Ozon revisited

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Ozon revisited

Berichtdoor HeebieJeebies » 09 jun 2008, 19:19

Ozon revisited

Kan iemand mij de huidige applicaties voor Ozon (O³) (sterilisering, reactiviteit) uitleggen in functie van bestaande theoriën

in extensis is het mss. ook aangewezen om dergelijke applicaties te zien
in het ooglicht van het gloednieuwe EM medium

Groeten,
HeebieJeebies

(zie ook T.O.E. Certified)
HeebieJeebies

Berichtdoor Digit » 09 jun 2008, 19:38

Het antwoord op de vraag vind je hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Ozon_%28stof%29

De rest stinkt negen mijl tegen de wind in naar de kwak.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor HeebieJeebies » 09 jun 2008, 20:07

Wat geef je me nu een link dat ozon schadelijk is om in te ademen?

Dat is wel enorm naast de kwestie van halfwaardetijd.

Uit je link kan ik wel dit opmaken

Gebruik van ozon

Ozon is desinfecterend, en wordt gebruikt om bijvoorbeeld drinkwater te ontsmetten. Voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld chloor is dat het geen smaak achterlaat.

Verder wordt ozon nog gebruikt:

* bij het desinfecteren van bronwater;
* desinfectie van oppervlaktes die in contact komen met voedsel;
* verwijderen van sporen van gisten uit lucht (belangrijk wanneer voedsel ingepakt wordt);
* het schoonmaken en bleken van stoffen;
* ontgeuren van interieurs en materialen na brandschade;
* het verwijderen van ongewenste schadelijke stoffen (herbiciden) uit water;
* ozonolyse, een chemisch reactietype.
* desinfectie van zwemwater als aanvulling op chloor.

Sommig (..) gebruik van ozon komt nog steeds voor, bijvoorbeeld bij kanker en tandaandoeningen, maar die zijn over het algemeen niet wetenschappelijk onderbouwd en kunnen als kwakzalverij worden aangemerkt (..)

De tandverzorging is nochtans een werkende, hetzij prijzige, nieuwe plastische ingreep. Vreemd...

Zogezegd kwak dus. Maar laten we even, in tegenstelling tot Digit, eens wetenschappelijk sceptisch zijn en eerst onderzoeken misschien vooraleer we conclusies trekken?

Dus ik blijf nog altijd in het donker waarom deze reactiviteit, en de bijhorende "oxidatie", volgens huidige theoriën op het moleculair niveau steriliseren.

Misschien dat er op het macroscopisch niveau inderdaad iets nieuws nodig is?

Groeten,
HeebieJeebies
Laatst bijgewerkt door HeebieJeebies op 10 jun 2008, 02:52, in totaal 1 keer bewerkt.
HeebieJeebies

Berichtdoor HeebieJeebies » 10 jun 2008, 00:42

Zelf wat onderzoek gedaan;Uit http://www.associatedcontent.com/article/21382/how_does_ozone_water_purification_work.html

How Does Ozone Kill Germs and Bacteria to Purify Water?

As mentioned above, Ozone is made up of three Oxygen atoms. Once of these has a weak hold on the others, and is more than willing to transfer electrons with other organic substances, such as bacteria, and viruses. This single Oxygen atoms binds with the other substance, causing it to oxidize (turn into something else. Rust is an example of Iron oxidizing into Iron Oxide). The byproduct of Oxidation in this case is simply O – a single Oxygen atom.

Dus er worden wel O- atomen afgegeven...
Maar, wat is het nu? Eerst bindt het en na de sterilisatie is er terug een O- atoom...
Bindt het of bindt het niet? En waarom?

Je zou denken dat hiermee de zaak rond is. Maar waarom dan al de hetze? En waarom "organische" oxidatie? En heeft dit inderdaad met het gerucht rond het verschil tss. dubbele en enkelvoudige DNA-helixen te maken?

Wanneer we kijken naar de "kwakzalverij" rond oxywaterstof (OH-) zien we nochtans vergelijkbare symptomen opduiken...

uit http://www.badscience.net/?p=177

Implosion researchers have found that if water is put through a spiral its electrical field changes and it then appears to have a potent, restorative effect on cells.

