Collectie evolutie-lezingen

Menswetenschappen, natuurwetenschappen, cultuurwetenschappen, formele wetenschappen, toegepaste wetenschappen, interdisciplinair, ...

Collectie evolutie-lezingen

Berichtdoor Heeck » 11 maart 2009, 11:54

Een mooie collectie video-lezingen !
www.evolutietheorie.be schreef:Gefilmde Lezingen

* Cognitieve belemmeringen voor de evolutietheorie (Johan De Smedt)
* Wie is de sterkste die overleeft? (Jan Van Hooff)
* De theologie ontspoord. Van natuurlijke theologie tot intelligent design (Taede Smedes)
* Altruïsme, coöperatie en reciprociteit (Jack Vromen)
* Het morele brein - de neurale netwerken van morele intuïties en ethische oordelen in onze hersenen (Jan Verplaetse)
* Genesis, wetenschap en geschiedenis (Geert Lernout)
* Goedzak en de strijd om het bestaan - over de evolutionaire achtergrond van moraliteit (Jan Van Hooff)
* Altruïsme vanuit een evolutionair perspectief (Johan Mertens)
* Het handicap principe - communicatie, altruïsme en seksuele selectie (Koen Martens)
* Onreduceerbare complexiteit - een schaap in wolvenvacht... of hoe schijn bedriegt (Thierry Backeljau)
* Waarom creationisme en intelligent design niet thuishoren in wetenschappelijk onderwijs (Walter Decleir)
* Darwin in de filosofie? (Bas Haring)
* Wat is de functie van cultuur? Een filosofische blik op een aantal evolutionaire alternatieven (Andreas De Block)
* Evolutietheorie en de fascinatie voor objectivering (Arnold Burms)
* Hoe kunnen we het ontstaan van kunst evolutionair verklaren? (Johan De Smedt)
* Homoseksualiteit - een evolutionaire paradox (Andreas De Block)
* Waarom is Intelligent Design een pseudowetenschap? (Maarten Boudry)
* Wat vertelt de evolutietheorie van Darwin, en wat niet? (Dominique Adriaens)
* Wat is een adaptatie? (Dominique Adriaens)
* Wat is intelligent design? (Stefaan Blancke)
* Evolutie en menselijk gedrag (Katinka Quintelier)
* Antropische principes (Jean Paul van Bendegem)
* Wat leert de evolutietheorie ons over ziekte, gezondheid en geneeskunde, deel I (Johan Braeckman)
* Wat leert de evolutietheorie ons over ziekte, gezondheid en geneeskunde, deel II (Johan Braeckman)
* Wat leert de evolutietheorie ons over ziekte, gezondheid en geneeskunde, deel III (Johan Braeckman)
* Evolutie en altruïsme (Katinka Quintelier)
* En hoe zit het nu met evolutie? (Jan Verbeeren)

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 11 maart 2009, 17:57

Inderdaad interessant.
Rechtstreekse link naar de lezingen : http://www.evolutietheorie.ugent.be/lezingen

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Faction Fictory » 11 maart 2009, 18:36

inderdaad heel interessant, toch vind ik een aantal presentaties beter kunnen.
Faction Fictory

Berichtdoor Heeck » 12 maart 2009, 16:06

Faction Fictory schreef:inderdaad heel interessant, toch vind ik een aantal presentaties beter kunnen.

Qua presenteren valt er voor sommigen veel te winnen.
Maar dat is iets dat maar soms wat valt aan te leren.
Maar ja "you can't win them all" en ik vond de collectie op zich al de moeite,

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Faction Fictory » 12 maart 2009, 17:26

Zeker de moeite, maar gezien de opzet van het project vind ik die presentatie niet onbelangrijk.
Faction Fictory

Berichtdoor Heeck » 12 maart 2009, 17:36

Faction Fictory schreef:Zeker de moeite, maar gezien de opzet van het project vind ik die presentatie niet onbelangrijk.

Johan Braeckman aanschrijven !
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Heeck » 16 maart 2009, 23:23

Is onderstaande lezing van theoloog Taede Smedes nu een vreemde eend in de evolutie-bijt of niet:
www.evolutietheorie.ugent.be/node/253 schreef:* De theologie ontspoord. Van natuurlijke theologie tot intelligent design (Taede Smedes)

Naast een aanvaardbaar overzicht van de ontwikkeling van "natuurlijke theologie", -waarbij de kennis van de natuur welhaast identiek is aan kennis van god-, tot ID komt Smedes aan het eind toch wel tot een hoogst verwonderlijke uitkomst:

In mijn bewoording
1)
ID en creationisme zijn de lastpakken die moeten worden buitengesloten als zijnde destructief voor de relatie tussen geloof en wetenschap.
2)
Met verschil tussen wegenkaarten en geologische kaarten, tussen schilderkunst en verf-componenten en tussen muzikaal en onmuzikaal, betoogt Smedes dat geloof en wetenschap in wezen "slechts" over twee manieren van kijken naar hetzelfde gaan.

ad 1)
Welke vormen van -ook onchristelijk- geloven worden dan wèl door Smedes aanvaardbaar geacht ? Waarom ?
Waar blijft de katholieke ziel ? Is die niet destructief voor de relatie tussen W&G ? Wat met onchristelijke "verklarende" geloven ?

ad 2)
Zo lust ik er nóg een paar:
De coureur kijkt anders naar zijn bolide dan de mechanicien.
Dat is acceptabel en vanuit beider zienswijzen verifieerbaar & verklaarbaar.
Maar hoe kijkt de (on)christelijk gelovige (behoudens ID-ers & creationisten uiteraard !) nu naar die bolide ?

