gedragsgenetica en tweelingenstudies

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

gedragsgenetica en tweelingenstudies

Berichtdoor Faction Fictory » 19 aug 2008, 11:17

Ik ben op zoek naar onderzoek dat de wederzijdse invloed die tweelingen op elkaar hebben in ogenschouw neemt. Vaak heb ik de indruk dat die factor genegeerd of onderbelicht wordt.
Voor Jan is Jules 'omgeving' en voor Jules is dat Jan.
Als kinderen verschillende sociale strategieen kiezen kunnen ze elkaar mi versterken in tegengestelde richtingen.
Heeft iemand weet van literatuur of onderzoek?

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor andrevanha » 19 aug 2008, 13:58

Het enige dat ik jou kan meegeven is de discussie en linken op Freethinker, je weet waar dat is. :wink:

Bovendien wil ik je nog eens meegeven dat bij ééneiige tweelingen is vastgesteld dat het genoom niet identiek is. Ergens via google te ontdekken of Axxy raadplegen.
P.S. Ik heb genoom onderlijnd omdat ik dacht dat het het genoom betrof. Ik onderlijn, al was het maar om mij af te zetten tegen die genetica wetenschappers die de boel zelf door elkaar hutsen, door slordigheid dan wel door incompetentie.

Bij deze is gezegd dat de nota's die al enige dagen klaarliggen voor redactie het wellicht niet meer zullen halen. Maar zoals gezegd, ik had een 'lekker' gevoel bij FdW en dat is mijn vrede. Uiteindelijk is niets belangrijker.

Mvg PAFF
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 19 aug 2008, 14:27

andrevanha schreef:Bovendien wil ik je nog eens meegeven dat bij ééneiige tweelingen is vastgesteld dat het genoom niet identiek is. Ergens via google te ontdekken of Axxy raadplegen.

Hmm, nee. Bij mij moet je daarvoor niet zijn.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor andrevanha » 19 aug 2008, 14:31

Dus Axxy, jij hebt niet ergens gelezen én beweerd dat ééneiige tweelingen niet altijd hetzelfde genoom hebben ?

Misschien bestaat er een forumregel die zegt ... Pff

Ik heb het dus gelezen en een bewering gedaan op die basis, nadat Axxy zo een bewering had gedaan. Ik ben dus op zoek gegaan naar bevestiging van Axxy's bewering en 'vond' die ook.

Doet niets af van FdW :wink:

Groeten
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 19 aug 2008, 14:42

andrevanha schreef:Dus Axxy, jij hebt niet ergens gelezen én beweerd dat ééneiige tweelingen niet altijd hetzelfde genoom hebben ?

Misschien bestaat er een forumregel die zegt ... Pff

Ik heb het dus gelezen en een bewering gedaan op die basis, ook al ondergraaft dat nog geen FdW :wink:

Andre,

Ik herriner mij niets van iets dergelijks beweerd te hebben. Als jij zeker bent dat ik dat wel gedaan heb dan zou ik je zeer dankbaar zijn als je een verwijzing naar die bewering zou kunnen geven. Dat zou namelijk voor mij een sterke aanwijzing zijn dat ik met mijn geheugen aan het sukkelen ben en dat zou een goede reden zijn om een afspraak met de dokter te maken.

Alvast bedankt voor de moeite.
axxyanus

Berichtdoor Faction Fictory » 19 aug 2008, 14:48

André,
Ik heb ook al gelezen dat bij de celdelingen verschillen optreden in de genomen van MZ tweelingen, stukjes vallen weg of worden meer/minder gedupliceerd.
Dit strookt met de algemeen aangenomen visie dat omgeving en genoom constant verweven zijn.
Het neemt niet weg dat MZ tweelingen nog steeds op genenniveau heel erg gelijkend zijn, ook al is dat niet 100%.
Ik zie ook niet echt in waarom de bevindingen van De Waal afbreuk doen aan gedegen (dus niet deterministische) gedragsgenetica.

Gr PAFF ;-)
Faction Fictory

Berichtdoor andrevanha » 19 aug 2008, 14:56

Voor Axxy:
Mag ik zo vrij zijn om je te verwijzen naar pag 4, godsdienst, altruïsme. Mijn tijd is namelijk steeds kostbaarder aan het worden; maar ik heb het nog eens gecontroleerd vóór ik beweerde. Zonder emoicons.

Voor PAFF (ik wist niet dat het geslacht nog een telg meer telde dan we al wisten :lol: ):
Dit strookt met de algemeen aangenomen visie dat omgeving en genoom constant verweven zijn.

Het neemt niet weg dat MZ tweelingen nog steeds op genenniveau heel erg gelijkend zijn, ook al is dat niet 100%.

