GGO goeroe ontdekt de wetenschap

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

GGO goeroe ontdekt de wetenschap

Berichtdoor willem_betz » 08 jan 2013, 02:14

Leuk om te lezen hoe hij besefte dat hij misleid werd en zelf heeft misleid.
Mogen we hopen dat ooit nog meer groene idealisten het licht zullen zien en eens gaan nadenken over de dogmatische standpunten die ze fanatiek innemen over GGO en bijv homeopathie en andere kwakkernijen.
De link wijst naar zijn volledige speech, tekst en ook video, (in het Engels) die een echte aanrader is !
Citaat uit ACSH Dispatch for 01/07/2013:
Falling on a genetically modified sword

In the “better late than never” category: A British activist who helped create the movement against genetic engineering technology and genetically modified foods in the 1990s has “discovered science” and realized he was very, very wrong.

Mark Lynas delivered a bombshell addresshttp://www.marklynas.org/2013/01/lecture-to-oxford-farming-conference-3-january-2013/ at the Oxford Farming Conference last week, apologizing for how he “assisted in demonizing an important technological option which can be used to benefit the environment.”

He helped to coin the term “frankenfood,” and said the fears fomented by such campaigns “spread like wildfire” and essentially resulted in the banning of GMO food in Europe and much of Asia. But after a comment on one of his columns in the Guardian in 2008 accused him of being anti-technology (“Are you also opposed to the wheel because because it is marketed by the big auto companies?”), Lynas decided to do a little research. He said he “discovered, one by one my cherished beliefs about GM turned out to be little more than green urban myths.”

“I’d assumed that it would increase the use of chemicals. It turned out that pest-resistant cotton and maize needed less insecticide.

“I’d assumed that GM benefited only the big companies. It turned out that billions of dollars of benefits were accruing to farmers needing fewer inputs. …

“I’d assumed that no-one wanted GM. Actually what happened was that Bt cotton was pirated into India and roundup ready soya into Brazil because farmers were so eager to use them.”

GM food is essential, Lynas says, in helping feed our growing global population. We urge everyone to read Lynas’ talk in full on his blog.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: GGO goeroe ontdekt de wetenschap

Berichtdoor vijv » 08 jan 2013, 09:28

Er staat ook een intervieuw met hem in de Knack van 19-12-2012
vijv

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 jan 2013, 11:46

Op den duur wordt ne mens tureluurs van al die tegenstrijdige berichten...
Dit artikel (reuters report van een artikel waar ik niet aan kan) onderschrijft de claim dat GMO's het gebruik van pesticides doet toenemen wel weer, in Argentinië gebruikt men massaal bestrijdingsmiddelen op hun GMO soja velden, het werk van Snow gaat over het verspreiden van GMO gewassen, enz...
http://www.reuters.com/article/2012/10/02/us-usa-study-pesticides-idUSBRE89100X20121002

Geen idee wat ik er nog van moet denken eigenlijk.

mvg
stefaan
stefaandepraetere

Berichtdoor Tom M » 31 maart 2015, 16:28

Nog iemand die de GGO's op een nieuwe manier benadert.

De Standaard : http://www.standaard.be/cnt/dmf20150330_01606901

De blog van Stijn Bruers. Hier gekend als Deepeco.

https://stijnbruers.wordpress.com/2015/ ... -loslaten/
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor schaakmat » 22 nov 2015, 18:14

Natuurlijk vind ik enige skepsis tov Monsanto ook aan de orde. Als ik me niet vergis zijn zij ook verantwoordelijk voor het vergiftigen van de halve wereld met DDT (wat trouwens nog steeds verder wordt gebruikt in Azië en Afrika) en hebben ze ook nogal wat bloed aan de handen als makers van Agent Orange (Vietnam)?

Om dan hun blijde boodschap te geloven dat ze honger de wereld willen uithelpen, lijkt me van weinig skepsis te getuigen... Om dus in de hele pro-GGO-religie mee te stappen en te beweren dat de natuur het niet aankan om ons van voedsel te voorzien, terwijl de helft van ons eten weggooien...
schaakmat

Berichtdoor Blueflame » 22 nov 2015, 19:57

schaakmat schreef:Natuurlijk vind ik enige skepsis tov Monsanto ook aan de orde.

