Chlorella/Spirulina

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Chlorella/Spirulina

Berichtdoor pinehole » 02 aug 2010, 14:13

Als leek vraag ik me af hoe nu zit met Spirulina of Chlorella als voedingssupplement? Is dit zinvol om (af en toe) te gebruiken. Als je het googelt, krijg je enkel de gebruikelijke hoera-berichten die je over alle andere toestanden ook leest. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat de NASA algen overweegt als gemakkelijk te kweken astronautenvoedsel vanwege hun grote voedzaamheid. Verder herinner ik me ergens een tekst gezien te hebben waarin gesteld wordt dat het veel goedkoper is om algen te gebruiken als bron van Omega-3, omdat de vissen dit ook niet zelf aanmaken maar ook gewoon halen uit hun voeding, waaronder dus algen.
Zijn algen stierenkak of niet?
"If you are in possession of this revolutionary secret of science, why not prove it and be hailed as the new Newton? Of course, we know the answer. You can't do it. You are a fake." --- Richard Dawkins ---
pinehole

Re: Chlorella/Spirulina

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 14:53

pinehole schreef:Als leek vraag ik me af hoe nu zit met Spirulina of Chlorella als voedingssupplement? Is dit zinvol om (af en toe) te gebruiken. Als je het googelt, krijg je enkel de gebruikelijke hoera-berichten die je over alle andere toestanden ook leest. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat de NASA algen overweegt als gemakkelijk te kweken astronautenvoedsel vanwege hun grote voedzaamheid. Verder herinner ik me ergens een tekst gezien te hebben waarin gesteld wordt dat het veel goedkoper is om algen te gebruiken als bron van Omega-3, omdat de vissen dit ook niet zelf aanmaken maar ook gewoon halen uit hun voeding, waaronder dus algen.

Zeker heel zinvol. En enorm gezond.

Chlorella is nog gezonder dan Spirulina.
Enkel de smaak is niet bepaald lekker.

Een goed en redelijk lekker alternatief is;
http://XXX

Misschien heb je er wat aan..

Edit Blueflame 03-08-2010; 10:20 : geen linken die enkel reclame voor een product zijn op dit forum.
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Berichtdoor pinehole » 02 aug 2010, 15:20

Strijder schreef:
pinehole schreef:Als leek vraag ik me af hoe nu zit met Spirulina of Chlorella als voedingssupplement? Is dit zinvol om (af en toe) te gebruiken. Als je het googelt, krijg je enkel de gebruikelijke hoera-berichten die je over alle andere toestanden ook leest. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat de NASA algen overweegt als gemakkelijk te kweken astronautenvoedsel vanwege hun grote voedzaamheid. Verder herinner ik me ergens een tekst gezien te hebben waarin gesteld wordt dat het veel goedkoper is om algen te gebruiken als bron van Omega-3, omdat de vissen dit ook niet zelf aanmaken maar ook gewoon halen uit hun voeding, waaronder dus algen.

Zeker heel zinvol. En enorm gezond.

Chlorella is nog gezonder dan Spirulina.
Enkel de smaak is niet bepaald lekker.

Een goed en redelijk lekker alternatief is;
http://xxx

Misschien heb je er wat aan..

Heu, een antwoord met een link naar een online shop, waar algen als redders der mensheid afgeschilderd worden en waar ik in het menu ook de de usual suspects als acai en ginseng zie, neemt niet bepaald mijn twijfels weg.

Blueflame: link verwijderd.
"If you are in possession of this revolutionary secret of science, why not prove it and be hailed as the new Newton? Of course, we know the answer. You can't do it. You are a fake." --- Richard Dawkins ---
pinehole

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 15:31

pinehole schreef:
Heu, een antwoord met een link naar een online shop, waar algen als redders der mensheid afgeschilderd worden en waar ik in het menu ook de de usual suspects als acai en ginseng zie, neemt niet bepaald mijn twijfels weg.

Persoonlijk denk ik dat uberhaubt het Skeptic forum niet echt de juiste plaats is om je 'eerlijk en objectief' te laten voorlichten :lol:

Ik zou eens opzoek gaan op het Internet naar ervarings verhalen. Daar heb je meer aan denk ik;

- http://www.allesoverchlorella.nl/forum.html
- http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/ ... lla-41189/
- http://www.opdieetforum.net/forum/topics/887.jsp
- http://forum.bodynet.nl/lichaamsverzorg ... rella.html
- http://partyflock.nl/topic/980102:Wie_g ... rella.html
- http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... d643c301d4

Harte groet,
Strijder
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Berichtdoor pinehole » 02 aug 2010, 16:48

Strijder schreef:
pinehole schreef:

Persoonlijk denk ik dat uberhaubt het Skeptic forum niet echt de juiste plaats is om je 'eerlijk en objectief' te laten voorlichten :lol:

Ik zou eens opzoek gaan op het Internet naar ervarings verhalen. Daar heb je meer aan denk ik;

