Mayr kuur

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Mayr kuur

Berichtdoor willem_betz » 01 nov 2015, 13:06

Vraagje van een lezer: hebt u ervaringen/mening met/over de Mayrkuur?

Beste,
Die Mayr-kuur is één van de vele zogenaamde zuiveringskuren en is al zeer oud. Door anders te eten, strikt dieet, enkel oud brood, door zeer lang te kauwen op je eten, en daarbij dagelijks een laxeermiddel te nemen (Magnesium sulfaat = Kruschen salt of Engels zout) kunnen er wel een paar kilo's af gaan, maar dat is meestalmaar tijdelijk.
Ze beweren dat het lichaam gereinigd of wordt. Medisch gezien is dat “ontslakken”of “ontgiften” gewoon zinloos, en dat dagelijks magnesiumzout kan gevaarlijk zijn voor nierlijders. Hun beweringen dat er allerlei zieketen mee genezen worden en je er zelfs jonger van wordt raakt kant noch wal.
Op internet vind je ook veel aanbiedingen om die kuur te gaat doen in kuuroord, in een prettige, vakantieomgeving, met nog wat massage, pootje baden in zee, boswandelingen, relaxen en nog wat spirituele babbels er bij. Dan kan het best aangenaam zijn, maar dan kost het wel 1000 à 1500 € per week. Ik zou dat geld liever leuker besteden, maar elk wat wils.
Wil je het zelf thuis proberen, dan lijkt het me niet zo aantrekkelijk, langdurig op oud brood zitten kauwen en veel op het toilet gaan zitten spreken mij niet erg aan. De instructies kan je vinden op het internet.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Mayr kuur

Berichtdoor schaakmat » 10 dec 2015, 10:35

Het volgen van een Mayr-kuur doe je eigenlijk niet om wat kilo's te verliezen.
Het valt ook niet te beschouwen als een dieet, maar het is eerder terug bewust worden van de manier waarop je eet én daarbij je darmen te reinigen.

Mensen leren terug tijd nemen om te eten, voldoende te kauwen, voldoende water te drinken, te rusten na hun eten. Dat men na zo'n kuur snel terug vervalt in oude gewoonten, is de aard van het beestje vermoed ik.
Het hoeft trouwens niet veel geld te kosten. Je kan uiteraard in een duur kuuroord gaan, maar wat zou daar mis mee zijn. Sommige mensen maken ook reizen van 4000-5000€ (14 dagen), terwijl mijn reizen eerder rond een budget van 700€ vallen. Het voordeel van een Mayr-kuur is dat het onder begeleiding moet gedaan worden van een Mayr-arts, een arts dus, die gestudeerd heeft als arts en perfect weet in te schatten wat zijn patiënt aankan en gepast reageren bij klachten. Daarvoor hoef je niet naar een kuuroord, je kan het gewoon thuis doen.

Als preventieve maatregel geloof ik dat het een grote rol kan vervullen, maar we leven in een vrij land, dus iedereen mag daar zijn mening over hebben.
Wanneer artsen beweren dat voeding en de gezondheid van de darmen geen enkele rol spelen bij de gezondheid van een patiënt, dan moet men toch de opleiding dringend eens herbekijken... 70% van ons Immuunsysteem situeert zich rond ons darmstelsel en als dat continu overuren moet doen, schiet er helaas weinig tijd over om kankercellen te verwijderen of virussen en bacteriën te bestrijden. Daarnaast gaat er veel tijd en energie naar het verteren van ons voedsel (onvolwaardig voedsel, verkeerde voedingsgewoonten en ongezonde darmen), tijd die verloren gaat voor onze natuurlijke ontgiftingsprocessen en energie om te LEVEN.

Een 3 weken durende Mayr-kuur op jaarlijkse basis is een goede manier om je lichaam wel die tijd en energie te gunnen en op lange termijn kan men er alleen maar baat bij hebben.

Is Dr Mayr trouwens ook geen 90 jaar geworden? en hij is geen 20 jaar chronisch ziek geweest, zoals nu bij steeds meer mensen het geval lijkt te zijn.
schaakmat

Berichtdoor willem_betz » 10 dec 2015, 13:19

Als je het leuk vindt, dan moet je het doen.
Heb je voor de beweringen die je maakt:
70% van ons Immuunsysteem situeert zich rond ons darmstelsel en als dat continu overuren moet doen, schiet er helaas weinig tijd over om kankercellen te verwijderen of virussen en bacteriën te bestrijden. Daarnaast gaat er veel tijd en energie naar het verteren van ons voedsel (onvolwaardig voedsel, verkeerde voedingsgewoonten en ongezonde darmen), tijd die verloren gaat voor onze natuurlijke ontgiftingsprocessen

enige vorm van bewijs ? Het klinkt als nonsens. Als voedsel verteren zo slecht is, eet dan enkel licht verteerbaar. :wink:
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kristof » 10 dec 2015, 13:20

Schaakmat schreef:
Het valt ook niet te beschouwen als een dieet, maar het is eerder terug bewust worden van de manier waarop je eet én daarbij je darmen te reinigen.

