maverick schreef:Aangezien het heelal bijna leeg is is de kans dat voor een andere beschaving op ons nivo het signaal oppikt als wij 1000 jaar uitzenden en er dan mee stoppen gewoon nihil.

Wat bedoel je hier mee? Als je bedoelt dat de mensheid niet lang genoeg zal bestaan om opgemerkt te worden voor we al lang weer verdwenen zijn is dat best mogelijk maar zeker niet de absolute waarheid. Voor hetzelfde geld beschikken ze (nu komt het: tzazaa) over de mogelijkheid tot tijdreizen.

Maverick schreef:Je kan dat vergelijken met de kans dat je het hoort als een willekeurige aardbewoner iets tegen een ander fluistert. En die kans vervolgens nog een keer door een paar miljard deelt.

Nee hoor. De signalen die we uitzenden zijn door iedereen met kennis van radiogolven makkelijk op te vangen.

Maverick schreef:Als die beschaving anders is of voorloopt zullen ze in geval 1 langs ons heen bestaan en in geval 2 ons net zo intresant vinden als wij mieren, en onze waarneming van ons zal net zo vol begrip zijn als de manier waarop mieren ons waarnemen. Gewoon niet dus.

Laat ik nu net uitgerekend mieren een heel interessant studie object vinden.

Maverick schreef:Lijkt mij vrij waarschijnlijk.

Zoeken naar leven is op zich nuttig, je kan de methodes steeds verfijnen en het zoeken levert steeds nieuwe kennis op. Maar ik verwacht weinig resultaat met de huidige methodes.

De methode is niet zozeer het probleem. Het is eerder onze korte levens-spanne en het daaruit volgende gebrek aan tijd en overzicht over langere periodes dat ons probleem is. Niet onze kennis of het gebrek daaraan.
Timmber

Berichtdoor Maverick » 05 dec 2008, 02:49

Tijdreizen? Dat noem ik liever je kunnen onttrekken aan de beperkingen die 4 dimensies geven omdat je er meer kan waarnemen - wat wij niet kunnen. Dan lijkt het mij dat je verschijnselen die daar bij horen ook niet kan ervaren.

Die kennis van radiogolven - weet jij hoe egyptenaren pyrmides bouwden? Nee want niemand weet dat. Over 10 000 jaar mag ik aannemen weet niemand meer hoe radio werkt. Vind ook niemand het nodig om het heelal te scannen op radiosignalen, net zo goed als persburo's vandaag de dag in de benulux geen postduiven gebruiken.

Mieren zijn ook intresant :)
Ze werken samen, kunnen we nog wat van leren.

Als het gaat om het ontdekken van buitenaards leven of om het zelf niet ontdekt worden dan wil ik best over mijn eigen leven heenkijken. :D
Maverick

Berichtdoor axxyanus » 05 dec 2008, 11:00

Maverick schreef:Tijdreizen? Dat noem ik liever je kunnen onttrekken aan de beperkingen die 4 dimensies geven omdat je er meer kan waarnemen - wat wij niet kunnen. Dan lijkt het mij dat je verschijnselen die daar bij horen ook niet kan ervaren.

Die kennis van radiogolven - weet jij hoe egyptenaren pyrmides bouwden? Nee want niemand weet dat.

De manier waarop de egyptenaren pyramiden bouwden is redelijk goed gekend. Je moet eens ophouden jouw gebrek aan kennis op de rest te projecteren.

Maverick schreef:Over 10 000 jaar mag ik aannemen weet niemand meer hoe radio werkt. Vind ook niemand het nodig om het heelal te scannen op radiosignalen, net zo goed als persburo's vandaag de dag in de benulux geen postduiven gebruiken.

Onzin. Het heelal wordt al duizenden jaren gescand op licht. Dat doen we nog steeds ondanks dat we het ondertussen ook met radiosignalen doen. Een nieuwe technologie, komt soms gewoon naast een bestaanden terecht omdat ze elk hun eigen bruikbare eigenschappen hebben.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor TUUR » 05 dec 2008, 11:02

axxyanus schreef:Onzin. Het heelal wordt al duizenden jaren gescand op licht. Dat doen we nog steeds ondanks dat we het ondertussen ook met radiosignalen doen. Een nieuwe technologie, komt soms gewoon naast een bestaanden terecht omdat ze elk hun eigen bruikbare eigenschappen hebben.