Heeft dat iets met evolutie te maken ??

Moet ik nu zelf een briefje naar Braeckman sturen opdat die voordracht alsnog in verband met evolutie wordt gebracht, of geannoteerd, danwel verwijderd ?

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Faction Fictory » 17 maart 2009, 09:57

Wat had je van een theoloog verwacht, die doen niets anders dan hypostaseren zodat het bij een verbaal godsdienstoorlogje zal blijven.
Een de-ontologisch stelsel is geen knip voor z'n neus waard als het te rigide is om de voortschrijdende ontologie toe te laten.

Religie IS zus, religie IS zo, het doet me altijd denken aan de bond zonder naam en hun 'liefde is...' cartoontjes

De godsgeleerden zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, daar moet ik hem gelijk in geven.

In het tweede argument zit ook weer lichtjes dat superioriteitsgevoel verweven, het idee dat een religieuze kijk op het leven de enige is die diepe (est)ethische voldoening kan geven. Het idee dat enkel religie in staat is "next level" in belevingscomplexiteit aan te bieden.

Alsof enkel religie de reliefkaart in handen heeft, wat een pretentie toch steeds.
Faction Fictory

Berichtdoor Blueflame » 18 maart 2009, 20:01

Heeck schreef:Moet ik nu zelf een briefje naar Braeckman sturen opdat die voordracht alsnog in verband met evolutie wordt gebracht, of geannoteerd, danwel verwijderd ?

Ik heb het gisteren aan prof. Johan Braeckman gevraagd, waarom deze lezing op de website staat. In grote lijnen komt het erop neer dat Johan deze lezing schappelijk vindt. Je mag niet vergeten dat dit programma op alle universiteiten komt, dus ook de katholieke. Dus in feite om niet de indruk te wekken alles slechts naar één kant te willen trekken, van één zijde te willen belichten.
Ik heb nu deze lezing eens bekeken en vond ze zelf niet slecht en aanvaardbaar. Hij verdedigt ID niet ( integendeel zelfs ), hij vertelt er enkel over. Moet zeker kunnen. Al mochten de laatste 5 minuten er wat mij betreft ook af.

Mocht je verdere opmerkingen hebben( technisch of inhoudelijk ), dan mag je die zeker plaatsen en kan ik die doorspelen aan prof. Braeckman..

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 18 maart 2009, 20:27

Blueflame schreef:
Heeck schreef:Moet ik nu zelf een briefje naar Braeckman sturen opdat die voordracht alsnog in verband met evolutie wordt gebracht, of geannoteerd, danwel verwijderd ?

Ik heb het gisteren aan prof. Johan Braeckman gevraagd, waarom deze lezing op de website staat. In grote lijnen komt het erop neer dat Johan deze lezing schappelijk vindt. Je mag niet vergeten dat dit programma op alle universiteiten komt, dus ook de katholieke. Dus in feite om niet de indruk te wekken alles slechts naar één kant te willen trekken, van één zijde te willen belichten.
Ik heb nu deze lezing eens bekeken en vond ze zelf niet slecht en aanvaardbaar. Hij verdedigt ID niet ( integendeel zelfs ), hij vertelt er enkel over. Moet zeker kunnen. Al mochten de laatste 5 minuten er wat mij betreft ook af.

Mocht je verdere opmerkingen hebben( technisch of inhoudelijk ), dan mag je die zeker plaatsen en kan ik die doorspelen aan prof. Braeckman..

Mvg.

Blue,
Dank voor het invullen als "postduif".

1)
Via Wouter Dernayen (fout was:Ternaayen) heb ik al uitvoerig gemeld dat een aantal videos niet funktioneert op een tamelijk recente MAC-OSX-versie.
2)
Het overzicht van Taede S. vindt ik nuttig en vraagt gelijk om een soortgelijke vanuit islamitische hoek, die nu erg ontbreekt omdat de website voor het het hele nederlandse taalgebied geldt.
Smedes' laatste gelijkenissen met muziek, wegen/geo-kaarten waarmee Taede S. het niet lijkt te kunnen laten zijn geloof een meerwaarde te willen geven, zou ik er echt afsnijden. Dat is zelfs niet "schappelijk".

Voor het overige is hij in de hele reeks een voorbeeld vwb presentatie-techniek.
3)
Sommige van de video's , ik noem ze niet in het openbaar, zijn een aanfluiting vwb presentatie-techniek en wekken akute weerzin of minstens extra zelfdwang om ze uit te luisteren.
Dat vind ik in strijd met de doelstelling van de serie.

