canikur-pro voor de hond

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

canikur-pro voor de hond

Berichtdoor Magnolia » 12 jul 2014, 16:34

Een van mijn honden heeft regelmatig last van haar darmen.
Nu heeft de dierenarts naast de gebruikelijke tabletten ook Canikur-Pro voorgeschreven.
Canikur-Pro van Boehringer Ingelheim is

een aanvullend diervoerder voor honden ter ondersteuning van de natuurlijke darmflora

De bijsluiter: http://www.boehringer-ingelheim.nl/content/dam/internet/opu/nl_NL/documents/AHbijsluiters/Bis.2011-07-12.SETE.Canikur%20Pro%20bijsluiter%2015%20en%2030ml%20-%205299I-1107.pdf

Canikur-Pro bevat: Probiotica, een speciale klei die virussen en toxines bindt en voedsel voor de goede bacteriën.

Link met plaatjes:http://www.canikurpro.co.uk/canikur-pro/#cta1

De producent vermeldt een aantal publicaties ter ondersteuning (?) van de claims:

1. Marcinakova et al., 2006. Folia Microbiol. 51(3):239-424 2. Lipson and Stotzky., 1983. Appl. Environ. Microbiol 46(3): 673-682 3. Polati et al., 2006. J Environ Sci Helath B. 41(4):333 – 344 4. Grieshop et al., 2004. Arch Anim. Nutr. 58(6):483-493 5. Spring et al., 2000. Poultry Sci.:79:205-211 - See more at: http://www.canikurpro.co.uk/canikur-pro/#cta1

.... maar ik kan daar niet veel uit opmaken.

Het grootste deel van Canikur-Pro is soja-olie (43%).
Het is geen yoghurt-drankje, maar werkt het ook?
De hond weegt 40 + kilo, en heeft 2x 4 ml per dag voorgeschreven gekregen. Het lijkt me dat bij die hoeveelheid de soja-olie vooral te weinig is om kwaad te kunnen. Maar hoe twee snufjes klei al die virussen gaat binden in dat uitgebreide darmstelsel.... ???

Graag een deskundige reactie over de zin en/ of onzin van dit product.
Magnolia

Re: canikur-pro voor de hond

Berichtdoor Renaat » 13 jul 2014, 22:31

Ik ga mijn reactie verre van deskundig noemen. Ik sluit zeker niet uit dat het kwakzalverij is (dat een dierenarts het wel ernstig neemt is geen bewijs voor de werkelijke werking). Wat ik wel weet is dat sommige soorten klei inderdaad kunnen werken tegen bepaalde toxines. Er zijn zelf diersoorten (b.v. bepaalde Ara's) die op die manier aan zelfmedicatie doen of het voor zichzelf mogelijk maken om anders giftige planten te consumeren.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Magnolia » 14 jul 2014, 11:55

Renaat schreef:Ik ga mijn reactie verre van deskundig noemen. Ik sluit zeker niet uit dat het kwakzalverij is (dat een dierenarts het wel ernstig neemt is geen bewijs voor de werkelijke werking). Wat ik wel weet is dat sommige soorten klei inderdaad kunnen werken tegen bepaalde toxines. Er zijn zelf diersoorten (b.v. bepaalde Ara's) die op die manier aan zelfmedicatie doen of het voor zichzelf mogelijk maken om anders giftige planten te consumeren.

Renaat

Hi Renaat, ik heb al eerder contact gehad met de fokker en zij raden ook een soort aarde aan, uit een overduidelijk alternatieve winkel.
Canikur-Pro bevat 22 % Montmorilloniet, volgens de (Engelse) Wikipedia wordt dat ook gebruikt als vulling voor de kattenbak.
Al met al schat ik dat de inhoud van de tube minder dan dan 10 cent kost. (30 ml, waarvan 43 % soja-olie en 22% kattenbakvulling.)
Ik heb er €25 voor betaald.
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 06 aug 2014, 17:32

Van Canikur-pro werd de hond in elk geval niet ziek. Dus wij haalden opgelucht adem.
Dat duurde anderhalve week.
Dit weekend was het weer mis. De dag daarna ging het al beter, en nu schijnt het weer over te zijn.

Het idee dat de dierenarts (groepspraktijk) een serieuze diagnose stelt, heb ik intussen al ruim verlaten.
Magnolia

Keer terug naar Milieu & Voeding