Precies!
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor TUUR » 05 dec 2008, 12:03

Gooi die optische telescoop dus nog niet weg.
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Maverick » 05 dec 2008, 16:10

axxyanus schreef:Onzin. Het heelal wordt al duizenden jaren gescand op licht. Dat doen we nog steeds ondanks dat we het ondertussen ook met radiosignalen doen. Een nieuwe technologie, komt soms gewoon naast een bestaanden terecht omdat ze elk hun eigen bruikbare eigenschappen hebben.

Wat jij zegt is in strijd met wetmatigheden in de economie. Volgens jou redenatie zouden mensen postduiven blijven gebruiken, ook als ze een boodschap willen versturen over grote afstand. Bijvoorbeeld naar Mars.

In de economie geld: een product is er om de behoeftes van mensen te bevredigen. Als het product niet meer de beste manier is om de behoeftes te bevredigen verdwijnt de vraag naar het product en verdwijnt het product dus ook.

Dus als de bruikbare eigenschappen van radio signalen geen toegevoegde waarde meer hebben, worden ze volgens de wetmatigheden van economie dan ook niet meer gebruikt.

Wellicht zijn radiosignalen net zulke goede methodes om te communiceren over afstand als een roeiboot een goed voertuig is om de oceaan over te steken - dat laatste doen mensen dus ook veel minder dan vroeger. Maar zolang de betere methode niet gevonden is, blijft de oude bestaan. Daarna zal hij langzaam verdwijnen.

Als de mens verder evolueerd en optische waarneming geen toegevoegde waarde meer heeft in zeg de volgende stap in de evolutie, dan zal inderdaad ook optische waarneming verdwijnen.
Maverick

Berichtdoor jm074 » 05 dec 2008, 19:30

axxyanus schreef:
Onzin. Het heelal wordt al duizenden jaren gescand op licht. Dat doen we nog steeds ondanks dat we het ondertussen ook met radiosignalen doen. Een nieuwe technologie, komt soms gewoon naast een bestaanden terecht omdat ze elk hun eigen bruikbare eigenschappen hebben.

Tegenwoordig wordt het heelal waargenomen in het complete spectrum van elektromagnetische straling, van gamma-stralen, over ultraviolet, zichtbaar licht, infrarood, microgolven en radiogolven. Ik denk dat aardse astronomen dat zullen blijven doen - later misschien vanop de maan - zolang onze aarde blijft bestaan.

Maverick schreef:
Wat jij zegt is in strijd met wetmatigheden in de economie. Volgens jou redenatie zouden mensen postduiven blijven gebruiken, ook als ze een boodschap willen versturen over grote afstand. Bijvoorbeeld naar Mars.

Denk jij dat er lucht is tot aan Mars?
In de economie geld: een product is er om de behoeftes van mensen te bevredigen. Als het product niet meer de beste manier is om de behoeftes te bevredigen verdwijnt de vraag naar het product en verdwijnt het product dus ook.
Dus als de bruikbare eigenschappen van radio signalen geen toegevoegde waarde meer hebben, worden ze volgens de wetmatigheden van economie dan ook niet meer gebruikt.

Radiosignalen zullen in de astronomie in gebruik blijven omdat, door de uitdijing van het heelal, andere golven naar radiogolflengten zullen verschuiven.
Wellicht zijn radiosignalen net zulke goede methodes om te communiceren over afstand als een roeiboot een goed voertuig is om de oceaan over te steken - dat laatste doen mensen dus ook veel minder dan vroeger. Maar zolang de betere methode niet gevonden is, blijft de oude bestaan. Daarna zal hij langzaam verdwijnen.

Als de mens verder evolueerd en optische waarneming geen toegevoegde waarde meer heeft in zeg de volgende stap in de evolutie, dan zal inderdaad ook optische waarneming verdwijnen.

De lichtsnelheid zal, naar alle waarschijnlijkheid tot aan het einde van ons heelal, de grootst mogelijke snelheid blijven om te communiceren. Lang leve de radio dus! :wink:

Groetjes,
jm074
P.James Peebles
jm074

Berichtdoor Berre » 25 dec 2008, 13:06

wolkenstein schreef:

Mvg.

Toch valt de trend dat afstanden steeds kleiner worden niet te loochenen. Extrapoleer ook eens voor de aardigheid onze huidige kennis met een duizend jaar!

Daarmee schiet je bijzonder weinig op. Je blijft onverbiddelijk tegen de barriere van de lichtsnelheid aanhikken.

Een paar protonen tot C versnellen kunnen ze bij CERN ongeveer wel, maar als je ziet hoeveel energie daarvoor nodig is lijkt het er niet op dat we de eerstvolgende duizend jaar instellair gaan reizen. Antimaterie (die in theorie al lang gekend is) zou de meest performante energiebron kunnen zijn. Voorlopig slaagt alleen Dan Brown er in zijn boeken in om daarmee aan te slag te gaan.

