vraag over jodium in zout

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

vraag over jodium in zout

Berichtdoor dottorenova » 05 feb 2013, 22:53

Volgens wikipedia is hiervoor jodium houdend zout nodig:

Jodiumhoudend zout
Er zijn ook zouten te koop waaraan natriumjodide/kaliumjodide/natriumjodaat of kaliumjodaat is toegevoegd. Voor de consument is het bekend onder de merknaam JoZo, de bakkers gebruik(t)en bakkerszout en broodzout. Jodium is als bouwstof nodig in het lichaam, en door het in zoutvorm te nuttigen kan schildkliervergroting behandeld worden, en helpt jodium bij het aanmaken van schildklierhormonen. Een jodiumgebrek kan optreden bij een te eenzijdig dieet. Jodium krijgt men normaliter bijna uitsluitend binnen door het eten van vis. Door jodiumhoudend zout te eten kan het dagelijks dieet zodanig worden verrijkt dat aan de dagelijks geadviseerde behoefte wordt voldaan. Teveel jodium kan evenwel hyperthyreoïdie veroorzaken of de ziekte van Hashimoto verergeren. Voor personen die aan de ziekte van Hashimoto lijden is het moeilijk om jodiumvrije producten te kopen. Daar het jodide niet stabiel genoeg is in aanwezigheid van vocht en zuurstof uit de lucht (er ontstaat het elementaire jodium), moet nog een stabilisator als thiosulfaat toegevoegd worden.

ik koop ook steeds het bekende merk waaraan jodium is toegevoegd. Ik vraag mij echter af of ik niet genoeg jodium via andere bronnen binnenkrijg en of jodium toegevoegd aan zout ook niet hetzelfde is als enig ander voedingssupplement.
dottorenova

Re: vraag over jodium in zout

Berichtdoor willem_betz » 05 feb 2013, 23:41

Jodium is nodig en is vooral belangrijk voor het opgroeiende kind. De gevolgen van tekort kunnen dramatisch zijn, zie wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iodine_deficiency (enkel in het Engels beschikbaar)
tekort kwam vooral voor in bergstreken ver van de zee, hier bijna nooit.
Overdosis door voeding komt bijna nooit voor, wel door inname van medicijnen of chemische producten.
zie http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=69 onder hoofding Toxicity
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor dottorenova » 06 feb 2013, 01:39

Bedankt voor de reactie. Via die links geraakte ik hier: http://www.lef.org/magazine/mag2009/oct ... ncy_01.htm

en daar staat dit:

If you rely on iodized salt for iodine, are you really meeting your body’s iodine needs?

A recent detailed analysis of several brands of commercially available salt showed that, after opening, iodine is lost rapidly from the product. Once the container is exposed to air, iodine content is nearly gone within four weeks after opening (even faster under conditions of high humidity). The study suggests that, even among people who use the salt shaker frequently for cooking and food, daily iodine intake may be below the recommended daily intake.10

The majority of salt used in processed foods is not iodized. While dairy products and baked foods (bread and related products) were formerly substantial sources of iodine, the iodine content of these foods has dropped due to changing practices by dairy producers and bakers.10-12

There’s no question that iodized salt worked to stop goiters during a time when the entire family liberally used salt, causing mothers to buy another canister every couple of months. But with modern efforts to reduce salt, a single canister can last 6 months or longer—completely devoid of iodine.

10. Environ Sci Technol. 2008 Feb 15;42(4):1315-23.

11. JAMA. 1977 Oct 17;238(26):1741-3.

12. Int J Vitam Nutr Res. 1996;66(4):342-9.

maw iodine in zout is eerder goed voor de financiële gezondheid van de fabrikant dan van de gezondheid van de koper.
dottorenova

