Waarom GGO's te mijden zijn

Over ggo's, kernenergie, Kyoto, het klimaat, bio-industrie, vitaminen, dieet, etc...

Re: Waarom GGO's te mijden zijn

Berichtdoor Janai » 20 jan 2017, 02:25

Hallo,

Voor mij is het heel simpel: zolang het niet ontegensprekelijk bewezen is dat GGO's onschadelijk zijn zou men ze niet moeten invoeren. Als we het rationeel bekijken moeten we ons realiseren dat het hier gaat om ons dagelijks brood, iets dat we dagelijks tot ons nemen en absoluut noodzakelijk is om te overleven. Hier kan geen enkel risico genomen worden en al zeker niet met het achterliggende motief dat ggo's economisch interessanter zijn. Het feit dat er geen bewijzen zijn van schadelijke effecten op de menselijke gezondheid (op korte termijn) is geen argument. Het feit dat veel wetenschappers (ongeacht hun reputatie) duidelijke twijfels hebben en zich bijvoorbeeld noch als voorstander noch als tegenstander uitspreken is nog een reden om extreem voorzichtig te zijn. Het feit dat de bedrijven die deze technologieen ontwikkelen, met op kop Monsanto, agressieve technieken tot zelfs omkoping toepassen om "hun investering te beschermen" is een reden tot nog meer voorzichtigheid (de poging om leden van het Canadese voedselveiligheidsdienst om te kopen wordt trouwens niet ontkend door Monsanto zelf). Al deze factoren samen zijn genoeg om uiterst omzichtig tewerk te gaan met producten die dagelijks ingenomen worden.

Precedenten van stoffen die als gezond beschouwd werden zijn trouwens genoeg terug te vinden, DDT bijvoorbeeld, zekere anticonceptiepillen ondertussen volledig verboden werden indertijd ook als gezond beschouwd door de wetenschap. Wat we niet mogen vergeten is dat (volgens wetenschappelijke theorie) ongeveer 7% van de wetenschappelijk aanvaarde theorieen over 1 jaar weerlegd zullen zijn. In tegenstellig tot experimentele geneesmiddelen of (industriele) ontsmettingsmiddelen is voeding des te gevoeliger vanwege het dagelijks gebruik en de directheid van de inname (namelijk 3x per dag). Dit zou over een periode van minstens 50 jaar getest moeten worden.

Los van het empirisch wetenschappelijke zegt mijn gevoel dat de manier waarop GGO's aggressief worden doorgeduwd, soms zelfs op het randje af crimineel, dat er ergens iets niet juist is. De veelheid aan protesten, documentaires en getuigenissen zijn voor mij genoeg rook om een stevig vuur te vermoeden. Wanneer volksgezondheid op het spel staat kunnen we gewoon niet voorzichtig genoeg zijn. Wie dat niet onderschrijft is ofwel gewoon harteloos ofwel enorm dom. Wanneer ik sommige reacties hierboven lees merk ik dat het vooral gaat om retoriek en semantiek. Je punt mooi kunnen verdedigen rechtvaardigt echter niet het potentieel op spel zetten van mensenlevens. De mensen die GGo's kost wat kost willen doorduwen zijn tenslotte vooral bedrijven die, toegegeven, grote investeringen gedaan hebben wat betreft ontwikkeling van de technologie maar winst is niet bovensgeschikt aan algemeen welzijn.

Hoewel ik het nog niet gehad heb over de risico's voor "gewone" natuurlijke gewassen ga ik het hier bij laten. Ik vertrouw erop dat elk weldenkend en "humaan" mens wel beseft dat risico's nemen met de gezondheid van de wereldwijde populatie op deze schaal immoreel is. Wat betreft de wereldwijde voedselvoorziening kunnen we zelfs geen 1% onzekerheid over gezondheidsrisico's toelaten, wie het tegendeel beweert heeft niet het recht zich een humanist te noemen en verdedigt een fout standpunt.

Mvg
Janai Calluy.
Janai

Berichtdoor Digit » 20 jan 2017, 09:35

Janai schreef:Voor mij is het heel simpel

Dat blijkt bij jou voor nogal wat dingen het geval! Homeopathie ook al. Wel nu, het is niet zó simpel.

