Dries schreef:Toegankelijk artikel om een beetje weerwerk te bieden tegen sommige claims van de 'anti-klimaat-opwarming-lobby'.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-carbon-dioxide-is-greenhouse-gas
Luc schreef:Mag ik er op wijzen dat de term "'anti-klimaat-opwarming-lobby" wat riekt naar complottheorie? Ik kan wel aantoonbaar de financiële belangen aanwijzen van de klimaatopwarming-lobby, die van de anti-groep ligt toch wat lastiger. Buiten wat stellingnamen over rijke oliebaronnen, waar er 17 van in een dozijn gaan, heb ik nog niet te veel feiten mogen aanschouwen.
Mag ik er ook op wijzen, dat dit SCI AM artikel een pot is die de ketel verwijt zwart te zien? Ze doen evengoed aan framing, met hun 'staggering amounts' etc, een al even irrelevante stelling. Het gaat wel degelijk over verhoudingen in de atmosfeer. Relevant is vermoede effecten van veranderde verhoudingen, vermoede effecten van een preventief beleid en de onzekerheid rond deze vermoedens. Vooral over die onzekerheid lees ik hier niet te veel. Samengevat: die is erg groot.
Beleidskeuzen in onzekerheid gaan tussen preventieve beleidsopties en adaptatieve. Ook wel lapidair samengevat als "cross your fingers and hope for the best" versus "destroy your economy". (Andere keuzen zijn tussen fossiele brandstoffen, kernenergie en hernieuwbare vormen van energie - daar drijven ook heel wat belangen - so what?)
Tim schreef:Heren, er bestaat wel degelijk een dergelijke lobby (en ook lobby's met het tegenovergestelde doel). En de belangen van producenten van fossiele brandstoffen zijn gigantisch. Een land als Saoedi-Arabië pompt zich kapot om toch voldoende olie uit te voeren om de prijs laag te houden. Want een te hoge prijs zou de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen aantrekkelijk maken. In zo'n belangenstrijd is ieder argument tegen klimaatopwarming mooi meegenomen.
Interessanter is dat de bewuste lobby volgens dit artikel blijkbaar inspeelt op de "CO2-angst", door aan te willen tonen dat CO2 niet "schadelijk" is. Daarmee reageert men op de onnozelheid van de media die iedere ton kooldioxide als een bedreiging beschouwt, zodat sommigen al aanraden meer de trap te gebruiken in plaats van de lift. Onlangs werd in de quiz "De premiejagers" een vraag gesteld wat de naam was van een bepaald "schadelijk gas"', de eerste letter was een C. ... Inderdaad!
Schadelijk of niet, een gas als kooldioxide in de atmosfeer is voor een groot deel verantwoordelijk voor het broeikaseffect. En dat is maar goed ook, want anders zou het hier veel kouder zijn. Maar als het gehalte te zeer oploopt, wordt het inderdaad tè warm.
Ik ga hier niet verder op repliceren. Zoals afgesproken kan er op het forum verder worden gediscussieerd over dat soort onderwerpen.
Ik sta vooral achter het standpunt van Tim en ben eigenlijk vrij ontgoocheld van de reactie van Luc, waarvan ik over het algemeen een degelijke analyse van een onderwerp gewend ben. Blijkbaar gaat hij sterk in de mist over klimaatopwarming.
Deze discussie is interessant ook omdat op een bepaald ogenblik de echte skeptici van mening zullen veranderen op basis van de juiste argumenten terwijl de valse in hun eigen gelijk zullen blijven steken.
Ter info: opper-skepticus James Randi zat tot enkele jaren geleden in het kamp van de "klimaat-skeptici" (hij betwijfelde dus de effecten van menselijk CO2 op ons klimaat) en is vorig jaar, na een discussie met "vice-skepticus Phil Plate van kamp veranderd. Een echte skepticus zou ik zeggen, maar natuurlijk is dat een authoriteitsargument van mijn kant en dus totaal waardeloos