- http://www.allesoverchlorella.nl/forum.html
- http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/ ... lla-41189/
- http://www.opdieetforum.net/forum/topics/887.jsp
- http://forum.bodynet.nl/lichaamsverzorg ... rella.html
- http://partyflock.nl/topic/980102:Wie_g ... rella.html
- http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... d643c301d4

Harte groet,
Strijder

Als ik een keuze moet maken tussen meningen en ervaringen, die gekleurd en persoonlijk zijn OF wetenschappelijk verkregen bewijs ivm een bepaalde stelling of produkt...dan zet ik m'n geld toch in op de wetenschap. Als "ervaringsverhalen" op het internet jouw criterium zijn, dan kan je evenzeer aannemen dat edelstenen, Niburu, xango, amuletten en al die andere quatsch ook goed zijn om te gebruiken, want het internet staat vol met mensen die vinden dat die rommel iets te betekenen heeft. Maar dat lijkt me off-topic hier.

Kan er iemand iets wetenschappelijk verantwoord zeggen over het gebruik van Spirulina of Chlorella als supplement?
pinehole

Berichtdoor Strijder » 02 aug 2010, 22:28

pinehole schreef:
Als ik een keuze moet maken tussen meningen en ervaringen, die gekleurd en persoonlijk zijn OF wetenschappelijk verkregen bewijs ivm een bepaalde stelling of produkt...dan zet ik m'n geld toch in op de wetenschap. Als "ervaringsverhalen" op het internet jouw criterium zijn, dan kan je evenzeer aannemen dat edelstenen, Niburu, xango, amuletten en al die andere quatsch ook goed zijn om te gebruiken, want het internet staat vol met mensen die vinden dat die rommel iets te betekenen heeft. Maar dat lijkt me off-topic hier.

Kan er iemand iets wetenschappelijk verantwoord zeggen over het gebruik van Spirulina of Chlorella als supplement?

Volgens mij zit je hier totaal op de verkeerde plek, immers sinds wanneer is dit het Wetenschapsforum?
Strijder

Berichtdoor kil » 02 aug 2010, 23:22

Strijder schreef:
pinehole schreef:

Volgens mij zit je hier totaal op de verkeerde plek, immers sinds wanneer is dit het Wetenschapsforum?
Stop met trollen aub. Jouw allergie voor alles wat door de wetenschap aanvaard/aangetoond wordt is hoogst irritant.
kil

Berichtdoor pinehole » 03 aug 2010, 11:13

Volgens Wikipedia zijn er wel aanwijzingen dat het gebruik van deze algen zinvol is, maar enkel nog via in vitro en tests op muizen.
Is er misschien een voedingsdeskundige in de zaal ipv een hilarisch hoog geprijsde lactosekorrels/waterdruppels-verbruiker?
pinehole

Berichtdoor Strijder » 12 aug 2010, 13:14

pinehole schreef:Is er misschien een voedingsdeskundige in de zaal ipv een hilarisch hoog geprijsde lactosekorrels/waterdruppels-verbruiker?

Ik zei al.. verkeerde forum :lol:
Strijder

Berichtdoor On track! » 12 aug 2010, 15:34

Dag Pinehole,

Wat betreft Spirulina, deze link gevonden: http://www.quackwatch.com/01QuackeryRel ... algae.html

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ben wel geneigd de conclusie te geloven:

"The Bottom Line
Algae products contain no nutrients that are not readily available from food or ordinary dietary supplements that cost much less. Studies performed in countries where malnutrition is common have shown that administering spirulina (as food or tablets) can correct deficiencies of the few nutrients that spirulina contains. However, the commercially marketed algae products have no proven value for treating obesity or other human health problem, and some may contain potent toxins."
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Strijder » 13 aug 2010, 03:07

Strijder schreef:
pinehole schreef:Is er misschien een voedingsdeskundige in de zaal ipv een hilarisch hoog geprijsde lactosekorrels/waterdruppels-verbruiker?

Ik zei al.. verkeerde forum :lol:

Wellicht dat je hier meer aan hebt:

http://search.medscape.com/medline-sear ... =chlorella

&

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

&

http://agricola.nal.usda.gov/cgi-bin/Pw ... DB&x=0&y=0

Een paar sites die ik zelf ook graag gebruiken mag.

Succes met het verbeteren van je gezondheid!
Strijder

Berichtdoor willem_betz » 13 aug 2010, 12:11

Je geeft een zinloze opsomming van artikels waar de naam chlorella of spirulina in de titel voorkomt.
Welke bruikbare medische conclusies trek je uit welke artikels ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Strijder » 13 aug 2010, 14:23

willem_betz schreef:

Je geeft een zinloze opsomming van artikels waar de naam chlorella of spirulina in de titel voorkomt.
Welke bruikbare medische conclusies trek je uit welke artikels ?

