omkering aardmagnetisch veld

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

omkering aardmagnetisch veld

Berichtdoor andrevanha » 24 jul 2008, 06:39

Ik heb het eventjes aangeraakt op Vrijdenker, maar ik wil de post hier kwijt.

Ik heb zonet nog proberen te achterhalen waar ik op het artikel ben gebotst, maar mijn Emmentalergeheugen laat mij in de steek.

Waarover ging het hem ? Niet dat het aardmagnetisch veld zich omkeert (dat is gekende fysica) maar het feit dat het aardmagnetisch veld aan de zuidpool zich niet gelijktijdig verschuift met dat aan de noordpool.

Heeft iemand weet van het fenomeen ?
Ik heb eerder verwezen naar het feit dat de Engelstalige versie ivm de omkering van het aardmagnetisch veld op Wikipedia dan wel de Nederlandstalige versie gewag maakte van gevolgen voor het klimaat. Ik weet, één van de twee. De discussie hieromtrent (hier ergens op het SKEPP) leverde niet veel op voor wat betreft éénduidige conclusies.
Misschien wordt het nog moeilijker als bovenvermeld fenomeen wordt bevestigd ?

Graag reactie, anders maak ik, als ik tijd vind, er een vraag van voor Kennislink (of misschien het wetenschapsforum.nl).

Mvg
andrevanha

Re: omkering aardmagnetisch veld

Berichtdoor zuurSTOF » 09 aug 2008, 14:09

andrevanha schreef:Waarover ging het hem ? Niet dat het aardmagnetisch veld zich omkeert (dat is gekende fysica) maar het feit dat het aardmagnetisch veld aan de zuidpool zich niet gelijktijdig verschuift met dat aan de noordpool.
Tijdens een ompoling zou het aardsmagnetisme een diffuse structuur hebben. Dat wil zeggen, dat er zich op verschillende plaatsen noord- en zuidpolen kunnen bevinden. Aangezien het magnetisme per eeuw zo een 5 tot 7% in sterkte afneemt zou het kunnen dat we in zo een fase van een diffuus aardmagnetisme terecht komen.
Bij sterk aardmagnetisme zullen de polen zich op een constantere plaats bevinden, bij zwakker aardmagnetisme kunnen de polen zich op verschillende en meerdere plaatsen bevinden.
Heb ik ergens gelezen op kennislink...
zuurSTOF

Berichtdoor andrevanha » 09 aug 2008, 14:20

En kennislink is tot nader order een degelijke ref. Heb je er ook iets gelezen ivm invloed op het klimaat ?

Alvast bedankt zuurSTOF, vr g
andrevanha

Berichtdoor zuurSTOF » 09 aug 2008, 14:39

andrevanha schreef:Heb je er ook iets gelezen ivm invloed op het klimaat ?

Het aardmagnetisme vormt een schild tegen geladen deeltjes van de zon afkomstig (zonnenwind). Er zullen waarschijnlijk meer geladen deeltjes de aarde bereiken.
Wat de invloed op het klimaat betreft: dat tijdens het luisteren naar het weerbericht nogal wat storing kan optreden, en het weerbericht niet zo betrouwbaar zal klinken. :wink: Er was geen verband met de invloed op ons klimaat in dat artikel.
zuurSTOF

Berichtdoor andrevanha » 11 aug 2008, 10:33

Bedankt voor de toelichting zuurSTOF. Mvg
andrevanha

Berichtdoor Wig » 12 aug 2008, 01:46

Omdat jij de vraag stelt, Andre,

Was er dan een welbepaalde WOULD-BE invloed die je ergens las, en waarvan je de correctheid zou willen natrekken ??

Groet
Wig

Berichtdoor andrevanha » 12 aug 2008, 06:56

Zoals hier al ergens gepost ging het hem om 2 artikels ivm de omkering aardmagnetisch veld van op Wiki (ik denk dat het onder 'global warming' staat). De Engelstalige versie maakte geen gewag van invloed op het klimaat, de Nederlandstalige wél.

Bovendien is mijn 'vondst' (heb de bron vergeten te noteren) ivm met het niet gelijktijdig omkeren van noord/zuidpool bevestigt via zuurSTOF door Kennislink.

Ik had inderdaad gelezen (nogmaals zou de bron moeten opzoeken) dat de aardmagnetische noordpool zich nu ongeveer ter hoogte van Siberië bevindt. Eveneens was er een opvallend verschil in snelheid afgelopen jaren.

En inderdaad, waar 'zit' global warming ? Vandaar dat ik de vraag stel. Geen paniek voor de 'believers', ik zeg niets over oorzakelijk verband, zelfs niet dat er een correlatie is. Zonder WINK of wat dan ook.

Het is allemaal de schuld van Wiki.

Groetjes
andrevanha

Berichtdoor Wig » 12 aug 2008, 07:05

Oh, OK !
Dus het is gewoon een nieuwsgierigheid van jezelf. Geen te weerleggen of bevestigen iets dat reeds ergens te lezen staat.
Dat hield mijn vraag eigenlijk in...

Groet
Wig

Berichtdoor andrevanha » 12 aug 2008, 08:04

Nuance Willem: wel invloed op klimaat stond wél te lezen op 1 Wiki (en/dus staat het er waarschijnlijk nog altijd, maar ik ga het niet opzoeken want geen tijd om het op te zoeken). Maar die klimaatsinvloed werd niet gespecifieerd. Het bleef in de lucht hangen. :wink:

Groetjes
andrevanha

Keer terug naar Wetenschap