De Engelstalige bron is niets waard, maar enkel de controverse zou al enkele rode lichten moeten doen oplichten

(Met "implosion research" wordt een tak van de wetenschap bedoeld die het effect van zogezegde "spiralen" onderzoekt, "vortex technology"; op basis van de vooroorlogse wetenschapper Viktor Schauberger)
HeebieJeebies

Berichtdoor andrevanha » 10 jun 2008, 13:15

Heebiejeebies

Als het de bedoeling is serieus meer sérieux te weten te komen over ozon:
viewtopic.php?t=838

Mvg
andrevanha

Berichtdoor Heeck » 10 jun 2008, 13:22

Heebiejeebies,

Vortex-wateren en dergelijke ? Zie:
viewtopic.php?t=409

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor HeebieJeebies » 11 jun 2008, 05:55

Een zeer pertinent artikel over ozon, misschien niet geïncludeerd, vind ik dan weer

Genoeg ONZIN over OZON!

van de residente Dr. Jos blijkbaar

Ik zal er zeker je verdere referenties op naslaan.

dank bij voorbaat,
Heebiejeebies
HeebieJeebies

HeebieJeebies

Berichtdoor HeebieJeebies » 11 jun 2008, 06:16

Dit is juist wat ik bedoelde over ozon..

Omdat zowel de natuurlijke creatie als de impact op de gezondheid blijkbaar veel te maken heeft met ultraviolet licht, wordt automatisch aan niks anders meer gedacht...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_layer

Nu laten we opnieuw beginnen en zeggen dat ozon in de wetenschap niks meer en niks minder is dan een reactief molecule; trizuurstof...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone

Groeten,
Heebiejeebies
Laatst bijgewerkt door HeebieJeebies op 11 jun 2008, 07:12, in totaal 1 keer bewerkt.
HeebieJeebies

Berichtdoor HeebieJeebies » 11 jun 2008, 06:21

meer to-the-point van de zogezegde 'kwakzalverij' ozontherapie

is dan http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_therapy waar een beetje warm en koud wordt geblazen...

maar zelfs dit artikel is niet compleet zonder de basis van de chemie en fysica...
HeebieJeebies

Berichtdoor HeebieJeebies » 14 jun 2008, 16:27

Om in dit opzicht dan bij het begin te beginnen...

Ik vind deze ozontherapie dan ook verdacht veel lijken op electrochemie

uit Electrochemistry Encyclopedia
http://electrochem.cwru.edu/ed/encycl/art-e02-environm.htm

In addition, electrochemistry offers a series of advantages that in many cases can be used to make "green" processes. Some include the minimization of waste emissions by improved process design involving the minimization of by-product formation, raw material usage, and energy consumption.

In this way, electrochemistry offers important degrees of:

* Environmental compatibility. Electrons are clean reagents per se.
* Energetic efficiency. Electrochemical processes are not subject to some limitations inherent to other processes.
* Cost. Among the reducing agents commonly employed, electrons have the lowest cost per unit of charge. In addition, electrochemical reactors normally do not require moving parts, and thus are mechanically simple and of relatively low maintenance.
* Friendly requirements. Contrary to other techniques or processes like incineration, supercritical oxidation, wet oxidation, etc., electrochemical techniques normally do not require high temperature or pressure.
* Selectivity. An adequate combination of experimental conditions (electrolyte composition, temperature, degree of convection, applied potential, current) and reactor characteristics (shape, size, construction materials, electrode materials, membranes) can be judiciously selected as to prevent or minimize energy waste and by-product generation. Such by-products not only mean a waste of materials, but also introduce additional difficulties for their separation and/or disposal.
HeebieJeebies

Berichtdoor Wig » 11 aug 2008, 16:32

HeebieJeebies schreef:Wat geef je me nu een link dat ozon schadelijk is om in te ademen?...........

Correct.
Doe jij nu echt alsof je dit nog nooit eerder hoorde of las ?
Dat slaat mij dan weer met verstomming...

