slik geen supplementen

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

slik geen supplementen

Berichtdoor willem_betz » 12 okt 2011, 12:22

Recente onderzoeken tonen aan dat het slikken van vitamine-mineralen pillen de kans op voortijdige sterfte kan verhogen.
Een overzicht en bespreking hiervan door de ACSH (American Council on Science and Health):
If supplements don't help, why bother?
New research is questioning the benefits of taking supplemental vitamins and minerals, suggesting that, for the general population, such supplements may actually pose more risks than benefits. It's a disconcerting finding since, according to a study just published in the Archives of Internal Medicine, 85 percent of women surveyed reported use of supplements. And the news, no doubt, has implications for consumers, who currently spend $20 billion a year on something that may be doing more harm than good.

In the study, researchers assessed over 38,000 women, aged 55 to 69, from the Iowa Women's Health Study and found a slightly higher rate of death (2.4 percent) over the study period among women who were taking vitamin and mineral supplements, compared to those who did not. This risk was particularly pronounced with the mineral iron.

Another recent study on the use of supplements found that, among over 8,000 men and women, the people who were most likely to take supplements were also those who needed them the least. This study, in The American Journal of Clinical Nutrition, reported that those individuals who took vitamins were more likely to have a healthier diet in the first place; thus, their everday diets already supplied them with the recommended daily intake values of vitamins and minerals. ACSH's Dr. Ruth Kava is not surprised by this finding. She notes, "Thanks to the Dietary Supplement Health and Education Act of 1994, supplement makers are not required to give consumers information on the evidence supporting their products’ safety or benefits before marketing them. This has created an industry that earns billions of dollars by convincing people that they need multivitamins, when they most likely do not.”

Linking supplement use not only to a lack of benefit but to a higher level of risk is a disconcerting finding, yet ACSH's Dr. Ross is still hesitant to interpret these results as an indication that supplements are dangerous. “Since this was an observational study, it cannot be used to support a cause-and-effect determination,” he says. “Overall, the results of these studies suggest that routinely taking supplements confers no benefit on the general population.”

ACSH has written on this subject many times — most recently evaluating the lack of evidence linking supplement use in the general population to any health benefits. As ACSH's Dr. Elizabeth Whelan summarizes, "Supplements offer risks and little benefit. It's really a phenomenal conclusion, given that supplement makers have spent decades advocating greater supplement use. At ACSH, we've always been against recommending supplements for the general population — not because they're harmful, but simply because there's no evidence that they are beneficial either.”

Dezelfde tekst, maar dan met aanklikbare verwijzingen kan je vinden op http://www.acsh.org/factsfears/newsID.3067/news_detail.asp
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: slik geen supplementen

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 12 okt 2011, 13:02

Deze nonsense geloof ik niet. Ik heb er zojuist bij cryptocheilus over geschreven:

http://cryptocheilus.wordpress.com/gezo ... ment-24864

de daar gegeven berekening kan ook iets anders ingericht worden: de sterfte bij alle vrouwen was 40,2% . In de pillengroep was het percentage 40,8, dat is wel wat meer, maar als je rekent dat je bij een dergelijk groep toch wel op ca. 0,5% afwijking moet rekenen
als je zo maar op goed geluk er een deel van bekijkt dan is het verschil erg onindrukwekkend.

Het enige dat je kunt zeggen is dat de grote verwachtingen op verbeteringen van de levensverwachting die men van dat pillenslikken heeft, niet bevestigd worden door de uitkomsten.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Magnolia » 12 okt 2011, 13:11

Jan Willem Nienhuys schreef:
Het enige dat je kunt zeggen is dat de grote verwachtingen op verbeteringen van de levensverwachting die men van dat pillenslikken heeft, niet bevestigd worden door de uitkomsten.

Hear, hear !
Magnolia

Berichtdoor pulpeddy » 12 okt 2011, 13:15

Misschien is het verschil in overlijdens veroorzaakt doordat mensen die zich niet gezond voelen meer de neiging hebben om pillen vitaminen te nemen, dan wie dat niet doet. De vitaminenslikkende groep is dan per definitie sterftegevoeliger.
pulpeddy

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 12 okt 2011, 14:07

De vitaminenslikkende groep is dan per definitie sterftegevoeliger.

Maar het zijn vaak ook personen die van alles en nog wat aan hun gezondheid doen, gezonder eten enzovoorts. Best mogelijk dat die obsessie met de eigen gezondheid voortvloeit uit een besef niet zo gezond te zijn, ofdat het een ongezonde psychische belasting vormt of dat het samengaat met ongezonde gewoonten zoals overmatig sporten, maar eigenlijk kun je er niks van zeggen omdat de uitkomsten binnen de statistische ruis vallen volgens mij.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor willem_betz » 13 okt 2011, 01:38

Herlees de laatste zin van het artikel dat ik citeerde:
At ACSH, we've always been against recommending supplements for the general population — not because they're harmful, but simply because there's no evidence that they are beneficial either.”