Janai schreef:....: zolang het niet ontegensprekelijk bewezen is dat GGO's onschadelijk zijn zou men ze niet moeten invoeren.

Wat kunnen we met deze redenering niet allemaal gaan verbieden: autorijden, voetballen, fietsen, kauwgom, roken, alcohol, coca-cola, opstaan, in bed blijven, ..... . Waarom alleen GGO's?

Inderdaad, hou het "simpel", maar niet "simpeler" dan nodig is voor een goed begrip: https://stijnbruers.wordpress.com/2015/ ... -loslaten/

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Janai » 02 maart 2017, 06:27

Beste,

Vooreerst bedoelde ik natuurlijk dat mijn mening aangaande het debat simpel is, verder is ze ook niet wetenschappelijk onderbouwd maar komt ze voort uit een buikgevoel. Het hele debat is natuurlijk onwaarschijnlijk complex en heeft vele kanten.

Waarom enkel GGO's? Wederom een simpele redenering van mijnentwege: omdat het hier gaat over ons "dagelijks brood". In tegenstelling tot roken (dat van mij best verboden mag worden hoewel dat niet echt realistisch is net zoals alcohol bvb) en je andere voorbeelden is eten absoluut noodzakelijk om in leven te blijven en dus niet echt een persoonlijke keuze net als ademen en drinken... Risico's nemen met deze basisbehoefte lijkt mij onverantwoordt en aangezien er zoveel protest is zegt mijn buikgevoel dat er tenminste nog twijfel bestaat over de gezondheidsrisico's (direct en indirect). Verder is het effect op de rest van het milieu ook nog niet helemaal duidelijk zo lijkt me. Deze planten zijn "sterker" en "beter bestand tegen ziektes" dus in mijn simpele boerenlogica zie ik een zeker gevaar ten aanzien van niet gemanipuleerde gewassen (zoals het invoeren van exotische fauna en flora ook vaak rampzalig is voor de "originelen"). Verder zijn de gewassen en zaden gepatenteerd dus is er het gevaar dat ons voedsel van zaad tot eindproduct geprivatiseerd wordt wat mij ook niet al te koosjer lijkt.
De marktleider in de GGO sector heeft in het verleden trouwens al vaker met klem ontkend dat zijn producten schadelijk zouden zijn wat dan achteraf niet echt bleek te kloppen (herinner DDT bvb)....

Puur buikgevoel maar met een levensnoodzakelijk goed als voedsel kan je beter 500 keer nadenken voordat je risico's neemt...
Janai

Berichtdoor Janai » 04 maart 2017, 00:20

Zolang ik geen tegenargumenten hoor of zie denk ik dat mijn mening valabel is dus alsjeblieft ontkracht mijn mening, niets is voor mij stimulerender dan een tegensgetelde visie/opinie. Ik ben hier om mijzelf te verrijken en te leren......
Janai

Berichtdoor willem_betz » 04 maart 2017, 23:53

Jouw beweringen zijn al zoooo dikwijls weerlegd, zoek zelf eens wat op alvorens te orakelen vanuit de buik.
bijv: http://skepp.be/nl/gezondheid/ggos-zin-en-onzin-5-stellingen
Met de zoekfunctie op skepp.be kan je nog meer vinden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Janai » 28 maart 2017, 15:11

Niet genoeg rechten om die pagina te bekijken...
Janai

Berichtdoor willem_betz » 28 maart 2017, 18:11

Janai schreef:Niet genoeg rechten om die pagina te bekijken...

probeer later nog eens. Ik denk dat ze er aan het werken zijn.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 28 maart 2017, 18:36

Ik kreeg dezelfde reactie, dus iets klopt er niet. Morgen opnieuw proberen!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 30 maart 2017, 12:29

In SKEPP kan ik die titel niet vinden.

Wel in KNACK:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ggo-s ... 59809.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Paul De Belder » 30 maart 2017, 23:52

Een aantal artikelen uit de media waren zonder toestemming overgenomen op onze website. Deze zijn verwijderd om betwistingen over auteursrechten van tekst en foto's vermijden.
Paul De Belder

Vorige

Keer terug naar Milieu & Voeding