Grondangst...

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Berichtdoor Psycop » 16 nov 2006, 13:46

peterA schreef:
Psycop schreef:Voorafgaand aan angst liggen reflexen en pijnreceptoren. Angst kan pas ontstaan als er iets als bedreigends wordt ervaren (dus moet je eerst kunnen ervaren en daarvoor nog het als bedreigend kunnen registreren -al dan niet bewust-).

Dat betwist ik nu net,vaak zijn activatoren niet bedreigend maar worden ze als bedreigend ervaren,inderdaad onbewust,tegenlicht bijvoorbeeld kan angst activeren,niet bepaald functioneel in de disco.

Ok, dit was ietwat onnauwkeurig, maar ik bedoelde hier nog die wezens die nog géén anticipatie-angsten kunnen hebben (door gebrekkige hersenwerking of gebrek aan lange afstandsreceptoren)

Aangaande je tweede deel: Daar kan ik je volledig volgen. Doordat we lang op voorhand gewaarschuwd kunnen worden van gevaren, kunnen we ook gevoelig zijn voor angsten die slechts in beperkte mate verantwoordbaar zijn als je naar de gehele situatie kijkt.

Een analyse van de gevolgen van ons angstsysteem zal inderdaad een uitleg moeten kunnen geven aan alle irrationele angsten die wij kunnen hebben.

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor peterA » 16 nov 2006, 15:14

Psycop schreef:Een analyse van de gevolgen van ons angstsysteem zal inderdaad een uitleg moeten kunnen geven aan alle irrationele angsten die wij kunnen hebben.

mvg
Psycop

Klopt Psychop!

Het grappige is dat bij irrationele angsten de angst eerst komt,waarna ,automatisch vaak, een rationele verklaring wordt geconstrueerd,soms verzonnen soms uit het archief gehaald,altijd onterecht (anders zouden ze niet irationeel zijn)

Rationele factoren en fysiologische spelen dan soms een kip en ei spelletje waardoor die angsten cultiveren.Die fysiologische factoren worden vaak over het hoofd gezien,'t zijn net deze waar onze oernatuur mee rommelt. Misschien is die 'grondangst' of 'overgevoeligheid voor angst' een belangrijke activator. Het is in ieder geval een moeilijk bereikbare,beheersbare.
Huh?
peterA

Berichtdoor drosofila » 16 nov 2006, 19:24

peterA schreef: Mensen gaan natuurlijk liever wat sartre lezen om het dan existentiele angst te kunnen noemen he,de ijdeltuiten
Zo heeft ie weer een functie,die angst,en 't staat nog goed ook. :)

Peter,
heb je al iets van Jeffrey Wijnberg gelezen? :D
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor peterA » 16 nov 2006, 19:29

drosofila schreef:
peterA schreef: Mensen gaan natuurlijk liever wat sartre lezen om het dan existentiele angst te kunnen noemen he,de ijdeltuiten
Zo heeft ie weer een functie,die angst,en 't staat nog goed ook. :)

Peter,
heb je al iets van Jeffrey Wijnberg gelezen? :D

Nee maar als je't aanraadt zou daar wel eens verandering kunnen in komen :)

'In het diepste van de ziel is niets te zien' zegt ie...in ieder geval lekker provocerend!
Huh?
peterA

Berichtdoor drosofila » 16 nov 2006, 19:46

peterA schreef: Het grappige is dat bij irrationele angsten

Zou er ook rationele angst bestaan? :?: :?:

peterA schreef:Rationele factoren en fysiologische spelen dan soms een kip en ei spelletje waardoor die angsten cultiveren.Die fysiologische factoren worden vaak over het hoofd gezien,'t zijn net deze waar onze oernatuur mee rommelt. Misschien is die 'grondangst' of 'overgevoeligheid voor angst' een belangrijke activator. Het is in ieder geval een moeilijk bereikbare,beheersbare.

