Hondenbrokken of rauw vleesvoer?

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Hondenbrokken of rauw vleesvoer?

Berichtdoor Katrien Maleux » 20 apr 2012, 22:31

Ongeveer een jaar geleden haalden we een hond in huis, uit het asiel. Een zeer tengere mechelaar, die bovendien heel slecht at. Onze vorige hond had 10 jaar brokkenvoer gekregen, op aanraden van mijn nonkel, een veearts. Omdat we onze hond maar niet op krachten kregen en ze ook nog sukkelde met zware allergieën (voor gras, bomen, menselijke huidschilfers en huisstofmijt, en dit alles dankzij de fantastische zorgen van haar vorige eigenaar :x)), gingen we op zoek naar alternatieven.

Eerst werd ons een superduur anti-allergisch brokkenvoer aangeraden. Maar ook dat at ze niet en haar huidirritaties gingen niet weg. Op aanraden van een vriendin ben ik toen overgestapt op rauw vleesvoer, dat we diepgevroren kochten. Dit is al gebruikelijk in Nederland, maar in België is dergelijk voer voor honden niet gemakkelijk te vinden (behalve misschien het totaal overprijsde Duck-voer, maar dat is financieel niet te doen met een hond als de onze, die om op gewicht te blijven een kilo vleesvoer per dag moet eten). Uiteindelijk vond ik een speciaalzaak met een assortiment aan rauw vleesvoer, waar de vleesafdeling van een grote supermarkt niet aan kan tippen. In principe wordt daar alles (vlees, botten, organen, vet, soms zelfs vacht) van het dier vermalen en in een worst gedraaid in combinatie met rauwe groenten en een beetje gekookte rijst of aardappelen.

Ik had me op verschillende plaatsen hierover geïnformeerd en ben ervan overtuigd dat brokkenvoer niet goed is voor een hond, om nog maar te zwijgen van alle crappy snacks die nog in de winkelrekken liggen. Tenslotte is een hond een vleeseter en brokken bestaan voor 50% uit granen, 20% uit vlees. Iets wat niet logisch is, als je erover nadenkt, want wilde honden krijgen enkel de granen binnen die in de maag van hun prooidieren zit. De pH in de maag van 'vlees'-eters is ook lager dan die van 'brokkeneters', wat beter is voor de vertering. Brokkenvoer zou ook allergieën in de hand werken. Een hond zal ervan kunnen leven, maar 't is een heel eenzijdige en onaangepaste voeding.

Als ik dan voorstanders van vleesvoer vroeg waarom dierenartsen brokken promoten, kreeg ik het antwoord dat veeartsen reeds tijdens hun opleiding gebrainwasht en later zwaar gesponsord worden door firma's die brokkenvoer maken. Alle chemische bestanddelen om te overleven, zullen er wel inzitten, maar het geheel is lang niet zo voedzaam als de reclames beweren. Tegenstanders van vleesvoer beweren dat je hond er nierstenen van kan krijgen, door een overmaat aan eiwitten, maar het gaat, zoals ik hierboven al zei, om een volwaardige maaltijd en geen kilo pure biefstuk.

Ik heb natuurlijk enkel de ervaring met mijn eigen hond, maar zij is er alleszins enorm op vooruit gegaan. Nog altijd rank en slank, maar in topconditie, en ook haar huidirritatie is voor een groot stuk weg. Misschien is dit voer wat duurder (maar ook niet belachelijk veel), maar dat moet je over hebben voor je huisdier.

Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen? En wat met de misleidende reclame van bvb. Eukanuba ('honden zijn vleeseters, geef het ze dan ook', met een voer op basis van 50% granen??)
Katrien Maleux

Re: Hondenbrokken of rauw vleesvoer?

Berichtdoor cbeeckmn » 20 apr 2012, 23:19

Beste Katrien,

Interessante vraag. Het klopt evenwel niet dat rauwvoer beter zou zijn dan droogvoer. De redenen die voorstanders daarvoor aanhalen zijn gebaseerd op anekdotes, misvattingen en vooroordelen (zoals "honden zijn wolven", "commercieel droogvoer is ongezond", etc.) en samenzweringsverhalen. Dat betekent echter niet dat droogvoer altijd goed is of dat rauwvoer altijd slecht is. Commercieel droogvoer is echter meestal gebaseerd op goed onderbouwd onderzoek inzake voeding en de gevolgen daarvan op gebied van gezondheid. De voordelen van rauwvoer daarentegen, en dat zijn er héél veel als men de voorstanders mag geloven, zijn niet gebaseerd op goed empirisch onderzoek, maar (zoals reeds vermeld) op anekdotische verhalen van voorstanders. De risico's van rauwvoer zijn echter wel voldoende gekend: voedingstekorten (als gevolg van onevenwichtige voeding), gevaar op besmetting met bijvoorbeeld E. Coli en Salmonella etc.