Of we met dat "extrapoleren" van kennis veel zullen opschieten is dus zeer de vraag. Hoe de fysica in elkaar zit hebben we onderhand wel door. Veel valt er uit dat vaatje niet meer te tappen.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor Maverick » 25 dec 2008, 16:25

jm074 schreef:axxyanus schreef:

Tegenwoordig wordt het heelal waargenomen in het complete spectrum van elektromagnetische straling, van gamma-stralen, over ultraviolet, zichtbaar licht, infrarood, microgolven en radiogolven. Ik denk dat aardse astronomen dat zullen blijven doen - later misschien vanop de maan - zolang onze aarde blijft bestaan.

Maverick schreef:

Denk jij dat er lucht is tot aan Mars?

Radiosignalen zullen in de astronomie in gebruik blijven omdat, door de uitdijing van het heelal, andere golven naar radiogolflengten zullen verschuiven.

De lichtsnelheid zal, naar alle waarschijnlijkheid tot aan het einde van ons heelal, de grootst mogelijke snelheid blijven om te communiceren. Lang leve de radio dus! :wink:

Groetjes,
jm074

Die postduif kan je best naar Mars sturen hoor. Als je hem meestuurt met een ruimteschip dan komt hij er wel. Je hoeft het diertje ook geen eten te geven want of hij nou levend of dood aankomt maakt voor de kwaliteit van de boodschap niet veel uit. Maar handiger lijkt mij dat als je over grote afstand communiceert dat je dan een methode gebruikt die diervriendelijker is en minder energie kost.

Dit haal ik aan om aan te tonen dat communicatie relatief ( dus bijvoorbeeld per letterteken) steeds minder energie kost en steeds sneller gaat.

Het lijkt mij dat er nog een probleem is: naarmate er meer kennis is, is er steeds minder energie nodig voor communicatie. Vanuit de economie weten wij dat er altijd gezocht word naar goedkopere oplossingen met behoud van kwaliteit. Waarom zou dat elders anders werken?

Dus, alhoewel ik het verhaal van veschuiving van golven begrijp, heb je grote kans dat als verontwikkelde beschavingen sowieso nog stoffelijk zijn zoals wij dat kennen, dat dan het signaal dat gebruikt word om te communiceren zo zwak is dat we het niet waarnemen.

Komt nog bij dat beschavingen komen en gaan. Best kans dat een leuke wekelijkse soapuitzending vanaf een groene planeet ver weg met allemaal groene mannetjes en vrouwtjes en diertjes tussen het jaar 513 en het jaar 623 onze planeet gepasseerd is en dat dan het signaal opgepikt had kunnen worden. Maar als die beschaving zichzelf in ons jaar 223 opgeblazen heeft enkele decennia nadat het atoomgeheim ontdekt is en als die beschaving 500 lichtjaar verderop was, dan hebben we dat signaal net gemist. Immers, wat is nou 1785 jaar in de cosmos?

Of dat 6000 jaar voordat de radio werd uitgevonden helaas een iets te grote komeet een planeet waar men net met vuur ging spelen in 2en sloeg ( namelijk in een aarde en maan ). Zo een klap kwam dan net te hard aan - helaas geen radio 600o jaar later. Of dat er een klimaatramp plaatsvond in de fase dat de eerste vissen aan land kwamen ( Mars? ). Met als gevolg een steriele planeet.

De enige beschavingen die blijven bestaan lijken mij de beschavingen die behoorlijk uitontwikkeld zijn en ik verwacht niet dat die communiceren op een ons bekende wijze. Ik neem aan dat de fase waarin een beschaving zich ontwikkelt van primitief en volkomen gestoord ( zoals die van ons ) naar hoog ontwikkeld hooguit enkele duizenden jaren is.

Mijn conclusie: het vinden van signalen van een andere beschaving zou een wel heel erg sterke aanwijzing zijn dat die beschaving bestaat, het niet vinden echter zegt helemaal niets. Omdat er heel erg veel mogelijkheden zijn waarin er wel beschaafd leven is ergens in de ruimte maar waar dat buiten onze waarneming valt.
Maverick

Berichtdoor Maverick » 13 jan 2009, 18:30

Facinerend. De omgeving van dat soort sterren lijken mij logische plaatsen waar je buitenaards leven kan vinden. Immers, een beschaving verlaat eerst zijn planeet, dan zijn melkwegstelsel.