Berichtdoor willem_betz » 06 feb 2013, 14:41

Die site lijkt me niet erg betrouwbaar, vooral omdat ze zelf supplementen verkopen.
Zie ook onderaan de sluwe disclaimer in het kadertje..
Die vitamineboer tactiek is steeds: de mensen aanpraten dat ze iets tekort hebben in hun voeding, en al niet toevallig hebben ze dan juist het nodige in de aanbieding. 8)
Heb jij hier al veel kinderen gezien met idiotie, dwerggroei en kropgezwel door jodiumtekort ?
Ik heb eerder de indruk dat de kinderen hier groter en groter worden. :)
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor dottorenova » 06 feb 2013, 18:39

ik heb wel vaak het gevoel dat de wereld vol zit met idioten maar dat zal wel niet met een jodium tekort te maken hebben. De supplementenboer zal aan mij nooit iets hebben maar het is moeilijk om er veel zinnig over te vinden en zeker sites met bronvermelding.
dottorenova

Berichtdoor willem_betz » 07 feb 2013, 03:04

Er bestaat veel onderzoek over supplementen dat wel zinnig is, maar bijna steeds besluit het dat de supp niet zinnig zijn. :)
Tenzij bij mensen die duidelijk iets tekort hebben, door slechte voeding of door een ziekte, maar daar zijn testen voor.
Om snel rijk te worden moet je zoveel mogelijk mensen aanpraten dat ze iets tekort hebben, of ze wijs maken dat veel te veel nemen heel goed is, je blijft er jong van en wordt nooit ziek .
Teveel slikken van nodige stoffen heeft vaak flinke nadelen. Overdosis komt vooral voor als het in de vorm van pillen wordt geslikt. Onlangs verscheen bijv. nog een artikel dat bewijst dat je van vit C uit pillen veel hogere kans hebt op nierstenen, die je door het eten van sinaasappels juist niet krijgt.
http://www.reuters.com/article/2013/02/04/us-vitamin-c-idUSBRE9130Y520130204
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor bladsteenschaar » 20 jun 2013, 20:55

Ik denk dat je jodium niets te maken moet hebben met zout,
zout heeft van oorsprong een kleur.. en niet wit.. als je zout gebruikt , kijk bij ingredienten en er moet staan zout.. meer is nie nodig..
tenzij je een hogebloeddruk wilt krijgen..
bladsteenschaar

Berichtdoor willem_betz » 21 jun 2013, 00:33

Je vertelt nonsens. Zuiver zout (natriumchloride) is spierwit. Onzuiver zout kan allerlei kleurtjes hebben.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor bladsteenschaar » 21 jun 2013, 23:05

willem_betz schreef:Je vertelt nonsens. Zuiver zout (natriumchloride) is spierwit. Onzuiver zout kan allerlei kleurtjes hebben.

Onzuiver zout kan kleurtjes hebben?

Het antwoord hierop heeft, zoals zo vaak, te maken met geld. De waarheid is dat zout voor menselijke consumptie slechts 1 procent van de markt vormt van de zoutindustrie. Ongeveer 93 procent van de wereldwijde zoutproductie is voor industriële doeleinden. De chemische industrie vereist uitsluiten pure natriumchloride. Aangezien dit de meerderheid vormt voor de klandizie van de zoutfabrikanten is de norm voor zout een chemische geworden en worden alle natuurlijke elementen in zout weggeraffineerd, omdat ze als “onzuiver” worden gezien. Dit laat nog zeven procent over voor voedingsdoeleinden. Zes procent daarvan wordt gebruikt als conserveermiddel voor voeding, waardoor er slechts 1 procent overblijft dat op de markt gebracht wordt als “tafelzout” of “keukenzout”. Dit zout zou echter ver uit de buurt van een tafel of keuken moeten blijven! Net als pure H2O rooft dit “pure” zout mineralen, omdat de hongerige natriumchloride de neiging heeft zich te binden aan andere mineralen, zoals dat ook van nature hoort in een zoutkristal.