O3 en CO zijn van hetzelfde caliber: voor ons warmbloedigen, zijn dat gifstoffen, in die zin dat ze de potentiele transportfunctie van de rode bloedcellen voor 02 en CO2 blokkeren, door ze "definitief" te bezetten in plaats van tijdelijk. Geen stofwisseling meer, dus. En dat heet op termijn, als een drempel overschreden wordt, "stikken". (Prozaisch, niet?)
HET functionele verschil tussen het accuut gevaar van CO versus O3 is, dat je zelden een situatie tegenkomt waarin een hoeveelheid O3 wordt vrijgegeven, van de orde van wat bijvoorbeeld een defecte schouw veroorzaakt bij een verbrandingstoestel in huis. PLUS dat CO geurloos is, O3 niet.
Maar voor het overige zijn ze qua giftigheid mekaar wel waard.

De Belgische wetgeving (en het grootste deel van de wetgeving in de hele wereld...) is overigens onverbiddelijk duidelijk inzake 03 producerende toestellen, voor gebruik in ruimtes waar mensen huizen: verboden. Ook als het een nevenproduct is, bijvoorbeeld, hoogvoltage fotocopiemachines moeten in Belgie uitgerust zijn met een ozon filter.

De industriële O3 toepassingen (neem nu ontsmetting) is derhalve ook werkelijk een industriële toepassing: slechts toegestaan in voor mensen hermetisch afgesloten kamers.

Hopelijk heb ik je hiermee enig ogen-openend besef meegegeven.
Laatst bijgewerkt door Wig op 11 aug 2008, 16:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Wig

Berichtdoor Wig » 11 aug 2008, 16:44

HeebieJeebies schreef:Een zeer pertinent artikel over ozon, misschien niet geïncludeerd, vind ik dan weer

Genoeg ONZIN over OZON!

van de residente Dr. Jos blijkbaar

Ik zal er zeker je verdere referenties op naslaan.

dank bij voorbaat,
Heebiejeebies

Zeer pertinent inzake NOG meer onzin over ozon, dan...
Er zijn trouwens ten overvloede bronnen pro ozon uit de USA (en alleen massaal van daar...) omdat het verspreiden van kwak daar klaarblijkelijk pas ECHT toegestaan is, zolang er maar een disclaimer verstopt zit in de iinformatie om de gretige advokaten op afstand te houden.
Er is in de USA een ware kwak-industrie rond ozone machines. ALLES wat ze daar produceren in dat verband is hier (gelukkig) verboden.

Groet
Wig

Berichtdoor Wig » 11 aug 2008, 16:50

andrevanha schreef:Heebiejeebies

Als het de bedoeling is serieus meer sérieux te weten te komen over ozon:
viewtopic.php?t=838

Mvg

Het topic alhier betreft de chemico-industriele toepassing,
annex de schadelijkheid van ozon voor de mens, bij inademing;
maar niet het nut van ozon voor het klimaat op aarde, bij aanwezigheid in de hogere luchtlagen.

Dat zijn twee totaal gescheiden onderwerpen.

Vriendelijke groeten.
Wig

Berichtdoor andrevanha » 11 aug 2008, 17:10

Dat had ik iets te laat begrepen Willem.

Groetjes
andrevanha

Berichtdoor Wig » 11 aug 2008, 18:14

andrevanha schreef:Dat had ik iets te laat begrepen Willem.

Groetjes

Wel, omdat ozon in 99% van de gevallen in het klimaatnieuws zit, wordt het onderwerp foutje snel gemaakt ! :wink:
Het is wel zo, dat onder de "grote massa" ozon iets superpositief is ! We hebben ozon nodig om dat gat te dichten => Ozon is fantastisch !!! De andere aard van het onderwerp valt niet op, en het blijkt zo vaak dat de giftigheid van ozon ook ECHT onbekend is, in het algemeen. Maar hier maken de kwak-fabrikanten gebruik van ! Hoera-ozon, je hebt dit nodig voor je "gezondheid".... Het misbruiken van deze informaties acht ik crimineel. Dit misbruik lijkt in de USA echter wettig te zijn !
Men probeert recent opnieuw zulke machines in te voeren in Belgie (en overal) niettegenstaande ze hier zwart op wit verboden zijn. Nieuwe truuk: internetshopping...