Ik ben niet degene die opzoek is naar degelijke informatie omtrent Chlorella.
Dus ik hoef geen enkele conclusie te trekken.

Wellicht staan er tussen de 100-en onderzoeken een aantal bij waarbij de topic starter wat aan heeft.

Wie wat wil weten zal zelf moeten zoeken!

Harte groet,
Strijder
Strijder

Berichtdoor Digit » 13 aug 2010, 14:32

Strijder schreef:Wie wat wil weten zal zelf moeten zoeken!

Harte groet,
Strijder

Dát is héél typisch voor de kwakpromotoren ! Zodra het té concreet wordt, dan geven ze niet thuis ! En ze weten wel waarom !

Het enige wat je kan krijgen zijn vage scheldtirades en al even vage hemel-op-aarde-beloften.

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Strijder » 13 aug 2010, 14:45

Digit schreef:
Strijder schreef:Wie wat wil weten zal zelf moeten zoeken!

Harte groet,
Strijder

Dát is héél typisch voor de kwakpromotoren ! Zodra het té concreet wordt, dan geven ze niet thuis ! En ze weten wel waarom !

Het enige wat je kan krijgen zijn vage scheldtirades en al even vage hemel-op-aarde-beloften.

Digit

Onzin. Iemand stelde hier een vraag.
Niemand van de club geeft antwoord.
Ineens schoot mij te binnen dat ik in een eerder stadium
baat gehad heb bij eerder genoemde sites.
Vandaar dat ik jullie 'broeder' voorzie van sites waar degelijke informatie is te vinden.
Verder weet ik niet wat ie zoekt, dus lijkt mij dat ie dat het beste zelf kan!
Strijder

Berichtdoor Digit » 13 aug 2010, 15:37

Jij geeft dus géén antwoord !

Het enige wat je doet is die vraag misbruiken voor het posten van wat kwakreclame ! Zie viewtopic.php?p=61923#p61923
Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor bladsteenschaar » 18 jun 2013, 00:00

Heb ook ervaring met spirulina en chlorella, na het innemen na enkele weken begon ik serieus me fitter en energieker te voelen.
volgens mij is de opname van eiwitten makkelijker door het lichaam dan bv. dood geslacht vlees.. pas op ik eet vlees maar dit is mijn mening.
veel mensen associeeren vlees eten met spieren kweken en groot en sterk worden.
Maar door mijn ervaringen de laatste jaren ben ik aan het overwegen dat vlees weg te laten.. en mijn eiwitten enzo in plantaardige vorm te zoeken. Een mooi voorbeeld van massa en plantaardige voeding is de olifant, om zijn massa te behouden hoeft hij toch ook geen vlees te eten?
Wat van de plant komt sluit meer aan bij het lichaam. Chlorella en spirulina komen uit de zee. Wat volgens mij nog beter is. zijn de bronnen van op het land.. Zoals onderandere moringa..

peace!
bladsteenschaar

Berichtdoor Renate » 18 jun 2013, 06:38

bladsteenschaar schreef:Heb ook ervaring met spirulina en chlorella, na het innemen na enkele weken begon ik serieus me fitter en energieker te voelen.
volgens mij is de opname van eiwitten makkelijker door het lichaam dan bv. dood geslacht vlees.. pas op ik eet vlees maar dit is mijn mening.
Maar door mijn ervaringen de laatste jaren ben ik aan het overwegen dat vlees weg te laten.. en mijn eiwitten enzo in plantaardige vorm te zoeken. Een mooi voorbeeld van massa en plantaardige voeding is de olifant, om zijn massa te behouden hoeft hij toch ook geen vlees te eten?
Wat van de plant komt sluit meer aan bij het lichaam. Chlorella en spirulina komen uit de zee. Wat volgens mij nog beter is. zijn de bronnen van op het land.. Zoals onderandere moringa..

peace!

En waarom sluit wat van een plant komt meer aan bij het lichaam?
Een roofdier is geen planteneter en een olifant is geen roofdier. Het heeft allemaal met het spijsverteringssysteem te maken.
Renate

Berichtdoor bladsteenschaar » 18 jun 2013, 14:35

Renate schreef:
bladsteenschaar schreef:Heb ook ervaring met spirulina en chlorella, na het innemen na enkele weken begon ik serieus me fitter en energieker te voelen.

peace!

En waarom sluit wat van een plant komt meer aan bij het lichaam?
Een roofdier is geen planteneter en een olifant is geen roofdier. Het heeft allemaal met het spijsverteringssysteem te maken.

Ze zeggen dat de mens een omnivoor is, maar we hoeven geen vlees te eten om te overleven. Ik eet zelf ook nog vlees, maar ben de laatste maanden serieus aan het minderen. Heel die vlees industrie is ook maar een vuil boeltje en vervuilt de planeet.. in tegenstelling tot planten eten. het is gewoon meer in harmonie..
bladsteenschaar

Keer terug naar Milieu & Voeding