Als je hierover graag meer leest, dan verwijs ik jou graag naar dit artikel (http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/raw-meat-and-bone-diets-for-dogs-its-enough-to-make-you-barf/) over dit onderwerp op sciencebasedmedicine.org. Zie ook bijvoorbeeld dit document: http://www.abvma.ca/resources/Raw-Food-Diets-fact-sheet.pdf. Ook interessant is volgend kort overzicht van een aantal populaire mythes over hondenvoeding: http://www.dogfoodproject.com/index.php?page=myths
cbeeckmn

Berichtdoor Astrosmurf » 21 apr 2012, 11:18

Beste,
Geef uw hond wat hij graag lust, en waar hij het goed op doet. Of dat nu brokken zijn of vers maakt niet uit. Industrieel voeder wordt zo samengesteld dat dit perfect uitgebalanceerd is. Ik weet wel, bij sommige hondenliefhebbers word je als een dierenbeul bekeken als je geen vers vlees ala barf oid geeft, meestal zijn dat ook ongelooflijke kwakaanhangers en complottheoriebelievers. De reden dat brokken aangeraden worden is om tandaanslag en tandsteen te voorkomen. Mijn hondje krijgt 's morgens brokken en 's avonds Duck, en hij doet het op beide zeer goed. Duck kost ± 3 euro per kilo, daar heb je nog geen pakje sigaretten meer voor. Kwa prijs vind ik het nogal meevallen, maar ik heb dan ook maar een klein hondje.
Astrosmurf

Berichtdoor HERREBOUTKARL » 15 feb 2014, 07:45

Geef uw hond of kat inderdaad hetgeen hij in de natuur zou eten: rauw vlees en botten om op te knagen. Brokken voer zit vol goedkoop vulmateriaal: graan en die beesten eten dat normaal niet en worden daar ziek van. Er is ook wel degelijk een verschil tussen brokken onderling. Ironisch genoeg kun je de meest gezonde brokken moeilijk vinden of moet je ze in Nederland bij de producent bestellen. Idem met ander voer voor geiten, schapen, kippen. Als je in de AVV kippenvoer gaat kopen zit daar automatisch antibiotica in. Nochtans niet nodig voor een kip die buiten loopt.
HERREBOUTKARL

Berichtdoor Renate » 15 feb 2014, 11:55

HERREBOUTKARL schreef:Geef uw hond of kat inderdaad hetgeen hij in de natuur zou eten: rauw vlees en botten om op te knagen. Brokken voer zit vol goedkoop vulmateriaal: graan en die beesten eten dat normaal niet en worden daar ziek van. Er is ook wel degelijk een verschil tussen brokken onderling. Ironisch genoeg kun je de meest gezonde brokken moeilijk vinden of moet je ze in Nederland bij de producent bestellen. Idem met ander voer voor geiten, schapen, kippen. Als je in de AVV kippenvoer gaat kopen zit daar automatisch antibiotica in. Nochtans niet nodig voor een kip die buiten loopt.

Heeft u ook bewijzen voor uw stellingen? Wij hebben altijd katten gehad en die hebben altijd gewoon droogvoer en blikvoer gegeten. Nochtans zijn ze waarschijnlijk ouder geworden dan ze in de natuur geworden zouden zijn.
Kijk maar naar de mens. De leden van natuurvolkeren worden over het algemeen ook minder oud dan de mensen die wat minder primitief en 'natuurlijk' leven.
Renate

Berichtdoor Tom M » 15 feb 2014, 14:45

HERREBOUTKARL schreef:--- Brokken voer zit vol goedkoop vulmateriaal: graan en die beesten eten dat normaal niet en worden daar ziek van ---

- Nochtans eten wolven de maaginhoud en darminhoud van hun prooien ook op. Zodat ze daarmee ook, voorverteerde, granen en groenten eten.
- Als je een hond hebt zal je toch merken dat die regelmatig gras eet. Om zijn maag te kuisen?? OK. Maar ondertussen heeft die toch extra voedingstoffen mee.
- In de goede oude tijd (sic) aten de huisdieren mee met wat er op tafel kwam. Dus ook aardappelen en groenten. MIsschien, wie weet, zelfs een beetje minder vlees omdat dat te duur was.....
- En zoals hierboven meegegeven : evenals wij worden ook onze huisdieren ouder en ouder. De moderne dierenvoeding heeft daar ook iets mee te maken (voor de honden dan...).
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor willem_betz » 03 sep 2014, 22:12

reclame werd verwijderd
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 04 sep 2014, 13:08

willem_betz schreef:reclame werd verwijderd

En meteen ook de gebruiker: nieuwe gebruiker die reclame komt posten= geen tijd aan verspillen.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Milieu & Voeding