Dat mag.
Als ik me niet vergis zijn zij ook verantwoordelijk voor het vergiftigen van de halve wereld met DDT (wat trouwens nog steeds verder wordt gebruikt in Azië en Afrika) en hebben ze ook nogal wat bloed aan de handen als makers van Agent Orange (Vietnam)?

Waar haal je dat? Bronnen graag.
DDT bestaat al sinds het gemaakt werd in 1874, dus 27 jaar voor er van Monsanto sprake was. Wat heeft Monsanto hiermee te maken?
Agent Orange werd pas 20 jaar na het maken ingezet voor militaire doeleinden. Je kan Monsanto niet kwalijk nemen dat iemand anders zijn product misbruikt.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 23 nov 2015, 00:22

schaakmat schreef:Om dus in de hele pro-GGO-religie mee te stappen en te beweren dat de natuur het niet aankan om ons van voedsel te voorzien,

Het gaat er meer en meer op,gelijken dat de anti-GGO beweging kenmerken gaat vertonen die wijzen op een religie vol blinde haat, fanatisme en geweld. Monsanto is dan de duivel die alle kwaad veroorzaakt en die moet bestreden worden met alle middelen ook, zo nodig met leugens. Echt skepticisme bekijkt de voor en de nadelen op objectieve manier en maakt de balans.
En ja, de "natuur" verpersoonlijken als een goede moeder die ons wel van voedsel zal voorzien, dat is zo naïef, dat zelfs een holbewoner er tranen van zou krijgen.
Die lieve moeder doodt ook, maakt ziek en verhongert. Dat deed ze al eeuwen voordat er van Monsanto of GGO sprake was.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 23 nov 2015, 13:58

Ach ja, vandaag stond er in De Volkskrant een stuk over Wieteke van Dort en een aantal anderen, die strijden tegen een anjer, die genetisch gemanipuleerd is.
http://www.volkskrant.nl/opinie/wieteke ... ~a4192673/

Nu was mevrouw Van Dort ooit lijstduwer, of lijsttrekker, in ieder geval kandidaat op de lijst van de Natuurwetpartij, wat mij betreft een partij voor zweefteefjes.
Renate

Berichtdoor Amanitine » 24 nov 2015, 15:07

Blueflame schreef:Waar haal je dat? Bronnen graag.
DDT bestaat al sinds het gemaakt werd in 1874, dus 27 jaar voor er van Monsanto sprake was. Wat heeft Monsanto hiermee te maken?
Agent Orange werd pas 20 jaar na het maken ingezet voor militaire doeleinden. Je kan Monsanto niet kwalijk nemen dat iemand anders zijn product misbruikt.

Wat Monsanto meestal over Agent Orange verweten wordt, is dat ze wisten dat het product vervuild was door PCDD's, aangezien deze nevenproducten van de productie van 2,4,5-T volgens het gangbare proces al lang bekend waren. Desondanks lieten ze de Amerikaanse overheid hun product gebruiken als chemisch oorlogswapen. Het werd niet rechtstreeks tegen mensen gebruikt, maar het kwam sowieso wel met hen in contact en de producenten wisten dat dit giftige effecten zou hebben.

DDT bestaat eigenlijk maar sinds de jaren '30, want toen pas merkte men de pesticidale werking op. Het werd wel geproduceerd door heel wat meer bedrijven dan Monsanto alleen.
Amanitine

Berichtdoor Renaat » 24 nov 2015, 22:26

Blueflame schreef:DDT bestaat al sinds het gemaakt werd in 1874, dus 27 jaar voor er van Monsanto sprake was. Wat heeft Monsanto hiermee te maken?

DDT werd weliswaar reeds in 1874 gesynthetiseerd, het echte grootschalige gebruik dateert pas van in de jaren '40 van de 20ste eeuw. En Monsanto produceerde het vanaf 1944.
En DDT is een prima voorbeeld van een stof waarvan al lang zeer goede redenen waren om te twijfelen aan het veilig gebruik maar het nog decennia heeft geduurd voor het gebruik aan banden werd gelegd. Monsanto zou één van de bedrijven zijn geweest die het gebruik van DDT heeft blijven verdedigen en DDT als onschadelijk bleef bestempelen. En het is niet het enige controversiële product waar Monsanto bij betrokken is geweest.