Met welk soort voedsel reinig je wat uit je darmen?

Schaakmat schreef:
Het voordeel van een Mayr-kuur is dat het onder begeleiding moet gedaan worden van een Mayr-arts, een arts dus, die gestudeerd heeft als arts en perfect weet in te schatten wat zijn patiënt aankan en gepast reageren bij klachten.

Dit is voor mij hetzelfde als homeopathie: een echte arts die met zulke alternatieven begint mag terug zijn diploma inleveren.

Schaakmat schreef:
Als preventieve maatregel...

Als preventieve maatregel tegen wat? Liefst staven met officiële onderzoeken.

Schaakmat schreef:
... 70% van ons Immuunsysteem situeert zich rond ons darmstelsel en als dat continu overuren moet doen, schiet er helaas weinig tijd over om kankercellen te verwijderen of virussen en bacteriën te bestrijden.

Is dat wetenschappelijk bewezen of is dit kwakpraat? Het immuunsysteem herkent geen kankercellen heb ik altijd vernomen (wat net het grote probleem is) maar kan het fout hebben.

Schaakmat schreef:
...tijd die verloren gaat voor onze natuurlijke ontgiftingsprocessen en energie om te LEVEN.

Welke energie? Biochemische energie (de enige aanwezig in ons lichaam) of de een of andere "metafysische" energie?

Schaakmat schreef:
Is Dr Mayr trouwens ook geen 90 jaar geworden? en hij is geen 20 jaar chronisch ziek geweest, zoals nu bij steeds meer mensen het geval lijkt te zijn.

Dit zou ik maar eerst eens goed checken want vele bekende alternatieve genezers beweren dat, vooral over hun eigen genezen ziekten.
Laatst bijgewerkt door Kristof op 10 dec 2015, 14:13, in totaal 1 keer bewerkt.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Kristof » 10 dec 2015, 13:21

Sorry Willem,

We hebben elkaar gekruist.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor schaakmat » 10 dec 2015, 16:46

met energie bedoel ik niets metafysisch. Gewoon energie om te ademenen, te bewegen, je voort te planten, te praten, te typen. Vergelijk het met een dipje na het middageten : een gebrek aan energie.

Is het zo onlogisch dat als je spijsvertering optimaal verloopt dat je dan meer energie hebt? :) Dat je dan minder energie daarin moet steken?
schaakmat

Berichtdoor schaakmat » 10 dec 2015, 17:08

tja, bewijzen, bewijzen.

kun je mij bewijzen hoe het kan dat water in 3 toestanden kan voorkomen, namelijk als gas, vloeistof en vaste toestand. Ja, we kunnen het wel zien en zeggen dat het zo is, maar hoe dat komt ? Kan de wetenschap bewijzen hoe deze ene molecule H2O dat klaarspeelt :D

In het kuuroord van Dr. Mayr en bij alle artsen wereldwijd die met deze kuur werken, hebben ze genoeg "gezien" dat het werkt, maar je wil graag bewijzen? als in Wetenschappelijke bewijzen, dus dubbelblind placebogecontroleerd onderzoek? Lijkt me wat moeilijk, maar om het daarom te verketteren?

Bewijs mij eens dat de aarde rond is...er zijn ook koppen voor gerold...ik hoop dat u ondertussen al gelooft dat de aarde rond is.

Het higgsboson, higgsdeeltje of Brout-Englert-Higgs-deeltje is een naar Peter Higgs vernoemd elementair deeltje dat in 1964 werd "VOORSPELD". Die mensen zijn redelijk uitgelachen en kijk nu...het heeft "slechts" 50 jaar geduurd vooral hun gelijk "wetenschappelijk" kon worden bewezen...nochtans zal dat deeltje ook al bestaan hebben vóór het ontdekken ervan in het CERN :D

Maar als je me nu overlaadt met bewijzen hoe water in 3 toestanden kan voorkomen, dan zwijg ik uiteraard :roll:
schaakmat

Berichtdoor Kristof » 10 dec 2015, 17:50

Schaakmat,

Maar als je me nu overlaadt met bewijzen hoe water in 3 toestanden kan voorkomen, dan zwijg ik uiteraard :roll:

Dat meen je niet?!
Dit wordt aangeleerd in het middelbaar onderwijs.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adhesie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand

Een minder of sterkere adhesie door temperatuursverschillen leidt tot de verschillende aggregatietoestanden.
Een hogere temperatuur laat de moleculen harder trillen waardoor verder van elkaar verwijdert worden => gas.
Als het vriest kunnen watermoleculen kort genoeg bij elkaar komen zodat deze bij elkaar blijven in kristalvorm => vast.
Adhesiekracht wordt trouwens veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de kern van een atoom tot de elektronenwolk van een ander atoom en vice versa (vanwege tegengestelde lading).

Man, man, man.

En dit meen je echt niet, hoop ik:

Bewijs mij eens dat de aarde rond is...er zijn ook koppen voor gerold...ik hoop dat u ondertussen al gelooft dat de aarde rond is.

