Overheidsfinanciering vs. particluliere financiering

Wetenschapsfilosofie en kritische vraagstukken. De grenzen van de wetenschap, de relevantie van de filosofie, kloneren, eugenetica, euthanasie, abortus, vrijheid en determinisme van de mens, ...

Overheidsfinanciering vs. particluliere financiering

Berichtdoor lou salom » 26 dec 2007, 04:15

Er is veel te doen tegenwoordig omtrent de financiering van wetenschappelijk onderzoek, in de mate dat in heel wat vaktijdschriften de onderzoeker moet aangeven welke zijn/haar binding is met belanghebbende instanties. De verschuiving van de financiering door de overheid naar private ondernemingen stelt inderdaad een probleem.
Bij overheidsfinanciering door Staatsinstanties die ressorteren bv. onder het ministerie van Wetenschapsbeleid heeft de onderzoeker meer waarborgen qua bewegingsvrijheid en behoud van morele integriteit, omdat de overheid doorgaans berust op een evenwicht tussen diverse "politieke" of levensbeschouwelijke/ideologische stromingen, zodat de onderzoeker diverse perspectieven aan bod kan laten komen. (Dit in tegenstelling tot "wetenschappelijke" studies besteld door een bijzondere minister die daarmee dikwijls alleen maar zijn reeds voorgenomen beleidsopties een "wetenschappelijke" ondersteuning wil geven. Elk beleid moet immers als "wetenschappelijk" kunnen worden voorgesteld!).

Bij onderzoek in opdracht van private firma's of in research centra van private ondernemingen of éénzijdig denkende instanties zoals belanghebbende ngo's moet de wetenschapper echter verantwoording afleggen aan zijn broodheer met heel particuliere dikwijls commerciële belangen, en niet aan een soort "algemeen belang" belichaamd door de Staat of de voor wetenschapsbeleid bevoegde overheid.
lou salom

Berichtdoor Piet5 » 26 dec 2007, 23:12

Voor promovendi bestaan er in Nederland drie geldstromen.
De eerste geldstroom komt van het ministerie van onderwijs en wetenschappen. Elke universiteit probeert daar de voor die universiteit grootst mogelijke portie van binnen te krijgen.
De tweede geldstroom is die van het bedrijfsleven, bij farmaceuten b.v. een farmaceutische industrie, bij ingenieurs b.v. elektrotechnische bedrijven.
De derde geldstroom is de gemengde geldstroom, waarbij een hoogleraar uit de eerste en tweede geldstroom geld weet los te peuteren. Zo iemand kan daarna de wetenschap of het bedrijfsleven in.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor lou salom » 27 dec 2007, 00:12

piet5,

dit is niet wat ik beschouw als een kritisch-filosofische of wetenschapsfilsofische beschouwing. Of denkt u dat ik een groentje ben? Mijn naam niet goed bekeken? Er valt meer te googelen op mijn naam dan op jouw pietje5.

Lou
lou salom

Berichtdoor willem_betz » 27 dec 2007, 14:29

lou salomé schreef:piet5,

dit is niet wat ik beschouw als een kritisch-filosofische of wetenschapsfilsofische beschouwing. Of denkt u dat ik een groentje ben? Mijn naam niet goed bekeken? Er valt meer te googelen op mijn naam dan op jouw pietje5.

Lou

Lou, hou je manieren, geen persoonlijke aanvallen of het zal hier weer vlug gedaan zijn voor jou.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Overheidsfinanciering vs. particluliere financiering

Berichtdoor BR » 27 dec 2007, 15:04

lou salomé schreef:Bij onderzoek in opdracht van private firma's of in research centra van private ondernemingen of éénzijdig denkende instanties zoals belanghebbende ngo's moet de wetenschapper echter verantwoording afleggen aan zijn broodheer met heel particuliere dikwijls commerciële belangen, en niet aan een soort "algemeen belang" belichaamd door de Staat of de voor wetenschapsbeleid bevoegde overheid.

Ervan uitgaande dat de "staat" wel op een degelijke wijze met het begrip "algemeen belang" omgaat? Wat is dan in die context "een soort algemeen belang"?
BR

Berichtdoor lou salom » 27 dec 2007, 16:57

BR: dat is heel correct gezien. de Staat is uiteraard ook maar een groep mensen die niet meer vertrouwen dient dan wie ook, zo leert ons de Geschiedenis. Het berip "Algemeen Belang" is een schaamlapje voor egoïsme allerhande doorgaans. maar ik bedoelde dat binnen de Staat diverse uiteenlopende meningen heersen, zodanig dat zekere dingen vanuit diverse perspectieven kunnen bekeken worde, wat bij een privaat genootschap (bedrijf, etc.) doorgaans niet het geval is. zoals ik hier zie: Lou trekt maar haar mond open en en er staat al een SKEPP'er klaar om een andere mening te bedreigen met een ban.
DAT BEDOELDE IK!
lou salom

Berichtdoor BR » 27 dec 2007, 17:47

Wanneer de staat dus financiert heeft men te maken met meerdere groeperingen, dat is juist en zeker in een democratie. Van hieruit geredeneert (uitgaande van een fatsoenlijke democratie) zou ik ook erg geneigd zijn om te stellen dat dit een onafhankelijker (of onpartijdiger) onderzoek zou garanderen. Deels is dit ook geheel waar, hoe vaak stellen fabrikanten hun product niet voor als innovatief, etc. etc. aan de hand van eigen research?

Aan de andere kant, vanuit de positie van de vrije markt zie ik ook echter veel voordelen, namelijk concurrentie...

Concurrentie zorgt ervoor dat wetenschappelijk onderzoek vanuit meer (elkaar beconcurreerrende) partijen financiering zou kunnen krijgen. Ook is er een zeker tendens dat prestigieuze ondernemingen graag aan waardevolle keurmerken willen voldoen. Heelaas ziet men naast degelijke keurmerken en normeringen ook een wildgroei ontstaan....

Zou de staat niet meer controle op de keurmerken (en normeringen) moeten uitoefenen?
BR

Keer terug naar Filosofisch-kritische beschouwingen