In deze ben ik bekwaam en dus vriendelijk kritisch. Zelf heb ik veel presentaties gemaakt en gegeven en zelfs meegedaan aan trainingen daarvoor en weet daardoor dat presenteren maar weinigen komt aanwaaien.
En ook hoe je averechts effect bereikt als je denkt daarmee weg te kunnen komen omdat de inhoud zo goed zou zijn.

Dank voor het doorgeven,
Roeland
Laatst bijgewerkt door Heeck op 18 maart 2009, 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 18 maart 2009, 20:39

Dank voor het doorgeven,

Dat is dus geen probleem, Roeland. Ik heb gisteren op de prijsuitreiking te Gent van de Skepptische Put en de Zesde Vijs afgesproken dat ik zal doormailen aan prof. Braekman wat mensen hier op het forum als problemen of als iets negatiefs zien.

1. Mac os X zal ik straks of zo eens bekijken. Kan je een vb. van een slecht-werkende geven ?
2. Akkoord. Zal het melden ( ik ga uiteraard niet over de inhoud ! )
3. Misschien een opsomming, maar doe maar per PB. Dat is netter.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 18 maart 2009, 22:46

Blue,
Zie PB.
r.
www.edge.org
Heeck

Re: Collectie evolutie-lezingen

Berichtdoor Jefke » 19 nov 2010, 23:08

Spijtig dat je deze filmpjes niet kan downloaden om offline te bekijken op een smartphone of naar de speech te luisteren in mp3 formaat in de autoradio.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Heeck » 20 nov 2010, 11:54

Jefke,

Schrijf ze aan met je suggestie.
Want:
""Welkom op de website over evolutietheorie van de Universiteit Gent. Deze site werd gemaakt in het kader van een project dat het begrip van de evolutietheorie in Vlaanderen wil bevorderen. ""

het is een project met een budget en je suggestie past binnen, nee IS onderdeel van hun doelstelling.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jefke » 21 nov 2010, 21:41

Ik heb gezocht, maar vond geen contactgegevens.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Heeck » 21 nov 2010, 22:00

Jefke,
Volgens een eerdere mededeling van Blueflame in dit topic, kan je bij Braeckman=projectbaas, terecht:
http://www.johanbraeckman.be/
Daar staat een contact-optie

Als je http://www.evolutietheorie.be/ zelf pakt staat er onder "Het project" overigens best wel een contact-optie.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 21 nov 2010, 22:40

Eigenlijk is dit weer doodsimpel. Voor linux zeker, voor Mac os X ook, mits mplayer geïnstalleerd is.
Download de video naar een bepaalde DIR.
Gebruik hiervoor downlaodhelper of zo.
Ga naar die DIR en doe:

mplayer -dumpaudio "foo.flv" -dumpfile "foo.mp3"
Et voila: in die DIR vind je de audio van video foo als mp3.

Als dit een probleem is voor windows, dan zou ik hem door het raam gooien(, wat overigens altijd de beste manier is om een windwowsmachine te versnellen, maar dit geheel terzijde).

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 21 nov 2010, 23:46

Blue,

Een "DOWNLOAD"-button in de evolutie-website vind ik een lagere barriere bij het toegankelijk maken van de evolutie-theorie dan jouw methode. :idea:

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jefke » 22 nov 2010, 00:01

Bedankt.
Blueflames voorstel is wat moeilijker. Ik volg Roeland en ik ga een mailtje naar Johan Braeckman sturen.
Jefke

Berichtdoor Geen » 22 nov 2010, 00:43

Met linux kan het nog eenvoudiger. Locatie, bestandsysteem, temp (terwijl het filmpje afspeelt). In de temp map zie je dan dat flash-symboolte, en als de 'thumbnail' verschijnt (dwz, als het volledig gedownload is) kopieer je het naar een of andere map (bv. video). Je voegt er de extensie aan toe (.flv), en met ffmpeg (of, als je niet graag met de terminal werkt WinFF) zet je het zo om of converteer je het naar mp3, ogg enz. (ook wmv, dvd enz.). Heb het zonet geprobeerd (lukt niet altijd), en 't lukt.
Geen

Berichtdoor Fishstick » 23 nov 2010, 10:00

Het zijn al .flv files, die op zich op een android speelbaar moeten zijn.

-Edit: Moest er iemand willen, ik heb een ruby-scriptje om elk flashfilmpje van de lezingen af te halen;
Code: Selecteer alles
$ ruby evolezingen.rb
{427=>
  {:title=>"Wat is wetenschap? (of: Wat zijn de wetenschappen?)\r\n",
   :file=>
    "http://www.evolutietheorie.ugent.be/files/lezing/jeanpaul_weten_800_450.flv"},
 256=>
  {:title=>
    "Het morele brein - de neurale netwerken van morele intu\303\257ties en ethische oordelen in onze hersenen\r\n",
   :file=>
    "http://www.evolutietheorie.ugent.be/files/lezing/Jan_Verplaetse.flv"},
Fishstick

Berichtdoor ninja007 » 19 apr 2017, 01:25

Geweldig
ninja007

Keer terug naar Wetenschap