Ik ben geen radicaal tegenstander van GGO's, maar groot wantrouwen tegenover Monsanto lijkt me niet onlogisch en daarmee is het wantrouwen tegenover alles waar Monsanto winst in ziet best te begrijpen. Als Monsanto een mens was, dan zou het iemand zijn die de meeste links zouden laten liggen wegens teveel op geld belust, onbetrouwbaar en met een gebrekkig functionerende moraliteit.

Monsanto heeft Agent Orange niet uitgevonden, maar de meeste Agent Orange die gebruikt werd in Vietnam zou wel afkomstig zijn geweest van Monsanto en specifiek voor dat doel zijn aangeschaft. Volgens mij mag men een bedrijf wel het 'fout' gebruik van een bepaald product kwalijk nemen als het bedrijf zich bewust is van de reden waarom het product word aangeschaft.
Wel is (gezien allerlei overnames, spin-offs, splitsingen, ...) het Monsanto van nu niet meer het Monsanto van toen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 25 nov 2015, 01:43

Merkwaardig hoe een discussie over GGO verschoven wordt naar Agent Orange en weeral Monsanto.
Als iemand een grondige discussie over AO wil beginnen, start dan een nieuwe topic.
Mijn beperkte kennis hierover: het zou niet AO zelf, maar het residu van de dioxine zijn die in AO achterbleef die gevaarlijk was, en dat gebeurde omdat de fabrikant een snellere en goedkopere methode van productie gebruikte ? Was het Monsanto of vooral Dow Chemical ?
Hoe gevaarlijk is dioxine en bij welke dosis ? Zover ik me herinner zijn er noch na Seveso, noch na onze dioxine kippen ernstige schadegevallen geweest, juist ?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Amanitine » 25 nov 2015, 13:27

Discussies over GGO's gaan vaak over Monsanto gaan, aangezien zij 's werelds grootste producent ervan zijn. Monsanto heeft ook een baggage van notoriteit mee. Het is inderdaad een verschuiving van het eigenlijke onderwerp, maar ik antwoordde vooral omdat ik Blueflame's argumenten redelijk naast de kwestie vond.

Agent Orange is een mengsel van 2,4-D en 2,4,5-T, lang populaire herbicides geweest. Bij beide, maar vooral bij de tweede, bestaat het risico van PCDD vorming als de temperatuur van de reactie niet optimaal gestuurd wordt. Dit kost natuurlijk moeite en geld, waardoor er bij de industrie weinig animo bestond om hierop in te zetten. Men impliceert ook (ik weet niet in hoeverre hier bewijs voor bestaat) dat Monsanto met opzet hun herbiciden van de laagste kwaliteit naar Vietnam liet sturen en dus zo sterk heeft bijgedragen aan de gezondheidseffecten aldaar.

PCDD's ('dioxines') zijn persistente en dus vaak cumulatief vervuilende stoffen met allerlei schadelijke werkingen (wellicht carcinogeen, zeker teratogeen, immuunverstorend). Hun schadelijke werking viel vooral op in Vietnam, omdat de dosissen die de lokale bevolking daar over zich heen kreeg enorm waren, met talloze misvormingen, doden en chronische aandoeningen tot gevolg. In kleinere dosissen gaat het effect niet zo spectaculair zijn, vaak wellicht verwaarloosbaar, omdat dioxines en varianten daarop van nature voorkomen na verbranding - onder meer bij een klassiek kampvuur. Dit betekent dat mensen zich al gedurende tienduizenden jaren hieraan hebben kunnen aanpassen.

En nog een kleine nitpick: dioxine is de chemische naam voor een stof die niet meteen verwant is aan de stoffen die in de praktijk bedoeld worden. Dit zijn de PCDD's, polychlorinated dibenzodioxins. Ze bevatten een dioxine structuur en worden zo om het kort te houden ook vaak genoemd, maar het is hun gehalogeneerde en aromatische structuur die de persistentie en toxische effecten verklaart.
Amanitine

Keer terug naar Milieu & Voeding