Ik zou het nog eens moeten napluizen, maar ik vermoed dat angst verband houdt met ons arousalsysteem, dat ons alert houdt op veranderingen in de omgeving die mogelijk schadelijk zijn. Geruststellende prikkels worden vaker niet opgemerkt, omdat ze geen gevaar vormen voor ons levensbehoud.

Potentieel schadelijke omgevingsfactoren (als dusdanig ingeschat) veroorzaken een arousaltoestand in ons lichaam (w.o. hersenen - limbisch systeem), een soort stress. Die stress wordt door zoogdieren (met limbisch systeem en ev. cortex) als angst 'gevoeld' (cf. ook Damasio). Angst gaat immers samen met viscerale gewaarwordingen: je hart gaat sneller kloppen, je darmen krimpen samen, enz.

De waarneming en (cognitief) besef van deze veranderingen geeft het angstgevoel. Hoe beter we dit gevoel kunnen 'duiden' hoe minder ingrijpend de angst. Maar jonge dieren, inclusief de mens, kunnen dit niet en ervaren dus een overweldigende algemene angsttoestand.

Deze angst, die eigenlijk een stresstoestand is, kan het neurologisch ontwikkelingsproces ingrijpend beïnvloeden. Ik weet niet of dit correct is, maar ik stel me voor dat hierdoor 'angstbanen' kunnen gevormd worden in de hersenen. In feite gaat het over leerervaringen, die hebben ook te maken met 'versterkte' neurologische verbindingen.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf (B. Tuchman)
drosofila

Berichtdoor peterA » 17 nov 2006, 13:28

drosofila schreef:Zou er ook rationele angst bestaan? :?: :?:

Dag drosofila,
Ik kwam eerst met hoogtevrees op de proppen,maar wat is rationeel dan,functioneel zou misschien een beter omschrijving zijn,of realistisch.

Die relatie met stress was me ook al opgevallen,bij chimps lijkt stress in ieder geval heel goed op angst en bij mensen zouden angstbeheersende ademhalingstechnieken ook bij stress effectief zijn. Is stress geen 'vermenselijkend' synoniem voor angst,of onderdrukte angst?

groetjes
Peter
Huh?
peterA

Berichtdoor drosofila » 17 nov 2006, 14:00

peterA schreef: Die relatie met stress was me ook al opgevallen,bij chimps lijkt stress in ieder geval heel goed op angst en bij mensen zouden angstbeheersende ademhalingstechnieken ook bij stress effectief zijn. Is stress geen 'vermenselijkend' synoniem voor angst,of onderdrukte angst?

Dag Peter,

ik denk dat stress de basistoestand vormt voor heel wat gevoelens, waaronder angst een belangrijke plaats inneemt. Ik zou ze echter niet meteen gelijk stellen. Volgens mij gaat stress aan angst vooraf, al ervaren we dat natuurlijk niet zo. Het is te vergelijken met pijn: eerst is er het letsel, en de beweging weg van de oorzaak (als dat kan), en pas daarna ervaren we pijn.

Ik denk dat het met stress ook zo is: vooraleer we de spanning (als ik het zo mag noemen) ervaren zijn er al lichamelijke veranderingen, en de angst vloeit voort uit de spanning. Angst is het gevoel dat we ervaren in gespannen toestand.

Maar je hebt misschien wel gelijk in die zin dat, zeker in onze samenleving, mensen liever spreken over stress omdat het beter 'staat'. Angst voelen en zeker toegeven is toegeven dat je zwak bent, en iets niet aankan. Stress kan je wijten aan omstandigheden, en dat is veel comfortabeler voor het zelfbeeld.

Je kan natuurlijk je angsten onderdrukken of overroepen, en dat op zich veroorzaakt weer stress, en weer angst, en dus weer stress, ...
Een en ander hangt natuurlijk ook af van hoe je stress definieert, hé.

Groetjes,
drosofila
drosofila

Vorige

Keer terug naar Wetenschap