Net zoals wij de voyager de ruimte ingestuurd hebben, zouden andere beschavingen wel eens gebruik kunnen maken van ontsnappende sterren om wat dan ook om die ster te laten draaien en zo de reis te maken naar andere melkwegstelsels, je neemt dan immers een goede energie bron mee op je reis.
Maverick

Berichtdoor Maverick » 16 jan 2009, 13:49

Methaan verraadt mogelijk leven op Mars
Uitgegeven: 16 januari 2009 10:38
Laatst gewijzigd: 16 januari 2009 10:52

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben bekend gemaakt dat er grote hoeveelheden van de stof methaan zijn waargenomen op Mars. Het gas verraadt mogelijk de aanwezigheid van kleine organismen op de planeet.

De aanwezigheid van methaan is ontdekt tijdens een meerjarige studie onder leiding van de NASA met telescopen in Chili en op Hawaï. De belangrijkste aanwijzingen werden gevonden in 2003. De onderzoekers namen toen verschillende pluimen van methaangas waar op het noordelijk halfrond van de rode planeet.

Eén van die pluimen bestond uit maarliefst 19.000 ton methaan. De hoeveelheid van het gas varieert sterk, want in 2006 was het merendeel van het methaan weer verdwenen uit de atmosfeer van Mars.

Lichaamsgassen

Op aarde wordt methaan vooral uitgestoten in lichaamsgassen van dieren zoals koeien, maar ook door rottende organismen zoals bladeren.

Volgens de onderzoekers wijst de ontdekking van het methaan daarom mogelijk op de aanwezigheid van kleine organismen op de planeet, zoals bacteriën die onder de grond leven.

Atmosfeer

Methaan wordt snel vernietigd in de atmosfeer van Mars, dus onze ontdekking toont aan dat de gassen worden uitgestoten door een proces dat nu aan de gang is, zo verklaart hoofdonderzoeker Michael Mumma op de website van de NASA.

De uitstoot van het methaan is geen definitief bewijs voor de aanwezigheid van leven. Het kan ook zijn uitgestoten door vulkanen of ontstaan bij een geologisch proces, waarbij koolstofdioxide, water en andere chemicaliën zich onder de grond met elkaar vermengen.

Vulkanen

Tot nu toe zijn er op Mars echter geen aanwijzingen gevonden voor actieve vulkanen of ondergrondse processen waarbij methaan vrijkomt.

Op dit moment hebben we niet genoeg informatie om te achterhalen of het methaan wordt geproduceerd door een biologische of geologische bron, aldus Mumma. Maar deze ontdekking verhoogt in ieder geval de waarschijnlijkheid dat er leven is op de planeet.

Bron nu.nl

Ik beschouw dit maar als het topic waar buitenaards leven besproken word.

Mijn vraag is: hoe groot is de kans dat in de laatste zeg 1 miljard jaar er geen brokstukken van aarde op Mars zijn gekomen met daarin de kiemen voor leven?

Mijn simpele antwoord is: nihil.

Mijn volgende vraag is: hoe groot is de kans dat er daar dan nooit een biosfeer is ontstaan?

Mijn simpele antwoord is: nihil

Mijn simpele conclusie: er is leven op mars.

Waar ga ik de fout in? Ga ik wel de fout in?

Overigens: als er geen leven is, dan zal dat er door onze tochtjes die kant op wel komen.

Wat ik hier boven lees: leven is de meest waarschijnlijke oorzaak van de methaan wolken op mars.
Maverick

Berichtdoor Blueflame » 16 jan 2009, 14:06

Maverick schreef:Mijn vraag is: hoe groot is de kans dat in de laatste zeg 1 miljard jaar er geen brokstukken van aarde op Mars zijn gekomen met daarin de kiemen voor leven?

Ik zou toch denken dat het eerder omgekeerd is. Dat er dus brokstukken van Mars op aarde vallen en niet omgekeerd en dit omwille van het feit dat wij dichter bij de zon staan dan Mars.

Mijn volgende vraag is: hoe groot is de kans dat er daar dan nooit een biosfeer is ontstaan?

Een biosfeer ? Dus een atmosfeer waarin leven mogelijk is ? Ik denk dat er te veel koolstofdioxide in de dunne atmosfeer van Mars zit.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Maverick » 16 jan 2009, 15:10

Blueflame schreef:
Maverick schreef:Mijn vraag is: hoe groot is de kans dat in de laatste zeg 1 miljard jaar er geen brokstukken van aarde op Mars zijn gekomen met daarin de kiemen voor leven?

Ik zou toch denken dat het eerder omgekeerd is. Dat er dus brokstukken van Mars op aarde vallen en niet omgekeerd en dit omwille van het feit dat wij dichter bij de zon staan dan Mars.