Er doet een, door de zoutindustrie verspreid, hardnekkig fabeltje de ronde dat er geen verschil zou zijn tussen zeezout en tafelzout, omdat het toch allemaal natriumchloride is. Als al wordt toegegeven dat zeezout uit andere mineralen en spoorelementen bestaat naast het dominante natriumchloride, wordt dit arrogant afgedaan als “zeer kleine hoeveelheden die te verwaarlozen zijn”. Niets is minder waar! Natuurlijk gewonnen zeezout is puur, ongewassen, ongedroogd en ongeraffineerd ruw zout dat nog vochtig is. Dit vocht is alleen al belangrijk omdat magnesium een waterminnend mineraal is dat verloren gaat bij het wassen en drogen. Puur, onbewerkt zeezout bestaat uit maar liefst 84 mineralen en spoorelementen die allemaal in de juiste verhouding, samenstelling en balans staan ten opzichte van elkaar en zo een perfecte synergie vormen, die de “oersoep” is van het leven.

geef mij maar himalaya zout met een kleurtje.. dan jojo zout met antiklonter middelen in (E335 en E336)
en jodium via andere voeding.

groeten,
bladsteenschaar

Berichtdoor Renaat » 21 jun 2013, 23:59

bladsteenschaar schreef:
willem_betz schreef:Je vertelt nonsens. Zuiver zout (natriumchloride) is spierwit. Onzuiver zout kan allerlei kleurtjes hebben.

Onzuiver zout kan kleurtjes hebben?

Inderdaad, dat staat er. En dat klopt ook. Zout (en dan hebben we het hier over standaard 'keukenzout' is één bepaalde chemische stof, natriumchloride en natriumchloride ziet wit. Het is zoals water doorzichtig is.
Als zout een kleur heeft, wijst dit op onzuiverheid. Deze onzuiverheden hoeven niet schadelijk te zijn, zijn vaak niet schadelijk, zouden eventueel nuttig kunnen zijn (ik sluit niet uit dat er soms noodzakelijke sporenelementen bij zitten, dat weet ik niet) maar kunnen ook schadelijk of ongezond zijn.

bladsteenschaar schreef:Het antwoord hierop heeft, zoals zo vaak, te maken met geld.

Het antwoord waarop?

bladsteenschaar schreef:De chemische industrie vereist uitsluiten pure natriumchloride.

Strooizout is vaak (niet altijd) ook natriumchloride, dat hoeft helemaal niet zo zuiver te zijn.

bladsteenschaar schreef:Het antwoord hierop heeft, zoals zo vaak, te maken met geld. De waarheid is dat zout voor menselijke consumptie slechts 1 procent van de markt vormt van de zoutindustrie. Ongeveer 93 procent van de wereldwijde zoutproductie is voor industriële doeleinden. De chemische industrie vereist uitsluiten pure natriumchloride. Aangezien dit de meerderheid vormt voor de klandizie van de zoutfabrikanten is de norm voor zout een chemische geworden en worden alle natuurlijke elementen in zout weggeraffineerd, omdat ze als “onzuiver” worden gezien. Dit laat nog zeven procent over voor voedingsdoeleinden. Zes procent daarvan wordt gebruikt als conserveermiddel voor voeding, waardoor er slechts 1 procent overblijft dat op de markt gebracht wordt als “tafelzout” of “keukenzout”.

Ik weet niet of je cijfers kloppen, maar zelf als ze kloppen is de achterliggende redenering absurd. Kijk immers maar naar suiker. De meerderheid van de verkochte suiker is sterk bewerkt witte kristalsuiker. Nochtans wordt bijna alle suiker voor voedingsbereiding gebruikt en is er geen 'enkele' reden om suiker zo vergaand te zuiveren. Waarom gebeurt dit dan toch? Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan (of over gelezen), maar het heeft waarschijnlijk dezelfde reden dat b.v. wit brood een heel lange termijn zo populair is geweest. Er is een periode geweest waarin 'zuiverheid' 'in' was, zout en suiker moest wit zien, fruitsap moest helder zijn, brood moest wit zijn, ... Gelukkig is dit onnodig verlangen naar 'zuiverheid' ondertussen aan het wegebben.
Geef mij één reden waarom deze verklaring niet volstaat om te verklaren waarom het meeste verkochte zout nog zuiver wit is?

bladsteenschaar schreef:Dit zout zou echter ver uit de buurt van een tafel of keuken moeten blijven! Net als pure H2O rooft dit “pure” zout mineralen, omdat de hongerige natriumchloride de neiging heeft zich te binden aan andere mineralen, zoals dat ook van nature hoort in een zoutkristal.

