luisteren, relaties, conflictoplossing

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

luisteren, relaties, conflictoplossing

Berichtdoor axxyanus » 26 aug 2008, 10:33

De laatste tijd heb ik meer belangstelling gekregen voor psychologie in het algemeen en meer specifiek voor de aspecten die in het onderwerp vermeld zijn. In mijn zoektocht ben ik zo o.a. op de namem Thomas Gordon, Marshal Rosenberg en Pat Patvoort gestoten maar ook op Barry Kaufman. De eerste drie lijken mij serieuze auteurs, die laaste zou ik bij de zwevers rangschikken. Het probleem is dat ik de basis mis om zeker te zijn van mijn oordeel, komt daarbij dat als je gaat surfen je heel gemakkelijk van informatie over de eerste drie, terecht komt bij allerlei esotherische waaspraat. Dat maakt dat ik ga twijfelen aan de betrouwbaarheid van de eerste drie schrijvers.

Dus zit ik met de vraag of er hier mensen zijn die meer weten over de betrouwbaarheid van de methoden beschreven door die mensen. In welke mate zijn die wetenschappelijk ondersteund? Welke omstandigheden zijn voordeling om hun methoden te laten werken en welke zijn nadelig?
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Thomas » 30 aug 2008, 20:04

Je kan heel wat zelf nagaan op internet volgens mij:

Ikzelf gebruik deze criteria om de geloofwaardigheid van een auteur in te schatten, als het over wetenschappelijke psychologie gaat:

Wat is de achtergrond van de auteur? (studies, bekendheid met het vakgebied, enz...)
Bij welke wetenschappelijk psychologische scholen/paradigma's sluiten zijn/haar te boek gestelde ideeën aan? (cognitieve theoriëen, leertheoretische theorieën, humanistische theorieën, psycho-analytische, systeemgeoriënteerde, .... )
Ondersteunt de auteur zijn/haar ideeën met verwijzingen naar deze paradigma's, de onderzoeken daaruit. Zijn er uitgebreide bibliografieën en literatuurverwijzingen?
Deed de auteur zelf ook onderzoek en experimenten tav zijn/haar te boek gestelde ideeën en doet hij/zij daar uitgebreid verslag over? Hoe is dat onderzoek dan gevoerd? (methodologie)
Wat schrijven critici er eventueel over.
enz...
Thomas

Keer terug naar Wetenschap