Een biosfeer ? Dus een atmosfeer waarin leven mogelijk is ? Ik denk dat er te veel koolstofdioxide in de dunne atmosfeer van Mars zit.

Mvg.

Er zijn soms methaanwolken op mars. Er worden twee oorzaken genoemd: levenloze processen en processen met leven. Er zijn geen extra aanwijzingen genoemd dat er daar levenloze processen zijn die methaan als output hebben . Dan is de meest waarschijnlijke verklaring toch dat er daar leven is?

Waar dat mogelijke leben op mars vandaan komt is later zorg. Ik wou echter reactie om mijn idee dat het wellicht van de aarde afkomstig is. Van de brokstukken die de ruimte ingeslingerd worden vanaf aarde zullen er gerust wel enkele in een komeetachtige baan om de zon gaan komen, waardoor ze ook op mars kunnen inslaan na verloop van tijd. Stel de kans is 1 op een miljoen. Dan heb je dus 1 miljoen brokstukken nodig voor 1 treffer. Echter, de route andersom zal inderdaad een veel hogere trefkans hebben denk ik. "Wij" staan dichter bij de zon en hebben een groter raakoppervlak. Wat weer in het voordeel van de route aarde - mars spreekt is dat hier zoveel leven is, waardoor de kans dat er een brokstuk de ruimte ingaat met een kiem voor leven hoger is.

De vraag is nu vooral: waar komen die methaanwolken op Mars vandaan?
Maverick

Berichtdoor LordDragon » 16 jan 2009, 15:39

Ik wou echter reactie om mijn idee dat het wellicht van de aarde afkomstig is. Van de brokstukken die de ruimte ingeslingerd worden vanaf aarde zullen er gerust wel enkele in een komeetachtige baan om de zon gaan komen, waardoor ze ook op mars kunnen inslaan na verloop van tijd.

De aarde spuwt of slingert geen brokstukken in de ruimte, waar heb je dat van? Bij een grote vulkaan uitbarsting kan er dust en puin in de ruimte terecht komen maar het meeste daarvan daalt terug neer op het aardopp.(op de aarde zou je al een serieuze komeet nodig hebben om materiaal de ruimte in te slingeren, op de maan en mars is een kleindere impact voldoede vanwege de kleinere zwaartekracht)

Op mars ligt het enigzins anders vanwege de beperkte zwaartekracht en de afwezigheid van de atmosfeer (dunnere atmosfeer) kunnen daar eventueel door vulkanen uitgespuwde brokstukken verder in de ruimte terecht komen. Ook inslagen van kometen en meteorieten kunnen een impact hebben aldaar die groot genoeg is om brokstukken de ruimte in te slingeren. (zoals aangetoond in link meteorieten, ALH84001 een meteoriet met martiaanse oorsprong)

Even ter verduidelijking ook het verschil tussen kometen en meteorieten.

Men neemt aan dat kometen restanten zijn van de tijd van de vorming van ons zonnestelsel, brokken ijs met afmetingen tussen 1 en 50 km die in de buitenste delen van de zonnenevel gevormd werden. Door gravitationele perturbaties, veroorzaakt door de zwaartekrachtsvelden van de grote planeten, kunnen ze in hun elliptische banen terecht komen waardoor ze in de binnenste delen van het zonnestelsel kunnen komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Komeet

Aan de hand van de samenstelling van meteorieten kan soms bepaald worden wat de herkomst is. Zo zijn er al meer dan twintig gevonden die van de maan afkomstig zijn en zijn er meteorieten zoals ALH84001 gevonden, waarvan de herkomst Mars is.

In veel gevallen is de meteoriet echter afkomstig uit de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter. Of er ook meteorieten bestaan met een kometaire oorsprong, staat nog ter discussie. Mogelijk dat sommige zeldzame, zeer fragiele soorten koolstofhoudende meteorieten van kortperiodieke kometen afkomstig zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meteoriet

In tkort, een meteoriet is een brokstuk afkomstig van een planeet, een puingordel of een komeet dat losraakt en appart de ruimte in gaat.

Een komeet is een overblijfsel van die periode waarover we spraken, vorming van het zonnestelsel (bombardement), en verschilt dus van een meteoriet. Ze zijn meestal ook veel ouder en groter.

Maar hoort dit niet eerder bij knocking on life's door? of misschien een nieuwe topic, methaangas op mars? Ik dacht dat het hier over de vrt ging, het is wel ambetant dat je terwijl je aan het posten bent nergens de topic, het onderwerp ervan ziet. (de titel)

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Volgende

Keer terug naar Wetenschap