Graag bewijs hiervoor.

bladsteenschaar schreef:Er doet een, door de zoutindustrie verspreid, hardnekkig fabeltje de ronde dat er geen verschil zou zijn tussen zeezout en tafelzout, omdat het toch allemaal natriumchloride is. Als al wordt toegegeven dat zeezout uit andere mineralen en spoorelementen bestaat naast het dominante natriumchloride, wordt dit arrogant afgedaan als “zeer kleine hoeveelheden die te verwaarlozen zijn”. Niets is minder waar! Natuurlijk gewonnen zeezout is puur, ongewassen, ongedroogd en ongeraffineerd ruw zout dat nog vochtig is. Dit vocht is alleen al belangrijk omdat magnesium een waterminnend mineraal is dat verloren gaat bij het wassen en drogen. Puur, onbewerkt zeezout bestaat uit maar liefst 84 mineralen en spoorelementen die allemaal in de juiste verhouding, samenstelling en balans staan ten opzichte van elkaar en zo een perfecte synergie vormen, die de “oersoep” is van het leven.

Perfect evenwicht? Hoezo?
Weet je waarom er in de Dode Zee bijna geen leven is?
Renaat

Berichtdoor Heeck » 22 jun 2013, 11:18

BSS
Valt Himalaya.zout niet onder de algemene verzameling zeezout?
Net als Boekelozout?
Of vers verdampingszeezout?

Heb jij analyses van die drie zouten?
En hoe lopen de prijzen uiteen?

Rechtvaardigen de verschillen daartussen jouw conclusie?

Roeland
Ps
Gewoon zout ongeveer €0,60/ kilo
Him.zout ongeveer €7,00/ kilo

Onbenoemde synergie is niet goedkoop en omdat ik alleen per jaar een onsje zout koop om mijn eitje een paar korrels te geven, moet er wel erg veel synergie in Him.zout zitten.
R
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor bladsteenschaar » 23 jun 2013, 22:39

Heeck schreef:BSS
En hoe lopen de prijzen uiteen?

Rechtvaardigen de verschillen daartussen jouw conclusie?

R

de prijzen lopen uiteen..
ze rechtvaardigen immers niet mijn conclusie..
bladsteenschaar

Berichtdoor dottorenova » 04 jul 2013, 22:51

en zo mond mijn topic met simpele vraag uit in iets onzinnig.
we hebben al gehad dat de natuur perfect is en een bedrijven complot.
nu nog een politiek complot, ufo's en zionisme en we zijn compleet.
dottorenova

Berichtdoor take » 05 jul 2013, 09:44

De zak med zout die hier voor mijn neus staat heeft en natrium-jodide en natrium-nietrit. Das mooi, want ik ga hem zometeen gebruiken om worst te maken. Nitrietzout verhinderd de groei van Claustridium Botulinum, en dat is prettig.
Mevrouw Sickesz is een kwakzalver.
take

Berichtdoor willem_betz » 05 jul 2013, 11:06

Nitriet ? Pas maar op: blauwziekte, kanker....
waarschijnlijk wel dosis-afhankelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitriet
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor take » 06 jul 2013, 22:28

willem_betz schreef:Nitriet ? Pas maar op: blauwziekte, kanker....
waarschijnlijk wel dosis-afhankelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitriet

Ja, nitriet is niet gezond, das gepekelde vleeswaar uberhaupt niet, maar liever een lage dosis nitriet dan een lage dosis Claustridium Botulinum, voor die laatste is een beetje meer giftig.

In principe alle gerookte, droge en gekookte vleeswaar heeft nitrietzout, het idioote is dat het ok is om alleen zout op de inhoudsvertekening te schrijven, er bestaat enige biologische waar zonder nitriet, maar ik waag mij daar niet aan, ik houd niet van die botulismebijsmaak. :lol:
Mevrouw Sickesz is een kwakzalver.
take

Keer terug naar Milieu & Voeding