Ik zie ook niet echt in waarom de bevindingen van De Waal afbreuk doen aan gedegen (dus niet deterministische) gedragsgenetica.

En ik zei 3x yes mijn dierbare beste Peter PAFF. Groetjes
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 19 aug 2008, 15:22

andrevanha schreef:Voor Axxy:
Mag ik zo vrij zijn om je te verwijzen naar pag 4, godsdienst, altruïsme. Mijn tijd is namelijk steeds kostbaarder aan het worden; maar ik heb het nog eens gecontroleerd vóór ik beweerde. Zonder emoicons.

Het enige dat ik daar vind is viewtopic.php?p=28116#28116 waar jij dat beweert.

andrevanha schreef:
axxyanus schreef:Dat is niet waar; eeneiïge tweelingen zien er niet identiek uit. Het is zelfs mogelijk dat de ene helft van een tweeling een bril moet dragen en de andere helft niet.

Dat klopt, maar ik zei dan ook als 2 personen enz; misschien had ik nog moeten erbij vermelden, beide allemaal (maar zo bedoelde ik het en meen ik heeft het zo ongeveer iedereen begrepen/gelezen) dezelfde genen. Eeneiige tweelingen hebben niet altijd dezelfde genen voor de volle 100%.
axxyanus

Berichtdoor andrevanha » 19 aug 2008, 15:39

Ok Axxy, de vraag is dan natuurlijk wat je bedoelde met "niet waar". Je kunt zelfs gelijk halen en voor mijn part gelijk krijgen (ik geef je al gelijk) alhoewel ik een andere interpretatie was en nog steeds ben aangedaan als ik, wat men noemt de 'ganse' context (incl mijn bijdrage vóór je quote van hierboven) erbij haal.

Ik neem dus aan dat je bedoelt/bedoelde dat slecht zien niet altijd genetisch is bepaald, punt/vraagteken. En goeie bedoelingen weet ik altijd te appreciëren maar zijn niet altijd voldoende ter (hier kan veel staan) :wink:
Als je iets anders bedoelde, kun je het me nog altijd meegeven. Ik luister dan en neem akte van de verduidelijking.

Groeten.

P.S. Ik zou nu nog wel iets zeggen, maar laat mij het zou stellen: het zou kunnen dat mijn vrede de stilte zal bewaren/hoeden.
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 19 aug 2008, 16:02

andrevanha schreef:Ok Axxy, de vraag is dan natuurlijk wat je bedoelde met "niet waar". Je kunt zelfs gelijk halen en voor mijn part gelijk krijgen (ik geef je al gelijk) alhoewel ik een andere interpretatie was en nog steeds ben aangedaan als ik, wat men noemt de 'ganse' context (incl mijn bijdrage vóór je quote van hierboven) erbij haal.

Andre, die "niet waar" was de ontkenning van jouw volgende vraag:

andrevanha schreef:Volgende vraag Axxy: als 2 personen dezelfde genen hebben en dezelfde sequentie dan moeten zij identiek zijn niet alleen voor wat hun genoom betreft,

Ik ontken dus dat als twee personen het zelfde genoom zouden hebben dat ze dan ook identiek zouden zijn. Stel dat twee mensen het zelfde genoom hebben en de ene sport regelematig, rookt niet en eet gezond, terwijl de ander niet sport, twee pakjes per dag rookt en heel ongezond eet, dan zullen die twee mensen duidelijk niet identiek zijn ook al is hun genoom dat wel.
axxyanus

Berichtdoor andrevanha » 19 aug 2008, 16:24

1. Ja Axxy, ik heb nog eens een paar blz herlezen, je "niet waar" staat inderdaad na een quote waarbij je een fragment uit mijn lange, veel langere zin aanhaalt. En dan nog.

Vaststelling als een ander. En daarmee stop ik het welles-nietes.

2. Je 'slechte gezondheid'voorbeelden zijn genoteerd en ik ga het niet betwisten.

3. Interessanter dan welles-nietes is het antwoord op mijn geëxpliciteerde vraag, want ik ben altijd opbouwend van aard. Voor gehakketak pas ik.

Eén: we hebben het (en jij had het ook) over ééneiige tweelingen.
Twee: we hadden het over zien en brillen (ook ziende blind zijn, blind zijn voor valt buiten het bestek van de geëxpliciteerde vraag).

Dus, als het u belieft wil ik dan nog eens mijn geëxpliciteerde vraag herhalen (bij ééneiige tweelingen):
Ik neem dus aan dat je bedoelt/bedoelde dat slecht zien niet altijd genetisch is bepaald, punt/vraagteken.

Ik zie het antwoord tegemoet.

