sucralose

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

sucralose

Berichtdoor Vegamobiel » 28 jul 2013, 10:06

Wat mag of moet ik hier van vinden. sucralose

Langs de ene kant wordt het in de hemel geprezen als alternatief voor suiker/zoetstoofen.
Langs de andere kant proberen ze zoals bij aspartaan iedereen schrik aan te jagen.
zoals hier bv
http://www.greenmedinfo.com/blog/splend ... -effects-1
http://articles.mercola.com/sites/artic ... ngers.aspx

ik ben op zoek naar een zoetstof dat in volume en zoetkracht het zelfde is als suiker.
zodat de recepten die ik heb niet aangepast moeten worden.
Dus geen Stevia omdat veel mensen de bittere nasmaak niet wensen.
of Tagatose van damhert omdat je daar bv het volume moet halveren in verhouding tot suiker
maar dat kloppen de recepten niet meer, voor een simpele cake is dit geen probleem maar voor andere wel

Vegamobiel 8)
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Re: sucralose

Berichtdoor Amanitine » 29 jul 2013, 18:00

Ik denk dat een even zoete maar minder calorierijke stof dan suiker een mythe is, als je geen contraproductieve neveneffecten wilt. Ik zou nog eens moeten uitdiepen hoever de wetenschap hier juist staat, maar voor mezelf is de link tussen calorie-arme zoetstoffen en honger erg duidelijk. Behalve bij de sacchariden die niet door de mens maar wel door de darmflora gebruikt kunnen worden (xylitol, isomalt), omdat ik daarvan al bij zeer kleine dosissen darmproblemen krijg.

Zoals ik al zei, ik ben er niet helemaal in thuis, maar mijn vermoeden is dat je lichaam een hormonale respons heeft op zoetigheid, die metabolische pathways die op snelle calorieën draaien in gang zet. Als deze calorieën dan niet komen, dan wordt een hongergevoel opgewekt om dit alsnog te compenseren.

Het is anekdotisch, maar voor mezelf is dit neveneffect alleszins een reden om veelal van kunstmatige zoetstoffen af te blijven.
Amanitine

Keer terug naar Milieu & Voeding