Want dan kan ik al vermoeden in wat voor een wereldje je zit.
En hier begin ik echt niet aan. Maar toch:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bolvormige_Aarde
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor schaakmat » 13 dec 2015, 14:25

Dankje voor de moeite die gedaan wordt om te argumenteren. Dit stel ik ten zeerste op prijs.

Het was inderdaad iets wat ik ooit had gehoord over water en nu ben ik echt verheugd dat ik daarop een antwoord heb, zodat ik dat argument nooit meer hoef te gebruiken.

Het grapje van de ronde aarde was ook goed aangekomen merk ik. Tof dat er toch moeite gedaan wordt om mensen uit 'mijn wereldje' wat bij te brengen. Mijn punt was vooral dat de laatste 1000 jaar niet iedereen mee was met het idee van een ronde aarde en dat het geloof daarin niet echt werd geapprecieerd. Zo'n mensen werden verketterd en als 'kwakzalvers' aanzien.

Waarbij we terug op de MAYR-kuur komen. Zoek ook eens wat op over de gezondheid van de darmen en je zal zien dat ze meer invloed hebben op onze gezondheid dan wat klassiek wordt aangenomen. Als dit al ontkend wordt in de reguliere geneeskunde, dan zetten ze zichzelf stilaan buitenspel en dat zou een spijtige zaak zijn.

Er is zoiets als therapie-vrijheid in Europa en dan vind ik het een meerwaarde dat goed opgeleide artsen ook ruimer kijken naar gezondheid en waarom dan ook niet werken als Mayr-arts. Als deze ook al verketterd moeten worden zoals ik hoger las...wat schiet er dan nog over van die therapie-vrijheid? En wat schiet er dan nog over van de kunst om te genezen?
schaakmat

Berichtdoor Renate » 13 dec 2015, 15:26

Volgens mij gaat het er om dat wetenschappelijk bewezen is dat iets een beter effect heeft dan niets doen.

De verkoop van onzin heeft niets met therapievrijheid te maken.
Renate

Berichtdoor schaakmat » 13 dec 2015, 22:01

Wat moeilijk om volgens de standaard van medisch wetenschappelijk onderzoek de werking van een zuiveringskuur te beoordelen natuurlijk. Het kuuroord of de begeleidende arts is een invloed die je niet kan uitsluiten, dus zelf al onderzoek je de effecten van een Mayrkuur, zonder dubbelblind placebo gecontroleerde setting zullen de resultaten steeds weer ontoereikend zijn. Die kuuroorden bestaan niet toevallig meer dan 100 jaar, dus moest het gevaarlijk zijn of complete onzin, dan was dit allang gestopt (hoewel cholesterolremmers ook de grootste onzin zijn, die bewezen negatieve effecten hebben, niemand echt genezen en ook geen bijdrage geleverd hebben tot het terugdringen van hart en vaatziekten, maar toch ook niet gestopt worden :wink: )...Er is ook geen geld om die onderzoeken te doen, maar de vraag is wel of het daarom "onzin" is. Van cholesterolremmers is wel bewezen dat ze het ontwikkelen van oa diabetes type 2 (http://www.forbiddennews.info/1162-laws ... o-lipitor/) in de hand werken. Lipitor is bij mijn weten ook al verboden in de VS, maar in Europa schrijft men die vrolijk verder voor :cry:

Is Skepp daar even kritisch over als over iets zoals een Mayr-kuur, die totaal NIET bewezen gevaarlijk is (wat wel wordt gesuggereerd door W.Betz, met de inname van Engels zout dat gevaarlijk zou zijn voor nierpatiënten: zijn er bewijzen dat er al mensen nierfalen hebben gekregen door een goed begeleide Mayr-kuur?)

Je kan niet zeggen dat iets niet waar is of onzin is, zolang niet bewezen is dat het niet waar is. Of vergis ik me?
schaakmat

Berichtdoor Blueflame » 13 dec 2015, 22:22

schaakmat schreef:Is Skepp daar even kritisch over als over iets zoals een Mayr-kuur,

Wil je wel on topic blijven en er geen warboel van maken?
Start desgewenst een nieuw topic.

Waarvoor dank.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Blueflame » 13 dec 2015, 22:24

schaakmat schreef:
Je kan niet zeggen dat iets niet waar is of onzin is, zolang niet bewezen is dat het niet waar is. Of vergis ik me?

Ja, je vergist je.
Maar ook dat kan beter in een apart topic, eentje over logica of zo.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 13 dec 2015, 22:33

schaakmat schreef:Is Skepp daar even kritisch over als over iets zoals een Mayr-kuur, die totaal NIET bewezen gevaarlijk is (wat wel wordt gesuggereerd door W.Betz, met de inname van Engels zout dat gevaarlijk zou zijn voor nierpatiënten: zijn er bewijzen dat er al mensen nierfalen hebben gekregen door een goed begeleide Mayr-kuur?)

Een kort overzicht van wat er zoal kan mis lopen met magnesium zouten: http://www.drugs.com/sfx/epsom-salt-side-effects.html
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Milieu & Voeding