Er is recent opnieuw een Belgisch businessman (uit Gingelom) op de kar van dergelijke producten gesprongen, via internetconnecties met een US producent, en niettegenstaande ik reeds de nodige verwittigingen heb doorgegeven (gewezen op het heersende Belgische verbod) reageert hij niet op deze informatie. Het is verder mijn persoonlijke zaak natuurlijk niet, maar ik informeer mijn klanten plichtsbewust over gevaar en verbod, en dan worden ze na vele jaren van 'rust' in deze materie, nu opnieuw bestookt met de "noodzaak" van luchtontsmetting in woonruimtes... via het bekende recept van angst inboezemen. (Voor de grote boze wolf dit dit keer is: vuile lucht)
Hier is de website van de betrokken producent, die naar mededeling zowel ozon producerende als niet ozon producerende toestellen in het gamma zou hebben: http://www.activepure.com/default.aspx

Extract van een bijdrage die ik op het forum plaatste waar de herintroductie van de ozone machines wordt aangebracht. (ER zijn evenwel erg veel internet-voortverkopers in de wereld die reeds in het bootje gestapt zijn) http://www.ecademy.com/module.php?mod=club&t=839978#endm (Ik weet niet of de link werkt? Mogelijk is het een gesloten forum.)

Club-Forum "INDOOR AIR POLLUTION - - It DOES Affect You" , op Ecademy network site. Doel: promotie voor het hoger genoemde product.

Inzake door mijzelf opgestarte discussie aangaande ozon, in dat forum.
In een "air quality topic".
Each persons business is a different business...

Paramedical health industry has become a very big business.
I respect the efforts made to provide solutions to existing problems.
I however am too realistic minded to blind myself from the fact that any industry wants to sell more.
To do this, there is needed some or much exageration.
This is called publicity, allthough paramedical health industry allways acts upset if you call it with the right name.
No problem towards pure information.
Much problems towards provoking irrelevant overacting and provoking endless concern and fear, not to mention lies (see lower.)
This is what I allways say to my own customers as it is part of my job: act normal, be realistic, REAL harmfull situations are seldom seen.
In my design work, I avoid those. and that's it.
But, "EVERYTHING" is presented 'dangerous' nowadays, according to general press, "information sources" (paid information= hidden publicity !!!) and an endless array of uncompetent fora and user groups on the internet.
The extra stress it provokes, is good for another business: psycho/psychiatric aid... Am I cynical ? :) :)
In my second message from top down in this thread, I gave a reaction on the website link Hector gave me about 'misunderstandings about ozone', and I pointed out (I copy-pasted that part in my reaction) that that website stated clearly, in a well hidden corner of their site, that all they told could be damned RUBBISH. The well hidden but available disclamer is put there to be saved from the main USA services business: lawyers. :) Anyway, the site actually IS giving misinformation and exagerating. And so are thousands of the sort. O3 is just as harmfull as CO in respect of absolutely extreme reactivity capacities, blocking out the transportation function of our red bloodparticles as they bind to them FIXED such as this bloodparticle becomes unavailable to perform its function (constantly exchanging O2 and CO2). Both CO and O3 intoxications have a lasting/ accumulating effect. They do not regenerate on their own, except for the replacement with brandnew bloodcells, after much time. Remember you need an instant bloodtransfusion to save your life when suffering a CO intoxication? It would be THE SAME with a O3 intoxication, the only difference is that the massive amount of CO by malfunctioning of some heater is seldom matched by one from a O3 producing machine (in industrial environment this could happen) and extra, that CO is odourless while O3 is not. So, there is a main and big difference in occurence, but not in harmfullness. That's why still from all sides there is makebelieve "there are misunderstandings about ozone", trying to turn it positive. But NO: Ozone is HARMFULL to breathe. All responsible health institutes of the world agree with that, all legislation goes in the same direction, only a certain part of paramedical (un)health(full) industry is promoting this lie, we need it... It seems, that the lie on itself is legal in the USA. It is however subject to prosecution in many other countries. For instance in Belgium. I am happy the law on this is severe in Belgium. It matters a REAL threath.

Anyway,
this air quality topic HAS some true backgrounds. But the REAL PROBLEMS are limited.
Hector, for that reason and from the first time I met it, I honestly never have been happy with your thread titel "It DOES Affect You" => I would agree with "It COULD Affect You".
Wig

Berichtdoor Wig » 23 sep 2008, 01:14

"Leef" je nog, HeebieJeebies ? :wink:
Wig

Keer terug naar Wetenschap