Groeten.
andrevanha

Berichtdoor axxyanus » 20 aug 2008, 09:01

andrevanha schreef:Dus, als het u belieft wil ik dan nog eens mijn geëxpliciteerde vraag herhalen (bij ééneiige tweelingen):
Ik neem dus aan dat je bedoelt/bedoelde dat slecht zien niet altijd genetisch is bepaald, punt/vraagteken.

IK dacht dat dat ondertussen wel al duidelijk was. Maar hier alsnog de bevestiging die jij zo graag wilt.
axxyanus

Berichtdoor gjb » 22 aug 2008, 17:32

andrevanha schreef: Bovendien wil ik je nog eens meegeven dat bij ééneiige tweelingen is vastgesteld dat het genoom niet identiek is.

Correct, zeer recent onderzoek gepubliceerd in American Journal of Human Genetics, 2008:
Phenotypically concordant and discordant monozygotic twins display different DNA copy-number-variation profiles
Bruder, C. E.; Piotrowski, A.; Gijsbers, A. A.; Andersson, R. & others
American Journal of Human Genetics, 2008, 82, 763-771
DOI: http://dx.doi.org/doi:10.1016/j.ajhg.2007.12.011

-gjb-
gjb

Berichtdoor Faction Fictory » 23 aug 2008, 11:02

Die CNV's zouden wel eens een belangrijke rol kunnen spelen in de late evolutie, ze bevinden zich naar 't schijnt vooral op loci die coderen voor hersenontwikkeling, - werking en immuniteit.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor gjb » 23 aug 2008, 23:09

Faction Fictory schreef:Die CNV's zouden wel eens een belangrijke rol kunnen spelen in de late evolutie, ze bevinden zich naar 't schijnt vooral op loci die coderen voor hersenontwikkeling, - werking en immuniteit.

Er is alvast wat interessant materiaal dat CNV's linkt aan schizofrenie (zie http://dx.doi.org/doi:10.1038/nature07239 en [url]10.1038/nature07229[/url]), maar ook aan autisme (zie http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1138659).

CNV's komen nogal wat voor:
We observed copy number variation of 70 different genes within CNP intervals, including genes involved in neurological function, regulation of cell growth, regulation of metabolism, and several genes known to be associated with disease.

uit http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1098918.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Faction Fictory » 24 aug 2008, 14:46

gjb schreef:
Faction Fictory schreef:Die CNV's zouden wel eens een belangrijke rol kunnen spelen in de late evolutie, ze bevinden zich naar 't schijnt vooral op loci die coderen voor hersenontwikkeling, - werking en immuniteit.

Er is alvast wat interessant materiaal dat CNV's linkt aan schizofrenie (zie http://dx.doi.org/doi:10.1038/nature07239 en [url]10.1038/nature07229[/url]), maar ook aan autisme (zie http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1138659).

CNV's komen nogal wat voor:
We observed copy number variation of 70 different genes within CNP intervals, including genes involved in neurological function, regulation of cell growth, regulation of metabolism, and several genes known to be associated with disease.

uit http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1098918.

Boeiend!
Heb je ook weet van onderzoek naar het voorkomen van CNV's bij dieren?

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor gjb » 24 aug 2008, 15:32

Faction Fictory schreef:Boeiend!
Heb je ook weet van onderzoek naar het voorkomen van CNV's bij dieren?

CNV's komen inderdaad voor bij dieren, voor zover ik weet vooral bij zoogdieren, en specifiek primaten (bij muizen, zie http://dx.doi.org/doi:10.1038/ng.2007.19, bij primaten, zie http://dx.doi.org/doi:10.1073/pnas.0602318103, voor CNV's in evolutie-context, zie http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1127980, in dit artikel wordt ook expliciet de link gelegd naar hogere cognitieve functies).

Ook interessant is een artikel dat probeert na te gaan wat de relatieve invloed is van CNV's ten opzichte van SNP (single-nucleotide polymorphism) op het fenotype (zie http://dx.doi.org/doi:10.1126/science.1136678). Hieruit blijkt dat SNP's een grotere invloed hebben, maar dat CNV's ook niet mogen onderschat worden.

Ik weet niet of er negatieve resultaten zijn over vogels of wat ook, het zou kunnen dat dit nog niet onderzocht is, ofwel dat ik het gewoon gemist heb.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor gjb » 03 sep 2008, 10:14

Er is net een preprint online gekomen van een artikel dat zal verschijnen in PNAS. Het is een studie die een CNV linkt aan het feit of mannen zich al dan niet binden in een relatie. Hoe hoger het aantal kopieën van een deel van een gen, hoe hoger die kans.

De BBC en New Scientist bespreken het.

Hogere cognitieve functies, inderdaad ;)
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Faction Fictory » 03 sep 2008, 13:38

gjb schreef:
Hogere cognitieve functies, inderdaad ;)

:D touché!
Faction Fictory

Keer terug naar Wetenschap