Dat zou toch duidelijk moeten zijn: "slikken is zinloos" meer kan je niet concluderen op basis van het artikel.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Will Simmons » 04 nov 2012, 21:02

Om er beter van te worden moet je voedingsupplementen niet slikken, maar wel verkopen.

Ik zoek informatie op gezondheidsplein.l. Om te weten welke vitamine ik tekort heb klik ik "test jezelf". Ik vindt "welke voedingssuplementen heb ik nodig?"
De test staat op een andere website: "FitForMe Vitamines afgestemd op uw behoefte". Als ik het resultaat wil zien blijkt mijn Personal Multi al klaar te staan om in het winkelwagentje geladen te worden. FitForMe raadt mij ook aan Omega 3 Visolie en Vezeltabletten te kopen.

Dat doe ik even niet, ik zoek profitherbals.com op. Het blijkt dat ik niet de enige ben die informatie zocht.

Right now over 300 Million people use the Internet to search for information on popular herbal supplements, and most of the times they buy their supplements online! Its a massive industry that is only growing...
Everybody knows that the key to running asuccessful business is to buy low and sell high.
You will have access to my wholesale sources, where you can have your product created for as little as $7, and then be able to sell that same product for up to $60 based on it's perceived value!
How would you like to be able to make $53 profit from each sale? That's a 800% profit gain!

Om misverstanden te voorkomen: het voor pyramideverkoop veroordeelde Herbalife is helemaal anders. Het vonnis van de rechtbank van koophandel van Brussel moet op een spijtig misverstand berusten.
Herbalife verklaart immers zelf: "Herbalife is altijd een vurige voorvechter geweest van een wetgeving die consumenten beschermt tegen gewetenloze zakelijke praktijken overal waar het opereert."
Will Simmons

Berichtdoor HERREBOUTKARL » 10 jun 2013, 22:05

De nuance: een evenwichtige voeding voorziet in alle nodige stoffen die een normaal functionerend organisme nodig heeft om in leven te blijven.

De waarheid: heel veel industrieel verwerkt voedsel werd verhit (bv. melk), is gecontamineerd met chemicaliën (kies maar zelf, je kunt niet missen) of werkt een te eenzijdige voeding in de hand (bv. graan, het zit waarlijk bijna overal in). De oorzaak hiervan is te zoeken in de schaalvergroting in de voedselproduktie, waar er meer tijd is tussen het verkrijgen van het voedsel en de consumptie ervan, en daarmee dat langer eetbaar blijven een heel belangrijk element is. Tegelijk wordt de behoefte van het minimaliseren van de tijd die men besteedt aan inkopen doen geledigd.

Bewuster eten, los van wat de marketing je wil opdringen, is dus niet onnozel. En dan hoef je inderdaad geen supplementen.

Maar we hebben geen tijd om zelf (melk)geiten te houden, kippen te kweken en een grote eigen groententuin te onderhouden. En dit is veel minder onnozel dan het klinkt.
HERREBOUTKARL

Berichtdoor willem_betz » 20 dec 2013, 11:03

Nog eens bevestigd dat het weggegooid geld is:
(uit Artsenkrant)
Opnieuw vragen bij nut vitamine- en mineralensupplementen
19/12/2013
Wetenschappers van de universiteiten John Hopkins en Warwick beweren dat het nemen van vitamine- en mineralensupplementen gelijkstaat met uw geld door ramen en deuren gooien, en dat wordt onderschreven door Cynthia Mulrow in een redactioneel artikel in het tijdschrift Annals of Internal Medicine.
Ter ondersteuning van hun bewering, die indruist tegen bepaalde medische aanbevelingen, baseren deze deskundigen zich op de resultaten van verschillende studies dienaangaande. In een eerste studie, uitgevoerd bij 450.000 personen, had de inname van vitaminen geen enkel voordeel op de preventie van overlijdens alle oorzaken of van cardiovasculaire ziekten.
Een tweede studie bij 6.000 mannen kon geen enkel positief effect van vitaminesuppletie op de cognitieve achteruitgang vaststellen. Ook in een derde studie, uitgevoerd bij 1.700 mannen en vrouwen met hartproblemen, ging de inname van vitaminen niet met enig voordeel gepaard.
Terwijl heel wat artsen van mening zijn dat suppletie van vitamine D bepaalde ziekten kan voorkomen en dat de inname van calcium kan helpen bij de botvorming, argumenteren de auteurs van dit onderzoek dat dergelijke suppletie volkomen overbodig is en zelfs contraproductief kan zijn doordat mensen ongerust worden over bepaalde aandoeningen die niet kunnen worden behandeld.

(referentie: Annals of Internal Medicine, 17 december 2013,http://annals.org/article.aspx?articleid=1789253
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 20 dec 2013, 14:42

En voor de mensen die roepen dat dit alleen opgaat als mensen echt heel gezond eten en dat de meeste mensen dat niet doen, het onderzoek schijnt gedaan te zijn bij gewone mensen, met een normaal voedingspatroon.
Renate

Keer terug naar Milieu & Voeding